لاتاری چیست

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لاتاری و شرایط آن این مطلب را بخوانید.

لاتاری چیست؟

بسیاری از مردم دنیا علاقه دارند که به آمریکا مهاجرت کنند ولی بنا به مشکلات سیاسی که بین کشورها موجود است برای برخی از افراد این امکان وجود ندارد و دولت آمریکا هرسال از طریق قرعه کشی به تعداد معینی از افراد در سرتاسر جهان امکان مهاجرت به این کشور را می دهد. برای اینکه بدانید لاتاری چیست این متن را تا انتها بخوانید.

لاتاری چیست؟

دولت آمریکا هر ساله از طریق قرعه کشی به ۵۵۰۰۰ نفر از سرتاسر جهان گرین کارت اعطا میکند. هر ساله لیستی از کشورهایی که اتباعشان مجاز به شرکت در لاتاری هستند از سوی اداره مهاجرت آمریکا اعلام میشوند. کشور ما ایران نیز تا به امسال جزو کشورهای مجاز بوده است. معیار اینکه اتباع چه کشورهایی میتوانند در لاتاری شرکت کنند و چه کشورهایی نمیتوانند، بستگی به تعداد مهاجران آن کشور در ایالات متحده دارد. تعداد بسیار زیادی از اتباع کشورها هر ساله از طرق دیگر به آمریکا مهاجرت میکنند. به واقع لاتاری فرصتی برای کشورهایی است که هر ساله مهاجر کمتری به این کشور گسیل میدارند، تا از این طریق بتوانند موازنه ای بین نژاد و جمعیت مهاجران بوجود آورند. به همین دلیل این برنامه Diversity Visa Lottery (قرعه کشی ویزای گونه گونی) نام گرفته است.

طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر حدود یک میلیون و چهارصد هزار ایرانی ساکن ایالات متحده میباشند.

لاتاری چیست

لاتاری گرین کارت که در ایران بسیار مشهور شده است، یک قرعه کشی برای دریافت ویزای اقامت دائم آمریکا است. این ویزا از دسته بندی مهاجرتی است و چند سالی است که در ایران بسیار طرفدار پیدا کرده است. جالب تر اینجاست که ایران بیشترین شرکت کننده در دنیا را برای این ویزا دارد و البته سقف سهمیه این ویزا را دریافت میکند.

اساس حقوقی لاتاری گرین کارت

نام صحیح برنامه قرعه کشی گرین کارت ( کارت اقامت دائم ایالات متحده آمریکا ) که در ایران به لاتاری گرین کارتمشهور است، “قرعه کشی ویزای گوناگونی” است که در زبان انگلیسی DV lottery یا Diversity visa lottery program واژه صحیح آن است. برنامه ویزای دایورسیتی بر مبنای S201 تا S204 قانون ملی و مهاجرت سال 1990 پایه ریزی شده است. به بیان ساده تر لاتاری گرین کارت یک قرعه کشی است که هر سال توسط کنتاکی کونسولار امریکا انجام میشود و از میان متقاضیان به 55000 نفر ویزای اقامت دائم داده میشود.

تاریخچه ثبت نام لاتاری

برنامه ویزای دایورسیتی از سال 1994 ، 3مرتبه در فوریه، یکبار در نوامبر و چندین بار در اکتبر اجرا شده. موسسه مسئول این پروژه در 2000 تغییر کرد. مرکز قبلی منصوب ملی ویزا در پورتس موث این وظیفه را به مرکز کنسولی کنتاکی منتقل کرد که از آن پس کلیه امور مربوط به اپلیکیشن های این نوع ویزا را مسئول بوده است. در سال اول این امکان وجود داشت که هر شخصی چندین بار ثبت نام داشته باشد. که این مسئله مشکلاتی برای این سازمان در بر داشت و البته در صورت ثبت نام شاید 1000 مرتبه توسط یک فرد امکان برنده شدن نزدیک به 100% میرسید. اما پس از آن جلوی این امر گرفته شد و هرکس در هر سال مجوز فقط یک ثبت نام را داشت.

شانس برنده شدن در لاتاری

با این وجود همچنان شانس بالایی برای برنده شدن در لاتاری گرین کارت وجود دارد. پس از الکترونیکی شدن پروسه ثبت نام لاتاری گرین کارت در سال 2003 تعداد ثبت نام ها از 13 میلیون به 6 میلیون در سال رسید. به نظر میرسد رویه های جدید این سازمان شانس کسانی که برای سال 2018 و پس از آن را ثبت نام میکنند را بالا میبرد. در لاتاری 2017 که در سال 2016 اعلام نتیجه شد، از بین هر 150 متقاضی، یک نفر ویزا دریافت کرد.

الزامات ثبت نام لاتاری 2018

فقط دو شرط برای ثبت نام لاتاری وجود دارد. اول اینکه شما متولد کشور های مجاز باشید که ایران یک کشور مجاز برای ثبت نام است و دوم آنکه حداقل دیپلم داشته باشید و اگر دیپلم ندارید دو سال سابقه کار در پنج سال گذشته داشته باشید که آن شغل در لیست مشاغل اداره کار ایالات متحده در لیست JOB ZONE 4 و البته با امتیاز SVP 7 باشد. مانند طراحی گرافیک، طراحی وبسایت، مدیریت صنعتی یک کارخانه یا کارگاه و …

ثبت نام اشتباه لاتاری وارد قرعه کشی نخواهد شد

لازم است بدانید هر ساله بیش از 50 درصد از ثبت نام های لاتاری قبل از ورود به قرعه کشی از لیست اپلیکیشن های مجاز حذف میشوند که علت این امر اشتباه در ثبت نام است. ضمنا اگر پس از برنده شدن هم در سفارت اشتباهی در ثبت نام لاتاری اتفاق افتاده باشد که در مصاحبه مشخص شود، آن تقاضا رد خواهد شد و به ویزا نخواهد رسید. پس برای ثبت نام لاتاری به کافی نت ها و اشخاص کم اطلاع مراجعه نکنید. هرساله بیش از 200 کیس برنده به ما مراجعه میکنند که به علت ثبت نام اشتباه از اخذ ویزا باز مانده اند.

لغو لاتاری توسط ترامپ

 پس از حضور ترامپ در پست ریاست جمهوری و اقداماتش در زمینه مبارزه با مهاجرت به آمریکا، شایع شد که لاتاری لغو شده است. متاسفانه این موضوع از رسانه های داخلی و خارجی نیز منتشر شد اما نکته اینجاست که این موضوع یعنی لاتاری، موضوعی نیست که ترامپ بتواند از نظر قانونی آن را لغو کند.

نکته اینجاست که قبلا هم سناتور هایی سعی بر این داشتن که لغو لاتاری رو انجام بدن اما موفق نشدن. چیزی که بدیهی است اینه که در طول این ایام با توجه به لغو دستور رئیس جمهور آمریکا نسبت به ممنوعیت ورود مسلمانان میشه این نتیجه رو گرفت که قانون اساسی آمریکا از رئیس جمهور آمریکا قوی تر هست و بعید میدونم چنین اجازه ای به ترامپ یا هر رئیس جمهور دیگه ای بده. این قانون برای حفظ تنوع نژادی در آمریکاست و این نوع ویزا سالهاست در حال اعطا به متقاضیان هست.

حکم ممانعت سفر به آمریکا توسط ترامپ

دادگاه عالی آمریکا، با رای قاطع، حکم به اجرای فرمان ممنوعیت سفر ترامپ داد.

امروز، هر نه نفر قاضی توافق کردند تا حکم ممنوعیت سفر ترامپ برای شش کشور که یکی از آنها ایران است اجرایی شود. این حکم در شرایطی اجازه اجرایی شدن به حکم ممنوعیت سفر به آمریکا برای شش کشور میدهد که بخشی از آن اجرایی نشود. البته لازم به توضیح است که سه قاضی از نه قاضی ( توماس، آلیتو، گوروش )، اجازه اجرای کامل حکل ممنوعیت را دادند و شش قاضی فقط بخشی از حکم ممنوعیت سفر ترامپ را تایید کردند.

دادگاه عالى آمریکا در راى خود در مورد فرمان ترامپ یک حکم بینابینى و تا حدودى گیج کننده و شاید قابل تفسیر داد. در حکم اولیه نوشته شده تا پاییز که کامل ‏به پرونده رسیدگى کنند، اجراى “بخشهایى” از فرمان که معلق شده بود میتواند دوباره از سر گرفته شود. این “بخشها” شامل چه کسانى میشود؟

‏شامل شهروندان ایران و ٥ کشور دیگر که هیچ ارتباط یا پیوندى با آمریکا ندارند. حالا این هیچ پیوندى به چه معناست؟ مثلا اگر دانشجویى از دانشگاهى پذیرش داشته باشد این پیوند است؟ یا مادرى که میخواهد به دیدار فرزندش بیاید؟ ‏در چنین شرایطى معمولا این مجریان قانون (مامور ویزا که مصاحبه میکند) تبدیل به تفسیر قانون میشوند. که آیا فرد پیوند دارد یا نه. ‏در قسمتی از حکم حکم مثلا نوشته رابطه مادر با فرزند یا داماد یا عروسش “پیوند” محسوب میشود.در همین جا مثالهاى دیگر “پیوند” را هم داده: کسى که یک شرکت آمریکایى بهش کار داده یا دانشگاهى براش پذیرش تحصیل یا دعوت سخنرانى فرستاده. چیزی که محرز است بن شامل حال کسانی که ویزا دارند و یا رابطه/پیوندی با ایالات متحده دارند، نمی شود.

قضات دادگاه عالی، بدون تجزیه تحلیل بیانیه های انتخاباتی ترامپ و بدون در نظر گرفتن بیانیه های توییتری ترامپ رای به اجرای بخشی از این حکم ممنوعیت سفر ترامپ دادند. در عوض روی این نکته تاکید کردند که دولت برای تامین امنیت کشور نیاز به ابزاردارد و این حکم ممنوعیت سفر یکی از همین ابزار است. با شرایط موجود، رئیس جمهور ترامپ میتواند این ممنوعیت را در برابر تمام بیگانگانی که ارتباطی با ایالات متحده آمریکا ندارند اجرا کند. نکته در رابطه با این ارتباط این است که قابل تفسیر است نه ارتباط خاص. به این معنا که شاید افسر کنسول یا سفارت که مسئول صدور ویزاست میتواند این حسن رفتار نسبت به ایالات متحده یا ارتباط را تایید یا رد کند. این موضوع واقعا سردرگمی ایجاد خواهد کرد که چه کسی چنین ارتباطی با آمریکا دارد، عدم وضوح این بخش باعث شده کسی نتواند صحبت دقیقی از آنچه اتفاق خواهد افتاد انجام دهد اما آنچه تاکید مجدد شده است این بوده که ترامپ این حق را دارد از این ابزار برای دفاع از امنیت ملی ایالات متحده آمریکا بهره مند شود. و دادگاه، اقای ترامپ را در این رابطه محق دانست.

اما در مورد مخالفان این حکم انچه مهم است این است که آنها از موضع خود پایین نیامده و در طوفانی توییتری اعلام به مبارزه در دادگاه عالی برای مقابله با این حکم کرده اند. این حکم مخالفان زیادی دارد و لازم به ذکر است که این فقط حکم مقدماتی بود که ترامپ را پیروز نسبی میدان خواند.

ثبت نام اشتباه لاتاری وارد قرعه کشی نخواهد شد

لازم است بدانید هر ساله بیش از 50 درصد از ثبت نام های لاتاری قبل از ورود به قرعه کشی از لیست اپلیکیشن های مجاز حذف میشوند که علت این امر اشتباه در ثبت نام است. ضمنا اگر پس از برنده شدن هم در سفارت اشتباهی در ثبت نام لاتاری اتفاق افتاده باشد که در مصاحبه مشخص شود، آن تقاضا رد خواهد شد و به ویزا نخواهد رسید. پس برایثبت نام لاتاری به کافی نت ها و اشخاص کم اطلاع مراجعه نکنید. هرساله بیش از 200 کیس برنده به ما مراجعه میکنند که به علت ثبت نام اشتباه از اخذ ویزا باز مانده اند.

رویا پردازی نکنید.

لاتاری گرین کارت امریکا در حقیقت قرعه کشی برای اجازه اقامت دائم امریکاست برای شما در صورتی که در این قرعه کشی کامپیوتری انتخاب شوید. نه به کسی خانه ای داده میشود نه پولی. فقط و فقط ویزای اقامت دائم ایالات متحده امریکا آن هم با تشریفات مرسوم و پس از تایید شما توسط افسر سفارت.

آیا خودمان میتوانیم ثبت نام اینترنتی کنیم؟

نکاتی در رابطه با پر کردن فرم های مربوط به ویزای دایورسیتی ایالات متحده امریکاست که اکثر افراد آن را نادیده میگیرند و بسیار دیده شده که پس از برنده شدن، در مصاحبه سفارت با کمال تعجب ریجکت میشوند. یعنی برنده شدن به معنای دریافت ویزا نیست. نکته اینجاست که برای تقاضای ویزای هر کشوری باید مطابق قوانین آن کشور فرم های مربوط به ویزا پر شوند. پس انتظار نداشته باشیم که با عدم آگاهی از این مقوله، با یک ثبت نام اشتباه، پس از برنده شدن برای ما ویزا صادر شود. به بیان ساده تر، حتی برنده شدن در لاتاری گرین کارت به معنای صدور ویزا نیست. ثبت نام باید مطابق قوانین و ضوابط انجام شود برای همین موضوع است که پای وکلای بین الملل وسط می آید و با توجه به عدم آشنایی عموم مردم با قوانین کشور مقصد این مهم به وکیل یا آژانسی مسلط به موضوع سپرده میشود.

مثالی از اشتباهات فاحش که به عدم صدور ویزا ختم میشوند.

در بخش مدرک تحصیلی گزینه “دیپلم دبیرستان” و “مدرسه فنی حرفه ای” وجود دارد. در کشور ما بر اساس قوانین ما، این دو مدرک، دیپلم هستند. اما اگر در فرم گزینه دیپلم را انتخاب کنید، حتی با برنده شدن هم شانسی برای اخذ ویزا از سفارت نخواهید داشت. زیرا مطابق قوانین ایران فرم ها را پر کردید نه مطابق قوانین امریکا. یا اینکه شما نمیدانید آیا با ثبت تقاضای همسر برای همسر شانس شما دوبرابر خواهد شد یا به طور کلی شما از حضور در قرعه کشی به دلیل تکرار تقاضا حذف میشوید و یا عکس که مهمترین بخش ماجراست.

چند نکته کلیدی

1. متاهلین میتوانند دو مرتبه ثبت نام لاتاری انجام دهند. یک بار آقا به عنوان متقاضی اصلی و همسر و فرزندان زیر 21 سال و ازدواج نکرده به عنوان همراه و یک مرتبه خانم به عنوان متقاضی اصلی و همسر و فرزندان به عنوان همراه. هریک اگر برنده شوند کل اعضای خانواده مهاجرت خواهد کرد.

2. اگر دیپلم دبیرستان ندارید برای ثبت نام باید شرط شغلی مطابق با اداره کار ایالات متحده آمریکا را داشته باشید. دقت کنید که دیپلم دبیرستان در ایالات متحده یعنی 12 سال تحصیل. یعنی دیپلم نظام قدیم یا پیش دانشگاهی برای نظام جدید. 

3. شرط کار برای متقاضیانی مهم است که دیپلم ندارند. مشاغلی همچون مدیریت عامل یا مدیریت تولید یا طراح وبسایت یا طراح گرافیک میتواند در این مهم کافی باشد. دو سال سابقه کار در پنج سال گذشته که نیاز به دو سال آموزش داشته باشد!!

4. مجردین که هم دیپلم دارند هم زیر 21 سال میتوانند هم زیر مجموعه پدر باشند هم زیر مجموعه مادر و هم به صورت مستقل به عنوان متقاضی اصلی اقدام کنند و این تعداد ثبت نام هیچ اشکالی در پروسه ایجاد نخواهد کرد.

توصیه ما به شما
1. به کافی نت ها مراجعه نکنید. آنها فقط یک فرم را با اعتماد به نفس کاذب پر میکنند که هیچ آگاهی از زمینه آن ندارند.

2. به آژانس های مسافرتی مراجعه نکنید. لاتاری بر خلاف ظاهر ساده آن یک امر حقوقی است و آژانس های مسافرتی زمینه فعالیت متفاوتی دارند و ممکن است از روی علاقه به پول این خدمات را به شما ارائه دهند.

3. به وبسایت رسمی KCC مراجعه کنید و با صرف چند روز زمان نسبت به مطالعه تمام قوانین این ویزا اقدام بفرمایید تا بتوانید ثبت تقاضایی صحیح داشته باشید و یا با مراجعه به وبسایت my.hamimohajer.com و پر کردن فرم های فارسی، این مهم را به ما بسپارید. با ثبت نام در سایت فارسی my.hamimohajer.com اطلاعات شما را فارسی دریافت میکنیم و پس از پالایش و اصلاح و هماهنگیی تلفنی با ما 4 اکتبر 2016 در سایت رسمی KCC ثبت خواهیم کرد. برای ثبت نام در سایت my.hamimohajer.com میتوانید اطلاعات اولیه را تکمیل کنید و بعدا نسبت به اضافه کردن عکس مناسب اقدامم کنید. به ترتیبی که در سایت ما ثبت تقاضا انجام شود در سایت KCC ثبت خواهیم کرد. شما بدون نگرانی و دغدغه زمان میتوانید در در این سامانه عضو شوید و بدون نگرانی از حاشیه های اینن پروسه، از ثبت تقاضای شرکت در قرعه کشی تا اعلام نتایج آن را بر عهده ما قرار دهید.

مشکلات زندگی در آمریکا

نگین حسینی روزنامه‌نگار و دانشجوی دکترای ساکن ایالات متحده آمریکا در چهل‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به بهانه اعلام نتایج لاتاری گرین کارت، نگاهی به مشکلات زندگی در آمریکا انداخته و نوشته: 

نیمه اول اردیبهشت امسال که نتایج لاتاری گرین کارد (یا به تلفظ ایرانی: گرین کارت) آمریکا اعلام شد، بازخوردهای جالبی از دوستان ایرانی‌ام در شبکه‌های اجتماعی دیدم. بیشتر کسانی که در لاتاری شرکت کرده بودند، آه از نهادشان بلند شده بود که امسال نیز فرصتی استثنایی برای مهاجرت به آمریکا را از دست دادند. درست است که مهاجرت به کشوری دیگر می‌تواند منشأ تحول و پیشرفت در زندگی افراد شود اما شناخت کافی از محیط جدید و دانستن نقاط مثبت و منفی زندگی در جامعه‌ای دیگر می‌تواند کمک کند که فرد با آگاهی و زمینه ذهنی صحیح، به انتخاب دست بزند.

حسینی در ادامه مقاله خود با تأکید بر اینکه هر هجرتی می‌تواند نتایج متفاوتی برای افراد مختلف داشته باشد آورده: در سال‌های اخیر بیشترین مشکلات را در زندگی ایرانیانی دیده‌ام که از راه برنده شدن در لاتاری گرین کارت به آمریکا آمده‌اند، در حالی که بعد از مدتی کوتاه، سرخورده شده‌اند و بین میل به از دست ندادن گرین کارت و تمایل به برگشتن به ایران و زندگی در کنار عزیزانشان، فرسوده شده‌اند. در دو سال اخیر، چند ایرانی که دورادور می‌شناختم، عطای گرین کارت را به لقایش بخشیدند و به ایران برگشتند. در این سال‌ها همچنین دانشجویان ایرانی را دیده‌ام که هرچند طبیعتاً با سختی‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند اما مشکلات به مراتب کمتری داشته‌اند.

حسینی در مقاله خود مروری داشته بر لاتاری، از سال اول تا امروز و در ادامه نگاهی به آمار ایرانیانی که در فاصله سال‌های 2007 تا 2013 در لاتاری شرکت کرده‌اند، انداخته است. این آمار نشان‌دهنده رشد صعودی تعداد این افراد است.

بخش‌هایی دیگر از این مقاله را می‌خوانید:

• ایرانیانی که به آمریکا سفر می‌کنند و سفر آنها به مهاجرت تبدیل می‌شود، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند که دلتنگی و دوری از خانواده سخت‌ترین اما کمترین آنهاست. در واقع همه‌چیز از دلتنگی شروع می‌شود اما دلتنگی همه مشکل نیست! به دلیل قوانین مرتبط با گرین کارت، امکان ترک سریع آمریکا برای مهاجران وجود ندارد. خانواده‌ها و اقوام کسی که گرین کارت دارد نیز نمی‌توانند به سادگی ویزا بگیرند. در نتیجه کسی که در لاتاری برنده شده، باید ماه‌ها و سال‌ها دور از خانواده سر کند.

• واقعیت این است که زبان پل ارتباطی میان انسان‌هاست و بدون دانستن زبان انگلیسی، روند مهاجرت می‌تواند به انزوا و افسردگی بیشتر میل کند. مهاجران مسن‌تر، طبیعتاً شرایط سخت‌تری دارند زیرا به آسانی نمی‌توانند زبان جدید را یاد بگیرند. گروه زیادی از کسانی که در لاتاری گرین کارت آمریکا ثبت‌نام می‌کنند، بدون در نظر گرفتن سن و شرایط شخصی و شاید فقط برای آزمودن بخت خویش، وارد این مسابقه می‌شوند. ماجرایی که شاید در ابتدا فقط جنبه شوخی داشته باشد با برنده شدن آنها، جدیت خود را نشان می‌دهد. برزخ میان رفتن و نرفتن، به خصوص در سنین بزرگسالی و سختی تصمیم‌گیری برای تغییر محیط زندگی، فشار روانی زیادی را به برندگان مسن‌تر لاتاری وارد می‌کند. در نهایت اگر تصمیم بگیرند که مهاجرت کنند، بدون دانستن زبان انگلیسی با مشکلات به مراتب بیشتری در جامعه آمریکا مواجه می‌شوند. نه می‌توانند کار مناسبی پیدا کنند و نه با محیط جدید ارتباط برقرار می‌کنند.

• پیدا کردن کار مناسب یکی از لازمه‌های دوام آوردن در آمریکاست. شاید فقط مهاجرانی که پشتوانه اقتصادی خیلی خوبی دارند، می‌توانند بدون کار کردن دوام بیاورند. البته در این حالت نیز مشکلات ناشی از انتقال پول از ایران به آمریکا که به خاطر تحریم‌ها به شدت سخت شده و روند قانونی اثبات منبع درآمد، از موانعی است که باید در مورد آن تحقیق و با وکیل مهاجرت مشورت کرد.

• در آمریکا یک عبارت خاص در زندگی روزمره مردم وجود دارد که شاید در ایران کمتر به کار آید: 

Bills یا قبض‌های ماهیانه. قبض‌ها آنقدر گران تمام می‌شوند که درصد بالایی از دستمزد افراد صرف پرداخت آنها می‌شود. مهم‌ترین این قبض‌ها عبارتند از آب و برق و گاز، تلفن، اینترنت، تلویزیون (اگر فردی خواهان آن باشد) و قبض‌های مربوط به قسط‌های احتمالی. البته در صدر این فهرست، اجاره‌خانه قرار دارد که از ایالتی به ایالتی دیگر، در شهرها و محله‌های مختلف، متفاوت است. 

پرداخت نکردن هر قبضی تا موعد مقرر، در نهایت منجر به قطع سرویس خواهد شد.

• اصولاً اخراج از کار در آمریکا بسیار شایع و آسان است. حتی کارگران در مشاغلی که تخصص و صنف خاص خود را دارند و بیشتر از 10-20 سال در صنف خود کار کرده‌اند، ممکن است هر آن از کار اخراج شوند. این احتمال در هر شرایطی برای آمریکاییان و مهاجران وجود دارد، حتی اگر قرار باشد فردا بازنشسته شوند. در آمریکا وقتی کار می‌کنید، هیچ امنیتی از این نظر احساس نمی‌کنید و هر آن منتظرید که عذر شما را بخواهند. مسلماً این استرس برای مهاجران، به خصوص در مشاغل موسوم به یدی، خیلی بیشتر و ممکن‌تر است.

• بنابراین مشکلات ناشی از پیدا کردن کار در آمریکا یک طرف، استرس ناشی از کم و کیف انجام کار و احتمال توبیخ و اخراج طرف دیگر. ایرانیان مهاجری که مجبورند کار کنند تا دست‌کم هزینه اجاره و قبض‌های ماهانه خود را بپردازند، چندین برابر شرایط کاری در ایران زیر فشار روحی و استرس قرار دارند و شاید به سختی بتوانند از پس مدیریت این شرایط روحی برآیند.

• پیدا کردن کار و تداوم آن، فقط برای پرداخت هزینه سنگین زندگی نیست، بلکه ارتباط مستقیمی میان شغل و داشتن بیمه درمانی در آمریکا وجود دارد. به عبارت دیگر اگر مهاجر شغلی نداشته باشد، نمی‌تواند از خدمات بیمه درمانی استفاده کند. این در حالی است که نرخ دارو و درمان در آمریکا سرسام‌آور است. بیمه‌ها هرچند بخشی از این هزینه‌ها را متقبل می‌شوند، با این وجود حتی بخشی که مهاجر باید از جیب خودش بپردازد نیز سنگین است. به عنوان مثال، چک‌آپ برای سرماخوردگی عفونی که با داروهای معمولی درمان نشده، می‌تواند دو هزار دلار هزینه داشته باشد که پس از استفاده از بیمه، حداقل 500-600 دلار از جیب بیمار پرداخت می‌شود. هزینه دارو هم به کنار. هرچه بیماری سخت‌تر شود، هزینه‌های درمان و دارو نیز کمرشکن‌تر می‌شوند. یک شب بستری در بیمارستانی معمولی می‌تواند هزاران دلار آب بخورد.

• اصولاً در آمریکا چیزی رایگان نیست. انجام هر کاری نیازمند صرف دلار است که در بعضی موارد برای کسی که هنوز ریال خرج می‌کند، خیلی گران تمام می‌شود. امکانات تفریحی در آمریکا بسیار زیاد است. از باشگاه‌های ورزشی که با پرداخت شهریه ماهانه (مثلاً 50 تا 60 دلار) هر نوع امکانات ورزشی را حتی به طور بیست وچهار ساعته و به میزان نامحدودی در طول شبانه‌روز به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند تا سینماها و رستوران‌ها و مراکز بازی و تفریح. 

اما ورود به هر یک از این مکان‌ها مستلزم صرف دلار است. بسیاری از مهاجران ایرانی که در مشاغل ساده مشغول به کارند، به خاطر درآمد اندک و نرخ بالای زندگی، از عهده پرداخت هزینه‌های تفریحی برنمی‌آیند و این هم دلیلی دیگر بر انزوا و افسردگی آنها می‌شود.

• آمریکا یکی از کشورهایی است که دارای ضعیف‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی در میان کشورهای سرمایه‌دار است. منهای شهرهای بزرگ که اتوبوس، تاکسی‌ و قطارهای شهری دارند، در مناطق مسکونی حومه و شهرهای کوچک خبری از وسایل نقلیه عمومی نیست و کسانی که خودرو شخصی نداشته باشند، مجبورند یا در خانه زندانی شوند یا پیاده به خرید و محل کار بروند. هرچند نرخ زندگی در شهرهای کوچک آمریکا نسبت به شهرهای بزرگتر ارزان‌تر است اما امکانات حمل و نقل عمومی کمتر دیده می‌شود یا اصلاً وجود ندارد. 

• هر کسی که به آمریکا سفر کند، یک‌باره با چهره‌ای جدید و بسیار متفاوت از آمریکای داخل فیلم‌های هالیوودی مواجه می‌شود. تنوع جمعیتی بالا و دیدن شمار زیادی از مکزیکی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها و عرب‌ها هر مهاجر ایرانی را شگفت‌زده می‌کند. زندگی در آمریکا بدون تخصص، بدون دانستن زبان انگلیسی و به خصوص در سنین بالاتر، سخت است و مهاجر با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که هرگز در فیلم‌های سینمایی ندیده است. زندگی آمریکایی مبتنی است بر کار، کار و کار. آن هم کاری که هیچ امنیت شغلی ندارد و طبیعتاً جمعیت مهاجران، بیشتر در معرض تهدید‌ها و ناامنی‌های شغلی قرار دارند.

• مشکلاتی که برشمردم نافی مزایای زندگی در آمریکا نیست. زندگی برای کسانی که با ویزای دانشگاهی و به عنوان دانشجو، استاد، محقق یا متخصص وارد این کشور می‌شوند، سختی‌های به مراتب کمتری دارد، چون اول اینکه دانشجویان و گروهی که از راه تحصیل یا تخصص خود به آمریکا می‌آیند، تحقیقات لازم را در مورد زندگی در آمریکا انجام داده‌اند و نسبت به کسانی که از راه لاتاری وارد این کشور می‌شوند، پیش زمینه ذهنی آماده‌تری دارند.

 دوم اینکه این نوع افراد با زبان انگلیسی آشنا هستند (اگر زبان ندانند، سفارت به آنها ویزا نمی‌دهد) و در نتیجه مشکلات ناشی از ندانستن زبان را ندارند.

 سوم عموم دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی عالی (فوق لیسانس و دکترا) بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌های مختلفی دریافت می‌کنند و امکانات بیشتری برای انجام کار (به خصوص کار دانشجویی در دانشگاه‌ها) دارا هستند. چهارم اینکه پس از پایان تحصیلات امکان یافتن شغل مناسب در تخصص آنها برایشان وجود دارد، هرچند بازار کار متخصصان نیز پر و به شدت رقابتی است. آمریکا ظرفیت‌های بالایی برای ادامه تحصیل و سپس پیدا کردن شغل مرتبط با تخصص در اختیار دانشجویان باهوش و نخبه خارجی قرار می‌دهد.

• خوب است متقاضیان لاتاری گرین کارت، پیش از آنکه فقط برای آزمودن بخت یا از روی شوخی و تفریح وارد این بخت‌آزمایی شوند، از شرایط زندگی در آمریکا حتماً آگاهی پیدا کنند و مهم‌تر از آن، شرایط فردی و خانوادگی خود را نیز بسنجند تا اگر برنده شدند در برزخ میان «خیالات شیرین» و «واقعیت‌های تلخ» گرفتار نشوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ