نتیجه اولیه همه پرسی عراق

نتیجه اولیه همه پرسی عراق در خصوص جدایی اقلیم کردستان از عراق اعلام شد

نتیجه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان

نتیجه همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام شد.در اعلام اولیه نتیجه رفراندوم اقلیم کردستان ،برتری موافقان جدایی به چشم می خورد.در اعلام نتیجه همه پرسی عراق بر خلاف خواسته جهانی نتیجه به نفع کردهای عراق می باشد.
به گزارش تلویزیون رودا در اربیل حامیان استقلال اقلیم کردستان عراق توانسته اند در همه پرسی روز دوشنبه بیش از ۹۳ درصد آراء را کسب کنند. این نتایج رسمی نیست و مقامات اقلیم کردستان عراق پیشتر گفته اند که احتمالا نتایج رسمی روز سه شنبه اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز برآوردها از میزان مشارکت در همه پرسی استقلال کردستان عراق حاکی از حضور ۷۸ درصد واجدین شرایط در اقلیم کردستان است.

نظرها و واکنش های بعد از اعلام نتایج همه پرسی عراق:

در بغداد، حیدر العبادی نخست وزیر دوشنبه شب اعلام کرد که دولت مرکزی عراق درباره نتیجه همه پرسی استقلال که مخالف قانون اساسی عراق است با مقامات کردستان گفتگو نخواهد کرد.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق نیز گفته است که همه پرسی روز دوشنبه الزام آور نیست و تنها این مشروعیت را به کردستان عراق می دهد که با بغداد و کشورهای همسایه درباره استقلال منطقه تحت کنترل کردها در عراق مذاکره کند.
از سوی دیگر جمعی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به همه پرسی کردستان عراق، در نامه ای به دادگاه قانون اساسی خواستار بررسی عدم صلاحیت «فواد معصوم» رئیس جمهوری این کشور شده اند.
کاخ سفید نیز طی بیانیه ای اعلام کرده که آمریکا از برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق و در مناطقی که خارج از اقلیم کردستان است، به شدت مایوس شده است. در این بیانیه آمده است که این همه پرسی غیر الزام آور، روابط تاریخی آمریکا با مردم اقلیم کردستان عراق را تغییر نمی دهد.
کاخ سفید گفته است که آمریکا معتقد است همه پرسی کردستان عراق باعث «افزایش بی ثباتی» در منطقه می شود و مشکلات بیشتری برای مردم اقلیم کردستان عراق بوجود خواهد آورد.
کشورهای همسایه عراق بویژه ترکیه و ایران نگران اند که برگزاری همه پرسی در کردستان عراق باعث افزایش ناآرامی های جدایی طلبانه در کشورهایشان شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ