علت سوختن واشر سر سیلندر

علت سوختن واشر سر سیلندر چه چیزی می تواند باشد؟ این موضوع در ادامه بررسی شده است تا رانندگان بدانند چه دلایلی وجود دارد که امکان سوختن واشر سرسیلندر را فراهم می کند.

واشرسرسیلندر در واقع فضای بین سیلندر و سرسیلندر را یکپارچه می کند و از نشت گازو و نشت آب و همچنین از نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری می کند. حواستان باشد که اگر موتور در حالت گرم باشد و بخار از اگزوز خارج شود این خود از علت سوختن واشر سر سیلندر می باشد که در ادامه توضیحات کامل تری برایتان در این باره خواهیم داشت.

چه وقت واشر سرسیلنر امکان سوختن یا نیم سوز شدن دارد

آب بندی واشر سرسیلندر بسیار مهم است زیرا هر گونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر گذار بوده و باعث کاهش قدرت و راندمان موتور می شود. این واشر باید بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند.
اگر آب رادیاتور کم باشد به موتور و واتر پمپ خودرو فشار وارد می شود و گاهی اوقات باعث سوختن واشر سر سیلندر خواهد شد که تعمیر آن هزینه سنگینی خواهد داشت.
 
گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین کم شدن قدرت و کشش موتور از دیگر علت سوختن واشر سرسیلندر هستند.

علایم سوختن واشرسرسیلندر

1. آب رادیاتور کم باشد.واشر سرسیلندر

 2. مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود.

 3. خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.

 4. نقص فنی در ترموستات.

5. نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.

 6. پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.

 7. رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

 توجه:سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش پیدا می کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می شود.

نکته: به محض مشاهده ی بروز چنین وضعیتی در موتور خودرو در صورت امکان از ادامه ی مسیر خودداری کرده و ماشین را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل می کنیم.در غیر این صورت فقط برای مسیر کوتاه می توان در مخزن روغن موتور را برداشت و مسیری کوتاهی را پیمود چون در مسافت های زیاد امکان آسیب رسیدن به موتور و متعلقات آن وجود دارد.

سوال:

اگر پشت فرمان ; ماشین جوش آورد چه کنیم ؟؟
بارها شده دیدم طرف ماشینش جوش آورده زده کنار خاموش کرده داره دور خودش میچرخه !!!! نمدونه چیکار کنه و خودش رو باخته

یا اینکه میزنن کنار خاموش میکنن … بلفور آب میریزن روی موتو تا دماش بیاد پایین !…خب شاید در نگاه اول عاقلانه ترین کار همین کار به نظر برسه اما باید بگم ناجور حرکت غلطیه !
چون با این کار شدیدا” آسیب میرسه به موتور ماشینتون و موتورش گیرپاژ میکنه…ماشینتون چرا جوش میاره ؟ چون دمای موتور خیلی زیاده ( نرمال نیست ) …. اگه آب بریزین روش ; بااینکارتون سریعا” خنک میکنن موتور رو و انقباض سریع رو بوجود می آورین که باعث میشین قطعات به هم بچسبه و با حرکت پیستون ها درداخل سیلندر خراشهای خیلی بدی روی سیلندر و دیوارش بوجود میاد…این رو هم در نظر بگیرین که سرد و گرم کردن شدید پیستون باعث ایجاد ترک و شکاف ریز میشه.
حالا فیلم ترسناکیش از اینجا تازه شروع میشه !!!! که اگه حادثه یه مقدار شدید تر باشه سر سیلندر تاب برمیداره و ترک میخوره….ینی یچیز تو مایه های اومدین چشمشو درست کنین زدین فرستادینش زیر تیغ جراحی !!!!

حالا اگه این بلاها سرتون خدایی نکرده بیاد باید برین یه تعمیر اساسی موتور ! هم وقت گیره هم جیب خالی کن و بدتر اینکه دیگه اون موتور ; موتور بشو نیست واستون !!!

حالا چه کنیم این مشکل ساده به سادگی حل بشه ؟

دراین مواقع ماشینو بزنین کنار … حتما ماشین رو خاموش کنین … کاپوت رو بزنین بالا و هر ۳۰ ; ۴۰ ثانیه موتور رو در حد سه چهار ثانیه روشن کنین و بعدش خاموش کنین. و چند بار این حرکتو انجام بدین .

با این حرکت آسیب هایی که گفتم رو دیگه ندارین و از چسبیدن رینگ و پیستون هم جلو گیری میشه.

البت دوستان توجه کنین که یه واشر سر سیلندر تا اینجای کار افتادینا !!!!

چون توی این دما اولین چیزی که به آخرت میپیونده همین واشر سر سیلندره ! این واشر همونطور که میدونید عمل آب بندی بین سیلندر و سر سیلندرو انجام میده و نمیذاره آب و روغن قاطی بشن…وقتی بسوزه دیگه آب روغن قاطی میکنین …اما اگه واشر سرسیلندر بسوزه خیلی بهتر تا موتور رو ببرین تعمیر!
حالا اگه خواستین تو این وضعیت آب اضافه کنین به موتور حتما ماشینو روشن کنین تا حرکت و پمپاژ واتر پماپ آب روا به همه جای موتور برسونه و همزمان از ایجاد فشار توی رادیاتور جلوگیر میشه
حالا برای برداشتن درب رادیات مواظب باشین که یه چارشبنه سوریه تموم عیاره !!!!
اگه میتونین یک متر فاصله بگیرین که آب داغ و جوش نپاشه صورتتون رو حالت بده !!!
فاصله که گرفتین جوری که صورتتون حفظ بشه … یواش یواش درب رو بازکنین …آب رو طی چند مرحله اضافه کنین…با این روش موتورتون خنک میشه…وقتی موتور خنک شد و عادی شد دماش ; ماشین رو خاموش کنین.

حالا اگه دیدین بازم سریع جوش میارین و آمپر آب غیر عادی بالا میره شک نکنین که یه بلایی سر ترموستات اومده ! اگه واتر پمپ خراب باشه یا نشتی زیادی از رادیات داشته باشین ; زود آمپر آب میچسبونین.

دلایل سوختن واشرسرسیلندر ماشین های : 206، پژو ، سمند

از وظایفی که واشر سرسیلندر به عهده دارد می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم :
آب بندی نمودن بین قطعه های سرسیلندر موتور و بدنه اصلی آن و همچنین «واشر»سرسیلندر مانع یکی شدن آب رادیاتور و روغن موتور می شود .
علاوه بر این، «واشر» سر سیلندر مانع ورود هوای متراکم سر پیستون به داخل مایع خنک کننده (آب رادیاتور)، و برعکس می شود.
«واشر» سر سیلندر سوخته (واشر سر سیلندر موریانه زده) وظایف شرح داده شده را بدرستی انجام نمی دهد.
علت سوختن واشر سر سیلندر ماشین یک یا ترکیبی از عوامل زیر می تواند باشد:
– گرم شدن بیش از حد موتور به هر دلیل (کار نکردن فن، کارنکردن ترمواستات آب، و … ).
– درست نبستن واشر سرسیلندر توسط تعمیرکار.
– استهلاک موتور بدلیل کارکرد زیاد.
علائم سوختن واشر سر سیلندر، یک، یا ترکیبی از موارد زیر است:
– موتور خودرو صبحها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می شود.
– شیلنگهای اتصال رادیاتور باد کرده و متورم می شوند.
– در مخزن رادیاتور، روغن دیده می شود (در ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ بیشتر دیده می شود).
– کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.
– شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد (مخصوصاً برای ۲۰۶)

انتخاب واشرسرسیلندر مناسب و طول عمرموتور

یک نکته ای که رانندگان باید به آن واقف باشند آن است که در زمانی که متوجه سوختن «واشر»سرسیلندر خود شدند دیگر به مسیر خود ادامه ندهند و برای رساندن خودروی خود به تعمیرگاه از یدک کش استفاده نمایند . ولی می توانید اگر مسیر کوتاهی باقی مانده بود با همان خودرو «واشر»سرسیلندر سوخته به تعمیرگاه نزدیک مراجعه نمایید . ولی پیش از ادامه مسیر با آن خودرو لازم است که ابتدا در مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار گردد پس از انجام این کار می توانید دوباره اتومبیلتان را روشن نمایید تا به تعمیر گاه نزدیک(بازهم تاکید میشود نزدیک!) مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که انتخاب «واشر» سرسیلندر مناسب برای خودرو شما انتخابی حیاتی در طول عمر موتور شما و همچنین کارکرد بهینه موتور خودرو شما خواهد بود.

شرکت یدک کار به شما عزیزان توصیه می‌کند از واشر سرسیلندر رویال کنتا که ساخت کشور ترکیه بوده و از بالاترین تکنولوژی تولید واشر سرسیلندر برخوردار می‌باشد و یا از واشر سرسیلندر MLS که ورق آن ایتالیایی و نیز ساخت کشور ترکیه می‌باشد استفاده نمایید. شما عزیزان می‌توانید این نوع واشر سرسیلندر را برای خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و پژو ۲۰۶ از شرکت یدک کار تهیه نمایید. کافیست با ما تماس بگیرید.

امروزه و با توجه به عدم وجود مرجعی صحیح برای معرفی محصولات اصیل و محصولاتی که مطابق با نیاز کشور و با تکنولوژی ساخت پیشرفته تولید شده‌اند برخی سودجویان اقدام به تولید محصولاتی با کیفیت پایین و بعضا محصولات را در کارگاه‌های زیر زمینی تولید نموده و در بسته بندی محصولات مرغوب قرار می‌دهند بدون توجه به این نکته که برخی از لوازم خودرو از جمله واشر سرسیلندر از دسته محصولات حیاتی و بسیار حساس بوده و ممکن است صدمات مالی و جانی فراوانی به دارندگان خودرو وارد نماید، ما بر آن شدیم تا محصولاتی اصیل که آزمایش خود را نیز به خوبی در ایران جواب داده و مطابق با نیاز کشور ما تولید شده است را وارد سبد محصولات خود نموده تا مصرف کنندگان عزیز بتوانند با خاطری آسوده اقدام به مصرف این محصولات نمایند.

گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون‌ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین کم شدن قدرت و کشش موتور از دیگر اعلام سوختن واشر سرسیلندر می‌باشد.

واشر سرسیلندر چیست؟

   واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه ی مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه ی فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه ی موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته ی اتاقک احتراق را آب بندی نماید.

1.وقتی در قمقمه رو باز میکنید مایع سفید رنگ یا لکه های روغن رو در قمقمه اب رادیاتور مشاهده میکنید.
2.جنت بالایی رادیاتور که به موتور وصل شده (باد میکنه ) حالت ترکیدن
3.افزایش مصرف سوخت
4.وقتی درب روغن رو باز میکنید مایع شیری رنگ روی درب یا سفیدک میبینید
5.گیج روغن رو میکشید مایع شیری رنگ میبینید.
6.وقتی درب قمقمه رو باز میکنیم صدای فیس شدیدی میده مثل باز کردن درب نوشابه
7.روغن کم میکنه و یا ماشینی ک داره واشر میزنه بخاطر مخلوط شدن اب و روغن حتی میتونه ……. روغن رو  مچاله کنه ( تجربه خودم)
8.صدای شر شر هنگام روشن کردن ماشین ( اگر هواگیری کردید و از جایی سیستم خنک کننده دچار مشکل نیست پس خیالتون تخت باشه واشر سر سیلندر سوخته )
9.ریپ زدن موتور و شتاب کم مخصوصا در هوای سرد ( بخاطر خیس بودن شمع ها)
10.حرارت بسیار بالا
11.جوش امدن ماشین
12.هر روز یا هر هفته مقداری اب کم میکنه ( در صورتی که سیستم خنک کننده دچار نشتی نباشه ) در یک هفته اصلا نباید مقداری اب از رادیاتر شما کم شود.
13.اگر بخار در حالت گرم بودن موتوراز اگزوزخارج شود دلیل بر سوختن یا نیم سوز بودن (ترسیدگی) واشر سرسیلندر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سید علیرضا حسینی

سید علیرضا حسینی

1399-08-18 - 19:25 پاسخ

با سلام مطالب آموزنده ای بود ولی من دنبال یکجوابی میگشتم که تو ذهنم بود جوابش پیدا نکردم همه حرفا تکراری بود

امید

امید

1397-02-31 - 19:32 پاسخ

سید یکم بیشتر توضیح بده ، ایمیل هم گذاشتم عکس بفرست قربون دستت

امید

امید

1397-02-31 - 19:30 پاسخ

سید یکم بیشتر توضبح بده نفهمیدم چیکار کردین ، قربون دستت این عکساشم ایمیل کن?‍♂️

حاجعلی قربانی

حاجعلی قربانی

1397-01-16 - 17:14 پاسخ

باسلام ممنونم اگر تصاویر برایم ارسال کنید

سیدعلی الحسینی

سیدعلی الحسینی

1396-12-23 - 07:48 پاسخ

قابل توجه دارددگان پژو 405 : جهت کاهش دما موتور تا 40% فقط با 3 هزار تومان ... یک قاب پلاک پراید بخرید پلاک جلو در بیارید ... (پلاک 5 سم بالاتر ببرید) برای این کار قاب پلاک درست در وسط سپر تنظیم وپرچ نمایید دریچه هوا زیر سپر جلو باز میشود امتحان شده است ... 100% جواب داد ... بسیار عالی ایمیل بدید برایتان تصاویر میفرستم