روش استفاده از موس مو

روش استفاده از موس مو برای موهای فر بسیار مهم است. چرا که اگر بتوانید به خوبی به موهای فر و مجعد خود حالت دهید شما زیباترین موها را خواهید داشت. در ادامه طرز صحیح استفاده از موس مو را برایتان شرح می دهیم.

کسانی که موهای فر دارند چه فر درشت و چه فر ریز می دانند که وقتی از حمام می آیند نباید منتظر بمانند موهایشان خشک شود. همینکه کمی از آب موها کشیده شد باید سریع دست به کار شوند و سرم  و روغن و هرچه که به موهایشان سازگار است را به آن بزنند تا حالت زیبای موهایشان حفظ شود. این روزها موس مو بسیار طرفداران خاصی را به خود جذب کرده است در این مطلب سعی بر آن شده است که روش استفاده از موس مو به شما عزیزان آموزش داده شود.

موس چیست؟

 موس دارای مواد نگه دارنده ی قوی به همراه نرم کننده است که موهای فر و مجعد را خوش حالت کرده و از وز شدن آنها جلوگیری می کند و در طول روز حالت موهایتان را به خوبی نگه می دارد.

موس یا فوم یکی از محصولات شکل دهنده مو به شمار می آید که به شکل کف کرم مانند از بطری خارج می شود.
مواد تشکیل دهنده این فراورده، شبیه ژل موست با این تفاوت که در قوطی های تحت فشار عرضه می شود و در ترکیب آن علاوه بر مواد فعال مقدار اندکی ماده پیشران وجود دارد که وظیفه خارج کردن ماده و ایجاد کف را دارد. این کف به وسیله شانه روی مو پخش می شود.
موس لایه نازک تری نسبت به ژل بر روی مو برجای می گذارد. در عوض قدرت نگه داری کمتر و توانایی کمتری در شکل دادن به مو دارد و فرد در موقع استفاده از موس نسبت به ژل احساس مطبوع تری دارد.
موس ها در واقع برای قوام و ضخامت دادن به مو در نظر گرفته شده اند و بیشتر به همراه سشوار استفاده می شوند.
 مسلما شما دوست دارید فر موهای تان را کاملا کنترل کنید، مخصوصا زمانی که رطوبت یا گرمای هوا بر کوتیکول های مو تاثیر می گذارند و موها وز و پف کرده می شوند. خودتان بهتر می دانید هیچ چیز بدتر از موهای وز کرده نیست چون نه تنها موها حالتی ندارند بلکه شاید بتوان گفت زیبایی چهره را نیز کاهش می دهند.

راه دیگر این که برای حالت دهی و قوام بیشتر قبل از مصرف خوب تکان دهید. قوطی را سر و ته کرده، مقداری از موس رادر کف دست خود اسپری کرده، سپس به موهای خشک یا مرطوب بزنید. برای افزایش پوشش از گرمای سشوار استفاده کنید.

همچنین موهای فر، بیشتر مستعد خشک شدن و آسیب پذیرتر شدن هستند، به همین دلیل است که موهای فر به نرم کننده و حالت دهنده قوی تری نیاز دارند تا بتوانند نرمی خود را حفظ کنند و کمتر دچار وز شوند. اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که وقت سشوار کشیدن و یا استفاده از بیگودی را ندارند، به یکباره حمام رفته و می خواهند که سریعتر موهای خود را آرایش کنند، پیشنهاد ما برای این شما استفاده از موس می باشد.

 روش استفاده از موس:

۱- ابتدا موهارا می شوریم تا هیچ گونه چربی روی موها نباشد.
۲- کمی نم موها را می گیریم٬ نم موها به صورتی باشد که نه خیلی خیس باشد که از آن آب بچکد و نه اینکه خیلی خشک باشد.
۳- از بالای گوش تا گوش٬ موها را به حالت نیم دایره جدا می کنیم و در بالای سر می بندیم٬ تا بتوانیم با موهای پائینی راحتتر کار کنیم و همه موها فر شوند.
۴- به موها موس می زنیم، (ژل هم می توان استفاده کرد ولی ژل موها را سفت می کند) و در لابه لای موها پخش می کنیم.
۵- سشوار را روشن میکنیم٬ اول روی حرارت زیاد می گذاریم تا سشوار زودتر گرم شود٬ بعد حرارت را کم می کنیم و با صبر و حوصله موها را خشک می کنیم.
۶- برای موهای بالای سر هم این کار را تکرار می کنیم. می توان برای تثبیت کردن موها٬ در آخرین مرحله از تافت هم استفاده کرد.

روش استفاده از موس برای موهای کوتاه :

موها را مرطوب کنید. اول موها را مرطوب کنید ( ضروری نیست). عموما هرچه موها مرطوب تر باشد در پایان موهای براق تری دارید. اگر موها را در آب فرو بردید با حوله ای آب اضافه را برطرف کنید.
مقداری موس را روی کف دست بریزید. با مقدار کمی شروع کنید. اگر مقدار کافی را استفاده نکنید می بایست دوباره این کار را تکرار کنید. مقدار موس مورد استفاده به طول و پرپشتی مو بستگی دارد. برای موهای متوسط به اندازه یک تخم مرغ کافی است. استفاده از موس زیاد می تواند مو را کمی مات کند.
موس را به مو بزنید. موس را روی دو دست پخش کنید و بعد با دستان میان موها از جلو به عقب بکشید. به ریشه ها توجه داشته باشید. مطمئن شوید که موس بنحو مناسبی میان مو پخش شده است. برای اینکار از انگشتان یا شانه دندانه درشت استفاده کنید و موس را یکنواخت طوری میان مو پخش کنید که احساس خیسی کنید.
مو را خشک کنید. سشوار را روی درجه کم تنظیم کنید. موها را با شانه تقسیم بندی کنید طوریکه سشوار به ریشه مو برسد هرچند می توانید اجازه دهید موها با جریان هوا خشک شود.

اگر موها را با سشوار خشک کنید بهتر حالت می پذیرد تا با جریان هوا. مویی که با جریان هوا خشک شود راحت تر تغییر حالت می دهد. قبل از خشک شدن موس مو را حالت دهید. توجه داشته باشید که موس برای حالت هایی خوب است که نیازمند نگهداری زیاد نداشته باشد در غیر اینصورت از ژل یا پماد استفاده کنید.
تشخیص نوع مو: مو دارای بافت ها و ضخامت های مختلفی است. مو می تواند پرپشت، کم پشت، صاف، موجدار، وز، فر، خشک، چرب یا ترکیبی از اینها باشد. موس می بایست تقریبا برای انواع موها مناسب باشد. در اینجا برخی نکات برای استفاده از موس مو وجود دارد:

موی کم پشت: موس را برای حجم دادن و حالت دادن به ریشه مو بزنید.

موی چرب: قبل از استفاده دوش بگیرید. قبل از دوش گرفتن اجازه دهید شامپو در مو بنشیند.

موی فر، زبر یا پرپشت: مقدار کمی روی کف دست زده و جهت نرم کردن مو استفاده کنید و هرگونه وزی را کنترل کنید.

موی خشک و یا نرم: موس حالت دهنده با قدرت نگهداری بالا استفاده کنید.

آپشن های موس: همه موس ها یکسان تولید نمی شوند. در اینجا چند نوع موس وجود دارد که می توانید در بازار پیدا کنید:

موس نگهدارنده قوی: مناسب روزهای طوفانی و موهای متلاطم

موس حالت دهنده: برای ترمیم و حالت دادن موهای خشک یا صدمه دیده

موس معطر: این موس ها دارای رایحه های عطری اند.

موس ژلی: محصولی حالت دهنده آبرسان که بدون ایجاد سنگینی ، موها را نگه می دارد.

موس مراقبت در مقابل حرارت: مخصوص کار با سشوار یا اتوی مو طراحی شده است.

اگر موهایی بدون حالت دارید

موهای شما درست نقطه مقابل موهای وز است، به محض اینکه شما کمی در هوای گرم یا مرطوب قدم بزنید یا کمی عرق کنید، موهای تان حالت خود را از دست می دهد و صاف و بدون حالت روی گردن تان می ریزد و به راحتی تمام حالتی را که با کلی دردسر به آنها داده اید از دست می دهند. برای برطرف شدن این مشکل ،بعد از شستن موها، موهای بالای سرتان را بلند کنید و مقداری موس را به طور مستقیم به ریشه های نم دار موهای تان بمالید، موس را مثل شامپو روی سر ماساژ دهید سپس موها را رها کنید، بلافاصله موها را با سشوار خشک کنید، وقتی موها را فقط با سشوار خشک کنید آنها کاملا صاف باقی می مانند. اگر می خواهید موها کمی حالت داشته باشند باید با یک برس گرد موها را کمی پف دهید و سشوار را از بالا به پایین بگیرید.

موس ها برای مقاصد مختلفی طراحی و ساخت شده که طبقه بندی آن توسط تولید کننده و سازنده آن انجام می گردد مثلا موس ها یا همان فوم های شرکت های مختلف به صورت زیر طبقه بندی شده است:

▪ نگهدارنده نرمال، Normal hold

▪ نگهدارنده قوی،Extra strong hold

▪ نگهدارنده فوق العاده قوی ،Ultra strong hold

▪ حجم دهنده، Hold and volume for fine hair

▪ موس برای موی آسیب دیده، Hold and protection for coloured hair

▪ موس برای موی رنگ شده Hold and care for damaged hair

▪ موس برای موهای مواج Styling for curly/wavy hair

▪ موس صاف کنندهGet straight smoothing mousse

▪ موس حجم دهنده Volumizing mousse

▪ موس برای موی رنگ شده Radiant response mousse

▪ موس برای موی فردارCurl scrunching mousse

▪ موس برای موهای معمولی In control shaping mousse

موس برای موهای نازک Extra fullness mousse

می توانید با توجه به نوع موها و نیازتان، موس مناسب تهیه فرمایید و موهایتان را آنگونه که می پسندید، آرایش کنید.

اگر در آماده کردن موهای خود عجله دارید همین که ریشه موهایتان را به موس آغشته نمایید کافی می باشد. اما اگر زمان ‏زیادی در اختیار دارید موس را بوسیله ابزارهای مخصوص که مانند شانه می باشند به کل موهایتان آغشته نمایید.‏
برای توزیع مساوی موس برروی موهایتان از دست خود استفاده نمایید و اگر احساس کردید به موس بیشتری نیاز دارید به ‏قسمت هایی که موس نرسیده است با استفاده از شانه هایی با دندانه بزرگ موس را بروی کل موهایتان پخش نمایید.‏
بعد از آغشته نمودن موهای خود به موس حالا نوبت به سشوار کشیدن آنها می شود و برای اینکار سشوار را در زاویه نود ‏درجه از سر گرفته و با استفاده از برس موها را از ریشه شروع به سشوار کشیدن نمایید.‏
اگر بخواهید می توانید از سشوار استفاده ننمایید و بگذارید موهایتان در هوای آزاد خشک شود اما تفاوتی که این دو روش ‏باهم دارند این است که در کنار براق شدن موهایتان، سشوار حجم موهایتان را هم افزایش میدهددر حالی که در هوای آزاد این ‏امکان وجود ندارد.‏
موهای پر حجم خود را حالت دهید و برای این کار از برس های گرد استفاده نمایید و با اضافه نمودن چند تاب پایین موهایتان ‏حالتی زیبا به چهره خود بدهید.‏
نکته : اگر موهای مجعد دارید و با کمی رطوبت حجم آنها دو برابر می شود از موس استفاده کنید و سرکشی موهایتان را ‏کنرتل نمایید.‏

حالت‌دهنده‌ها، ‌از گذشته تا حال

حالت‌دهنده‌ها قدمتی به دوران باستان دارند؛ در آن دوران از استوانه‌های فلزی، روغن‌ها، مواد معطر برای حالت‌ دادن به مو استفاده می‌شد. کتیرا یکی از حالت‌دهنده‌های قدیمی‌مو است. گیاه کتیرا از نظر جذب فوق‌العاده آب و تشکیل موسیلاژ (نوعی حالت ژلاتینی) هنگامی‌که به موهای خیس مالیده شود با تشکیل یک لایه نازک و پیوسته امکان حالت‌پذیری و شانه‌خوری بهینه موها را پدید می‌آورد؛ همچنین به دلیل خاصیت ترمیم‌کنندگی موها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما امروزحالت‌دهنده‌ها در اشکال گوناگون به بازار راه یافته‌اند؛ ژل‌ها، اسپری‌ها‌ و واکس‌های مو از انواع حالت‌دهنده‌های مو هستند که هر یک به منظوری خاص ولی با هدفی یکسان که همانا دستیابی به موهایی خوش‌حالت‌تر و زیباست مصرف می‌شوند.
 ژل‌ها
ژل‌های مو ترکیبات شیمیایی هستند و ساختار پلیمری دارند. در فناوری ساخت ژل‌ها، پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا در آب حل شده‌اند که وظیفه این پلیمر‌ها آن است که رشته‌های مو را به هم متصل کنند؛ ضمن آنکه پوشش پلیمری محیط بر تارهای به هم چسبیده مو، باعث افزایش حجم کلی ‌آنها نیز می‌شود. وقتی ژل روی ساقه مو قرار می‌گیرد حلال آن تبخیر شده و فقط لایه نازکی از پلیمر سطح مو را می‌پوشاند.
پوشش پلیمری باعث اتصال موها به یکدیگر می‌شود و در نهایت موهای فرد غیرقابل انعطاف شده و حالت می‌گیرد؛ البته بعضی از ژل‌ها قوام ژل‌‌های حقیقی را نداشته و فقط محلول روغن در آب هستند که استفاده از آنها صرفا باعث نرم شدن موها، ایجاد درخشندگی و راحت شانه شدن می‌شود.

عوارض ژل‌ها
از‌ آنجا که ژل از سطح سر جذب نمی‌شود مشکلی برای ریشه موها که در عمق پوست سر قرار دارد ایجاد نمی‌کند ولی اگر طولانی‌مدت روی پوست سر قرار گیرد طبعا مواد شیمیایی به ساقه مو آسیب رسانده و موجب شکنندگی موها یا موخوره، از بین رفتن درخشندگی و شفافیت موها و یا ایجاد دانه‌های شوره‌مانند می‌شود.

از آنجا که تماس هر ماده شیمیایی با پوست احتمال حساسیت و علائم پوستی نظیر قرمزی، خشکی و خارش را در پی دارد توصیه می‌شود ژل‌ها تا حد امکان به ساقه پوست سر مالیده شود و از تماس آنها با پوست سر و صورت اجتناب شود.
حالت‌دهنده‌های مو از قبیل ژل یا موس و‌… تاثیر چندانی در ریزش موی سر ندارند و در اکثر موارد ریزش مو یک پدیده ارثی است که از سنین نوجوانی آغاز شده و با افزایش هورمون‌های مردانه به‌ویژه هورمون BHT همراه است.

موس یا فوم
یکی از حالت‌دهنده‌های مو فوم‌ها – موس- هستند که ساختار شیمیایی آن شبیه ژل ‌است؛ با این تفاوت که قوام ژله‌ای ندارد و کف‌مانند است. فوم‌ها مانند ژل، مو را خیلی خشک و غیرقابل انعطاف نمی‌کند؛ موس‌ها ظاهر غیرطبیعی‌ای را که ژل‌ها درست می‌کنند ندارند و موها را همیشه در حالتی طبیعی قرار می‌دهند.
موس‌ها در مقایسه با انواع ژل‌ها و حالت‌دهنده‌های مو دوام کمتری دارند و پس از گذشت مدتی کوتاه خشکی مو از بین می‌رود. البته همین دوام کم موس‌ها عیب بزرگ آنها هم محسوب می‌شود؛ به همین دلیل آرایشگران توصیه می‌کنند هیچ‌وقت موس‌ها را به تنهایی و بدون استفاده از سشوار و باقی دستگاه‌های حالت‌دهنده مو به کار نبرید ولی از سوی دیگر متخصصان پوست و مو درباره عوارض استفاده بیش از حد از وسایلی مانند سشوار هشدار می‌دهند زیرا باعث آسیب جدی به موها می‌شوند.
ذکر این نکته نیز ضروری است که هر حالت‌دهنده‌ای برای شما ساخته نشده؛ موس‌ها بسته به ضخامت موهای افراد و میزان چربی آنها در انواع مختلفی عرضه می‌شوند و بهتر است نوع مناسب آن را با توجه به نوع موی خود انتخاب کنید.

اسپری‌های حالت‌دهنده
اسپری‌های مو، حالت تثبیت‌کنندگی دارند. استفاده از اسپری‌ها راحت‌تر و نسبت به دیگر حالت‌دهنده‌ها طرفدار بیشتری دارند؛ محلول‌هایی که با سرعت، پوشش نازکی روی مو تشکیل می‌دهند و استحکام بیشتری دارند. بعضی از اسپری‌های مو پایه الکلی دارند و در زمانی که به مو می‌رسند الکل تبخیر شده و پوشش نازکی روی موها نشسته و موها را در جای خود تثبیت می‌کند.
در انتخاب اسپری، در نظر گرفتن ضخامت مو خیلی مهم است و باید دقت شود تعادل مناسبی بین لطافت موها و نوع اسپری برقرار باشد؛ به این معنی که نه موها را خیلی خشک می‌کند و نه آن قدر نرم و بی‌اثر که کارآیی نداشته باشد.

واکس مو
واکس مو یکی از محصولات مدل دهنده مو به شمار می‌آید که قوامی‌شبیه موم دارد. از این رو به آن واکس (موم) گفته می‌شود. این محصول با چسباندن تارهای مو به یکدیگر بافتی طبیعی به آن می‌بخشد.
راست نگه داشتن موها یکی دیگر از کاربردهای واکس مو است. واکس مو جنبه براق‌کنندگی مو را دارد و اصلا سبب ایجاد موخوره نمی‌شود زیرا موها حالت‌ خشک‌ و شکننده پیدا نمی‌کنند.

توصیه پزشکی
ژل‌ها را تا حد امکان به ساقه مو مالیده و از تماس آنها با ریشه مو اجتناب کنید.
تا جایی که امکان دارد از ژل‌ استفاده نشود و از ترکیبات گیاهی نظیر کتیرا برای حالت‌دادن به موها استفاده کنید. حتی زیاده‌روی در مصرف کتیرا نیز سبب فرسایش ساقه موها و آسیب به آنها می‌شود.
پس از هر بار استفاده در پایان روز موها را به طور کامل بشویید.
در زمانی که موها حالت گرفته اقدام به شانه زدن آنها نکنید زیرا این مساله باعث ریزش مو در اثر شکنندگی ساقه می‌شود.
ژل، موس، اسپری و کرم همگی در درازمدت برای سلامت موها مضر هستند؛ اما عوارض حالت‌دهند‌ه‌ها فرق چندانی با یکدیگر ندارند و توصیه می‌شود در طولانی‌مدت مصرف نشوند.
بهتر است از مارک‌های معتبر و استاندارد و مرغوب که در داروخانه‌ها و مراکز معتبر فروش هستند این محصولات را خریداری کنید و به وجود برچسب وزارت بهداشت محصول دقت کنید. از دستفروشان و عطاری‌هایی که به صورت فله‌ای اقدام به فروش ژل‌های دست‌ساز می‌کنند خرید نکنید.
ضخامت، خشکی و چربی ‌موها را در انتخاب نوع حالت‌دهنده‌ای که مصرف می‌کنید در نظر بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ