نحوه ی خشک کردن میوه

mahdie.mohtashami
با روش های خشک کردن میوه در منزل خود آشنا شوید

طرز تهیه میوه خشک

اضاف آمدن میوه ها در یخچال بعضی اوقات، باعث ناراحتی و حس اسراف می شود با خشک کردن میوه ها میتونیم این حس رو کم کنیم، میوه های خشک منبع غنی از ویتامین ها هستند که میتوان از آنها استفاده کرد. بهترین راه برای جلوگیری از خراب شدن میوه ها خشک کردن آنها می باشد . بعضی اوقات طعم میوه های خشک از میوه های تازه بهتر است.میوه در هر حالتی چه تازه باشد و چه خشک شده، برای شما خوب است و فوایدی به همراه دارد. در حالت طبیعی میوه خشک شده می تواند یک میان وعده مناسب برای دفع احساس گرسنگی باشد و می توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد و از همین رومی تواند جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن باشد. میوه های خشک منبع غنی ویتامین های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند و هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد. میوه های کوچک مثل انگور، توت فرنگی، گیلاس و گوجه فرنگی مینیاتوری را می توان به صورت درسته خشک کرد. میوه های متوسط را می توان نصف یا حلقه حلقه کرد و میوه های بزرگ یا خیلی سفت مثل انبه آناناس و نارگیل را باید ورقه ورقه کرد. آسان ترین روش برای درست کردن میوه خشک استفاده از آفتاب می باشد.  در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند. یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه، خشک کردن با جریان هوا می باشد که ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم است، این کار معمولاً در فر انجام می شود.  روش انجام  این کار اول میوه رو بعد از شستشو برش بزنید و حلقه حلقه کنید. دقت کنید حلقه ها نباید زیاد کلفت و نه خیلی نازک باشه. برش های میوه رو داخل سینی فر بچینید. میوه هایی مثل موز و سیب که احتمال سیاه شدنش در مجاورت هوا هست رو قبل از قرار دادن داخل سینی داخل کمی آبلیمو و عسل ویا شکر قرار بدید. البته بهتره برای همه این میوه ها این کارو انجام بدید. سینی رو داخل فر با حرارت کم قرار بدید. بسته به ضخامت میوه ها از یک تا سه ساعت برای خشک شدنشون زمان لازم هست. مرتب میوه ها رو چک کنید و هر وقت کاملا خشک شده بود اونها رو از فر خارج کنید یه روش دیگه برای خشک کردن میوه ها استفاده از شوفاژ یا بخاری هست. سینی میوه ها رو روی شوفاژ قرار بدید و یکی دو روز صبر کنید تا میوه ها کاملا خشک بشه. نکته های خشک کردن میوه ،  میتونید بعد از برش زدن میوه ها اونها رو داخل شربت غلیظی که درست کردید قرار بدید و سپس داخل سینی بچینید. استفاده از شربت باعث شیرین و براق شدن میوه ها میشه. برای روی سیبها میتونید از کمی دارچین استفاده کنید  بهتره هر میوه ای رو جدا جدا داخل فر قرار بدید چون زمان خشک شدن هر میوه با میوه دیگه فرق میکنه.
برش های پرتقال رو حتما به شربت آغشته کنید چون پرتقال بعد از خشک شدن کمی تلخ میشه.
اگه میخواید از بخاری یا شوفاژ برای خشک کردن استفاده کنید پیشنهاد میکنم از یه تکه آلومینیوم به جای سینی استفاده کنید تا روند کار زودتر طی بشه.بهتر است کف سینی رو کاغذ روغنی بذارید و چیپسها رو توش بچینید در تصاویر نیست ولی بهتره که باشه توجه داشته باشید که چیپسها نباید روی هم قرار بگیرند چون درست خشک نمیشن و همینطور شربت اضافی شون رو هم باید حتما بگیرید که زود میسوزه! در فر بذارید.پرتقال و سیبها رو با موز و توت فرنگی توی یک سینی نذارید.دمای فر باید روی کمترین درجه ممکن باشه. شما باید ببینید کمترین درجه فرتون چنده و روی همون درجه بذارید

مرتب چکش کنید و وقتی دیدید که روش کاملا خشک شده از فر بیرون آورده و چیپسها رو پشت و رو کنید و بذارید اون سمتش هم کاملا خشک بشه.به دلیل وجود کاغذ روغنی، چیپسها به سادگی قابل اتنقال به ظرف هستند و به سینی نمیچسبه. چیپسها رو توی دمای اتاق یا یخچال میتونید نگهداری کنید.میتونید از این شربت استفاده کنید و میوه ها رو توی یک ظرف بزرگ بریزید و در شربت آغشته کنید. میتونید برای سرعت دادن به کار همه میوه ها رو با هم بریزید توی شربت ولی توت فرنگیها رو جدا بذارید چون رنگ بقیه میوه ها رو قرمز میکند

طرز ساخت شریت بر روی  میوه خشک:  1 لیوان شکر رو با 4/3 لیوان آب بذارید 5 دقیقه بجوش
اکثر این دستگاه های میوه خشک کن دارای المنت برقی در کف خود هستند که این المنت ها به صورت مشبک می باشند و روی آن ها هواکش قرار دارد. بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، 24 ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند.دستگاه های میوه خشک کن در دسترس هستند و کار با آن ها آسان است، به خصوص اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را داشته باشید. شما همچنین می توانید با استفاده از این تکنیک در فر یا دستگاه میوه خشک کن، چیپس های ترد و طلایی رنگ درست کنید. سیب، آناناس، نارگیل، لیمو و پرتقال دارای پوست نازک و مناسب برای چیپس شدن هستند. برای این که ورقه میوه ها یک دست شوند از ماندولین استفاده کنید، سپس آب لیمو را روی حلقه های سیب بریزید تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود.

فواید آلبالو خشک شده: طعم ترشی برخی از آلبالو خشک هایی که در بازار وجود دارند، کاملا غیرطبیعی هستند و علت اصلی آن اضافه کردن انواع مواد شیمیایی به آنها است. بنابراین پیش از خرید این ماده، حتما به بسته بندی آن بیشتر دقت کنید و مواد تشکیل دهنده آن را با دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی را میل می کنید.

فواید نارگیل خشک شده: نارگیل حاوی چربی های اشباع شده سالم است که می تواند به خوبی به مدیریت کلسترول بد بدن، کمک کند. اما نارگیل خشک شده، سرشار از کالری است که باید در مصرف آن بیشتر احتیاط کنید.

فواید انجیر خشک شده: انجیر خشک می تواند یک میان وعده کاملا سالم و شگفت انگیزی باشد اما توجه داشته باشید که میوه های خشک شده به نسبت تازه آنها، کالری بسیار بالاتری دارند که باید در مصرف آنها بیشتر دقت کنید.

فواید هلو خشک شده: هلو خشک شده حاوی قند بسیار بالایی است که باید در مصرف آن بسیار احتیاط کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ