خواص زردآلو

a.mahammadi
زرد آلو از سری میوه های پرخاصیت و کوهستانی است که در ییلاقات به عمل می آید و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است

این میوه مقوی و لذیذ دارای مقادیر زیادی قند طبیعی است که راحت هضم می شود و سرشار از ویتامین های A، C و گروه B  است و مواد معدنی مختلفی شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم ، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی نیز دارد.

زردآلو بازکنندة گرفتگی‌های مجاری عروق و نرم کنندة سفتی‌ها می‌باشد. (۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود). زردآلوی شیرین، ملین است و برای سردمزاجان و کسانی که معدة ضعیف دارند و اشخاص کهنسال مضر است. (خیس کرده برگه زردآلو صفراآور و ملین است، آخر شب میل شود.). پتاسیم و اسیدهایی که در زردآلو وجود دارد موجب لینت مزاج و فعالیت کلیه می‌گردد. جوشاندة برگه زردآلو اسهال‌های صفراوی را درمان می‌کند. (برای درمان اسهال ۱۰ گرم برگ خشک آن را با آب سرد میل نمایید.) برای از بین بردن کرم معده و سنگ مثانه ۵ گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتیاط مصرف شود. (دم کردة برگ زردآلو کشندة کرم معده است.)

با سرطان مبارزه می کند.

 زردآلو ضد سرطان است (مخصوصاً سرطان ریه و لوزالمعده). برای کسانی که لاغر هستند خوردن زردآلو در فواصل غذا مفید است. زردآلو بدبویی دهان را از بین می‌برد و وجود فلوئور در آن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

مناسب برای ورزشکاران

 زردآلو یکی از میوه‌های خوبی است که ورزشکاران بعد از ورزش می‌توانند بخورند. به شرط آنکه بعد از خوردن، آب ننوشند. در زمستان می‌توانند از برگه زردآلو استفاده کنند و در تابستان اگر می خواهند همراه آب باشد از برگه زردآلو خیسانده در آب استفاده شود.

روغن هسته‌ی زردآلو سلامت موها را ارتقاء می‌دهد

چندین و چند محصول مراقبت از مو ادعا می‌کنند که رشد و بافت مو را بهبود می‌بخشند، اما تنها تعداد انگشت شماری از این محصولات واقعا تاثیرگذار هستند. به جای استفاده از محصولات مضر و پر از مواد شیمیایی، می‌توانید از روغن هسته‌ی زردآلو استفاده کنید تا سلامت موها‌ی‌تان را بهبود بخشد.

خواص زرد آلو برای پوست

زرد آلو برای پوست هم بسیار مفید است، در بین میوه ها ، زردآلو بیشترین مقدار بتاکاروتن را دارند و هیچ میوه دیگری به این اندازه دارای بتاکاروتن نیست. بتاکارتوتن از پوست در برابر اشعه ماواری بنفش محافظت می کند. بتاکاروتن موجود در زرد آلو مانع پینه بستن و خشک شدن پوست می شود. وقتی پوست بدن پوسته پوسته شده و سفید یا خاکستری رنگ می شود، نشانه کمبود بتاکاروتن است. برای رفع چروک صورت آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گیاهی شسته سپس با این محلول ماساژ دهید. ماسک زردآلو لطیف کنندة پوست صورت و گردن می‌باشد. پوست‌هایی که خیلی خشک هستند چند برگه خشک زردآلو را در روغن زیتون خیس نموده سپس کوبیده بصورت ماسک روی پوست صورت بگذارید. برای ترک دست و پا از ترکیب برگه زردآلو که در روغن بادام زمینی خیسانده استفاده شود. کسانی که لک و پیس دارند کمتر زردآلو بخورند.

کنترل قند خون و کلسترول

زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است. مطالعات نشان می دهد مصرف فیبرهای محلول باعث حفظ قند خون در مقدار طبیعی و کاهش کلسترول خون می شود.  برگه زردآلو سرشار از پتاسیم است. مصرف مواد غنی از پتاسیم باعث تنظیم فشارخون می شود.

برطرف کننده بی خوابی

این میوه به علت دارا بودن ویتامین های گروه B برای درمان بیماری های عصبی و روحی ، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی، فراموشی و … مفید است. (برای اینکه کمتر عصبانی شویم در فواصل غذا زردآلو را فراموش نکنیم.) کسانی که کارهای فکری زیاد دارند خوردن زردآلو را فراموش نکنند.

مناسب برای درد مفاصل

زردآلو به علت داشتن مقداری اسید سالسیلیک، برای درد مفاصل و رماتیسم مفید است. در برگه زردآلو مقادیری ویتامین D وجود دارد که در رشد استخوان و دندان ها بسیار موثر است.

تب را پایین می‌آورد

اعتقاد بر این است که آب زردآلو تب را درمان می‌کند. خواص آرام‌بخش و ضد التهابی آن بر درجه حرارت کلی بدن تاثیر می‌گذارد و تب را پایین می‌آورد. با مخلوط کردن آب زردآلو و آب، یک معجون آماده کنید. ۱ قاشق غذاخوری عسل را به این معجون اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز بنوشید تا سرماخوردگی، سرفه و تب‌تان تسکین بیابد.

بهبود گوش درد با زردآلو:

زردآلوبرای گوش درد بسیار عالی است. اگرچه مکانیسم این عمل هنوز مشخص نشده است اما تجربه نشان می‌دهد که استفاده از زردآلو برای گوش درد مفید خواهد بود. ریختن چندقطره از آن در گوش می‌تواند یک درمان سریع برای دردهای ناشی از عفونت باشد. دانشمندان بر این باورند که مواد آنتی اکسیدانی موجود در زردآلو می‌تواند چنین نتایجی داشته باشد.

درمان کم خونی

همچنین این میوه درمان کنندة کم خونی است. شکوفه‌های خشک شده زردآلو خونریزی داخلی و بیرونی را بند می‌آورد. جوشاندة شکوفه زردآلو ضد خونریزی است کسانی که خون دماغ می‌کنند چند قطره از جوشانده را در بینی بچکانند خون بند خواهد آمد.

نکات: هیچگاه بعد از غذا مخصوصاً بعد از شام زردآلو نخورید. یک ساعت بعد از خوردن زردآلو در آب سرد استحمام نمایید. خوردن زردآلو صبح ناشتا خوب نیست ممکن است باعث دل درد شود. اگر چنین شد کمی از کوبیده انسیون با شکر میل شود. سعی کنید از دانة تلخ زردآلو حدالامکان استفاده نکنید چون سمی است. کسانی که بیماری کبدی دارند سعی کنند کمتر زردآلو بخورند یا اینکه بصورت خشک یا مربای آن را بخورند. هیچگاه بعد از خوردن زردآلو آب سرد نخورید. زردآلو برای خانمهای حامله به عنوان عصرانه بسیار مفید است.کارشناسان توصیه می‌کنند مادران شیرده برای افزایش شیر خود، زردآلو را در رژیم غذایی روزانه خود وارد کنند. بهترین زمان خوردن زردآلو آن است که ۲ ساعت از غذا گذشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ