علت جنب شدن در خواب

علت جنب شدن در خواب چیست و چه راه کار هایی برای آن وجود دارد؟در این مطلب بخوانیم

علت جنب شدن در خواب چیست؟

یکی از سوالات که ذهن جوانان به خصوص پسر ها را در دوران بلوغ به خود جلب می کند علت جنب شدن در خواب است.چرا در خواب ناگهان اتفاقاتی می افتد و باعث میشود در خوا به حالت ارضا شدن برسند.

مردان پس از دوران بلوغ با پدیده ای با نام جنب شدن در خواب روبه رو می شوند که این مورد به دلیل آناتومی بدن می باشد و مواد غذایی مصرفی در افراد نیز بر میزان کمی یا زیادی تعداد دفعات جنب شدن تاثیر دارد حال می خواهیم دلیل دیدن خواب های تحریک آمیز در مردان را بررسی نماییم.

احتلام یا خروج منی در هنگام خواب به معنی انزالی است که در هنگام خواب روی می دهد . به این اتفاق Nocturnal Emission یا Wet Dream نیز گفته می شود .

nocturnal emission اکثر موارد در نوجوانان و یا در اوایل بلوغ روی می دهد . با این حال در هر زمان پس از بلوغ نیز امکان روی دادن آن وجود دارد . این اتفاق هم با و هم بدون وجود رویاهای تحریک کننده روی می دهد . ممکن است حین این عمل فرد از خواب بیدار شده و یا همچنان خواب بماند .

چرا مردان خواب های تحریک آمیز می بینند؟

اساس تحقیقات ارائه شده است، علت را ، تحریک توسط دیدن رویاهای تحریک کننده و یا خاطرات روزانه (هنگام بیداری) می داند . در مورد این تئوری هنوز تحقیقات گسترده انجام نشده و مردانی وجود دارند که دچار انزال حین خواب بدون دیدن رویا می شوند .

تئوری دیگر علت را خروج مایع منی ذخیره شده توسط بدن می داند . با این حال هنوز این تئوری به طور کامل اثبات نشده است . ارتباط یا تفاوتی بین انزال در خواب در افرادی که در حین بیداری مرتبا انزال داشته اند و کسانی که هرگز این اتفاق برایشان نیفتاده است، وجود نداشته است. و نیز در تحقیقی دیگر به این نتیجه رسیده اند که اسپرمهای تولید و ذخیره شده در بدن، در صورت عدم استفاده در لوله های اسپرمبر از بین رفته و جذب می شوند.

چرا خواب رابطه جنسی می بینیم؟

ما به خاطر فعالیت های شدیدی که بطور مداوم در ذهن ناخودآگاهمان در حال انجام است، خواب می بینیم. و از آنجا که رابطه جنسی یکی از نیرومندترین غرایز و امیال انسانی است، حیرت انگیز نیست که برخی خواب های ما محتوای جنسی داشته باشد.

اگر میل و انگیزه شدیدی برای انجام برخی کارها داشته باشیم، احتمال اینکه آن را در خواب ببینیم خیلی زیاد است—و ذهن خودآگاه ما نمی تواند از اتفاق آن جلوگیری کند.

تعداد دفعات دیدن خواب های تحریک آمیز در مردان:

تعداد وقوع این اتفاق بسیار متفاوت است . برخی نوجوانان هستند که به طور مکرر آن را تجربه می کنند و برخی در تمام طول عمر چنین تجربه ای نداشته اند . در ایالات متحده آمریکا حدود ۸۳ درصد از مردان انزال در خواب را تجربه کرده اند در صورتی که در برخی کشورها که استمنا محدود می باشد این آمار به ۹۸ درصد می رسد .

عوامل موثر بر احتلام و راههای کاهش دفعات احتلام:

با وجود این اگر احساس می کنید که احتلام بیش از اندازه برای شما اتفاق می افتد، با رعایت کردن راهکارهای زیر می توانید تعداد دفعات احتلام را کم کنید: برای کنترل باید توجه نمایید که سه گروه عوامل در سیکل پدیده احتلام مؤثرند:

۱عوامل سرشتی و ژنتیکی

۲عوامل محیطی

۳- تغذیه

چند راهکار ساده برای جلوگیری از احتلام:

۱شبها دو ساعت قبل از خواب هیچ چیزی نخورید، حتی مایعات

۲برای جلوگیری از احتلام محل خوابیدن شما گرم نباشد، سعی کنید در جایی که خنک است بخوابید.

۳از روانداز سنگین و زیرانداز نرم استفاده نکنید.

۴برای جلوگیری از احتلام از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان بپرهیزید.

۵سعی کنید به هر وسیله نیمه شب از خواب بیدار شده و مثانه خود را تخلیه کنید.

۶مداومت به ورزش و استحمام با آب سرد نیز به کاهش احتلام در خواب کمک می کند.

 

نکته ی دینی درباره احتلام و ارضای جنسی:

حتی اگر نماز هم نمی خوانید، غسل جنابت (پس از انزال و ارضای جنسی) را هرگز فراموش نکنید. غسل جنابت بسیار ساده است و باید پس از انزال و ارضای جنسی (چه با احتلام، چه با آمیزش جنسی و چه خودارضایی«که عمل کاملا اشتباهی است») انجام شود. برای آگاهی از آن می توانید به رساله مراجعه کنید. این غسل در زندگی شما و روحیه ی انسان  بسیار تاثیر گذار است.

قطعا تمام آقایان تجربه ارضای جنسی در خواب را داشته اند که با خروج منی در حین خواب همراه است. این عمل احتلام نام دارد و در اثر برخی متابولیسم های بدن رخ می دهد. این امر گاهی به صورت غیر طبیعی رخ می دهد و می تواند نشانه ای از بروز بیماری در فرد باشد. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

اگر احتلام یا خروج مایع منی در خواب هر چهار روز یکبار برای شما پیش می ‏آید مساله‏ ای کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما اگر احتلام هر روز و یا هر دو روز یکبار اتفاق بیفتد غیر طبیعی است.

آیا در مورد احتلام یا همان خروج ناخواسته منی شبانه که با عنوان جنابت در شب معروف است اطلاعات کافی دارید؟ بحث احتلام برای بسیاری از افراد جالب توجه است. اکثر افراد در مورد خروج ناخواسته منی در خواب و یا احتلام اطلاعات زیادی ندارند ما در این قسمت شما را بطور کامل با احتلام آشنا می کنیم پس با ما همراه باشید

.

احتلام چیست؟

احتلام از انواع انزال است و عبارت است از خارج شدن منی از انسان در هنگام خواب.

در افراد مذکر سلولهای جنسی همواره ساخته می شوند، این کار توسط سلولهای مخصوصی در بیضه صورت می گیرد. اسپرم ها پس از ایجاد در لوله های مخصوصی در بیضه، بالغ و ذخیره می شوند، منتها ظرفیت این مجاری محدود است. به همین دلیل پس از مدتی محدود این لوله ها پر می شوند و باید تخلیه گردند.

در افراد متاهل با رابطه ی جنسی و انزال (خروج منی و اسپرم ها) این مجاری تخلیه می شوند و اسپرم سازی به صورت مستمر صورت می گیرد و با آمیزش توسط فرد تخلیه می شود. ولی در افراد مجرد که فعالیت جنسی ندارند این مجاری پر باقی می مانند و اصولا در برخی شبها در موقع خواب به صورت خود به خود و بدون اراده ی شخص تخلیه می شوند. این پدیده همان احتلام است.

دفعات احتلام در افراد مختلف متفاوت است

در واقع موقع احتلام به طور معمول شخص با دیدن رؤیاهای جنسی در خواب تحریک می شود و به طور خود به خود انزال رخ دهد و منی و اسپرم ها از او خارج می شود. فرکانس و دفعات احتلام در افراد مختلف و در سنین مختلف متفاوت است. حتی احتلام یا به عبارتی خروج مایع منی در شب در افراد متاهل هم می تواند رخ دهد. دفعات احتلام با توجه به تفکرات افراد به مسائل جنسی در زمان بیداری می تواند افزایش یابد. به دلیل برخی مسائل علمی بهتر است یک فرد متاهل اگر محتلم شد، بلافاصله پس از احتلام با همسر خود آمیزش نکند.

احتلام یک پدیده ی عادی در بدن است

احتلام به هیچ وجه یک بیماری نیست و یک پدیده ی عادی در بدن افراد بالغ مذکر و از نشانه های بلوغ است. متاسفانه برخی از خانواده های بی اطلاع، به پدیده احتلام در خواب به چشم یک بیماری نگاه می کنند که کاملا غلط است. همه ی آقایان وقتی به بلوغ جنسی  می رسند احتلام را تجربه می کنند.

متاسفانه به علت بی اطلاعی برخی از نوجوان ها از مسائل دینی و مذهبی، عده ای احتلام یا خروج ناخواسته مایع منی در خواب را گناه می پندارند که به هیچ عنوان صحیح نیست. اتفاقا یکی از نعمتهای خداوند به افراد مجرد همین احتلام است تا آنان که هنوز ازدواج نکرده اند ولی تحت فشار جنسی هستند، هر چند شب یک بار به طور غیر ارادی در خواب محتلم شوند تا از فشار جنسی آنان کاسته شود.

دفعات طبیعی و غیر طبیعی احتلام

احتلام اگر هر چهار روز یکبار برای شما پیش می ‏آید مساله‏ ای کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما اگر احتلام یا خروج مایع منی در خواب هر روز و یا هر دو روز یکبار اتفاق بیفتد غیر طبیعی است؛ ولی چنانچه گاهی چنین است باز طبیعی به نظر می‏رسد زیرا تعداد دفعاتی هم که فرد جنب می شود بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ از جمله وضعیت جسمانی، مسائل ارثی، نوع تغذیه، نوع فعالیت ها، تحریکات محیطی و … .

عوامل موثر بر احتلام و راههای کاهش دفعات احتلام

با وجود این اگر احساس می کنید که احتلام بیش از اندازه برای شما اتفاق می افتد، با رعایت کردن راهکارهای زیر می توانید تعداد دفعات احتلام را کم کنید: برای کنترل باید توجه نمایید که سه گروه عوامل در سیکل پدیده احتلام مؤثرند:

۱عوامل سرشتی و ژنتیکی

۲عوامل محیطی

۳تغذیه

۱عوامل سرشتی و ژنتیکی: 

عوامل ژنتیکی موثر در پدیده احتلام در اختیار شما نیست و به توانایی های به ارث رسیده که میزان نیاز جنسی را رقم می زند بستگی دارد یعنی سیکل تکرار احتلام از ناحیه عامل ژنی وابسته به میزان نیاز جنسی فرد است.

۲عوامل محیطی:

منظور از عوامل محیطی موثر بر احتلام آن دسته از دیدنی ها، شنیدنی ها و پدیده های محیطی دیگر است که نیازهای جنسی فرد را برمی انگیزد. بسیار از اوقات دیدن صحنه های محرک موجب به اوج رسیدن توان جنسی و احتلام در خواب می گردد. شاید شخصی که با این پدیده های تحریک کننده برخورد می کند مرتکب گناه نشود یعنی نگاه طبیعی و عاری از آلودگی داشته باشد ولی آن پدیده به صورت قهری اثر خود را بر سیستم زیستی گذارده و توان جنسی را افزایش می دهد و آن را سریع غنی ساخته و نیازمند تخلیه می نماید و در نهایت احتلام در خواب بر ای فرد رخ دهد.

بنابراین فرد می تواند با حذف پدیده های محرک از محیط زندگی خود میزان نیاز جنسی و توان جنسی را کاهش داده و به تبع آن سیکل تخلیه و احتلام را به عقب بیاندازد. بر همین اساس توصیه ما برای کاهش دفعات احتلام آن است که از تمام عوامل محیطی تحریک کننده پرهیز کنید و چشم از محرک های چشمی، گوشی و محرک های شنیداری بسته دارید تا میزان تأثیر این عامل را کاهش دهید.

۳تغذیه:

سومین عامل موثر بر احتلام تغذیه است. این عامل همانند عوامل محیطی عاملی ارادی است و تأثیر قهری زیستی دارد و با مصرف غذاهای پرانرژی و افزاینده توان جنسی، سیکل احتلام کوچک گشته و تکرار پذیری سریع و زده پیدا می کند، لذا توصیه می شود برای کاهش دفعات احتلام از غذاهایی که به سطح توان جنسی تأثیر مثبت دارد و آنها را افزایش می دهد اجتناب کنید. مانند پیاز، تخم مرغ، ادویه های بسیار تند، غذاهای پرچرب و مصرف نوشیندنی در وسط غذا و گوشت قرمز و از طرف دیگر مصرف غذاهایی که تأثیر منفی بر احتلام دارند و توان جنسی را کاهش می دهد بیشتر استفاده کنید مانند سبزیجات، ماست و پنیر کم چرب، گوشت دریایی .

جهت جلوگیری از احتلام شما می توانید در مفاتیح الجنان دعایی را قبل از خواب بخوانید (دعای جلوگیری از احتلام: أَللهُمَّ إِنّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الإِحْتِلامِ وَ مِنْ سُوءِ الأَحْلامِ وَ مِنْ أَنْ یَتَلاعَبَ بِیَ الشَّیْطانُ فِی الْیَقْظَهِ وَ الْمَنامِ ) مطمئنا این دعاها در انسان تاثیر گذاشته و در کنار راهکارهایی جهت کنترل احتلام می تواند به شما کمک نماید.

اما یک نکته ی دینی درباره احتلام و ارضای جنسی:

حتی اگر نماز هم نمی خوانید، غسل جنابت (پس از انزال و ارضای جنسی) را هرگز فراموش نکنید. غسل جنابت بسیار ساده است و باید پس از انزال و ارضای جنسی (چه با احتلام، چه با آمیزش جنسی و چه خودارضایی«که عمل کاملا اشتباهی است») انجام شود. برای آگاهی از آن می توانید به رساله مراجعه کنید. این غسل در زندگی شما و روحیه ی انسان  بسیار تاثیر گذار است….

فراوانی وقوع نعوظ به هنگام خواب از عواملی است که امکان تحریک و انزال را در خواب بیشتر می کند.

رویاهای شبانه و میل جنسی حاصل از آن در دختران نقش عمده ای ندارد. حداکثر میزان احتلام در پسران ۲۱ سالگی است.

آغاز این پدیده ی فیزیولوژیک تقریبا با آغاز بلوغ همزمان است. اما گاه تا یکی دو سال پس از آغاز بلوغ این پدیده روی نمی دهد. وقوع احتلام های شبانه در تمامی افراد قطعی نیست چنانکه در نیمه دوم دوران بلوغ فقط ۷۰ درصد پسران و ۱۰ درصد دختران به ارگاسم های شبانه خود اشاره می کنند.

قاعدتا هرچه دیگر راه های تخلیه جنسی فرد کمتر باشد، احتمال وقوع رویاهای لذت بخش شبانه بیشتر است ولی برخی اشاره کرده اند که میزان رویاها و ارگاسم های شبانه، بویژه در خانم ها، به نزدیکی و سایر راه های تخلیه جنسی بستگی ندارد. وقوع ارگاسم های شبانه گاه در بعضی خانم ها در پس و پیش قاعدگی، که همزمان با افزایش تحریک پذیری زن است، فراوانتر می شود.

گرچه گروهی معتقدند که احتلام های شبانه هنگامی رخ می دهد که پروستات و کیسه های منی پر شده باشد و با امواج تحریکی همزمان با نعوظ، با مکانیسم های پیشرفته سبب تخلیه آن ها گردد، اما بسیار دیده می شود که فردی در چند شب پی در پی و حتی هرشب چندبار (به ندرت بیش از دوبار) محتلم می گردد.

انزال در خواب غالبا با لذت همراه است و ممکن است از نظر میزان لذت تفاوتی چندان با نزدیکی به هنگام بیداری نداشته باشد، اما گاه شخصی لذتی درک نمی کند و فقط صبحگاهان، به هنگام برخاستن از بستر، چسبندگی جامه زیرین و رختخواب را ملاحظه می کند.

آدمی خواب های جنسی فراوان می بیند و بررسی های تازه نشان می دهد که پس از رویاهای مربوط به مشاجرت بین دو نفر، رویاهای جنسی، فراوانترین رویاهای انسان است.

بررسی محتوای رویاها در تفسیر برخی حالات بیمار گونه جنسی و روانی بسیار کمک کننده است.

همیشه رویاهای جنسی به فرجام لذت بخش خود نمی رسد و به سبب گوناگون زنجیره تسلسل آن پاره می شود و مثلا نزدیکی با یک دختر به سبب ظهور ناگهانی پدر یا مادر و دیگران در محتوی رویای آدمی، گسسته می شود و به ارگاسم و انزال نمی انجامد (رویای ناکامل) گاه با آنکه اوج لذت جنسی رخ می دهد اما انزال پیش نمی آید و به اصطلاح شلوار خیس نمی شود (رویای کامل خشک) و گاه اوج لذت جنسی و انزال هردو حادث می شود (رویای کامل و مرطوب)

اینکه احتلام های مکرر بعدها به انزال زودرس و ناتوانی جنسی و امثال آن می انجامد نادرست است. سبب زیادی احتلام در نوجوانان و بالغان به خوبی شناخته نشده است ولی بطور کلی این پدیده را در کسانی که آرامش روانی ندارند و هیجانات و اضطراب هایشان زیاد است بسیار دیده اند.

بیماری را که به خاطر زیادی احتلام مراجعه کرده است باید آگاه کرد که این کیفیت، سودهایش به مراتب بیشتر از زیان های احتمالی اش است و نباید بخاطر آن اندوهگین و مضطرب شد. وقوع این پدیده نیز قاعدتا نیروی حیاتی آدمی را کاهش نمی دهد و در سلامت اندام های آمیزشی و اعضای دیگر اثر مطلوبی ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ