چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم

کامپیوتر یکی از وسایل شخصی است که هیچکدام از ما دوست نداریم اطلاعات آن در اختیار دیگران قرار گیرد و به این منظور به آن رمز می دهیم و ممکن است بعد از مدتی رمز کامپیوتر را فراموش کنیم. با ما همراه باشید تا یاد بگیریم چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم.

چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم

کامپیوتر یکی از وسایل شخصی و حساسی است که هیچکدام از ما دوست نداریم اطلاعات آن در اختیار دیگران قرار گیرد و به این منظور به آن رمز می دهیم و ممکن است بعد از مدتی رمز کامپیوتر را فراموش کنیم. با ما همراه باشید تا یاد بگیریم چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم. برای اینکه یاد بگیریم چگونه رمز کامپیوتر را بازکنیم ابتدا لازم است با گزینه ها و برنامه های موجود در کامپیوتر آشنا باشیم تا انجام روند باز کردن رمز کامپیوتر راحت باشد.

در ادامه مطلب یاد میگیریم چگونه رمز کامپیوتر را بازکنیم.

Image result for ‫چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم‬‎

چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم

تنظیم رمز ورود به رایانه یکی از موارد معمول و ضروری برای بسیاری از افراد به خصوص کاربران رده اداری ا‌ست؛ این رمز عبور که با توجه به حساسیت و نوع کاربری افراد از رشته‌های متفاوتی از اعداد و حروف تشکیل می‌شود در صورت فراموشی خود به دردسر تمام‌عیاری برای ورود به محیط سیستم‌عامل بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز بدل خواهد شد. از این رو اینکه یاد بگیریم چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم و تغییر رمز عبور فراموش‌شده از اهمیت فراوانی برای کاربران ویندوز در تمامی سطوح برخوردار است. این عمل به دو شیوه متفاوت در سیستم‌عامل ویندوز Seven قابل انجام است.

الف- باز کردن رمز کامپیوتر با کمک دیسک نصب ویندوز

مرحله اول: با قرار دادن دیسک ویندوز در درایو و تغییر اولویت بوت سیستم در تنظیمات بایوس، رایانه را با دیسک ویندوز بوت می‌کنیم. در این مرحله از نوشته‌های ظاهرشده روی صفحه‌نمایش گزینه Repair Your Computer را برمی‌گزینیم.

مرحله دوم: با گذر از موارد مختلف این قسمت به گزینه‌های جدیدی از جمله System Image Recovery Windows Memory Diagnostic و از همه مهم‌تر CommandPrompt دسترسی پیدا می‌کنیم. در این مرحله Command Prompt را می‌گشاییم.

مرحله سوم: در ابتدا برای حفظ و ایجاد backup از کلمه عبور فراموش‌شده فعلی دستور زیر را در Command Prompt تایپ و اجرا می‌کنیم:

copy c:windowssystem32sethc.exe c:

در این مرحله و پس از ظاهر شدن عبارت 1 file(s) copied شروع به تایپ دستور زیر در Command Prompt می‌کنیم:

copy c:windowssystem32cmd.exec:windowssystem32sethc.exe

پس از نوشتن این دستور عبارت زیر ظاهر می‌شود که باید در مقابل آن کلمه Yes را تایپ کرد:

Overwritec:windowssystem32sethc.exe? <Yes/No/All>

در این هنگام بار دیگر عبارت 1 file(s) copied ظاهر می‌شود که با مشاهده آن این مرحله به پایان می‌رسد.

مرحله چهارم: اکنون رایانه را ریست کرده و به صورت عادی از روی هارد‌دیسک عملیات بوت را تا رسیدن به صفحه وارد کردن پسورد دنبال می‌کنیم. پس از مشاهده صفحه وارد کردن رمز عبور پنج بار کلید Shift را به صورت متوالی فشار می‌دهیم تا یک صفحه Command Prompt با دسترسی Administartor ظاهر شود. در صفحه CommandPromt جدید برای ریست کردن رمز و جایگزینی آن با رمز دلخواه تنها کافی ا‌ست عبارت زیر را تایپ کرد که در آن Ali نام کاربری و MyNewPassword رمز کاربری دلخواهی‌ است که می‌توان به جای آن از هر رشته ترکیبی عدد و حروف دلخواهی استفاده کرد:

net userAli MyNewPassword

با نوشتن این عبارت و ظاهر شدن جمله تاییدیه The CommandCompleted Successfully عملیات تغییر رمز با موفقیت به انجام رسیده و رایانه به راحتی با رمز جدید به محیط ویندوز وارد خواهد شد. در صورت نیاز به بازگرداندن فایل اصلی Seth.exe که برای نگهداری رمز قبلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، می‌توان به شیوه مشابه با قراردادن CD نصب درون درایو و ریبوت کردن سیستم و دسترسی به CommandPrompt بار دیگر فایل c:sethc.exe را به درون c:windowssystem32sethc.exe کپی کرد.

ب- بازیابی رمز سیستم‌عامل بدون نیاز به دیسک نصب ویندوز:

در بسیاری از موارد و در استفاده‌های مختلفی همچون کاربران اداری دسترسی به دیسک ویندوز را به دلایل متفاوتی از جمله عدم حضور درایو نوری امکان‌پذیر کرده و بازیابی رمز به شیوه نخست طبیعتا قابل انجام نخواهد بود، در این حالت برای تغییر و تنظیم رمز جدید برای سیستم‌عامل از برنامه‌های جانبی همچون اپلیکیشن

Offline Windows Password editor استفاده می‌شود که البته نگفته پیداست این تنها راه ‌حل انجام این عمل نیست و راه‌های متعدد و فراوانی با کمک نرم‌افزار‌های مختلف قابل دسترسی و انجام است، این روش اما بدون شک یکی از ساده‌ترین و سرراست‌ترین موارد قابل انجام در این زمینه است.

مرحله اول: نخستین گام برای انجام این شیوه تهیه دیسک بوت با کمک یک رایانه دیگر است، برای انجام این عمل با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر و کلیک روی گزینه Bootdisk انتخاب‌های متعددی برای انتقال محتوای دانلودشده بر روی CD، فلش‌درایو یا حتی فلاپی‌دیسک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که حجم آنها در بالاترین مقدار کمتر از چهار مگابایت برای ورژن CD و تا 1.4 مگابایت برای فلاپی‌دیسک است:

http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

مرحله دوم: محتوای فایل دانلودشده در این قسمت را بسته به گزینه انتخابی در مرحله قبل روی فلاپی‌دیسک، فلش‌درایو و یا CD منتقل می‌کنیم که در مورد گزینه CD پس از اکسترکت کردن فایل دانلودی می‌بایست با کمک نرم‌افزارهای رایت اقدام به انتقال فایل iso بر CD کرد که برای این کار نرم‌افزارهای رایگان متعددی را از جمله ImgBurn می‌توان به کار برد. در مورد فلش‌درایو یا فلاپی‌دیسک پیچیدگی‌های کمتری وجود دارد و تنها انتقال محتوای اکسترکت‌شده روی این ابزارهای ذخیره‌کننده کافی خواهد بود.

مرحله سوم: در این مرحله برای استفاده از فایل‌های دانلودشده و انتقال‌یافته روی فلش‌دیسک، CD یا فلاپی‌دیسک می‌بایست رایانه را ریست کرده و با تغییر در گزینه‌های بایوس سیستم،‌ اقدام به بوت مجدد با CD، فلش‌دیسک یا فلاپی کرد. پس از بوت شدن سیستم از روی محتوای دانلودشده صفحات متعددی پیش روی کاربر قرار می‌گیرد که در هر مرحله تنها کافی ا‌ست گزینه‌های پیش‌فرض را قبول کرد و کلید Enter را در هر مرحله فشرد.

مرحله چهارم: در این زمان اتفاق کاملا مشابهی نسبت به مرحله اول رخ می‌دهد و مسیر مشخصی به فایل‌های رجیستری سیستم‌ پیش روی کاربران قرار می‌گیرد، این مسیر در حالت عادی Windows/ System32/ config است که به صورت پیش‌فرض در این مرحله نیز به نمایش درمی‌آید و تنها عمل مورد نیاز از سوی کاربران در این مرحله فشردن کلید Enter خواهد بود.

مرحله پنجم: در این مرحله سه گزینه جدید دیده می‌شود که شامل ریست کردن پسورد، دسترسی به برنامه RecoveryConsole parameters و بازگشت به منوی قبل است که گزینه نخست یعنی تغییر و تنظیم مجدد رمز عبور به صورت پیش‌فرض در این مرحله انتخاب شده است و تنها کار در این لحظه بار دیگر فشردن کلید Enter است.

مرحله ششم: در این قسمت بار دیگر دو گزینه انتخاب پیش روی کاربران قرار دارد؛ جایی که در گزینه نخست عبارت Edit user data and password و در گزینه دوم دسترسی کامل به Registry editor با امکان نوشتن دیده می‌شود که بار دیگر گزینه اول یعنی ویرایش اطلاعات یوزرنیم و پسورد به صورت پیش‌فرض انتخاب شده و این بار نیز فشردن کلید Enter تنها عمل مورد نیاز در این قسمت است.

مرحله هفتم: بالاخره پس از فشردن چندین بار کلید Enter نوبت به مرحله‌ای متفاوت و تعیین‌کننده در این برنامه می‌رسد؛ جایی که در ابتدا لازم است یوزرنیم مورد نظر که قصد تغییر پسورد آن را داریم بدون هیچ مشخصه اضافه‌ای به همان صورت مشاهده‌شده در صفحه ورود رمز ویندوز وارد کرده و کلید Enter را فشرد. در این مورد خاص نام کاربری مورد نظر ما برای تغییر رمز عبور geek است که آن را به‌ همین صورت نوشته و Enter می‌زنیم. در این مرحله در حالت پیش‌فرض در مقابل نام کاربری و در بخش رمز عبور عبارت BLANK به معنای عدم وجود رمز عبور ثبت شده است که می‌توان آن را قبول کرد یا اینکه رمز جدیدی را به آن از همین قسمت اختصاص داد. پس از این انتخاب کلید Enter را فشار می‌دهیم. در این بخش همچنین دیگر نام‌های کاربری مجاز به بوت سیستم از جمله کاربر Administrator و Guest نیز به نمایش گذاشته می‌شوند که آنها نیز همچون نام کاربری مورد نظر ما قابل ویرایش و تنظیم هستند. عبارت Lock در مقابل دیگر نام‌های کاربری این بخش نشان‌دهنده فعال نبودن این گزینه‌ها برای بوت سیستم است که پس از گذر از مراحل مختلف این قسمت و بوت موفقیت‌آمیز به درون سیستم‌عامل امکان تغییر آنها در محیط ویندوز وجود خواهد داشت.     

مرحله هشتم: در این مرحله پس از نوشتن نام کاربری و رمز عبور یا خالی گذاشتن آن در مرحله قبل می‌بایست تغییرات انجام‌شده را ذخیره کرد، برای انجام این کار نخست علامت تعجب را با ترکیب کلیدهای Shift+1 تایپ کرده و سپس با ظاهر شدن عبارت About to Write file(s) back Do it? که به صورت پیش‌فرض گزینه [n] یا پاسخ منفی در مقابل آن درج شده کلید y را به معنای موافقت وارد می‌کنیم. در این هنگام عبارت دلگرم‌کننده EDIT COMPLETE روی صفحه ظاهر شده و با بوت مجدد سیستم بسته به انتخاب کاربر در خالی گذاشتن باکس اختصاص رمز یا تعیین گذر‌واژه جدید مطلقا مشکلی در ورود موفقیت‌آمیز به محیط سیستم‌عامل وجود نخواهد داشت. توصیه می‌شود پس از این مرحله و ورود به محیط سیستم‌عامل گذر‌واژه جدید و مناسبی از قسمت UserAccounts حاضر در کنترل پنل انتخاب شود، در این بخش همچنین برای پرهیز از اتفاقات مشابه گزینه کاربردی مناسبی برای ایجاد یک دیسک اختصاصی بازیابی پسورد در نظر گرفته شده است که با دنبال کردن مراحل ویزارد برنامه، به سادگی فلاپ‌دیسک بازیابی پسورد برای سیستم ایجاد می‌شود. عدم حضور گزینه‌های دیگر در این بخش همچون CD یا فلش درایو از جمله مشکلات اصلی این ویزارد است.    

چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم

رمز عبور ادمین ویندوز شما در واقع رمز عبوری است که شما از آن برای وارد شدن به کامپیوتر خود استفاده می کنید (با اختیاراتی که ادمین دارد) می توانید برای اینکه امنیت کامپیوتر خودتان را بالا ببرید هر از چند گاهی آن را عوض کنید و یا اینکه از رمز عبور خیلی قوی استفاده کنید که به این سادگی ها قابل حدس زدن نباشد. با این حال گاهی ممکن است رمز عبور خود را فراموش کنید مثلا کلمه ی رمز را مرتب عوض می کردید و ناگهان آن را فراموش کردید یا اینکه کلمه ی پیچیده ای گذاشتید و آن را از خاطر برده اید.فرض کنید در این موقعیت قرار گرفته اید حالا چطور می توان بدون ویندوز را فرمت کنید یا دوباره آن را مجددا نصب کنید آن را باز یابی کنید ؟ پس ببینیم چگونه رمز کامپیوتر را باز کنیم .

یکی از این راه ها این است که تا آنجایی که می توانید به خودتان فشار بیاورید و آن رمز را به خاطر آورید.

راه دیگر این است که شما از بک آپ و پشتیبانی که برای سیستم خود تهیه کرده اید استفاده کنید ( در ویندوز های 2000،Xp و 2003 ) و یا از ERD در (ویندوز NT 4.0 ) که از این طریق شما می توانید به رمز عبور از دست رفته ی خود دست پیدا کنید .ولی به هر حال در این روش ضرر هایی هم وجود دارد مانند اینکه اطلاعاتی را که  به تازگی کاربران یا گروه ها اضافه کرده بودند از دست می رود  همچنین تمام پسورد هایی که بر روی سیستم شما و مربوط به کاربران شما هست نیز از بین می رود و به زمانی که آن بک آپ را تهیه کرده اید باز می گردد.

و راه سوم این است که یک سیستم عامل موازی بر روی یکی دیگر از پاردیشن های همان کامپیوتر نصب کنید سپس با استفاده از یک تکنیک کوچک به سیستم قبلی دسترسی پیدا کنید. مشکلی که در این روش وجود دارد این است که اولا این کار به کسی نیاز دارد که کمی حرفه ای باشد و همچنین نیاز دارد تا برای این کار وقت کافی بگذارید که اگر مشکل زمان داشته باشید این کار برای شما چندان خوشایند نیست.

راه های زیادی وجود دارد که با آن می توانید رمز عبور فراموش شده ی خود را بازیابی کنید می توانید به مقاله ی زیر رجوع کنید .

3 راه کاربردی برای بدست آوردن رمز عبور از دست رفته

راه چهارم این است که از ابزارهای بازیابی رمز عبور استفاده کنید به عنوان مثال Windows Password Recovery 6.0 که این برنامه به شما کمک می کند بتوانید با یک رمز عبور خالی وارد سیستم خود شوید.

Windows password Recovery 6.0 برنامه ی کاربردی و با کاربری آسانی است که به شما کمک می کند تا به راحتی رمز عبور خود را در هر سیستم و هر ویندوزی بازیابی کنید . برای استفاده از آن باید مراحل زیر را انجام دهید :

اینجا را کلیک کنید تا Windows Password Recovery 6.0 را از سایت رسمی دانلود کنید.

آن را اجرا کنید توجه داشته باشید که درون آن یک عکس ایزو قرار دارد که شما می توانید آن را برای برچسب سی دی یا دی وی دی که رایت کردید استفاده کنید.

سی دی یا دی وی دی که ساختید را بر روی سیستمی که قفل شده است قرار دهید و آن را از روی سی دی بالا بیاورید.

بعد از اجرای CD/DVD ویندوز با تمامی نام حساب های شما ظاهر می شود ( اگر چند حساب داشته باشید ) آن حسابی را که شما رمز عبور آن را فراموش کرده اید انتخاب کنید تا آن را دوباره تنظیم کنید. فقط با یک کلیک شما حساب خود را بدون آنکه پسوردش پاک شود بدست می آورید.

امیدوارم این آموزش به شما کمک کند تا بتوانید مشکلاتتان را حل کنید و بدانید چگونه رمز کامپیوتر را باز کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ