خواص هویج

a.mahammadi
هویج شیرین ترین نوع سبزیجات است که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد که شاید تنها چند مورد از آنها را بدانید

هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها منبع مهمی برای درمان بسیاری از بیماری ها می باشد که در این مطلب به مواردی از آنها اشاره می کنیم:

سلامت چشم و مو و ناخن: مواد مغذی که در این گیاه خوشمزه وجود دارد با سم زدایی که انجام می دهد می تواند باعث سلامت پوست و مو و ناخن شود و ساخت سلول های جدید در بدن را بهبود دهد. با گذر زمان چشم‌ها ضعیف‌تر شده و گاهی واگیر بیماری‌های داخلی می‌شوند. می شود این را به راحتی گفت که هویج دوست سلامت چشم‌هاست. این سبزی نارنجی حاوی لوتئین همان آنتی‌اکسیدان بسیاری قوی می‌باشد که می تواند از شبکیه‌ی چشم‌ها مراقبت کرده و از مشکل دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری پیشگیری می‌کند. برای برطرف کردن دوربینی و آب مروارید در مردان،کم شدن قدرت بینایی، ریزش اشک چشم‌ها، مشکلات دید و غیره موثر است.

تاخیر انداختن پیری پوست: این ماده‌ی غذایی نه فقط برای اعضای داخلی بدن موثر است بلکه برای بهبود وضعیت پوستمان نیز موثر است. برای این که لبریز از بتاکاروتن یا همان مقدمه ساز ویتامین A می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان از پیری سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند. هویج پر خاصیت ترین ماده‌ی غذایی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی است در واقع آنتی اکسیدان موجود در آن از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش محافظت می‌کند. استفاده‌ موضعی از آب هویج  مانند یک ضدالتهاب طبیعی اثر می‌کند و باعث تسکین خارش و التهاب پوست می‌شود. هویج با احیای سلول‌های پوستی موجب التیام زخم‌های جزئی می‌شود.

جلوگیری از کم خونی: هویج خواصی دارد که با کم خونی  جزئی مقابله می‌کند به خاطر اینکه به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان: از سال‌ها پیش اثر محافظتی بتاکاروتن در برابر تومورها شناخته شده است. از این گذشته وجود فیبرهای محلول در آب باعث توقف فعالیت ترکیباتی مانند مشتقات نیترات‌های دریافتی از مواد غذایی می‌شود. متأسفانه این ترکیبات موجب بروز سرطان های مختلف می‌شود. مصرف دو تا چهار وعده هویج در هفته برای کاهش 40 درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه و کولون (روده بزرگ) موثر است. توجه داشته باشید که مصرف هویج همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه و سینه در خانم‌ها نیز موثر است. دریافت زیاد کاروتن، 50 درصد سرطان مثانه،  رحم، پروستات، کولون (روده بزرگ)، حنجره و مری را کاهش می دهد.

جلوگیری از سکته: مصرف منظم هویج باعث کاهش 60 درصدی حملات قلبی عروقی می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این سبزی با کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، از جداره‌ عروق خونی محافظت کرده و آنها را از آسیب دور می‌سازد. فیبرهای محلول در آب هویج نیز به نوبه‌ خود باعث کاهش ورود قند و افزایش کلسترول خون می‌شود. حتماً می‌دانید که بالا رفتن چربی خون باعث مسدود شدن عروق و خدای نکرده سکته می‌شود. طی یک بررسی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفت مشخص شد افرادی که بیش از 6 هویج در هفته می خورند نسبت به آن هایی که در ماه تنها یک هویج یا کمتر می خورند، کمتر با سکته مواجه می شوند.

مناسب برای دیابتی‌ها: جذب قند توسط فیبرهای محلول در آب باعث کنترل افزایش ناگهانی قند خون در دیابت ها می‌شود. البته توصیه می‌شود که این افراد از هویج خام استفاده کنند چون شاخص گلیسمی‌هویج پخته بالاتر از هویج خام است.

ضدعفونی کننده: گیاه شناسان بر این عقیده هستند که هویج از ایجاد عفونت پیشگیری می کند. از این گیاه می توان به روش های مختلف مانند له شده، جوشانده یا خام بر روی انواع زخم ها استفاده کرد.

پاکسازی بدن از مواد زائد: این ماده غذایی باعث کاهش صفرا و چربی در کبد می شود. فیبرهای موجود در هویج به تمیز کردن روده و سرعت بخشیدن خروج مواد زائد از بدن کمک می کنند.

سلامت دندان ها و لثه ها: این سبزی ترد همه نوع خاصیتی دارد! هویج ها دهان و دندان را تمیز می کنند. آن ها مانند مسواک  و یا خلال دندان مواد باقی ماده غذا را از لای دندان ها خارج می کنند. هویج با تحریک لثه باعث ترشح زیاد بزاق شده که ایجاد اسید و باکتری سازنده کرم خوردگی دندان را متوازن می کند.

سلامت روده­ ها:زمانی که روده‌ها توانایی ندارد که به درستی آب را جذب خود کند بیرون روی اتفاق می‌افتد (یکی از مشکلات خطر ساز روده). هویج لبریز  از فیبر است و فیبر پکتین موجود در آن آب را جذب می‌کند و به این گونه از شدتاسهال کاسته می‌شود. هویج حاوی تمام عناصر مورد نیاز برای بازگرداندن نیرو و انرژی به بچه‌هایی است که دچار اسهال بوده‌اند. این سبزی خوشمزه و پرخاصیت سرشار از مواد معدنی و قندهاست و تأثیر ضدالتهابی روی مخاط روده‌ای دارد. فیبر محلول در آب برای مقابله با یبوست  نیز موثر است زیرا اینکه باعث نرم شدن مدفوع شده و دفع آن را راحت می‌کند. همچنین درمان کننده خوبی برای بیماری اسهال خونی و بیماری های ناشی از ورود کرم و انگل به بدن است.

 درمان مشکلات یائسگی: گرگرفتگی، چاقی، پوکی استخوان  و در دوره‌ی یائسگی این قبیل مشکلات یکی پس از دیگری خود را نمایان می کند. اما با مصرف هویج می‌توان این علائم را به تاخیر انداخت. به خاطر اینکه هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بدن کمک می‌کنند تا با اکسایش سلول‌ها و پیری بدن مقابله کنند. همچنین هویج به کاهش خونریزی قاعدگی نیز کمک می کند.در مادران شیرده مصرف هویج به افزایش شیر کمک می کند.

در پایان به این نکته باید اشاره کرد که زیاده روی در مصرف هویج باعث تغییر رنگ پوست می گردد. رنگ پوست زرد مایل به نارنجی می شود. اما جای نگرانی نیست، چراکه با قطع مصرف، دوباره پوست به همان رنگ قبلی برمی گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ