خواص گوجه سبز

a.mahammadi
گوجه سبز میوه ای آبدار و خوشمزه ای است که به خاطر طعمش در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است، این میوه علاوه بر داشتن شکلی زیبا و چشم نواز خواص سلامتی زیادی را نیز دارد

گوجه سبز افزون بر طعم خوشمزه، ارزش غذایی فراوانی هم دارد. این میوه غنی از ویتامین C، اسید‌مالیک و اسید سیتریک است. برخی گیاه شناسان معتقدند مصرف گوجه‌سبز برای بهبود طعم دهان مفید است. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که بخوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشارخون ‌و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معده‌ای – روده‌ای است. گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل‌توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول وسرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی این میوه هستند. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنین به‌دلیل وجود اسید اسکوربیک (ویتامین ث‌)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود. خشک شده این میوه که دارای فیتونوترینت است کارکرد آنتی اکسیدانی دارد و برای درمان اعصاب و کم خونی مفید است. این میوه چون حاوی برخی ویتامین ها و نیز پیش ساز ویتامینA است، برای کمک به درمان شب کوری، روماتیسم و تصلب شرایین مفیداست. ویتامین ث موجود در این میوه خوش طعم نیز برای افزایش سیستم ایمنی بدن زنان باردار و ویتامین K برای جلوگیری از لخته شدن خون که می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود بسیار مفید است. البته باید توجه داشت که مصرف زیاده از حد این میوه ، باعث نفخ معده و دل درد  می‌شود. لذا در مصرف هر نوع ماده غذایی، اعتدال و میانه روی را پیشه کنید.

ارزش غذایی 100 گرم گوجه سبز: کربوهیدرات 8.51 گرم، چربی 2.84 گرم، پروتئین 1.6 گرم، فیبر خام 0.5 درصد. 5درصد ویتامین آ، 2.1 درصد ویتامین ب 1 (تیامین)، 1.9 درصد ویتامین ب 2(ریبوفلاوین)، 2.8 درصد نیاسین، 13 درصد ویتامین ث، 5.1‌ درصد کلسیم، 2.2 درصدفسفر، 5 درصدآهن و 3.6 درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ