درست کردن شمع در خانه

a.mahammadi
شمع سازی برخلاف چیزی که اکثر افراد فکر می کنند کار ساده ای است و شما به راحتی می توانید در خانه شمع درست کنید.

 شمع سازی هنری است که در عین حال که زیبایی زیادی دارد، بسیار ساده و با کمترین هزینه قابل انجام است. لوازم و وسایلی که برای شمع سازی استفاده می شود وسایل پیچیده و گران قیمتی نیست، کافیست قالب، پارافین و فیتیله داشته باشید. شما حتی می توانید از شمع هایی که کوچک شده یا شکسته و از آنها استفاده نمی کنید به جای پارافین استفاده کنید. قالب های شمع سازی هم می تواند ساده ترین وسایل بازیافتی در خانه باشد. یک قالب می تواند یک شیشه ساده مربا یا بطری های کوچک و یا یک فنجان لب پر شده باشد.

مواد لازم برای انجام این کار عبارتند از: لیوان یا ظرف شیشه ای ساده، فیتیله شمع، چسب حرارتی، خلال دندان یا سیخ چوبی، کاسه یا ظرف برای آب کردن پارافین ها، مدادشمعی های کوچک شده (برچسب روی آنها را جدا کرده و آنها را خرد کنید)، پارافین یا شمع سفید قدیمی یا شکسته، اسانس (اختیاری)

 روش ساخت شمع های رنگی: برای شروع به یک ظرف ساده، لیوان یا شیشه مربا نیاز دارید، شیشه مورد نظر را شسته و خشک کنید، سپس فیتیله را به اندازه بیشتر از ارتفاع لیوان برش بزنید. فیتیله باید کف قالب ثابت شود تا بعد از ریختن پارافین از جای خود حرکت نکند. فلزهای کوچکی برای این منظور هست که می توان فیتیله را داخلش ثابت کرد و فلز کوچک را ته ظرف چسباند. بهترین راه برای چسباندن آن استفاده از چسب حرارتی می باشد.

  برای چسباندن راحت تر فلز مورد نظر به ته ظرف از یک سیخ چوبی یا وسیله ای مشابه استفاده کنید. دقت کنید فیتیله باید حتما در قسمت مرکز لیوان قرار بگیرد. فیتیله را در قسمت بالایی لیوان به خلال دندان یا سیخ چوبی مطابق تصویر گره زده و چوب را روی لبه لیوان قرار دهید.

اگر بخواهیم شمع چهار رنگ درست کنیم باید از ۴ ظرف استفاده کرده و داخل هر کدام از آنها کمی پارافین می ریزیم. به جای پارافین می توانید از شمع های سفید کوچک شده یا شکسته شده استفاده کنید، شمع ها را خرد کرده و داخل کاسه ها بریزید.

 برحسب رنگ داخل هر ظرف چند تکه مداد شمعی ریخته و کاسه ها را به مدت ۱۰ دقیقه داخل مایکروفر قرار دهید تا پارافین یا شمع با کمک حرارت مایع شود. اگر مایکروفر ندارید می توانید از روش بن ماری برای آب کردن شمع ها یا پارافین استفاده کنید. هیچ وقت پارافین را روی حرارت مستقیم قرار ندهید. برای استفاده از حرارت گاز ابتدا قابلمه ای را پر از آب کرده و پس از به جوش آمدن آب کاسه حاوی پارافین یا شمع را روی بخار آن قرار دهید تا با حرارت بخاری که به ظرف میخورد پارافین ها آب شود. توصیه شده که موقع ذوب کردن پارافین داخلش دماسنج بزارید و وقتی به درجه ۹۰ یا ۱۰۰ رسید پارافین را از روی حرارت بردارید تا شمع خراب نشود. البته اگه موقع ذوب کردن پارافین آن را هم بزنید احتمال خراب شدن شمع کم خواهد شد. می توانید پس از ذوب شدن پارافین، اسید استارین به آن بیفزائید. استفاده از اسید استارین باعث می‌شود که شمع، هنگام سوختن دیرتر آب شود و باعث استقامت شمع می‌شود. در ضمن باعث می‌شود که شمع پس از سرد شدن، کمی کوچک‌تر شده و به‌راحتی از قالب جدا شود. در ضمن حلال خوبی برای رنگ است و باعث شفاف شدن آن نیز می‌گردد.

  بعد از آب شدن پارافین ها و خارج کردن کاسه ها از مایکروفر، داخل هر ظرف چند قطره اسانس ریخته و آن را با یک خلال دندان یا سیخ چوبی هم بزنید تا کاملا مخلوط شود.

  ظرفی که برای شمع آماده کرده بودید را داخل یک کاسه به طوریکه تکان نخورد، می توانید اطراف آن را با کمک دستمال یا چیزی شبیه به آن محکم و فیکس کنیداولین رنگ مورد نظر را به آرامی داخل ظرف بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت منتظر بمانید تا کاملا سفت شود، مقدار پارافینی که می ریزید بستگی به اندازه ظرف و لیوان شما دارد.

بعد از گذشت این زمان ظرف خود را از طرف دیگر داخل کاسه قرار داده و رنگ دوم را روی رنگ اول بریزید و مجددا به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت منتظر بمانید تا پارافین سفت شود. بعد از سرد شدن لایه رنگی دوم، مرحله قبل را برای رنگ سوم تکرار کنیددر مرحله بعدی و بعد از خنک شدن شمع، ظرف را به صورت صاف روی سطح قرار داده و رنگ آخر را داخل ظرف بریزید و ۳۰ دقیقه الی یک ساعت صبر کنید تا پارافین خنک شود. بعد از خنک شدن پارافین در مرحله آخر، سیخ چوبی یا خلال دندونی که به فیتیله متصل بود را جدا کرده و فیتیله را به اندازه دلخواه برش بزنید. شمع های شما آماده شد، در هر مرحله اگر احساس کردید که پارافین در کاسه ها کمی سفت شده می توانید کاسه را برای چند دقیقه مجددا داخل مایکروفر یا روی بخار کتری قرار دهید تا پارافین مجددا تبدیل به مایع شده و بتوانید از آن استفاده کنید.

نکات: قبل از شروع به کار، لباس مخصوص کار به تن کنید و روی سطح کار را با روزنامه بپوشانید تا لباس و اطراف‌تان کثیف نشود. تمام وسائل لازم را در کنار دست خود قرار دهید. برای تمیزکردن ظرف پارافین، نیاز شستن آن ندارید، بلکه برای تمیز کردن آن می‌توانید بلافاصله بعد از استفاده و هنگامی که ظرف هنوز گرم است، آن را با یک دستمال غیر قابل استفاده و یا پنبه پاک کنید.

 قالبی که برای شمع‌سازی استفاده می‌کنید، باید صاف و صیقلی و بدون خراش باشد، در ضمن در قالب‌های یک تکه، سرقالب باید کوچک‌تر از ته آن باشد تا شمع پس از سرد شدن به‌راحتی از قالب جدا شود.

برای سرد کردن پارافین، هیچ‌گاه آن را در فریزر قرار ندهید، چون شمع شما پس از سرد شدن ترک می‌خورد، ولی می‌توانید آن را در جای خنک و یا در طبقه‌ی پائین یخچال قرار دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ