چگونه چاق شویم؟

a.mahammadi
چگونه چاق شدن دغدغه بسیاری از افراد است. همانطور که برخی دنبال لاغر شدن هستند، عده ای نیز حتی درپی افزایش وزن خود هستند.

اولین توصیه برای افزایش وزن این است که به پزشک مراجعه کنید.راهها و رژیم های افزایش وزن بر اساس شرایط فیزیکی هر فرد و قد و وزن متفاوت است. آنچه در اینجا خواهید خواند، تنها توصیه هایی مفید و بی ضرر برای تغذیه و فعالیت شما است.عمل کردن به نکات زیر موجب میشود به تدریج وزنتان اضافه شود و چاق شوید، اما فراموش نکنید که اضافه شدن وزن با چاقی (انباشته شدن چربی) متفاوت است، پس داشتن یک برنامه ورزشی مناسب، به قوی شدن و شکل گیری ماهیچه ها کمک میکند و برای شما اندامی متناسب به ارمغان می آورد.

در ابتدا میزان کالری یا انرژی را که در یک روز معمولی دریافت می کنید، محاسبه کنید. چیزی را تغییر ندهید و همانطور که هر روز می خورید یادداشت کرده و انرژی آن را محاسبه کنید. این کار را می توانید با استفاده از  هرم غذایی  انجام دهید. سپس رژیم خود را شروع کنید؛ برای افزایش وزن نباید لزوما غذاهای هیجانی مانند همبرگر و شکلات زیادو سیب زمینی سرخ کرده خورد و باید  برنامه غذایی برای چاق شدن که مناسب باشد را رعایت کنید. پروتئین اصلی ترین ماده سازنده بافت عضله و بی شک مهمترین ماده غذایی در بالا بردن وزن و ساخت جرم اضافی است. لیکن، به خاطر داشته باشید که شما بایستی همیشه اطمینان داشته باشید که مقدار دربست و دقیقی از چربی و کربوهیدرات ها را دریافت می کنید.مقدار پیشنهادی برای چربی، پروتئین و هیدرات های کربن در یک رژیم غذایی بالا برنده وزن 15%، 35%، 50% می باشد.

اصل مشترک در رژیمها افزایش مصرف غذاهای پرکالری سالم و ورزش است. بدین ترتیب که ۵۰۰ کالری به آنچه هر روز مصرف می کردید بیافزایید. مثلاً اگر در یک روز معمولی ۲۰۰۰ کالری مصرف می کردید، بقیه ی هفته هر روز ۲۵۰۰ کالری مصرف کنید. بجای اینکه در سه وعده حجم زیادی غذا بخورید و یا اینکه کل روز مشغول خوردن باشید، انرژی روزانه را به ۵ تا ۶ وعده تقسیم کنید و وعده ها را با فاصله ۵/۲ تا ۳ ساعت مصرف کنید. بخاطر داشته باشید باید ” زیاد ” بخورید  تا وزنتان” زیاد ” شود. رمز افزایش وزن مصرف مواد با کالری بالا و کم چرب است و باید این مواد را در برنامه غذایی خود بگنجانید. نوشیدنی های مقوی حاوی پروتئین، آب میوه ها و یا شیر، میل نمایید. نان های سبوس دارو و تشکیل شده از غلات کامل انتخاب کرده و بهمراه کره بادام زمینی، مربا، عسل و یا پنیر خامه ای میل نمایید. از سبزیجات نشاسته دار (سیب زمینی، نخود فرنگی، ذرت، هویج، کدو و چغندر) استفاده کرده و کم تر از سبزیجات پر آب (بروکلی، گل کلم، کدو سبز، لوبیا سبز و یا خیار) استفاده نمایید. از میوه های سفت (موز، گلابی، سیب، آناناسو میوه های خشک) بیشتر از میوه های آب دار (پرتقال، هلو، آلو، انواع توت ها، هندوانه) استفاده نمایید. هنگام آشپزی از روغن های سالم و با مقادیری بیشتر از قبل استفاده نمایید و از چربی های ترانس اجتناب نمایید. از خوراکی های حاوی پروتئین همچون سویا، بادام زمینی یا کره بادام زمینی، گوشت استیکی، مرغ و یا ماهی تن استفاده نمایید.

بدنسازی و ورزش، مرحله مهم دیگری برای افزایش وزن  و چاق شدن است. با انجام فعالیتهای ورزشی و نرمش های منظم، نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد و این 2 حسن دارد.اول اینکه؛ اشتها شما به غذا خوردن بیشتر می شود و احساس کسالت شما از بین می رود.دوم اینکه؛ غذایی که می خورید در بدن شما، صرف ساخته شدن عضلات می شود. ورزشهای وزنه برداری (از دمبلهای کوچک گرفته تا کار با دستگاههای وزنه برداری) انجام دهید. این هم یکی از مهمترین مراحل افزودن صحیح وزن است و باید به طور صحیح انجام شود. اگر فرصت ندارید که هر روز به باشگاه بروید، چند جلسه حرکات ساده و قابل انجام دادن در خانه را با مربی تمرین کنید و سپس در خانه به ورزش ادامه دهید.

بعد از یک تمرین سخت و پیوسته، سطح مواد غذایی ماکرونی شما کاهش یافته و فیبرهای ماهیچه ای شما برای دریافت غذا فریاد می زنند به این دلیل است که یک وعده غذایی بعد از تمرین خوب و مناسب، مهمترین وعده غذایی در طول روز برای کسی که قصد افزایش وزن دارد، به شمار می رود. همیشه سعی کنید تا یک ساعت بعد از گذشت تمرین، حتماً این وعده غذایی را مصرف کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. بدن شما در این مرحله بیشترین ظرفیت دریافت پروتئین را به نسبت هر زمان دیگری در طول روز خواهد داشت. عموماً شما بایستی سعی کنید 40 تا 50 گرم پروتئین و بیش از 5. 1 برابر این مقدار کربوهیدارت را پس از هر بار تمرین مصرف کنید.

آب، آبمیوه و شیر. آب رسانی و تولید آب کلیه رشد جرم بدن است. تا 60% بدن شما را آب تشکیل داده است. شما از طریق تعریق و ادرار، آب از دست می دهید، حتماً به میزان فراوان مایعات مصرف کنید . آب بنوشید و قابلیت جذب مواد غذایی را نیز بالا می برد شیر نیز غنی از پروتئین بوده و آبمیوه ها قادرند ویتامین و قند طبیعی بدن شما را تامین کنند.

آخر هفته خودتان را وزن کنید. می بینید که پس از یک هفته وزنتان بیشتر شده است. انتظار نداشته باشید یک باره ۴ تا ۵ کیلو اضافه کنید. افزایش وزن به اندازه ۵/۰ تا ۱ کیلو در هفته طبیعی است و بیشتر از این نشان دهنده افزایش بیش از حد چربی در بدن شماست. پس افزایش ۵/۰ تا ۱ کیلو در هفته کافی است، اگر چه کم به نظر می رسد، ولی آخرماه ۵/۲ تا ۴ کیلو می شود.

 نکته مهم در مورد افزایش وزن و چاق شدن این است که وقتی وزن شما ثابت شد، در این موقع است که باید مقدار بیشتری غذا بخورید تا وزنتان دوباره بالا برود. بنابراین اگر با رژیمی که اجرا می کنید، وزنتان برای دو هفته ثابت ماند، نشان می دهد که باید به رژیم خود ۲۵۰ کالری اضافه کنید و به همین ترتیب، هر دفعه که طی دو هفته وزن اضافه نکردید، دوباره ۲۵۰ کالری اضافی به رژیم مصرفی تان بیفزایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ