زمان سمپاشی درختان میوه

همه ی ما می دانیم که برای داشتن درختان میوه پربار و سالم باید به آنها رسیدگی کرد. یکی از پارامترهای مهم در رسیدگی درختان میوه، زمان سمپاشی درختان میوه است. برای اطلاع بیشتر درباره زمان سمپاشی درختان میوه این مقاله را مطالعه فرمایید.

زمان سمپاشی درختان میوه

همه ی ما می دانیم که برای داشتن درختان میوه پربار و سالم باید به آنها رسیدگی کرد. یکی از پارامترهای مهم در رسیدگی درختان میوه، زمان سمپاشی درختان میوه است. برای سمپاشی درختان میوه، زمان های خاصی مدنظر است که اگر کشاورز و باغدار حرفه ای باشید باید با این زمان آشنا باشید ولی اگر تازه کار هستید و به تازگی وارد این حرفه شده اید باید با زمان سمپاشی درختان میوه آشنا شوید. برای اطلاع بیشتر دربارهزمان سمپاشی درختان میوه این مقاله را مطالعه فرمایید.

Image result for ‫زمان سمپاشی درختان میوه‬‎

زمان سم پاشی درختان میوه (هلو و شلیل) :

آبان  : برای پیشگیری بیماریهای قارچی ( لب شتری و غربالی )  سمپاشی با ترکیبات مس بعد از ریزش برگها   به نسبت سه تا پنج در هزار

اسفند : روغن ولک ( بمیزان۵/۱-۲ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب )    با مخلوطی ازحشره کش دورسبان یا  اتیون ( ۱۵۰ سی سی در  ۱۰۰ لیتر آب )

فروردین : بهنگام تورم جوانه  ترکیبات مس ( ۳ تا ۵ در هزار)   برای پیشگیری بیماری غربالی و لب شتری

اردیبهشت :  برای پیشگیری سفیدک حقیقی در هلو  بخصوص رقم انجیری و شلیل سموم ترکیبی (  کاپتان یا بنومیل یا توپسین ام   با قارچ کشهای جدید   توپاس و یا انویل)  ( به نسبت ۱۲/۵ سی سی توپاس  و ۵۰گرم بنومیل یا توپسین ام )در ۱۰۰  لیتر آب یا  قارچ کش جدید کولیس ( نیم در هزار ) یا  دومارک ( ۰/۳ در هزار )  یا استروبی ( ۰/۲ در هزار)   توجه : در صورت شیوع شته سبز اضافه نمودن یکی از حشره کشهای  سیستمیک متاسیستکس یا  پریمور  یا  کنفیدور یا  موسپیلان  توصیه میگردد.

خرداد :  در صورت شیوع سفیدک حقیقی تکرار با قارچ کشهای فوق الذکر توجه :  محلول پاشی با کود مایع  همراه سموم در رنگ و طعم وکیفیت میوه اثر فوق العاده دارد  . یکی از آفات مهم درختان هسته دار شپشک نخودی  ( که در اصطلاح محلی شته خونی میگویند ) میباشد که در اواخر زمستان سمپاشی  روغن ولک ( دو لیتر در صد لیتر آب ) به همراه  یکی از حشره کش های اختصاصی  نفوذی مثل  دورسبان   یا  اتیون  یا  آدمیرال   و تکرار آن بعد از گلدهی فقط سمپاشی با حشره کش های فوق براحتی قابل کنترل است . هنگام شیوع بیماری غربالی و لب شتری که بیشتر در فصول بارانی اتفاق میافتد تکرار سموم ترکیبات مس  یا  کاپتان  ( ۳ در هزار ) توصیه میشود.

 Image result for ‫درخت هلو‬‎

زمان سم پاشی درختان میوه (سیب) :

اسفند: سمپاشی  ۳ در هزار ترکیبات مس  بعلت شیوع شانکر سیتوسپرایی در درختان سیب    روغن ولک  (بمیزان ۱- ۱٫۵ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب)  همراه  حشره کش  و تخم کش کنه

فزودن یکی از حشره کش های زیر :

حشره کش دیمتوات  ( بمیزان  ۱۰۰ س سی در ۱۰۰ لیتر آب )  و یا آدمیرال ( نیم در هزار )  ویا  اتیون  و یا  دورسبان  ( ۵/۱ در  هزار ) و یا  دیازینون ( یک در هزار )

تخم کش زمستانه کنه   مثل  آپولو ( نیم در هزار ) و یا نئورون ( یک در هزار)  نیسورن(نیم در هزار) 

فروردین :   برای پیشگیری از بروز بیماری لکه سیاه سیب سمپاشی های زیر ضروری است :

الف )   هنگام تورم جوانه تا قبل از گلدهی

سمپاشی با یکی از قارچ کش های زیر :

توپسین ام ( ۰/۷۵ در هزار)   یا   دودین ( یک در هزار ) یا    کاپتان ( سه در هزار )    یا   استروبی ( ۰/۲در  هزار )   یا   بنومیل ( ۰/۵ در هزار ) یا   فیلینت (   ۰/۲  در هزار )  یا   بایکور   (یک در هزار )

توجه۱:اختلاط سموم قارچ کش و تهیه محلول ترکیبی با توجه به سازگاری آنها   مثل ترکیب دودین با کاپتان   میتواند در کنترل  بیماریها بیشتر مثمر ثمر باشد.

توجه ۲ : اضافه کردن حشره کش کنفیدور به نسبت  ۰/۵ در هزار برای مبارزه با شته   در نواحی آلوده توصیه میگردد.

توجه ۳ : در بروشور سم  توپاس و انویل در ایران  برای مبارزه با سفیدک حقیقی توصیه شده ولی نظر کارخانه سازنده این سموم بر لکه سیاه سیب نیز موثر است

توجه۴: سمپاشی قارچکش روی خاک زیر درختان بر روی بقایای باقی مانده از سال قبل خیلی مهم و مؤثر است.

ب) بعد از ریزش  دو سوم  گلبرگها

–  سمپاشی با یکی از قارچ کش ها  فوق الذکر

اردیبهشت :  

ج) ده روز پس از سمپاشی دوم

سمپاشی با یکی از قارچ کش ها فوق الذکر

توجه ۵: برای جلوگیری از مقاومت قارچها رعایت تنوع سم الزامی است.

توجه۶: در صورت بارندگی زیاد تکرار سمپاشی با قارچکشها به فاصله ده روز ضروری است.

توجه ۷: بعلت بروز عفونت لکه سیاه سیب حتما” لازم است بعد از گذشت ۳۶ ساعت از بارندگی  سمپاشی صورت گیرد.

خرداد :  سمپاشی بر علیه کرم سیب  ( نسل اول )  و  پروانه مینوز  بایکی از حشره کشهای:

دیازینون ( یک در هزار )   یا  فن والریت  ( ۰/۷۵ در هزار )   یا  استامی پراید ( ۰/۵ در هزار )   یا  مچ ( یک در هزار )    یا    کالیپسو (  ۰/۲  در هزار )  یا  سایپرمترین ۴۰%  ( ۷۵ سی سی در هزار لیتر آب )  زولون  ( ۱/۵ در هزار )  یا دانیتول ( یک در هزار )

بهمراه کود مایع   ( دارای ازت بیشتر )

تیر  : در صورت ظهور کنه قرمز اروپایی ،  سمپاشی با  کنه کش های جدید  باروک ( نیم در هزار )  و یا انویدور  ( نیم در هزار )     یا  ترکیب اورتوس ( فن پیروکسی میت ) و امایت ( پروپار‍یت ) به نسبت  نیم در هزار از هرکدام  یا  پراید (فنازاکویین )  ( به نسبت نیم در هزار )   یا  آبامکتین ( یک در هزار )  یا    پروپال ( یک در هزار )  یا   نئورون  ( یک تا  یک و نیم در هزار )  یا دانیتول ( دو در هزار ) –    بهمراه کود مایع  ( ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ )  –    محلول پاشی کلرور کلسیم

توضیح ۱: در صورت طغیان آفت کنه  سمپاشی به فاصله ده روز تکرار شود.

توضیح۲ :  ترکیب سه کنه کش امایت – اورتوس – آبامکتین  به نسبت یک در هزار اثر بخشی فوق العاده در کنترل آفت دارد.

توضیح۳ : کنه کش های جدید باروک و و انویدور به سبب اثرگذاری بر سنین مختلف کنه به مدت طولانی ( حدودا” ۲ ماه ) جمعیت کنه را کنترل میکنند بنابراین ارجحیت دارند.

توضیح ۴: به تجربه  ، افزودن کمی تاید یا مایع ظرفشویی (نیم لیتر در هزار لیتر آب ) به کنه کشهای معمولی  خاصیت کنه کشی را به جهت خاصیت پخش کنندگی محلول افزایش میدهند .

مرداد :  سمپاشی  بر علیه  کرم سیب  ( نسل دوم )

با یکی از حشره کش های فوق الذکر در بالا

افزودن کود  مایع  ( دارای کود پتاس بیشتر ) جهت رنگپذیری بهتر میوه سیب.

Image result for ‫زمان سمپاشی درختان میوه‬‎

زمان سم پاشی درختان میوه (باغات مرکبات)

باغداری مرکبات هر ساله قبل از فصل بهار و به منظور کنترل آفات گیاهی از جمله انواع شپشک های نباتی، کنه قرمز و همچنین بیماری فوماژین (دوده)، روغن ولک با غلظتی مشخص به همراه کنه کش های رایج بر روی تاج درخت سمپاشی می شود. نکته بسیار مهمی که در سمپاشی دوره خواب (پیش بهاره) باید به آن توجه شود بازه زمانی دقیق عملیات فوق می باشد. سمپاشی باید بعد از سپری شدن خطر سرمای شدید زمستان و قبل از ظهور رشد جدید (متورم شدن جوانه) صورت گیرد. اگر روغن پاشی زمستانه بعد از شروع رشد جدید و در غلظت های بالا انجام شود با توجه به اینکه روغن ولک از مشتقات نفتی می باشد منجر به حاشیه سوزی سرآغازه های برگ و در ادامه سرآغازه های در حال ظهور گل می شود که بالطبع منجر به عدم رشد کامل سرآغازه های برگ در حال نمو می شود، به تعبیری دیگر نسبت برگ های جدید بدون در نظر گرفتن گل آذین های برگدار در درخت کاهش می یابد. از این رو توصیه اکید می شود در هفته های پیش رو با در نظر گرفتن شرایط رشدی درخت و همچنین شرایط آب و هوایی و قبل از رشد محسوس جوانه های های رویشی اقدام به روغن پاشی پیش بهاره به همراه کنه کش های رایج نمایید (با در نظر گرفتن فاصله زمانی حداقل دو هفته ای بین سمپاشی با قارچ کش های مسی و روغن پاشی پیش بهاره).

لازم به ذکر است در زمان سمپاشی درختان میوه ، سمپاشی های پیش بهاره به هیچ وجه از حشره کش های فسفره بویژه کلرپیریفوس در ترکیب سموم استفاده نشود (به علت جلوگیری از عارضه برآمدگی های طولی گوه ای شکل در پوست میوه).

Image result for ‫زمان سمپاشی درختان میوه‬‎

زمان سمپاشی درختان میوه 

زمستان زمانی مناسب برای زمان سمپاشی درختان میوه است که انجام آنها موجب کم شدن خسارت آفات در بهار و تابستان و در نهایت، کاهش نیاز به سمپاشی در این فصول می‏گردد. یکی از مؤثر­ترین اقدامات، هم برای درختان منازل و هم باغ‌های وسیع، سمپاشی زمستانه (پیش‌بهاره) است. در زیر ۲۰ نکته مهمی که برای سمپاشی زمستانه باید مورد توجه قرار گیرد به اختصار ذکر می شود:

۱- سمپاش زمستانه را بعد از انجام هرس درختان انجام دهید.

۲- حداقل یک هفته قبل از تورم جوانه ها عملیات سمپاشی را انجام دهید.

۳- سمپاشی را ترجیحاً با سمپاشهای موتوری انجام دهید و حتی المقدور از سمپاشهای پشتی به علت کارایی کمتر استفاده نکنید.

۴- سمپاشی باید به گونه ای باشد که محلول سمی مثل قطرات باران از روی شاخه درختان به پایین بچکد. 

۵- تنه درختان از شاخه ها هم مهمتر است. پس سمپاشی تنه درختان و حتی سایه انداز درختان را هم فراموش نکنید.

۶- برای سمپاشی از مخلوط روغن ولک و یک سم حشره کش- کنه کش مانند دورسبان استفاده نمایید.

۷- برای اجتناب از دفعات سمپاشی می توانید از یک سم قارچکش- باکتری کش مانند مخلوط بردو یا اکسی کلرور مس هم استفاده کنید.

۸- در صورت تورم جوانه ها از یک قارچ کش پیش گیری کننده مانند کولیس استفاده کنید بخصوص در باغات هلو و شلیل.

۹- میزان مصرف روغن ولک ۲ درصد( ۲ لیتر در صد لیترآب) است .اما برای تأخیر در جوانه زنی درختان در جهت جلوگیری از سرمازدگی میزان روغن را می توانید بین ۴-۲ درصد بکار ببرید.

۱۰- قبل از مصرف روغن یا سموم ابتدا آنها را در مقداری آب ولرم به خوبی حل نمایید و سپس در مخزن سمپاش بریزید.

۱۱- قبل از مصرف سموم و یا روغن به تاریخ مصرف محصول دقت نمایید.

۱۲- فاصله سمپاشی تا بارندگی از ۲۴ ساعت کمتر نباشد اما فاصله سه روز مناسب است. 

۱۳- در هنگام سمپاشی و برای جلوگیری از آسیب سموم حتماً از دستکش، کلاه، عینک،لباس کار، ماسک و عینک و حتی چکمه استفاده نمایید.

۱۴- در حین عملیات سمپاشی از هرگونه خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.

۱۵- پس از پایان عملیات سمپاشی، خوردن یک لیوان شیر از توصیه های دیگر ما برای شماست.

۱۶- پس از پایان سمپاشی مخزن سمپاشها را به دقت بشویید. 

۱۷- از بکار بردن مخلوط های سم باقیمانده در سمپاشها که برای مدت طولانی باقی مانده است پرهیز کنید.

۱۸- لطفاً از ریختن باقیمانده مخلوط های سمی در آبهای زیرزمینی و یا آبهای روان اکیداً خودداری نمایید.

۱۹- در صورتی که پس از سمپاشی احساس سردرد، سرگیجه و تهوع داشتید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

۲۰- قبل از عملیات سمپاشی با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید.

Image result for ‫زمان سمپاشی درختان میوه‬‎

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مهران بهبهانی

مهران بهبهانی

1398-11-24 - 23:41 پاسخ

عالی، بسیار سودمند بود خبلی ممنون

سید رضا حسینی

سید رضا حسینی

1398-11-05 - 23:07 پاسخ

سلام ممنون خیلی مطالب خوب و روش وگویا بود