نحوه دریافت کد پستی

نحوه دریافت کد پستی کارسختی نیست، برای نحوه دریافت کد پستی این مقاله را بخوانید.

نحوه دریافت کد پستی

کدپستی کدی  10 رقمی است که برای آدرس دهی از آن ها استفاده می شود، هرملکی برای خود یک کد پستی دارد. اگر برای ملک خود تاکنون کد پستی دریافت نکرده اید و نمیدانید نحوه دریافت کد پستی چگونه است نگران نشوید، نحوه دریافت کدپستی بسیار آسان است و ما آن را برای شما در این مقاله شرح داده ایم. برای نحوه دریافت کدپستی متن زیر را مطالعه فرمایید.

برای نحوه دریافت کد پستی افراد می‌توانند با ورود به سایت www.post.ir و انتخاب گزینه‌ی دریافت کد پستی مشترکین وارد صفحه‌ای از سوی اداره کل جغرافیایی و کد گذاری پستی کشور می‌شوند که در آن ” فرم استعلام کدپستی 10 رقمی” با انتخاب دو گزینه‌ی “اماکن مسکونی” و “اماکن تجاری” اطلاعاتی از متقاضیان خواسته می‌شود که متقاضیان پس از تکمیل آن می‌‌توانند در مدتی کوتاه کد پستی خود را دریافت کنند.

افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند برای نحوه دریافت کد پستی می‌توانند از طریق کد رهگیری 10 رقمی شان کد پستی خود را دریافت کنند. در فرم درخواست کد پستی 10 رقمی اماکن مسکونی و تجاری آمده است: “درصورت اظهار و تکمیل ناقص اطلاعات درخواستی امکان دسترسی به کدپستی 10 رقمی میسر نیست”.

در این سیستم مشخصات متقاضی شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، کد شهرستان،‌ شماره ثابت، شماره تلفن همراه، کدپستی قدیمی و ای‌میل خواسته می‌شود. در ادامه مشخصات مکانی که درخواست دریافت کدپستی آن را دارید از متقاضیان خواسته می‌شود که شامل استان، شهرستان، دهستان، بخش، خیابان و آدرس کامل است. همچنین در صورت تایید اطلاعات فوق برای ورود اطلاعات خانوار می‌توان کلید تایید را برای ادامه انتخاب کرد تا با دریافت کد رهگیری کد پستی آن‌ها ارسال شود.

بر این اساس طی قراردادی که شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با یک شرکت خصوصی امضاء کرده است، برای نحوه دریافت کد پستی مشترکان می‌توانند از طریق شماره 7087 و ارسال پیامک کد پستی خود را با هزینه 200 تومان دریافت کنند که البته این طرح آزمایشی است.

روابط عمومی شرکت پست اعلام کرده است: نحوه دریافت کد پستی از طریق شرکت پست از طریق سایت این شرکت و انتخاب گزینه‌ی دریافت کد پستی هم امکان‌پذیر است که در مواردی خاص نیز این امکان با گذشت زمان بیش‌تری تلفنی ممکن خواهد شد.

شرکت پست و سازمان ثبت احوال به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای تعویض کارت شناسایی ملی پس از جابه‌جایی محل استقرار تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ مردم می‌توانند جهت تعویض کارت شناسایی ملی به دفاتر پستی موجود در سطح شهرها مراجعه و با اعلام نشانی جدید، درخواست تعویض کارت شناسایی‌شان را تحویل دهند. 

سیدمجتبی نصیری – مدیر کل جغرافیایی و کدگذاری پستی شرکت پست ایران –  بیان این که به کارگیری کد پستی ده رقمی برای مردم و دولت کاربردهای بسیاری دارد اظهار کرد: تغییرات ایجادی در نام معابر و یا پلاک‌های شهرداری موجب تغییر در نشانی اماکن می‌شود.

 باتوجه به این که کد پستی ده رقمی هر مکان ثابت است و هرگونه تغییر در شرح نشانی، در بانک اطلاعات کد پستی اعمال می‌شود، نشانی موجود در بانک اطلاعات کد پستی ده رقمی به روزرسانی می‌شود و آخرین وضعیت نشانی مکان مورد نظر دراختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت و تغییرات نام معابر و پلاک‌های شهرداری برای خدمت رسانی به شهروندان مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

او با اشاره به قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی اظهار کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور موظفند برای شناسایی افراد از شماره ملی و برای شناسایی مکان از کد پستی تبعیت و استفاده کنند.

نصیری ادامه داد: در راستای اجرای قانون فوق سازمان ثبت احوال متولی اختصاص شماره ملی و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، مسوول تخصیص کد پستی برای تمامی اماکن کشور هستند.

وی با بیان این که تعداد کل اماکن فهرست شده اعم از شهری و روستایی در بانک اطلاعات کد پستی، 29 میلیون رکورد است، درباره فعالیت‌های مدیریت جغرافیایی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پیرامون تخصیص کد پستی گفت: در راستای اجرای قانون مذکور این مدیریت کلیه مکان‌های موجود در نقاط شهری و روستایی کشور را فهرست کرده و برای هر مکان مسکونی و یا تجاری کد ده رقمی یگانه اختصاص داده است.

وی سخنان خود را با طرح مثالی ادامه داد و گفت: هر منزل مسکونی یک کد پستی یگانه و ثابت دارد و یک ساختمان به تعداد واحدهای آن کد پستی یگانه خواهد داشت و به تعداد واحدهای موجود در یک ساختمان نیز کد پستی ده رقمی یگانه و مجزا از هم اختصاص داده می‌شود.

نصیری با بیان این که تاکنون در چند نوبت بانک اطلاعاتی به روزرسانی شده است، افزود: در حال حاضر طبق برنامه‌ی زمان‌بندی، اطلاعات نقاط شهری هر 2.5 سال و روستایی هر 5 سال به هنگام می‌شود که در نظر داریم این دوره‌ی زمانی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: درصورتی که سازمان‌های دولتی قانون مذکور را اجرا کنند با ایجاد ارتباط ما بین بانک‌های اطلاعات این سازمان‌ها با بانک‌های اطلاعاتی ثبت احوال و شرکت پست، استعلام هویت و نشانی محل استقرار خدمت گیرندگان توسط این سازمان‌ها میسر خواهد بود و این امکان ایجاد خواهد شد که در زمان مراجعه به سازمان‌ها جهت احراز هویت صرفا ارائه‌ی کارت شناسایی ملی کفایت کند.

مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری پستی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر که بر اساس برنامه‌های تدوین شده مقرر است تا 17 مهرماه سال جاری امکان استعلام شرح نشانی به صورت بر خط (Online) توسط سازمان‌های دولتی در شرکت پست ایجاد گردد که بهره‌برداری از این سرویس نیازمند تامین امکانات مورد نیاز از سوی سازمان‌های متقاضی و رعایت الزامات تعیین شده می‌باشد.

وی در ادامه افزود: بر اساس قانون مذکور کارت شناسایی ملی، سند شناسایی اتباع ایرانی و شامل کلیه احکام حقوقی و کیفری است که باید همیشه همراه دارنده باشد و در صورت جابه‌جایی مکانی هم‌میهنان باید نشانی جدید خود را به ثبت احوال اعلام کنند.

نصیری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: با توجه به اطلاعات موجود در بانک اطلاعات کد پستی می‌توان این امکان ایجاد شود که نشانی مکان‌های مورد نظر هم‌میهنان نظیر بیمارستان‌ها، مراکز فرهنگی، اقتصادی و سایر کارگاه‌های خدماتی و یا تجاری را در محدوده‌ی مورد نظر تعیین و در اختیار آنان قرار دهد و با توجه به توسعه‌ی تکنولوژی امکان ارائه‌ی اینگونه اطلاعات از طریق اینترنت و یا تلفن همراه نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

وی تصریح کرد: برای نحوه دریافت کد پستی با ورود کاربران اینترنتی به سایت www.postcode.post.ir امکان دریافت کدپستی ده رقمی با وارد کردن شماره تلفن ایجاد شده است.

نصیری یکی از قابلیت‌های شماره ملی و کد پستی را تعیین تراکم جمعیتی نقاط مختلف کشور بدون نیاز به سرشماری نفوس خواند و ادامه داد: سازمان‌های خدماتی نظیر آب، برق، گاز و غیره با این قابلیت می‌توانند بر حسب جمعیت مستقر در هر مکان یارانه متعلقه را محاسبه و پرداخت کنند که ایجاد این امکان نیازمند تعامل و همکاری کلیه سازمان‌ها است.

 

کدپستی

افزایش جمعیت سبب گسترش مناطق شهری وروستائی گردیده واین افزایش جمعیت گسترش شبکه خدمت رسانی نظیر تلفن ، پست ، برق راهسازی ، بهداشت و…. وافزایش تعداد مــراکز تجاری وتولیدی راسبب شده اند . 

همین روند به ظا هر ساده تبعات دیگری رانیز به دنبال داشته که بخشی از آن ارتباطا ت وبکارگیری وسایل وابزارهای ارتباطی متناسب باچنین شرایطی است نقل وانتقال مرسولات روبه تزاید بابهره گیری ازسیستم های متداول درزمانهای گذشته اشکالات عدیده ای ازجمله کندی حمل مرسولات اشتباه درارسال ودرنتیجه روی گردانی مردم از شبکه پستی کشورراسبب شده یاآن رابسمت شرکتهائی که به طور موازی امورمراسلاتی ، مواصلاتی راانــــــجام می دهند سوق داده است علاوه برگسترش مراکز سکونت که سبب سنگینی ترافیک پستی می شود تشابه نام شهرها ، بخش ها وروستا ها ومعا بر وغیره و … .. درارسال سریع وصحیح مرسولات اثرات منفی زیادی بجای گذاشته و می گذارند. 

باتوجه به این شرایط مطالعات مقدماتی اجرای طرحی درشبکه پستی کشورآغاز شد که نقطه شروع آن درکشورمان به اوایل سال 1362 برمی گردد. کد پستی با همان عدد پنج رقمی روی کنتوربرق منزل شمادرواقع تعدادی عدد رمز است که ناحیه کوچکی رادرداخل شهرها ، نقاط روستائی مشخص می کند خاصیت اصلی درکد پستی آن است که هرعدد منحصرا” برای مشخص کردن یک ناحیه به کارگرفته می شود . به عبارت دیگر کد پستی تخصیص یافته برای یک ناحیه درداخل کشورجای دیگرتکرارنمی شود وبه همین دلیل است که وجود تشابهات اسمی از دقت کار نمی کا هد . 

با این توضیح مختصر بخوبی در می یابیم که استفاده از کد پستی درواقع سرعت بخشی درمسیر مرسولات وانجام عملیات پستی راسبب می شود کد پستی درایران بااستفاه از اعداد(1-3-4-5-7-8-9) ازپنج رقم تشکیل می شود هر یک از آحاد این اعداد تشابه خاصی برای طبقه بندی مرسولات پستی از نظر تقسیمات جغرافیائی یاتجزیه های خاص بوده وکلا” عمل تجزیه مرسولات راتبدیل به یک طبقه بندی ساده با کمک اعداد می کند درکد پستی ویژه ایران از عددصفر به واسطه شباحت درنگارش بانقطه وعدد5 ونیز هــم اندازه نبود ن بادیگر اعداد واز عدد2 به دلیل شباهت درنوشتن باعدد3 ؛استفاده نمی شود.  

تقسیمات کد پستی منطبق به طرح تجزیه ومبادله مرسولات پستی که برای سطح کشور تنظیم شده نظم گرفته است . 

هرکد پستی 5 رقمی شامل دوجزء کد رهسپاری ( کد شناخت مقصد )و کد توزیـــع ( کد قطعه یاجزءاز محدوده جغرافیائی مقصد که نشا نی گیرنده درآن واقع شده ) است واز عدد یک به عنوان حد فاصل این دوجزء استفاده می شود پس با نوشتن کد پستی بدنبا ل نشانی می تواند کارتوزیع راتسریع کند ونامه یابسته ای که می فرستیم سریع وراحت به گیرنده می رسد 

طرح توسعه سیستم کدپستی ( کد 10 رقمی ) 

سیستم کد پستی ایران به گونه ای طراحی شده است که کل کشور به 9 مرکز تجزیه ومجموع این 9 مرکز به 2801 قطعه به منظورشناخت مقصد پستی تقسیم شده است . مجموع این قطعا ت ( کد رهسپاری ) برحسب وسعت وحجم مرسولات پستی آن ونیز باآینده نگری توسعه شهر ها به 8565 گشت نامه رسانی تقسیم شده است به این ترتیب هرگشت نامه رسانی شامل تعدادی مکان مسکونی ومحلهای کسب وکاراست که دارای یک کد پستی 5 رقمی است . پس از بررسیهای مفصل ومقایسه امکانهای متعدد نتیجه گرفته شد که برای شنا سا ئی هرمکان از یک کد 10 رقمی استفا ده شود یعنی برای شنا سائی هرمکان به کد پستی که 5 رقم می با شد 5 رقم دیگر اضافه شود. 

روش کاراین سیستم باین ترتیب است که هرگشت نامه رسانی به 8 جزء نسبتا” برابراز نظر مجموع تعداد خانواروکارگاه تقسیم می شود به طوری که هرجزء شامل حد اقل یک یا چند بلوک باشد به هریک از این اجزاء یکی از اعداد ( 1- 3- 4- 5- 6- 7- 8- 9) نسبت داده میشود که بلا فاصله بعد از کد5 رقمی گشت نامه رسانی قرار می گیرد به عبارت دیگر رقم ششم کد های جدید را که جزء مـــــورد نظر درداخل گشت نامه رسا نی تشکیل می دهد درنتیجه کل کشور به 68520 جزءتقسیم می شود وچهاررقم سمت راست بعدی کد شناسائی می باشد . 

هدف از اجرای این طرح شنا سائی تک تک مکانهای موجود اعم از مسکونی ، محل کسب وکارومراکزخدمات دولتی وخصوصی است . 

مراحل اجرائی طرح کد گذاری ده رقمی 

مرحله اول : فهرست برداری اماکن وثبت اطلاعات خانوار ؛ محل های کسب ؛ سازمانهای دولتی ونیزموسسات عام المنفعه ونهایتاً تخصیص یک کد منحصر بفرد ده رقمی به هر مکان 

مرحله دوم : انطباق نشانی مشترکین تلفن وتوزیع قبوض مخابراتی باکد ره رقمی بمنظور اعلام کد ده رقمی به مردم وکار بردی کردن آ ن 

مرحله سوم : نصب پلاک کد شناسائی 10 رقمی برسردر اماکــن

مرحله چهارم : طرح ساماندهی قبوض خدمات شهری

مزایای کد پستی ده رقمی 

1-   دسترسی به آ خرین اطلاعات مربوط به کلیه اماکن در هرزمان میسر میباشد

2-   عدم امکان شناسائی نشانی را کاهش داده وبه صفر نزدیک مینماید

3-   بانک اطلاعاتی سیستم کد پستی ده رقمی امکان تبلیغ مستقیم را به عنوان پست مستقیم میسر ساخته است 

4-   وجود بانک اطلاعاتی ( بهنگام ) حاوی نشانی وکد ده رقمی کلیه اماکن موجب میگردد اشخاص حقیقی وحقوقی به فراخورحال وبرحسب نیار خود بتواننداز این منبع اطلاعاتی بهره لازم راببرند 

5-   بااستفاده از کد ده رقمی توسط سازمانهای دولتی نظیر مخابرات ؛ آ ب وفاضلاب ؛ گاز ؛ دارائی ؛ شهرداری ؛ مرکز آ مار ایران ؛ مراکز تحقیقاتی 

اولاً نظام واحدی در شناسائی کلیه اماکن برای سازمانهای خدمت رسان به مردم فراهم میآید ثانیاً هزینه شناسائی اماکن ودسترسی به آ خرین تغییرات بعدی آ نها ونیز تهیه ونصب پلاک میتواند بین کلیه سازمانهای ذیربط تقسیم وصرفه جوئی اقتصادی از یکطرف و صرفه جوئی در زمان ازطرف دیگر حاصل شود 

6-   مراجعات مردم وارتباط آ نها باسازمانهای دولتی را تسهیل می بخشد 

قابل توجه متقاضیان دریافت کدپستی، 

سامانه جدید آنلاین صدور گواهی کدپستی با امکان دریافت ۴ خدمت پیش بینی شده و با توجه به اهمیت اطلاع از کدپستی، راه‌اندازی شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، با استفاده از این سامانه متقاضیان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پستی، برای دریافت کدپستی محل سکونت یا محل کسب و کار خود، دریافت گواهی کدپستی و یا ثبت درخواست کدپستی جدید به صورت برخط و الکترونیکی اقدام کنند.

این سامانه درقالب نرم افزار واکنش گرا (Responsive ) طراحی شده به گونه‌ای که برای نمایش در موبایل، تبلت و رایانه ظاهری متفاوت و مناسب داشته باشد.

در این سامانه امکان ارسال پیامک در زمان ثبت درخواست برای مشتریان فراهم آمده است. از دیگر قابلیت های این سامانه ارائه خدمات وب سرویس به سازمان ها واشخاص حقوقی است که با استفاده از این خدمت سازمان ها قادر خواهند بود با استفاده از کدپستی و با شماره تلفن ثابت، اطلاعات مکانی متناظر مانند نشانی استاندارد پستی، مختصات جغرافیایی، تلفن ثابت، کد ISIC  کسب و کار و … را به صورت برخط دریافت کنند.

سامانه آنلاین صدور گواهی کدپستی، در نشانی gavahi.post.ir در دسترس قرار گرفته است. 

دریافت کد ده رقمی پست از طریق پیام کوتاه

موبنا – معاون فنی شرکت پست با اشاره به آمادگی فنی این شرکت در خصوص ارسال کدپستی ده رقمی شهروندان ازطریق پیامک، اعلام کرد: راه اندازی این سرویس به همکاری متقابل اپراتور های تلفن همراه ارتباط دارد.
مجتبی نصیری با اشاره به اینکه اطلاع رسانی کدپستی ده رقمی شهروندان از طریق پیامک از لحاظ فنی در شبکه پستی آماده است، اظهارداشت: به این طریق افراد با تلفن همراه خود شماره تلفن محلی را که قصد دارند کدپستی ده رقمی آن را بدانند را به سامانه مورد نظر ارسال کرده با دریافت پیامکی ازکد پستی مورد نظرخودآگاه می شوند.
وی با بیان اینکه راه اندازی این سرویس نیازمند همکاری متقابل اپراتورهای تلفن همراه است، افزود: هم اکنون مکاتباتی با دو اپراتور همراه اول و اپراتور دوم صورت گرفته است.
نصیری افزود: شرکت پست با هریک از اپراتورهای تلفن همراه که تعرفه مناسب تری را برای راه اندازی این سرویس پیشنهاد دهد،همکاری خواهد کرد.
شرکت پست تهران سامانه تلفنی 140 را برای اطلاع شهروندان از کدپستی 10رقمی راه اندازی کرده است. تهرانی می توانند با تماس تلفنی با واحد 140 و ارائه شماره تلفن خود نسبت به دریافت کدپستی 10رقمی اقدام کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ