دستگاه موخوره گیر چیست

بانوان به دلیل تنوع طلبی در زمینه زیبایی به دنبال فرم دادن موهایشان هستند که این باعث ایجاد موخوره در موهایشان می شود. دستگاه موخوره گیر یکی از انواع روش های برطرف کردن موخوره می باشد.اگر هنوز با دستگاه موخوره گیر آشنا نیستید و نمی دانید روش کار با دستگاه موخوره گیر چیست این مطلب را تا انتها بخوانید. ما برای شما اطلاعات بیشتری درباره دستگاه موخوره گیر فراهم کرده ایم.

دستگاه موخوره گیر چیست

بانوان به دلیل تنوع طلبی در زمینه زیبایی به دنبال فرم دادن موهایشان هستند که این باعث ایجاد موخوره در موهایشان می شود. دستگاه موخوره گیر یکی از انواع روش های برطرف کردن موخوره می باشد.اگر هنوز با دستگاه موخوره گیر آشنا نیستید و نمی دانید روش کار با دستگاه موخوره گیر چیست این مطلب را تا انتها بخوانید. ما برای شما اطلاعات بیشتری درباره دستگاه موخوره گیر فراهم کرده ایم.

 اطلاعات درباره موخوره؟

اختلالات تنه موها انواع مختلفی دارد که به دلایل متفاوتی بروز پیدا می‌کنند. باید ابتدا اختلالات مختلف را به خوبی شناخته سپس نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. موخوره هم یکی از اختلالات تنه مو است و زمانی به وجود می‌آید که انتهای مو تغذیه مناسبی نداشته و دو یا چند شاخه می‌شود. در تشخیص موخوره شاخه شدن موها مهم است و نازک شدن ساقه مو را نباید با «موخوره» اشتباه گرفت. موخوره به عوامل محیطی مرتبط است و از فردی به فرد دیگر قابل سرایت نیست. بنابراین این گفته که استفاده از شانه یا حوله افراد دیگر می‌تواند باعث انتقال موخوره شود، صحیح نیست. 

دستگاه موخوره گیر

به تازگی دستگاهی به نام دستگاه موخوره گیر در بازار ایران وارد شده است. این دستگاه قابلیت از بین بردن موخوره های مو را دارد. در واقع شما می توانید بدون کوتاه کردن موهایتان، موخوره آن ها را از بین ببرید. علاوه بر از بین بردن موخوره، موجب شادابی موها نیز می شود و شکستگی تارهای مو را از بین می برد. بعد از استفاده ازدستگاه موخوره گیر موها ظاهری زیبا و مرتب و یکدست خواهد داشت. آرایشگران از این دستگاه در آرایشگاه خود برای خانم ها یی که موهایشان دچار موخوره و شکستگی شده، استفاده می کنند. توجه داشته باشید قبل از استفاده دستگاه موخوره گیر، موها را حتما شسته و کاملاً خشک نمایید. این دستگاه در مدت زمان چهل دقیقه ال یک ساعت قابلیت درمان موها را دارد.

علل ایجاد موخوره

در ایجاد موخوره عوامل محیطی بیشترین تاثیر را دارد و عوامل ارثی در بروز این مشکل دخیل نیست. ممکن است فردی از موهای خود به خوبی مراقبت کند و هیچگاه گرفتار موخوره نشود اما فرد دیگری از همان خانواده به دلیل بی‌توجهی دائما درگیر موخوره باشد. خشکی و آسیب ساقه موها مهم‌ترین عامل ایجاد موخوره است و باید به این عوامل بیشترین توجه را داشت. این موضوع که افراد عصبی و پرخاشگر بیشتر دچار موخوره می‌شوند، اثبات نشده است. به علاوه شایعاتی مثل اینکه گفته می‌شود کمبود آهن یا یبوست باعث موخوره می‌شود هم به لحاظ علمی درست نیست.

کمبود آهن ممکن است باعث مشکلات دیگر مثل ریزش مو شود اما تاثیر چندانی در موخوره ندارد. کم آبی هم به‌طور غیرمستقیم می‌تواند موخوره ایجاد کند. یعنی کم آبی بدن باعث شکنندگی و خشکی مو شده و در حقیقت این خشکی و شکنندگی به‌طور ثانویه باعث موخوره می‌شود.

علت این آسیب‌دیدگی موها، این است که بیشتر ما موهای خود را با همان شکل و حالتی که هستند، نمی‌پذیریم و سعی می‌کنیم شکل و حالتشان را تغییر دهیم. فر‌زدن موهای صاف یا صاف‌کردن موهای فر از اقدام‌هایی است که باعث شکستن پیوندهای گوگردی موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. بازگشت قدرت موها ممکن نیست و آسیب وارد‌شده به ساقه مو دایمی خواهد بود. وقتی مویی آسیب‌ دید و جدار آن شکست، دیگر نمی‌توان آن را ترمیم کرد. در برخورد با موهای آسیب‌دیده نباید اجازه دهیم آسیب‌دیدگی بیشتر شود و باید آنها را به بهترین نحونگه داریم که دچار ریزش نشوند تا موهای جدید جایگزینشان شوند.

توصیه‌ می‌کنم این خانم از انجام اقدام‌هایی که باعث صدمه به موها می‌شود، بپرهیزند؛ از شامپوهای ملایم برای شستشوی موها استفاده کنند؛ دفعات شستشو را تا حد امکان کاهش دهند و پس از شامپو‌زدن، از مواد نرم‌کننده مو و لوسیون‌ها و روغن‌های چرب‌کننده مو استفاده کنند. بهترین مواد نرم‌کننده، حاوی پروتئین‌های تجزیه‌شده (یعنی اسید‌های آمینه) هستند. برای خشک‌کردن این‌ مو‌ها نباید از سشوار استفاده کرد مگر اینکه این کار با درجه کم و فاصله زیاد انجام شود. موی آسیب‌دیده را نباید ماساژ داد یا زیاد برس کشید. نباید آنها را با شانه‌های پلاستیکی که دارای جدار برنده هستند یا برس‌های فلزی نوک تیز که باعث خراش موها می‌شوند، شانه زد. بستن موها یا بافتن آنها در حالی که محکم کشیده شده‌اند، بسیار زیانبار است.

برای موخوره یا چند شاخه‌شدن انتهای موها که بسیار هم شایع است و بیشتر در مو‌های بلند ایجاد می‌شود، درمان جدی‌ای وجود ندارد. موخوره در واقع نوعی شکستگی ساقه مو است که در اثر دستکاری زیاد موها ایجاد می‌شود. از علل مهم موخوره برس یا شانه کشیدن شدید و محکم موهایی است که در هم فرو رفته‌اند. وقتی موخوره ایجاد می‌شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد. در واقع نوک موها را که چند رشته‌شده است، نمی‌توان مجددا به هم چسباند. برخی از حالت‌دهنده‌های حاوی پروتئین‌های هیدرولیزه ممکن است موی دچار موخوره را به‌طور موقت تا حدودی ترمیم کنند اما پس از گذشت چند ساعت یا بعد از شستن موها، دوباره اثر آنها برطرف می‌شود. تنها راه درمان موخوره آن است که موها را از بالای قسمتی که دچار موخوره‌ شده است، کوتاه کنیم. این کار باعث می‌شود شکاف ایجاد‌شده در نوک مو به سمت ریشه مو حرکت نکند و وضعیت بدتر شود. از آنجا که بلند بودن موها هم در ایجاد موخوره نقش دارد، افرادی که زیاد دچار موخوره می‌شوند، بهتر است موهای خود را مرتب کوتاه کنند.

در آخر توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه موهایتان را تحت کشش قرار ندهید، مثلا آنها را محکم نبندید (مثل مدل دم‌اسبی) یا محکم نبافید زیرا این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به ساقه مو، می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس طولانی‌مدت با نور خورشید است. تابش اشعه خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی را تغییر می‌دهند و باعث خراب‌تر‌شدن موها می‌شوند. سعی کنید وقتی در معرض آفتاب‌ هستید موها را خوب بپوشانید و از شنا در آب‌های استخر که آب آن حاوی کلر زیادی است و می‌تواند به موها آسیب برساند و آنها را خشک و زبر کند، بپرهیزید.

تبلیغات ماهواره‌ راجدی نگیرید!

این روزها تبلیغات زیادی درباره درمان موخوره وجود دارد که ممکن است بسیاری از آنها صرفا برای کسب منفعت باشد. مردم حتما باید نسبت به این تبلیغات هوشیار باشند و هر صحبتی را بدون آگاهی نپذیرند. دستگاهی به عنوان «دستگاه رفع موخوره» با اسم‌های مختلف از جمله مواردی است که تبلیغ زیادی درباره آن می‌شود.

در حقیقت این دستگاه یا مواد نرم‌کننده به تنه موها تزریق می‌کند یا نوک موها را اندکی کوتاه می‌کند. بنابراین این دستگاه‌ها عملکرد ویژه‌ای برای درمان ندارند. یعنی هیچ‌کدام از این کارها نیازی به دستگاه ندارد و به راحتی با هزینه کم می‌توان آن را انجام داد.

درمان‌های عجیب و غریب برای موخوره

گاهی درمان‌های عجیب و غریبی برای موخوره بیان می‌شود که پایه علمی درستی ندارند. مثلا زدن ادرار بچه به مو برای درمان موخوره صحت علمی ندارد. همچنین استفاده از موادی مثل ماءالشعیر، سس مایونز، آب پیاز یا گوجه فرنگی، آب برنج در حال جوش، بستن تفاله چای روی موها، حجامت‌و…  برای درمان موخوره هیچ‌کدام به لحاظ علمی کاربرد ندارد. 

حتی گاهی درمان‌های خودسرانه برای موخوره باعث مشکلات دیگر یا حتی خشکی بیشتر موها می‌شود. بهترین راه درمان موخوره چرب کردن ساقه موها با روغن‌های ساده گیاهی مثل روغن زیتون، نارگیل، بادام و. . . است. همچنین کوتاه کردن مرتب موها و پرهیز از مواردی که باعث آسیب موها می‌شود نیز در درمان موخوره موثر است. شانه کردن آهسته، استفاده کمتر از سشوار، باز گذاشتن موها، پرهیز از افراط در شست‌وشو و. . . می‌تواند اقدامات موثری باشد. شاید دستگاه موخوره گیر تا حال بهتر از همه این عوامل باشد.

تفاله چای روی موهای‌تان نریزید!

چرا موخوره‌ سراغ‌تان می‌آید؟

عواملی که می‌تواند باعث خشکی و شکنندگی موها و به طبع آن ایجاد موخوره شود، شامل عوامل فیزیکی و محیطی است. کارهایی مثل بستن موها با فشار و کشش زیاد و به صورت طولانی مدت می‌تواند به مو آسیب جدی وارد کرده و باعث شکنندگی و دوشاخه شدن آن شود. شستن بیش از حد، شانه کردن افراطی و استفاده بیش از حد از مواد فرم‌دهنده به مو مثل انواع اسپری‌های نگهدارنده نیزمی‌تواند باعث خشکی و آسیب موها شود.

استفاده از سشوار به خصوص جریان هوای گرم یکی دیگر از عوامل ایجاد خشکی مو است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود. اکستنشن، کوتاه نکردن موها، رنگ یا دکلره کردن، فر کردن یا آرایش‌های سنگین و دائم موها، در معرض مواد شیمیایی مضر قرار گرفتن و. . . همه و همه می‌تواندباعث خشکی، شکنندگی و در نهایت ایجاد موخوره شود. بنابراین هر آنچه باعث خشکی ساقه موها شود، می‌تواند در نهایت به موخوره منجر شود. این موضوع تا حد زیادی به عادات رفتاری فرد بستگی دارد و در حقیقت بی‌توجهی به این عادات نادرست مهم‌ترین عامل ایجاد موخوره است.  

در گذشته گاهی برای درمان موخوره از سوزاندن موها استفاده می‌کردند که این روش مورد تایید ما نیست. سوزاندن مو در حقیقت کاری شبیه کوتاه کردن است. با این تفاوت که گرما ممکن است به قسمت‌های دیگر مو آسیب برساند بدون آنکه موخوره را درمان کند. همچنین سوزاندن موها می‌تواند باعث زشتی ظاهر مو شود که خوشایند نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم به جای سوزاندن از همان کوتاه کردن معمولی استفاده کنید.

کار با دستگاه موخوره گیر

در زیر چند نمونه عکس کار با دستگاه موخوره گیر را برایتان فراهم کرده ایم.

درمان قطعی برای موخوره وجود ندارد!

درمان همیشگی و قطعی برای موخوره وجود ندارد و نمی‌توان گفت کسی که موخوره را درمان کرده دیگر هیچگاه به آن مبتلا نخواهد شد. اگر فردی نسبت به مراقبت از موهای خود کم توجه باشد، ممکن است بارها و بارها به موخوره گرفتار شود. اصلی‌ترین راه درمان موخوره، پیشگیری از آن است. یعنی از تمام کارهایی که باعث خشکی مو می‌شود، پرهیز کنید.

باید بدانید پس از ایجاد موخوره، استفاده از انواع مواد تقویتی فقط 20 تا 30 درصد می‌تواند به درمان کمک کند. ولی دستگاه موخوره گیر برای امتحان کردن بد نیست. در 70 تا 80 درصد موارد برای درمان موخوره باید موها را کوتاه کرد. به علاوه دارو یا قرصی برای درمان موخوره وجود ندارد. انواع ماسک‌های گیاهی، سرم‌ها، شامپو یا محلول‌هایی که به عنوان درمان موخوره توصیه می‌شوند هم صرفا خاصیت نرم‌کنندگی و رفع خشکی داشته و توان درمانی ویژه‌ای ندارند. باید این را بدانید که حفظ رطوبت ساقه موها و پیشگیری از خشکی آن مهم‌ترین موضوع برای رهایی از موخوره است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ