پارافین ژله ای چیست؟

پارافین ژله ای نوعی از پارافین است که برای ساختن شمع استفاده می شود، برای ساخت شمع با پارافین ژله ای به داشتن اطلاعات درباره پارافین ژله ای نیاز دارد. اگر نمی دانید پارافین ژله ای چیست و می خواهید بدانید ما در این مقاله برایتان به طور مفصل درباره پارافین ژله ای توضیح داده ایم.

پارافین ژله ای چیست؟

پارافین ژله ای نوعی از پارافین است که برای ساختن شمع استفاده می شود، برای ساخت شمع با پارافین ژله ای به داشتن اطلاعات درباره پارافین ژله ای نیاز دارد، برای ساختن شمع با پارافین ژله ای باید در پارافین تغییراتی را حاصل کرد.  اگر نمی دانید پارافین ژله ای چیست و می خواهید بدانید ما در این مقاله برایتان به طور مفصل درباره پارافین ژله ای توضیح داده ایم.

 

با توجه به اینکه تولید انواع شمع زینتی امروزه تبدیل به یک هنر فراگیر شده است, بنابراین انواع مختلف پارافین شمع سازی نیز توسط تولید کنندگان به وجود آمده است که از نوع پارافین ژله ای می باشند، و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته تا آثار دستی و هنری مختلفی شکل گیرد. 

پارافین ژله ای

پارافین ژله ای یکی از انواع پارفین شمع سازی تزیینی است. این نوع پارافین را حتما باید در لیوان یا ظرف ریخت زیرا از خود شکل مشخصی نداشته و مانند چربی است و صرفا دارای جنبه تزیینی می باشد. دیگر انواع پارافین شمع سازی تزئینی عبارتند از پارافین گل یا کشی, کریستال, پودری, پولکی, مایع, شیشه ای  و … هستند

طرز ذوب کردن پارافین ژله ای

پارافین ژله ای  را به همراه اسید استئارین درون کاسه ای بریزید و روی حرارت غیر مستقیم (بن ماری) ذوب کنید. 

ساخت شمع با پارافین ژله ای

مواد و وسایل مورد نیاز:

پارافین کریستال شفاف-پارافین ژله ای-لیوان شربت خوری-قالب یخ-رنگ شمع قرمز-ظرف ذوب پارافین

ابتدا پارافین کیریستال را آب نموده و درون قالب های یخ میریزیم و اجازه میدهیم تا کامل شکل بگیرد. 

کمی از پارافین ژله ای را آب نموده رنگ قرمز به آن اضافه میکنم رنگ را تا جایی که پارافین رنگ شربت غلیظ به خود بگیرد اضافه مینماییم پس از آن که کمی سرد شد تکه های پارافین کریستال که مانند تکه های یخ شکل گرفته اند را درون لیوان قرار میدهیم و مجدد پارافین زله ای را آب نموده و لیوان را این بار با پرافین بی رنگ پر مینماییم.

چرا شمع با پارافین ژله ای شما حباب میزند؟

دلیل اصلی این است،که در ظرف یا بین تزئینات شما هوا وجود دارد و هنگامی که شما پارافین را داخل ظرف میریزید این هوا میخواهد خارج شود و در همین حین پارافین سفت میشود و مانع خروج هوا شده و باعث ایجاد حباب میشود،اما با تکنیک هایی میتوان تزئینات را طوری فیکس کرد که کمترین مقدار هوا را داشته باشد یا پارافین را مذاب نگه داشت تا تمام حباب ها از پارافین خارج شود.

استفاده از کدام تکنیک یا نکته بستگی به شرایط و تجربه ی شخصی شما دارد،ممکن است تنها یک نکته یا ترکیبی از نکات و تکنیک ها مشکل شما را مرتفع سازد.

۱.در انتخاب پارافین دقت کنید تا کاملا شفاف و بدون حباب باشد(ممکن است بدلیل بسته بندی صنعتی  کارخانجات در بین پارافین حباب باشد که با ذوب شدن از بین میرود).

پارافین مرغوب زرد رنگ نیست و هنگام ذوب شدن کاملا شفاف و بدون حباب است(البته ممکن است پارافین با حرارت زیاد از حد یا نور مستقیم وشدید کمی به زردی گرایش یابد).

۲.پارافین را حتما با حرارت پائین و به تدریج ذوب کنید(ترجیحا حرارت بن ماری).

۳.تزئینات را بوسیله اسپری ثابت کننده(کیلر) فیکس کنید(البته در تکنیکی مشابه آنها را به پارافین مایع آغشته میکنند اما توصیه نمیشود)

۴.اگر در کف ظرف شن دارید میتوانید با یک لایه اسپری یا یک لایه سلفون مانع ورود هوا به پارافین شوید.

۵.حتما فتیله را قبل از کار گذاشتن در قالب به مدت ۱۰ دقیقه در پارافین مذاب گذاشته و سپس خارج کنید تا منافذ آن از پارافین پر شده و از هوا خالی باشد.

۶.پس از ذوب شدن ۸۰٪ پارافین آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا علاوه بر ذوب شدن مقدار باقیمانده دمای کلی آن کاهش یابد و تا حدی پائین بیاید که عسلی شود(در این مرحله از به هم زدن پارافین خودداری کنید زیرا باعث حباب میشود).

۷.پارافین را به آرامی از لبه ی ظرف بریزید تا کمترین حباب ایجاد شود.

اگر با رعایت این نکات هم به مشکلی برخورد کردید میتوانید از تکنیک های زیر استفاده کنید

شما با گرم نگه داشتن شمع میتوانید(با نرم شدن پارافین) اجازه دهید تا حباب های ایجاد شده از شمع خارج شود،این نکته اصلی میباشد،که در اینجا راهکارهای مرسوم را ذکر میکنیم اما روش های ابداعی شما هم میتواند عملی باشد، انتخاب به عهده ی شما میباشد.

۱.شمع را به مدت چند ساعت در نور مستقیم آفتاب قرار دهید(در این تکنیک نقش اصلی را حرارت آفتاب ایفا میکند).

۲.میتوانید شمع را با فر،سشوار یا آبجوش گرم نگه دارید(توجه کنید که در این حالت تزئینات معلقتان ممکن است به هم بریزد)،البته دما باید تا حدی باشد که تزئینات ذوب نشود.

۳.هنگام سفت شدن پارافین میتوانید حباب های ایجاد شده را بوسیله سرنگ یا سوزن خارج کنید

پارافین چیست

  

پارافین‌ Paraffin مخلوطی‌ از هیدروکربن های‌ مایع‌ اشباع‌ شده‌ حلقوی‌ و زنجیره‌ای‌ است‌ که با نام روغن های معدنی نیز شناخته می شود. ا

ین ترکیب دارای مشخصه بدون بو، بدون رنگ و بدون مزه و قابل حل در حلال های طبیعی و نامحلول در آب و الکل است. اولین نوع عمده نفت خام, پارافین ها هستند که آلکینز نیز نامیده می شوند. فرمول کلی پارافین ها CnH2n+2 می باشد. پارافین‌ های نرمال به روش جذب فاز بخار برش های نفتی بر روی غربال های مولکولی با میانگین تخلخل 5 آنگستروم بدست می‌ آیند.

پارافین مایع صنعتی : این نوع پارافین با فلش پوینت های ۱۲۰ – ۱۴۰ – ۱۶۰ – ۱۸۰ و ۲۰۰ تولید می شود و مثل نفت سفید عمده مصرف آن در صنایع نساجی, ریسندگی و پارچه بافی می باشد و به عنوان روان کننده ماشین آلات صنایع غذایی استفاده می شود.

کاربرد های پارافین چیست

مقاومت بالا در مقابل آب و بخار به منظور استفاده در صنایع کاغذ سازی
مقاوم در مقابل بسیاری از اسید ها و قلیا ها برای پوشش دهی بشکه ها و مخازن صنعتی
کاربرد در صنایع مختلف از جمله نساجی و دباغی و ساخت کف پوش ها
در صنایع پلیمر به ویژه در PVC به عنوان نرم کننده
برای پلاستیک ها و لاستیک ها بعنوان کاهش دهنده نقطه ریزش
در رنگها و نیز ماده افزودنی برای روغن موتور فشار بالا
شمع سازی آشنا ترین کاربرد پارافین ژله ای است
تولید وازلین و روغن های بهداشتی
روانکاری ماشین آلات صنعتی

انواع پارافین خوراکی

پارافین مایع خوراکی : این نوع پارافین کاملا تصفیه شده است و تمامی مواد سمی و دیگر مواد آلاینده آن گرفته شده و به دو دسته زیر تقسیم بندی می گردند :

پارافین مایع خوراکی انسانی : از این پارافین در فرایند تهیه مواد غذایی و خوراک انسان استفاده می گردد.

پارافین مایع خوراکی دامی : عمده مصرف این نوع پارافین در گاوداری ها می باشد و برای رفع نفق معده گاو و گوسفند به آنها خورانده میشود. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
شمع حامد

شمع حامد

1396-10-26 - 07:57 پاسخ

مطلب فوق العاده ای بود. ممنون