چرا زمین گرد است؟

mahdie.mohtashami
شاید این سوال همیشه ذهن ما را درگیر کرده باشد چرا زمین گرد است؟ علت گرد بودن زمین چیست؟ آیا واقعا زمین گرد است یا اینگونه به نظر می‌رسد؟ آیا همه‌ی سیاره ها گرد می‌باشند؟

چرا زمین گرد است؟

در زمان‌های دور زمانی که علم و داشن به شکل امروزی پیشرفت نکرده بود مردم بر این باور بودند که زمین مسطح است و تا بی نهایت ادامه دارد تصوری از گرد بودن زمین نداشتند!اما حقیقت این است مه زمین گرد است. حال با یکدیگر به دلیل گرد بودن زمین می‌پردازیم:

هر سیالی طیق شرایط خاصی علاقه دارد که گرد شود. این در صورتی است که از بالا به پایین سقوط کندو یا حالت شناور داشته باشد.زمین در ابتدای شکل گیری مذاب بودو به همین دلیل شناور بودن آن در فضا باعث شد که شکل کروی به خود بگیردو زمانی که مواد مذاب سرد و سخت شدند،زمین شکل کروی خود را حفظ کرد. 

علت کروی بودن یا همون گرد بودن زمین اینه که در ابتدا تشکیل زمین بصورت توده بخار و گازی شکل بوده و به مرور متراکم تر و حالت مذاب(مایع) به خودش گرفته و بخاطر سیال بودن تمام اجزا عناصر تشکیل دهنده زمین در ابتدای تشکیل شدنش و وجود نیروی ثقل که بصورت شعاعی از مرکز جرم زمین تشکیل میشه عناصر اولیه تشکیل دهنده زمین که عمدتا هیدروژن و هلیوم بودن بصورت کروی حول مرکز جرم زمین قرار گرفتن در اثر فرایند همجوشی عناصر سنگین تری مثل کربن اکسیژن و آهن تشکیل شدن که آهن بصورت مایع بود و بطرف مرکز جرم زمین کشیده شد و هسته کروی کنونی کره زمین و تشکیل داد به مرور با تشکیل سایر عناصر همه حول این هسته کروی جمع شدن و کره زمین و پدید آوردند .
البته کره زمین کاملا کروی نیست اونم بعلت حرکت وضعی زمینه که زمین مایع در اثر نیروی گریز از مرکز(که اخیرا بهش میگن نیروی جانب مرکز) در ناحیه استوا دچار کشیدگی شده و در ناحیه قطبین حالت پخی بخود گرفته است درحال حاضر شعاع استوایی زمین حدود۲۱کیلومتر از شعاع قطبی آن بزرگتر است.

آیا واقعا زمین گرد است؟

 

صدها سال پیش یونانیان اعلام کردند که زمین گرد است. برخی معتقدند اولین بار فیثاغورث به کروی بودن زمین اشاره کرده است. البته نظریات بطلمیوس درباره کروی بودن زمین بیش از سایرین مطرح است و شهرت دارد. کروی بودن زمین با عقاید مذهبی برخی جوامع در تضاد بود و برای همین تا مدت‌ها پذیرفته نشد مثلا در کتاب عهد عتیق اشاره شده که زمین مسطح است و یا هندوها زمین را مسطح و شناور در اقیانوس می‌دانستند. اما آیا واقعا زمین گرد است؟ 

تعداد افرادی که خارج از جو زمین و از فضای محاط بر این سیاره توانسته‌اند بر آن اشراف داشته باشند بسیار اندک است اما افرادی که توانسته‌اند از روی زمین سایر سیارات را مشاهده کنند تعداد قابل توجهی‌اند. در تمامی مشاهدات سیاره‌های دیگر کلیه این اجرام آسمانی گرد و مدور توصیف شده‌اند، پس می‌توان نتیجه گرفت که زمین هم به‌عنوان یکی از همین سیارات گرد است. شاید شما با خود بیاندیشید که در تمامی قوانین کلی حاکم بر یک مجموعه فرض وجود استثنا امری محتمل است. یعنی شاید همه سیاره‌ها گرد باشند اما زمین به عنوان یک استثنا مسطح باشد پس به دلایلی محکم‌تر بر گرد بودن زمین نیاز است.

دلایلی بر اثبات کروی بودن زمین 

۱- اولین دلیل در اثبات کروی بودن زمین عکس‌هایی است که موشک‌ها، اقمار مصنوعی، ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی به زمین مخابره کرده‌اند. در تمامی این عکس‌ها شکل کره زمین به مانند یک حجم هندسی تقریبا بیضوی شکل دیده شده است.

۲- هر سیالی در صورتی که از بالا به پایین سقوط کند یا در وضعیت شناور قرار گیرد تمایل به کروی شدن پیدا می‌کند. زمین در ابتدای پیدایش حالتی مذاب داشته و در فضا به شکلی شناور قرار داشته، از این ‌رو تمایل به کروی شدن داشته است. بعد از سرد شدن و سخت شدن مواد مذاب این حالت کروی بودن را حفظ کرده است.

۳- دلیل دیگر پدیده طلوع و غروب خورشید است. اگر زمین مسطح بود باید در یک دوره زمانی کل زمین روز و در بازه زمانی بعدی کل زمین در تاریکی فرو می‌رفت.

۴- هنگامی که پدیده خسوف (ماه‌گرفتگی) رخ می‌دهد و زمین بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد، سایه زمین بر روی کره ماه تصویری کروی و مدور را ایجاد می‌کند.

۵- با تغییر افق دید ناظر، تعداد ستارگانی که در معرض رؤیت او قرار می‌گیرند، تغییر می‌کند. توجیه این مسئله فقط در صورتی امکان‌پذیر است که ناظر روی یک سطح نامسطح و کروی قرار گرفته باشد.

۶- این‌بار که به ساحل یک بندرگاه رفتید به افق خیره شوید و تصویر یک کشتی را که به سمت شما می‌آید به دقت ارزیابی کنید. جالب است گویی کشتی از زیر آب بالا می‌آید. به تدریج قسمت‌هایی از کشتی نمایان می‌شود و بخش‌هایی از آن قابل رویت نیست. این پدیده زمانی می‌تواند به وقوع بپیوندد که زمین کروی باشد وگرنه اگر مسطح بود زمانی که کشتی به ساحل می‌آمد کلیه قسمت‌های آن همزمان دیده می‌شد.

۷- یک چوب را در زمین فرو کنید. این چوب بر روی زمین یک سایه ایجاد می‌کند که با گذر زمان اندازه طول سایه و موقعیت آن تغییر می‌کند. در گذشته از این پدیده برای تعیین زمان استفاده می‌شد. حالاگر دو چوب را در ۲ نقطه متفاوت زمین فرو کنیم و طول سایه آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم درمی‌یابیم که اندازه سایه آن‌ها با هم فرق دارد. اگر زمین مسطح بود باید سایه‌های یکسانی ایجاد می‌کردند پس سطح مورد آزمایش کروی است.

۸- در یک فلات مسطح بایستید و به افق خیره شوید تا دورترین شی ممکن را ببینید. برای این کار می‌توانید از یک دوربین دوچشمی استفاده کنید. حال به بالای یک درخت بروید و دوباره با دوربین به افق روبه‌رو خیره شوید. قطعا درمی‌یابید که این‌بار با افزایش ارتفاع نقاط دورتری را مشاهده خواهید کرد. این پدیده فقط با کروی بودن سطح زمین قابل توجیه و توضیح است.

۹- دلیل دیگر وجود نیروی گرانش و ثقل است که با اندازه‌گیری آن در نقاط مختلف زمین و پیدا کردن مرکزیت آن به راحتی می‌توان اثبات کرد که زمین یک کره است نه یک شی مسطح.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فاطمه موسوی

فاطمه موسوی

1399-11-07 - 23:56 پاسخ

خیلی عالیه

Aydın

Aydın

1396-10-06 - 14:25 پاسخ

َAydın با سلام.. لازم به ذکره که کلی آزمایشات دقیق علمی و عملی هستن که کرویت زمین رو رد میکنن و برعکس تخت بودنشو اثبات میکنن.. وحتی یک سری آزمایشات هم حرکتهای زمین رو رد میکنن چه حول خودش و چه حول خورشید.. باز هم جالبه بدونین که نور ماه انعکاس نور خورشید نیست!!! بلکه نور ماه جنسی متفاوت با نور خورشید داره. ماهیت نور خورشید گرم هستش ولی نور ماه سرمابخشه و در حقیقت سایه ماه از نور ماه گرم تره!!! که باز برای اثباتش آزمایش های عملی موجوده.. فقط میتونم اینو بگم که تو این آشفته بازار باید به همه علوم و اخبار شک کرد و با ذهن و مغزی بیطرف از نو در پی کشف حقایق بود. با تشکر.. چهرشنبه ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ ۲۰۱۷/۱۲/۲۷