آجیل شب یلدا شامل چیست؟

یکی از خوراکی های شب یلدا، آجیل شب یلدا است که خوردنی بسیار خوشمزه ای است. اما اینجا سوال پیش می آید که آجیل شب یلدا شامل چیست؟اگر نمی دانید آجیل شب یلدا شامل چیست و به دنبال پاسخ این سوال می گردید، ما برایتان در این مقاله پاسخ سوالتان را نوشتیم و گفته ایم که آجیل شب یلدا شامل چیست. با ما همراه باشید.

آجیل شب یلدا شامل چیست؟

شب یلدا اولین شب زمستان است که طولانی ترین شب سال است و یکی از مراسمات ایرانیان است که از گذشته تا به امروز ادامه داشته است. دراین مراسم ایرانیان دور هم جمع می شوند و خوراکی های مختلف را درکنار هم میخورند. یکی از خوراکی های شب یلدا،آجیل شب یلدا است که خوردنی بسیار خوشمزه ای است. اما اینجا سوال پیش می آید که آجیل شب یلدا شامل چیست؟اگر نمی دانید آجیل شب یلدا شامل چیست و به دنبال پاسخ این سوال می گردید، ما برایتان در این مقاله پاسخ سوالتان را نوشتیم و گفته ایم که آجیل شب یلدا شامل چیست. با ما همراه باشید.

 آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است.
آجیل دارای انواع ویتامینهای گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیوم، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می شود.
اما باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است و برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.

آجیل شب یلدا چیست؟

آجیل خوراکی خوشمزه ای است که از دیرباز جای خود را در انواع مراسم ایرانی باز کرده است. با اینکه در حالت کلی آجیل شامل مخلوطی از خشکبار است اما سنت هاب دیرینه و سلایق مختلف ترکیبات گوناگونی از آجیل را به وجود آورده اند. ایرانیان که در گذشته شادی ها و مراسم گرم و سنتی خاص خود را در هر ماه برگذار میکردند، برای هر جشنی آیین و سنت مخصوص به خود را ایجاد کرده بودند. یکی از این سنت های بسیار زیبا که خوشبختانه تا زمان حال ادامه یافته و به ما نیز رسیده است شب یلدا است. یلدا آیین و سنت خاص خود را دارد و به طبع آن دارای آجیل مخصوص به خود است! اساسا ایرانیان اصیل معتقدند بدون حضور آجیل شب یلدا (به عنوان یکی از نمادهای شب یلدا) جشن یلدا ناقص است! هر چند که قطعا تمامی این رسوم و سنت ها برای نزدیک تر شدن افراد فامیل و دوستی ها و از بین رفتن کینه ها پایه ریزی شده است اما داشتن نماد و آیین مانند آجیل شب یلدا جدابیت های خاص خود را به این مراسم می افزاید. آجیل ایرانی حالا به یکی از نمادهای فرهنگ ایرانی بدل شده و بر اساس ترکیبات و اجزای آن آجیل شور، آجیل شیرین و آجیل چهار مغز نام گرفته است.

آجیل شب یلدا

درست است که آجیل بنا بر سلایق و مدل‌های گوناگون، ترکیبات متفاوتی دارد اما آجیل شب یلدا به رسم سنت های دیرین شامل مغزهای زیر است:

پسته

بادام

گردو

فندق

البته در برخی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می شود و علاوه بر اینها کشمش و انجیر هم بعضا درآجیل شب یلدا به کار میرود. ویژگی بارز آجیل شب یلدا، مخلوط بودن انواع مغزهای خام و خشکباری است و همین موضوع بر ارزش تغذیه ای آن می افزاید. در واقع شاید بتوان گفت آجیل شب یلدا در حالت سنتی خود، آجیل چهارمغز بوده است و به مرور زمان مغزها و خوراکی های دیگری به آن افزوده شده است که در این میان باسلوق را هم میتوان نام برد که الیته به دلیل محاسبه وزن آن در زمان خرید آجیل شب یلدا و البته بالا رفتن قیمت آجیل در زمان های خاص و مراجعه زیاد مردم مانند شب یلدا!، اگر قیمت برایتان اهمیت دارد آجیل را به صورت مغزهای جداگانه بخرید و از خرید آجیل مخلوط خودداری کنید و بعدا در منزل خودتان آجیل مخلوط را درست کرده و در ظرف دلخواه بریزید چرا که در شکل های آماده آجیل شب یلدا، مقدار قابل توجهی باسلوق و موارد غیر ضروری وجود دارد که در محاسبه وزن و قیمت به صورت یکپارچه و یکجا صورت میپذیرد!

ویژگیهای آجیل شب یلدا

آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است. آجیل دارای انواع ویتامینهای گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیوم، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می شود. اما باید توجه کرد با اینکه چربی موجود در آجیل از نوع مضر نیست، اما دارای کالری بالایی است و برای جلوگیری از افزایش وزن در خوردن آن باید اعتدال رعایت شود.

آجیل هفت قلم و تزیینی شب یلدا

آجیل، بخش چرب و خوشمزه سفره یلدا را تشکیل می‌دهد. بادام، پسته، فندق، گردو، نخودچی، کشمش و باسلوق، کمتر کسی را دچار وسوسه نمی‌کند، به خصوص که در شب‌ های سرد زمستان، خوردن آجیل شما را گرم می‌کند، در زیر به شرح خواص دو قلم از خوراکی‌های موجود درآجیل شب یلدا  می‌پردازیم

توت خشک در آجیل شب یلدا، منبع فروکتوز

توت خشک، توت سفیدی است که آن را خشک کرده اند. این ماده غذایی ویتامینی ندارد ولی منبع ارزشمند قند است. به طوری که سهم بیشتر قند موجود در آن فروکتوز است که برای جذب به انسولین نیاز ندارد بنابراین توت خشک برای دیابتی ها که همیشه با کمبود انسولین روبرو هستند، مناسب است.

۶۰ کیلوکالری(یک چهارم لیوان)

برگه زردآلو در آجیل شب یلدا، منبع بتاکاروتن

برگه زردآلو از منابع بتاکاروتن محسوب می شود، ترکیبی که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به غیرفعال شدن رادیکال های آزاد کمک می کند. نکته دیگر پتاسیم فراوانی است که در این ماده غذایی یافت می شود به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۳۸۰ میلی گرم پتاسیم دریافت خواهد شد.

۶۰ کیلوکالری(۵عدد)

پسته در آجیل شب یلدا، منبع آهن

پسته سرشار از آهن است و با مصرف ۱۰۰ گرم از آن، ۳ میلی گرم آهن به بدن می رسد و می تواند تاحدودی کمبودهای احتمالی گیاهخواران و کسانی که به هر دلیلی منابع حیوانی آهن را مصرف نمی کنند، تامین کند. بعد از بادام، پسته بیشترین مقدار کلسیم را دارد و برای تامین این ماده معدنی به شما توصیه می کنیم مقدار مشخصی از این مغز را نیز میل کنید.

۴۵ کیلوکالری(۸عدد)

کشمش در آجیل شب یلدا، منبع پتاسیم

کشمش همان انگور خشک شده است که می توان آن را منبع پتاسیم دانست و با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۰۰۰ میلی گرم پتاسیم به بدن می رسد، بنابراین بهتر است فشارخونی ها آن را در رژیم غذایی شان بگنجانند تا به تنظیم فشارخون خود کمک کنند. فراموش نکنید قند این ماده غذایی در ۱۰۰ گرم کشمش، ۳۴ گرم گلوکز و ۳۴ گرم فروکتوز است.

۶۰ کیلوکالری(۲ قاشق غذلخوری)

گردو در آجیل شب یلدا، منبع مس

گردو مس زیادی دارد و مطالعه ها نشان داده اند با خوردن ۱۰۰ گرم از این مغز، بدن ۱ میلی گرم از این ماده معدنی (بیش از نیاز روزانه خانم ها) دریافت می کند. گردو سرشار از اسید فولیک است بنابراین خانم های باردار که بیش از هر گروه دیگری به این ویتامین نیاز دارند، بهتر است که آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

۴۵ کیلوکالری(۲ عدد)

 

انجیر خشک در آجیل شب یلدا، منبع آهن

انجیر خشک از چند جنبه اهمیت دارد؛ اول اینکه با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۵ میلی گرم آهن دریافت می شود، دوم کلسیم زیادی دارد (۲۵۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) و سوم اینکه ۸۹۰ میلی گرم پتاسیم با مصرفش دریافت می شود، بنابراین افرادی که کم خونی دارند، احتمال بروز پوکی استخوان در آنها بالاست و از فشار خون رنج می برند، بهتر است انجیر خشک بخورند.

۶۰ کیلوکالری(۵عدد)

بادام در آجیل شب یلدا، منبع کلسیم

این مغز در مقایسه با بقیه مغزهای آجیل کلسیم و ویتامین E بیشتری دارد و با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۲۴۰ میلی گرم کلسیم و ۲۴ میلی گرم ویتامین E دریافت می کند بنابراین اگر لبنیات کمتر می خورید و به سلامت پوست و مویتان اهمیت می دهید، بهتر است بادام را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

۴۵ کیلوکالری(۶عدد) 

فندق در آجیل شب یلدا، منبع روی

می توان فندق را منبع مناسب روی و آهن دانست زیرا مصرف ۱۰۰ گرم از آن می تواند ۶ میلی گرم روی و ۶ میلی گرم آهن مورد نیاز بدن را تامین کند بنابراین کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و به دفعات سرما می خورند و به عفونت مبتلا می شوند، بهتر است فندق را در برنامه غذایی روزانه شان داشته باشند.

۴۵ کیلوکالری(۷عدد)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ