زلزله کرمانشاه چند ثانیه بود؟

mahdie.mohtashami
21 آبان 96 شاهد زمین لرزه‌ای در کرمانشاه بودیم. بزرگی این زلزله 7.3 بود. مدت زمان این زلزله 30 ثانیه بود است. 30 ثانیه برای وقع یک زلزله مدت زمان زیادی می‌باشد.

زلزله کرمانشاه چند ثانیه بود؟
21 آبان 96 شاهد زمین لرزه‌ای در کرمانشاه بودیم. بزرگی این زلزله 7.3 بود. مدت زمان این زلزله 30 ثانیه بود است. 30 ثانیه برای وقع یک زلزله مدت زمان زیادی می‌باشد. آنچه کرمانشاه را ویران کرد و مردم  ایران را عزادار تنها در 30 ثانیه اتفاق افتاد. مدت زمان این زلزله نسبت به زلزله‌های دیگر زیاد می‌باشد.

زمین لرزه غرب کشور به بزرگی 7.3 در مقیاس ریشتر که کانون آن در فاصله شهرهای ازگله وسرپل ذهاب در استان کرمانشاه بود، یکی از بزرگترین زمین لرزه های ثبت شده در زاگرس است. رویداد زمین لرزه ای با بزرگی 7.3 در مناطق درون قاره ای، (مناطقی مانند زاگرس) کم سابقه و تا حدی دور از انتظار است. زمین لرزه های با بزرگی بالای هفت، معمولا در مناطق فرورانش روی می دهد. مناطق فرورانش مناطقی است که در آن یک صفحه اقیانوسی به زیر صفحه ای دیگر فرورانش دارد. مناطقی مانند ژاپن،اندونزی، شیلی و  آلاسکا.

گسلهای اصلی زاگرس در محل زمین لرزه ،گسل زاگرس مرتفع (HZF) و گسل پیشانی کوهستان(MFF) هستند. زمین لرزه اخیر می تواند نتیجه فعالیت گسل پیشانی کوهستان زاگرس(MFF) باشد.

غیر از پارامتر بزرگی زمین لرزه، پارامترهای دیگری مانند عمق زمین لرزه و مدت زمان لرزش هم پارامترهای مهمی در مسئله تخریب های ناشی از زمین لرزه هستند. اگر عمق کانون زمین لرزه زیاد باشد، بیشتر  انرژی آن در مسیر رسیدن به سطح زمین تحلیل می رود و انرژی کمتری از آن به سطح زمین می رسد.

با توجه به داده های ژئوفیزیکی و تکتونیک صفحه ای، تمام زمین لرزه های زاگرس در عمق کمتر از 30 کیلومتری زمین روی می دهند و بنابراین بیشتر انرژی آن به سطح زمین می رسد و آثار ناشی از تخریب آن متاسفانه  بسیار زیاد است. زمین لرزه اخیر نیز در عمق کمتر از 30 کیلومتری روی دادە است. دو مرکز لرزه نگاری ایرانی، عمق های 11 و 15 کیلومتری گزارش کرده اند و مراکز لرزه نگاری آمریکا و اروپا، عمق های حدود 22 و 24 کیلومتری گزارش کرده اند.

بر اساس گزارش های مراکز لرزه نگاری، مدت این زمین لرزه حدود 30 ثانیه طول کشید که مدت زمان تقریبا زیادی محسوب می شود و متاسفانه بخش زیادی از خسارات به همین علت بوده است.

زمینلرزه چگونه روی می دهد؟

هنگامی که میزان تنش در گسلها از حد مجاز مقاومت سنگها بیشتر می شود، تنش موجود باعث شکسته شدن سنگهای بین دوصفحه گسل در عمق زمین می شود و انرژی بسیار  زیادی را آزاد می کند. بعد از وقوع زمین لرزه در اعماق زمین، انرژی آن به صورت امواج زمین لرزه (امواج p و s)از منبع زمین لرزه ساتع شده و به صورت کروی منتشر می شوند. این امواج در سطح زمین باهم ترکیب می شوند و دو نوع موج دیگر بنام موجهای سطحی بوجود می آورند. این چهار گروه از امواج هستند که باعث تکانهای شدید در سطح زمین می شوند. و در واقع این امواج هستند که در ایستگاه های لرزه نگاری ثبت می شوند و با آنالیز این امواج است که پارامترهایی مانند بزرگی زمین لرزه، مکان دقیق آن، عمق آن، و سایر پارامترهای علمی بدست می آید.

آیا پیش بینی زمین لرزه ممکن است؟

قبل از هر سخنی ،گفتن این نکته ضروری است که جملاتی مانند اینکه در چند ساعت آینده زمین لرزه ای بزرگتر  در فلان شهر روی خواهد داد و جملاتی از این قبیل، کاملا غیر علمی و غلط است. در دوران حاضر و با تکنولوژی کنونی، پیش بینی زمانی و مکانی یک زمین لرزه از نظر علمی غیر ممکن است.

اما در مورد مکانهایی که احتمال وقوع زمین لرزه در آنها بیشتر باشد، می توان اظهار نظر کرد. که مبحثی طولانی است.

مراجع معتبر گزارش زمین لرزه کدامند؟

بررسی دقیق پارامترهای زمین لرزه توسط مراکزی انجام می شود که شبکه های گسترده ای از ایستگاه های لرزه نگاری داشته باشند. در ایران دو مرکز معتبر لرزه نگاری وجود دارد که در ادامه معرفی خواهند شد. سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS)  هم یک مرکز بسیار معتبر در ارائه گزارش زمین لرزه است که در ادامه معرفی خواهد.

1_ مرکز لرزه نگاری کشوری: این مرکز وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است و در سال 1337 تاسیس گردید. در حال حاضر دارای 108 ایستگاه در شهرهای سراسر ایران است که متاسفانه حتی یک ایستگاه هم در کردستان ندارد!!

2- شبکه لرزه نگاری باند پهن ایران: این مرکز وابسته به پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله است. این مرکز با تلاش پژوهشگاه، در سال 1376  تاسیس شده و در حال حاظر دارای 25 ایستگاه باند پهن در کشور است که یک ایستگاه آن در کردستان قرار دارد.

3- سازمان زمین شناسی آمریکا(USGS)
این مرکز معتبرترین مرکز گزارش زمین لرزه در سراسر جهان است و ایستگاههای زیادی در سراسرجهان دارد. این مرکز به دلایل سیاسی اجازه ندارد که در ایران ایستگاه زمین لرزه داشته باشد، اما باتوجه به تعداد بسیار زیاد ایستگاه های جهانی که دارد، در تشخیص زمین لرزه های ایران هم بسیار دقیق است.

آیا زلزله کرمانشاه به خاطر آزمایشات «پروژه هارپ»بود؟!

«پروژه هاپ» چیست؟

«پروژه هاپ» چیست و چرا باید با زلزله کرمانشاه در ارتباط باشد؟ در دانشنامه عمومی ویکی پدیا در خصوص این پروژه نوشته است:

برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا   معروف به هارپ  (HAARP)، یک پروژه پژوهشی است که در سال ۱۹۹۳ برای بررسی و پژوهش درباره لایه یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی تأسیس شده‌است»

هارپ پروژه‌ای علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. هارپ این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند انجام می‌دهد.

بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند.در حالت عادی  لایه یونوسفر دارای دمایی معادل ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد است که در اثر این تحریک انرژی فراوانی در آن به وجود آمده و در نتیجه دما تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد و این ناحیه به حالت انبساطی در می‌آید.

پیشینه پروژه هارپ

هارپ در دوران جنگ سرد با این هدف راه‌اندازی شد که روش‌هایی را برای ارتباط با زیردریاییهای مجهز به سلاح اتمی کشف کند. این زیردریایی‌ها در آن زمان اهمیت استراتژیکی فراوانی داشتند چرا که اصل «تضمین نابودی متقابل» در جنگ اتمی را محقق می‌ساختند. اما این پروژه حتی از قبل از ساخت خود با شایعات فراوانی در مورد هدف و کاربردهای آن گره خورده‌است. تئوری‌های توطئه گوناگونی در مورد آن مطرح شده و از انتشار پرتوهای مرگ تا کنترل ذهن به آن نسبت داده شده است. تکمیل هارپ حدود دو دهه طول کشیده و ۲۵۰ میلیون دلار هزینه‌های ساخت و عملیاتی آن بوده‌است.

اتفاقات عجیب و مشکوک چند سال اخیر

طی سالیان اخیر در سراسر دنیا بی نظمی‌های بزرگ جوی و حوادثی مانند سیل، توفان، زلزله و فعالیت‌های آتشفشانی همگی عموماً به تأثیرات گازهای گلخانه ای ربط داده می‌شود. ذوب شدن یخ‌های قطبی و دوره‌های گرمایی و سرمایی کاملا بی سابقه و شدید در نقاط مختلف زمین نیز به پدیده گرم شدن کره زمین احاله می‌گردد. اما به اعتقاد برخی از متخصصین و حتی سیاستمداران ردپای تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید و هدایت این حوادث با اهداف سیاسی و استعماری کاملا معلوم بوده و نشانه‌های فراوانی از دخالت‌های بشری در آن دیده می‌شود.

اتفاقات عجیب فراوانی در سال‌های اخیر روی داده است که به باور دانشمندان غیر از دخالت یک عامل الکترومغناطیسی هدایت شونده چیز دیگری نمی‌تواند مسبب آنها باشد. برای مثال خشکسالی‌های بزرگ، آتش فشان‌ها، زلزله‌ها و سونامی‌های ویرانگر سال‌های اخیر، وقوع سیل‌ها و توفان هایی نظیر توفان کاترینا در نیواورلئان و توفان گانو در عمان، مرگ عجیب هزاران ماهی ساردین در سواحل شیلی، سقوط جنازه‌های سوخته کلاغ‌ها از آسمان سوئد، مرگ صدها هزار ماهی در آرکانزاس، بارش جسد هزاران پرنده سیاه بال قرمز مرده در لوئیزانا و کنتاکی، مرگ دسته جمعی میلیون‌ها ماهی در خلیج «چزاپیک» آمریکا، مرگ صدها تن ماهی در سواحل برزیل و ده‌ها هزار خرچنگ در انگلیس، مرگ ماهی‌ها و دلفین‌های سوخته خلیج فارس، مرگ دسته جمعی نهنگ‌ها در استرالیا هیچ کدام حالت طبیعی نداشته و احتمال می‌رود در اثر آزمایش‌ها و حمله‌هایی در اثر امواج هدایت شونده روی داده باشند.

پروژه هارپ منشا مشکوک این حوادث
در این میان اما گزارش‌های مفصلی منتشر می‌شود که منشا این اتفاقات را طبیعی ندانسته و در نتیجه دخالت هدفمند سیستم‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته ای مانند «هارپ» می‌دانند. تکنولو‍ژی‌هایی که به استناد گفته‌های برژینسکی، مشاور سابق اوباما، می‌توانند توانایی‌های ملت‌هایی را که آمریکا دشمن خود می‌داند تضعیف کرده و آنها را به پذیرش سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکایی مجبور کند.

این پروژه تا کنون مورد توجه افراد فراوانی بوده و اقدامات افشاگرانه‌ی نیز انجام شده است. از جمله می‌توان به دکتر «نیک بگیش» یکی از دو مولف کتاب «فرشتگان این هارپ را نمی‌نوازند» اشاره کرد که در ۱۹۹۷ طی مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست اشاره می‌کند که ۴۰ درصد بودجه تجهیزات نیروی هوایی آمریکا مربوط به پروژه‌های مخفی است. این نویسنده مدعی شد که این پروژه‌ها تا جایی امنیتی هستند که حتی کنگره آمریکا نیز از ابعاد و زوایای کامل آن بی خبر است. در این کتاب به زوایای پنهان هارپ به عنوان یک اسلحه پرداخته شده است.

پروژه مخفی آمریکا علیه ایران؟!

عده ای بر این باورند که امریکا به صورت مخفیانه پروژه هارپ را علیه کشورمان استفاده می کند و علت خشکسالی و کم آبی و پدیده نوظهور ریزگردها و آلودگی شدید هوا و ریشه در این قضیه دارد. با نگاهی به چند پدیده زیست محیطی مثل خشک شدن دریاچه ارومیه و کم آب شدن بسیاری از رودها مثل زاینده رود و که در ده سال گذشته اتفاق افتاده اند به این نتیجه می رسیم که این سخن ممکن است بی راه هم نباشد .

چرا که امریکا برای فشار آوردن بر دولت و ملت ایران در دوران تحریم از هر اهرمی در دولت گذشته استفاده کرد و فشار اقتصادی بخش ظاهری فشار بر ایران بود و فشارهای زیست محیطی بخش پنهان و مهم تر ماجرا بودند که از به نظر می رسد تا اواخر دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از چشم دولت قبل پنهان ماند و با روی کار آمدن دولت جدید و در کشاکش مذاکرات ۵+۱ و توافق اتمی، جناب آقای دکتر روحانی به این نکته اشاره کردند که با توافق اتمی مشکل آلودگی هوا و کم آبی نیز حل خواهد شد؛ که در آن برهه عده ای با خنده از این سخن به سادگی عبور کردند، حال اینکه با گذشت زمان به نظر می رسد این سخن چندان هم بی راه نباشد!

نظر دو منتقد: پروژه هارپ بزرگنمایی آمریکاست

دکتر ناصر حافظی مقدس، زمین شناس، مهندس زلزله شناسی و استاد دانشگاه در گفتگو با کیهان درباره پدیده هارپ می‌گوید: «پروژه مطالعاتی هارپ درخصوص مطالعه اصول فیزیکی کنترل کننده یونوسفر است که علاوه بر آمریکا چند کشور دیگر نیز در آن مشارکت دارند. هدف اصلی این پروژه بهبود ارتباطات رادیویی بوده است اگرچه ارتش آمریکا در این پروژه بدنبال کنترل و نظارت بر ارتباطات رادیویی است

دکتر حافظی مقدس می‌افزاید: «مطرح شده که آمریکا در ادامه پروژه جنگ ستارگان به دنبال نوعی سلاح الکترومغناطیسی جدید است که با فشرده سازی بخشی از یونسفر و انعکاس آن امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا که قدرت حرارتی زیاد دارند را به مناطق مورد نظر در سطح کره زمین وارد کند. این مطلب فرضیه‌هایی است که مشخص نیست قابلیت اجرایی داشته باشد. » این مهندس زلزله شناسی به ارتباط هارپ و زلزله اشاره می‌کند و می‌گوید: «منشأ شایعاتی که درخصوص ارتباط زلزله با پروژه هارپ وجود دارد شاید از این طریق می‌باشد که زلزله‌های بزرگ همراه با تغییرات وسیع در اتمسفر بالای منطقه کانونی می‌باشند و اغتشاشاتی را در کره یونسفر ایجاد می‌کنند. تلاش‌هایی جهت استفاده از این پدیده برای پیش بینی زلزله نیز در حال انجام است. اما اینکه با هدایت امواج الکترومغناطیس بتوان در یک منطقه زلزله ایجاد نمود توجیه علمی ندارد

 دکتر محمدعلی رحمانی نیا، زمین شناس، کارشناس زلزله شناسی و استاد دانشگاه نیز در تحلیل موضوع هارپ می‌گوید: «در وهله اول باید اشاره کنم که «هارپ» پروژه ای است توسط چند کشور جهان از جمله آمریکا، روسیه، ژاپن، کانادا و دنبال می‌شود و هدف آنها نیز شناخت لایه آیونوسفر و مطالعه آن است و در واقع پروژه هارپ فقط مختص آمریکا یا یک کشور خاصی نیست، از طرفی هم ارتش آمریکا در بخش نیروهای دریایی و هوایی پروژه ای را درباره جنگ ستارگان دنبال می‌کنند و هدفشان این است که بتوانند امواج الکترومغناطیسی را بر روی زمین برگردانند، که اگر بتوانند این کار را انجام دهند خواهند توانست حرارت زیادی را در نقطه ای از زمین ایجاد کنند.»دکتر رحمانی نیا در ادامه تصریح کرد: «اگر زلزله طبیعی اتفاق بیافتد در لایه یونوسفر اختلالاتی ایجاد می‌شود و از این اختلالات ایجاد شده در واقع می‌توان وقوع برخی زلزله‌ها را پیش بینی کرد، از همین موضوع آمریکاییان بحث هارپ را پیش کشیده‌اند و در واقع با این اقدام می‌خواهند اذهان عمومی مردم جهان را فریب داده و به نفع خود از آن بهره برداری کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ