زمان بازی دربی 86

sahar.d
زمان بازی پر هیجان و شورامگیز دربی 86 را در این مطلب بخوانید

ساعت و تاریخ دقیق دربی پایتخت اعلام شد

دربی همیشه بین طرفداران پرسپولیس و استقلال از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است و هواداران هر دو تیم همیشه منتظر دربی هستند.اما دربی 86 در اسفند ماه انجام خواهد شد.زمان دقیق دربی 86 به تازگی اعلام شده است.

کمیته مسابقات از تغییر ساعت بازی استقلال و پرسپولیس در هفته بیست و پنجم لیگ برتر خبر داد.
دیدار دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس از هفته بیست و پنجم لیگ برتر روز پنج شنبه 10 اسفند ساعت 15:45 آغاز می شود.
پیش از این قرا ر بود داربی 86 ساعت 17:20 برگزار شود.

دربی یا داربی

واژه «Derby» در تلفظ انگلیسی «داربی» (Dar-bee) و در لهجه آمریکایی «دربی»

دربی نیز مانند فوتبال خاستگاهی انگلیسی دارد ؛ (Der-bee)، نام شهری است در کشور انگلستان که در جنوب دو منطقه «داربی شایر» و «شایرکانتی» واقع شده است. اگر شما در فرهنگ لغات انگلیسی دنبال این کلمه بگردید، با این جواب رو به رو خواهید شد: «نام شهری در انگلیس، مسابقه اسب دوانی، نوعی کلاه نمدی لبه دار».

می بینید که آن تصوری که ما از معنی این کلمه در ورزش فوتبال داریم، در فرهنگ لغت پیدا نمی شود؛ هرچند سابقه تاریخی داربی، بی ارتباط با مسابقات اسب دوانی نیست! البته باید درنظر داشته باشید که تلفظ صحیح این واژه، داربی است.

  چگونگی پیدایش دربی

ماجرا از این قرار است که در قرن 18 میلادی، «ادوارد اسمیت استنلی» دوازدهمین دوک منطقه داربی، با یکی از دوستان نزدیکش برای برگزاری نوعی مسابقه اسب دوانی و چگونگی مراحل آن برنامه ریزی می کنند و قرار می شود این مسابقه جدید با اسبهای 3 ساله نر! در پنج مرحله برگزار شود. اما دو طرف بر سر نامگذاری آن با یکدیگر شرط بندی می کنند و قرار می شود با پرتاب سکه، فرد برنده نام مسابقات را تعیین کند، که «اسمیت استنلی» دوک داربی، برنده این ماجرا شده و نام این مسابقه «داربی استیک» گذاشته می شود. (مسابقه ای که جزو مشهورترین های حال حاضر رشته سوارکاری است و جایزه آن مبلغی معادل یک میلیون و 250هزار پوند انگلیس است!)

عده ای عقیده دارند که نام «داربی» از این ماجرا اخذ شده است. اما عده ای دیگر از مورخان فوتبالی، معتقدند «داربی» از نام یک بازی فوتبال کهن که در شهر کوچک «آشبورن» واقع در منطقه «داربی شایر» برگزار می شود، گرفته شده است.

این بازی از قرن 12 میلادی تاکنون همه ساله در بین دو روز مذهبی خاص مسیحیان (Ash Wednesday وShrove Tuesday) از ساعت 2 بعدازظهر الی 10 شب در این شهر برگزار می شود که طی آن نیمی از مردم شهر به دو دسته تقسیم شده و در بین دو دروازه اصلی آشبورن، قرار گرفته و سعی می کنند توپی را که شبیه توپهای راگبی است، وارد دروازه تیم مقابل قرار دهند.

اما نظریه سومی نیز وجود دارد که می گوید خاستگاه داربی، شهر بندری لیورپول است. همانطور که می دانید بندر لیورپول یکی از شهرهای مهم فوتبالی کشور انگلستان به شمار می رود که در آن دو باشگاه قدیمی و رقیب «اورتون» و «لیورپول» قرار گرفته اند.

حکایت این نظریه نیز خواندنی است. اورتون به عنوان اولین باشگاه فوتبالی این شهر در سال 1878 تأسیس می شود و برای مسابقات خود استادیوم «آنفیلد» را اجاره می کند. 14 سال بعد یعنی در 1892 باشگاه لیورپول دیده به جهان می گشاید و درست در همان هنگام، «جان هولدینگ» مالک استادیوم آنفیلد که تا آن هنگام، این استادیوم را به آبی های مرسی ساید (اورتون) به مبلغ ماهیانه 100پوند اجاره داده بود، مبلغ اجاره نامه را بالا می برد (250پوند) که چون اورتونی ها قدرت پرداخت این پول را نداشتند، مجبور به عوض کردن زمین اختصاصی خود می شوند و راه «گودیسون پارک» را درپیش می گیرند، تا از آن به بعد، سرخهای مرسی ساید (لیورپول) در آنفیلد بازی کنند. این مسأله باعث می شود تا هواداران اورتون، لیورپول را دشمن درجه یک خود فرض کنند (چون لیورپول از توان مالی بیشتری برخوردار بود و آنفیلد را تصاحب کرد)

نکته اصلی این ماجرا در این قضیه نهفته که 2 ورزشگاه «گودیسون پارک» و «آنفیلد» در دو طرف «استنلی پارک» واقع شده، پارکی که به یاد «ادوارد اسمیت استنلی» دوازدهمین دوک داربی نامگذاری شده است و به خاطر همین مسأله، دیدارهای این دو تیم به «داربی» شهرت یافت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ