چه غذاهایی برای افطار مناسب است؟

sahar.d
اگر نگران سلامت معده تان در ماه رمضان هستید، توصیه می کنیم با این مطلب همراه شوید تا با لیستی از مناسب ترین غذاها برای افطار آشنا شوید.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان یکی از مسایل هم برای روزه داران، سلامت بدن و تغذیه مناسب است تا بتوانند در این ماه بهتر بدنشان را پاکسازی کنند. یکی از مسایل مهم برای حفظ سلامتی در ماه رمضان توجه به وعده ی غذایی افطار است. زمانیکه پس از ساعت های طولانی که معده شما خالی بوده است قصد غذا خوردن دارید باید مراقب نوع تغذیه باشید تا به معده تا آسیبی وارد نشود. در این مطلب سعی داریم بهترین غذا ها برای وعده ی افطار را به شما معرفی کنیم.

وعده افطار، معادل همان وعده صبحانه‌ای است که در روزهای عادی می‌خوردید؛ پس بهتر است به حضور تمام ‌گروه‌های غذایی در این وعده غذایی‌تان توجه کنید.

افطار را سبک شروع کنید

می‌توانید چند برش نان سنگک را همراه با پنیر و چند برش گوجه‌فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل کنید و البته می‌توانید پنیرتان را از قبل با گردو یا سایر مغزها و سبزیجات معطر مخلوط کرده و طعم‌دار کنید.

نوشیدنی سرد ننوشید

از نوشیدن آب سرد، نوشیدنی های سرد یا نوشابه برای شروع افطار پرهیز کنید. 

بهترین نوشیدنی برای شروع افطار آب ولرم همراه با چند قطره لیمو کمی عسل است. همچنین می توانید با چای کمرنگ ولرم نیز روزه خود را باز کنید.

پس بعد از گذشتن زمان مناسب از غذا خوردن، نوشیدن آبی که خیلی سرد نباشد، آبمیوه و شربتهای سنتی مانند عرق کاسنی، عرق نعنا، عرق بهار نارنج و بیدمشک، شربت تخم شربتی و خاکشیر مفید است.

شیر و خرما

از دیگر غذاهای مناسب برای افطار در زمانی که میخواهید روزه خود را باز کنید، خوردن یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل است، این مواد می‌تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند. در زمان افطار بیشترین چیزیکه بدن نیاز دارد یک منبع انرژی سهل الوصول به شکل گلوکز است که تمامیسلول ها خصوصا سلول های عصبی به آن نیاز دارند. خرما، علاوه بر قند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است. همچنین مصرف شیر منبع مناسبی از پروتئین و کلسیم است.

شیرینی جات کم مصرف شود

مصرف شیرینی های پرچرب و بسیار شیرین نظیر زولبیا و بامیه در وعده افطار باعث افزایش قند و چربی خونشده و مکانیزم تعادل چربی های بدن را خنثی می کند بنابراین روزه داران باید از مصرف آن پرهیز و به قندهای طبیعی بسنده کنند.

آش رشته چرب نخورید

آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ ونعنا داغ فراوان که حاوی روغن زیادی است ،غذای مناسبی برای افطار نیست زیرا باعث سوء هاضمه و عوارض دیگر می شود بنابراین بهتر است از مصرف آن خودداری کرده و به جای آن از آش رشته رقیق و بدون روغن و انواع سوپ ها استفاده کنید.

سوپ های سبک نوش جان کنید

انواع سوپ‌های سبک مانند سوپ شیر نیز انتخاب مناسبی برای وعده افطاری هستند؛ البته در خوردن آنها زیاده‌روی نکنید تا حجم معده‌تان پر نشود و اشتهایتان برای خوردن سایر غذاها از میان نرود.

حلیم

انواع حلیم نیز یکی از بهترین غذاهای مناسب برای افطار است. حلیمی که با گوشت بدون چربی تهیه شده باشد میتواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند و شامل چهار گروه غذای اصلی میگردد.

انواع میوه و سبزی

خوردن انواع سبزیها و میوه‌جات به خصوص کاهو، گلابی ، انگور ، هلو ، هندوانه، گرمک، طالبی و انجیر توصیه میگردد. میوه‌ها به علت داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل نمک در خون دخالت می کنند ضمناً چون حاوی آب فروانی هستند برای پیشگیری از تشنگی مفید می باشند. همچنین با مصرف مقدار مناسب میوه و سبز در وعده افطار از بروز یبوست در ایام ماه رمضان پیشگیری میشود. زمان مناسب مصرف میوه پس از شام یاقبل از خواب به عنوان یک میان وعده می باشد.

مغزهای گیاهی

مغزهای مختلف مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در فاصله افطار تا سحر میل کنید، همچنین میتوانید با مخلوط کردن آنها با شیر و آرد برنج یکی از غذاهای مناسب برای افطار که فوق العاده مقوی و انرژی زا بوده به نام حریره بادام را آماده کرده و نوش جان کنید.

نکته کمکی

اگر احساس سنگینی یا دل‌درد کردید، کمی ‌صبر کنید و سپس کاسه‌ای ماست که با کمی ‌جوانه‌گندم و پودرمغزها (مانند مغز‌پسته، بادام و کنجد) مخلوط کرده‌اید، میل کنید. حتی مخلوط ماست و انواع میوه‌های فصل هم انتخاب مناسبی برای این وعده هستند.

از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحرپرهیز کنید، چرا که مصرف این مواد سبب می شود تا هنگام سحر به دلیل پربودنمعده، میل به غذا کاهش پیدا کرده و در نتیجه مواد غذاییلازم به بدنتان نرسد.

برای سلامتی خودتان، افطار را با این ماده شروع کنید 

خوراک های عالی برای افطار و سحری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ