آیا خوردن هندوانه در سحری خطرناک است؟

atoosamirzavandi
خوردن هنداونه به صورت ناشتا در سحر خطرناک است.

سحری یکی از وعده های مهم در ماه رمضان است و توجه به مواد غذایی که دراین وعده خورده می شود می تواند در تحمل گرسنگی و تشنگی موثر باشد. معمولا در هنگام سحری افراد سعی می کنند آب زیادی بنوشند تا بتوانند تشنگی در طول روز را تاب بیاورند. یکی از این میوه ها هندوانه است زیرا تقریبا تمام هندوانه را آب تشکیل داده است. اما خوردن این میوه در سحر خطراتی دارد. دراین مقاله در مورد خطرات خوردن هندوانه در سحر و خواص آن بیشتر بخوانید.

خطرات خوردن هندوانه در سحر

1-مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی، مضر است.

2- در مواقع روزه‌داری بهتر است بعد از افطار تا هنگام خواب مصرف شود چون مصرف آن در سحر ممکن است با افزایش ادراری که در طول روزهای گرم و طولانی برای شخص اتفاق می‌افتد باعث از دست دادن آب از بدن و تشنگی شود. هندوانه چون رطوبت بدن را بالا می‌برد غلظت خون را کاهش می دهد

خواص هندوانه

خواص ضد التهابی

جارزابکافسکی می‌گوید: «لیکوپن موجود در هندوانه، از این میوه یک خوراکی ضد التهاب می‌سازد. لیکوپن فرایندهای التهابی را مهار می‌کند و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، کولین (choline) موجود در هندوانه التهابات مزمن را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کاهش التهاب نه فقط برای افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید است، بلکه برای زمانی‌ که بیمار می‌شوید و ممکن است توسط عواملی مثل استرس، سیگار کشیدن و آلودگی دچار آسیب‌های سلولی شوید و بدن‌تان دچار التهاب شود هم مفید است.» در این حالت بدن دچار پدیده‌ای به‌نام «التهاب سیستماتیک‌» می‌شود که برای مقابله با آن خوراکی‌های ضد‌التهاب مثل هندوانه می‌تواند با ایمن کردن کل بدن، به سلامت عمومی آن کمک کند.

مزایای هندوانه برای سلامت پوست و مو

ویتامین A باعث درخشندگی پوست شما می‌شود. یک قاچ هندوانه، حاوی یک چهارم میزان روزانه‌ی توصیه شده‌ از این ویتامین، برای پوست شماست. ویتامین A به مرطوب نگه‌داشتن پوست و مو کمک می‌کند. از طرفی کلاژن‌های پوست را تقویت می‌کند (کلاژن‌ها باعث حفظ خاصیت الاستیکی پوست می‌شوند). هندوانه دارای ویتامین C نیز هست که این ویتامین هم رشد کلاژن‌ها در بدن را توسعه می‌دهد.

پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان پروستات به دلیل این که دارای مواد آنتی اکسیدان به خصوص لیکوبن به عنوان دشمن سلول های سرطانی و عامل تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان است.

برای حفظ درصد بالای آنتی اکسیدان هندوانه باید آن را در دمای اتاق نگهداری کرد.

 هندوانه سرشار از ویتامین سی است، که بخش دفاعی بدن و فعالیت ذهن را تقویت نموده و باعث می شود فرد به بیماری مبتلا نشود که به همین دلیل محصولی ارزشمند برای کودکان است، همچنین به علت دارا بودن ویتامین “ایبرای سلامتی چشم بسیار مفید است.

مصرف هندوانه در رژیم لاغری

هندوانه غذایی بسیار سالم بوده و می تواند به لاغری شما کمک کند. یکی از دلایل این امر، کم بودن کالری هندوانه است. هر یک پیمانه هندوانه فقط ۵۰ کالری انرژی دارد. برای کاهش وزن فقط کافی است کالری دریافتی کمتر از میزان کالری سوخته شده توسط بدن باشد. در واقع شورای ورزش ایالات متحده، مصرف هندوانه را برای کاهش وزن توصیه می نمایند.

همچنین، از آنجایی که هندوانه شیرین است، می تواند جایگزین مناسبی برای غذاهای شیرین پرکالری نظیر انواع شیرینی، کلوچه و بستنی باشد.

همچنین، بر اساس یافته های علمی جدید، اسید آمینه آرژنین موجود در هندوانه می تواند به کم کردن وزن کمک کند. دانشمندان با اضافه کردن آرژنین به رژیم غذایی موش های بسیار چاق برای حدود ۳ ماه، متوجه کاهش ۶۴ درصدی چربی های این حیوانات شدند. اسیدهای آمینه موجود در غذاها باعث اکسیده شدن گلوکز و چربی های غذا و به وجود آمدن ماهیچه می شود.

این اسیدها باعث سوختن کالری های موجود در مواد غذایی می شوند. به همین دلیل، توصیه می شود پس از غذای خود دسرهایی همچون هندوانه یا دیگر منابع اسید آمینه همچون غذاهای دریایی، آجیل و دانه های خوراکی مصرف کنید

مضرات هندوانه برای سلامتی

این ماده‌ی غذایی نیز همانند هر خوراکی دیگری می‌تواند در کنار اینکه خواص زیادی دارد، مضراتی هم داشته باشد. به خاطر داشته باشید اگر این میوه را به مقدار متعادل مصرف کنید، عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. اما اگر بیش از حد مجاز در یک روز هندوانه بخورید، ممکن است بدن‌تان مجبور شود مشکلات ناشی از وجود مقادیر زیاد لیکوپن یا پتاسیم را تجربه کند. مثلا مصرف روزانه بیش از ۳۰ میلی‌گرم لیکوپن، به‌صورت بالقوه می‌تواند باعث ایجاد تهوع، اسهال، سوءهاضمه و نفخ شود.

افراد مبتلا به هایپرکالمی، یا کسانی‌ که دارای بیش از حد مجاز پتاسیم در خون‌شان هستند، نباید بیش از یک قاچ کوچک هندوانه در روز مصرف کنند. این مقدار حاوی کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم پتاسیم است. بر اساس گزارش مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا، هایپرکالمی می‌تواند باعث نامنظم شدن ضربان قلب و دیگر مشکلات قلبی و عروقی شود و از طرفی باعث عدم کنترل عضلات بدن می‌شود.

دکتر جارزابکافسکی به دوست‌داران هندوانه هشدار می‌دهد که مواظب تعادل قند خون‌شان هم باشند، اگرچه قند هندوانه طبیعی است اما به هر حال قند آن زیاد است.

خواص شگفت انگیز هندوانه برای سلامتی کدامند؟

اثر منفی مصرف زیاد هندوانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ