طرز تهیه شربت ریواس

sahar.d
شربت ریواس یکی از خوشمزه ترین شربت هایی است که می توانید در این فصل تهیه و نوش جان کنید. در این مطلب طرز تهیه شربت ریواس را به شما آموزش می دهیم.

ریواس گیاه بومی آسیاست و احتمال می‌رود اولین بار در سیبری یا هیمالیا برداشت شده باشد. حتی گفته می‌شود چینی‌ها پیش از میلاد مسیح به عنوان دارو از آن استفاده می‌کردند. در اروپا نیز کشت آن از قرن شانزدهم آغاز شد. جالب است بدانید اهالی شرق ایران ریواس را با عنوان «رواش» می‌شناسند. ریواس از دسته ترشک‌ها به حساب می‌آید و در هوای خنک و فصل بهار می‌روید. شربت ریواس یکی از لذیذ ترین نوشیدنی های ممکن است که در این فصل با طرز تهیه آ

آشنا می شویم.

خواص جالب ریواس

ساقه این گیاه صورتی رنگ است و به کرفس شباهت دارد. برگ‌های آن نیز در دمای پایین صورتی و قرمز رنگ می‌شود و در دمای بالای 30 درجه سانتی‌گراد سبز تیره باقی می‌مانند. محل رویش آن در ایران دامنه بینالود، کوهستان‌های آذربایجان و کردستان، بلندی‌های البرز در شمال تهران، خراسان رضوی، کوه‌های روستای رباط ترک (دلیجان) و قلعه تخت کوه است اما بیشتر از همه سوغات نیشابور به حساب می‌آید.

  •  مقوی قلب و اعصاب است.
  • با تحریک ترشح نمک‌های صفراوی از کبد، باعث تنظیم جذب چربی از روده می‌شود.
  • باعث کاهش خونریزی از معده و روده می‌شود.
  • به رفع اختلالات قاعدگی کمک می‌کند.
  •  ورم ملتحمه چشم را کاهش می‌دهد.
  • به ترمیم جراحات، زخم‌های چرکی سطحی و سوختگی‌های پوستی کمک می‌کند.
  • مسرت‌بخش است و باعث رفع افسردگی می‌شود.
  • لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کاهش می‌دهد.
  • کاهنده چربی و کلسترول خون است و از ایجاد لخته در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
  • مصرف مداوم آن باعث تصفیه خون و رفع جوش و دمل می‌شود.

تهیه شربت ریواس

در اینجا طرز تهیه این شربت لذیذ را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای شربت ریواس:

ریواس: یک کیلوگرم    100 گرم/ 15 کالری

شکر: یک کیلو           100 گرم / 400 کالری

طرز تهیه شربت ریواس:

ابتدا ریواس‌ها را کاملا” با آب بشویید و با چاقو پوست آن‌ها را بکنید و مغز داخلی آن، که کاملا” از پوسته خارجی جدا کرده‌اید و مغز سفید آن را به تکه‌های کوچک ۸ سانتیمتری برش بزنید. سپس ریواس‌های خرد شده را در ظرف مورد نظر بریزید و شکر را به آن اضافه کنید.

شکر و ریواس را مخلوط کنید تا کاملا” ریواس‌ها به شکر آغشته شوند.این مخلوط را ۲۴ ساعت بدون حرارت در ظرف و بیرون از یخچال ( محیط خیلی گرم نباشد ) نگه دارید و هر ۶ ساعت یک بار آن را هم بزنید تا شکر کاملا” به شیره و شهد تبدیل شود.

بعد از ۲۴ ساعت شربت ریواس را از صافی رد کنید. اگر بعد از یک شبانه روز هنوز دانه‌های شکر در داخل ظرف مانده است می‌توانید آن را کمی حرارت دهید تا به شربت تبدیل شود. شربت آماده مصرف است. این شربت در هنگام استفاده باید با آب رقیق شود و در یخچال نگهداری شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ