آیا مشکلات ترنس ها را می دانید؟

toranj
در این مقاله از مشکلاتی که بر سر راه ترنس ها است صحبت می کنیم.

ترنس بودن هم یکی از شخصیت های عادی جامعه است و نباید در مورد نوع زندگیشان از انها سوالی پرسید.

مشکلات روحی ترنس ها را بشناسید

بررسی های جدید نشان می دهند که کودکان و نوجوانانی که دارای جنسیت غیر متعارف هستند و یا افراد ترنس یا تراجنسی بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی و دیگر مشکلات روحی هستند.

این تحقیق در مرکز تحقیق و ارزیابی در کالیفرنیای جنوبی در مرکز تحقیقات Pasadena انجام شد. پروفسور تریسی بکرا کالکی Tracy A. Becerra-Culqui و همکارانش اخیرا یافته های خود را در این باره ارائه داده اند.

به گفته دکتر کالکی بررسی های پیش از این که انجام می شدند، سلامت روحی افراد تراجنسی و افرادی که دارای جنسیت غیر متعارف هستند را در گروه های کوچک مورد بررسی قرار داد و هر گونه نشانه مربوط به اختلالات روحی توسط فرد گزارش داده می شد.

در آخرین تحقیقی که در این زمینه انجام شد، تیم تحقیقاتی داده های ثبت شده را به صورت الکترونیکی مربوط به 1347 کودک و نوجوان – تراجنسی و جنسیت غیر متعارف – که در سن 3 تا 17 سال بودند را جمع آوری کرد.

از این افراد 44 درصد ترنس فمینین transfeminine (جنس آنها در هنگام تولد مرد بود) و 56 درصد آنها ترنس مسکولین transmasculine  بودند(جنسیت آنها در هنگام تولد زن بود).
بین سال های 2006 و 2014 محققان میزان شیوع بیماری های روحی و روانی در بین افراد را مورد بررسی قرار دادند، از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال نقص توجه یا بیش فعالی.

محققان دریافتند که خطر بروز مشکلات روحی در بین این افراد 3 تا 13 برابر بیشتر از دیگران است. افسردگی و اختلال بیش فعالی رایج ترین مشکلات روحی در بین کودکان و نوجوانان مبتلا به تراجنسیتی و جنسیت نامتعارف است.

در حقیقت خطر بروز اختلال نقص توجه یا بیش فعالی در بین این افراد 3 تا 7 برابر و خطر بروز افسردگی 4 تا 7 برابر بیشتر از مردم عادی است.

حدود 15 درصد مبتلایان به ترنس فمینین و 16 درصد مبتلایان به ترنس مسکولین به اختلال بیش فعالی تشخیص داده شدند، در حالیکه 49 درصد ترنس فمینین و 62 درصد ترنس مسکولین به افسردگی تشخیص داده شدند.

دکتر کالکی و همکارانش نمی توانند یک علت قطعی برای این یافته های خود بیان کنند، اما معتقدند که اختلال جنسیتی نقش مهمی در بروز این مشکلات روحی دارد.

اختلال جنسیتی شرایطی است که در آن فرد بین جنسیت بیولوژیک و جنسیتی که ب آن شناخته می شود، نوعی تناقص و عدم ارتباط تجربه می کند.

علاوه بر تمام این ها افراد مبتلا به اختلال جنسیتی متحمل نوعی تعصب و تبعیض هستند که این امر نیز منجر به بروز استرس های شدید و مشکلات روانی می شود.

محققان در این تحقیق امیدوارند با انجام این تحقیقات سطح آگاهی مردم نسبت به فشارهای روحی و روانی وارد شده به افراد مبتلا به اختلال جنسیتی افزایش یابد  و به بهبود شرایط اجتماعی این افراد کمک کند.

سوالاتی که نباید از ترنس ها بپرسید

1-قصد توهین ندارم ولی میخوام یه چیزی بپرسم که امیدوارم توهین نباشه!

بسیار خب بهتر هست دیگه جمله خودتون رو ادامه ندید! شما در ابتدا بیان می‌کنید قصد توهین ندارید اما در انتها می‌گویید “امیدوارم توهین نباشه” پس مشخص هست جمله شما توهینی درش وجود داره و شما ترنس رو برای شنیدن این توهین آماده می‌کنید و اخطار میدید. اگر احساس می‌کنید فردی ممکن است از شنیدن جمله شما ناراحت شود چرا باید این ریسک رو انجام بدید و بپرسید؟

۲-شما زن هستید یا مرد؟!
این سوال را شاید هزاران ترنس بارها و بارها از طرف افراد جدید شنیده باشند. اگر شما شخصی رو می‌شناسید نباید این سوال رو بپرسید و اگر شخص رو نمی‌شناسید باید کمی صبر کنید. زیرا جنسیت پدیده‌ای نیست که در نگاه اول قابل تشخیص باشد. اگر شخص قبلا طور دیگر می شناختید و اکنون به صورت دیگر می‌بینید کمی تامل کنید و از روی پوشش، رفتار و صفات تشخیص دهید که فرد زن است یا مرد. اما سوال نکنید!

۳-اسم “واقعی” شما قبلا چی بوده؟

اگر شخصی خود را به شما اینطور معرفی کرد که به عنوان مثال… «سلام من سامان هستم» پس در نتیجه این تنها چیزی هست که شما احتیاج به دانستنش دارید و اسم واقعی فرد همین است. تا زمانی که خود شخص نخواسته زندگی گذشته خود را برای شما باز کند شما نباید از زندگی گذشته او چیزی بپرسید. بسیاری از ترنس‌ها از اسم و زندگی پیش از این خود ناراحت هستند و نمی‌خواهند آن را به خاطر بیاورند و این سوال شما تنها باعث یادآوری گذشته و ناراحت شدن آن‌ها می‌شود و ممکن است در جواب بشنوید «به شما ربطی نداره!»

۴-درباره رابطه جنسی خودت با من حرف میزنی؟!
آیا شما از روابط جنسی خود با دیگران صحبت می‌کنید و آن را برای دیگران تعریف می‌کنید که انتظار دارید یک ترنس این کار را انجام دهد؟ این یک مساله شخصی و جزء حریم شخصی افراد می باشد و شما حق ندارید وارد حریم شخصی و مسائل خصوصی یک ترنس و جفتش شوید

۵-سوال نیست ولی واقعا تعجب میکنم تو عین یک زن/مرد شدی!
آیا شما مادر/پدر، خواهر/برادر یا دوست خود را در خیابان می‌بینید این جمله را به وی می‌گویید؟ پس چرا این جمله را به یک ترنس می‌گویید؟

۶-من یک ترنسی میشناختم اسمش (..) بود تو هم میشناختیش؟
یک ترنس قرار نیست تمام ترنس‌های جهان را بشناسد. این که یک فرد ترنس است دلیل بر این نمی‌شود در خیابان راه برود و با تمام ترنس‌ها دوست شود! شما تمام همسایه‌های خود را می‌شناسید که یک ترنس تمام ترنس‌های ایران یا جهان را بشناسد؟!

۷-شما سرویس بهداشتی زنانه میرین یا مردانه؟!
زمانی که یک ترنس طاهر زنانه دارد پس زنانه رفتار می‌کند و زمانی که ظاهر مردانه دارد پس مردانه رفتار می‌کند. این سوال در حد یک کودک دبستانی است! اما دانستن یا ندانستن این مورد چه دردی را دوا می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ