یاسمن اشکی کیست؟

pegiu
با یاسمن اشکی در این مطلب بیشتر آشنا شوید

بیوگرافی یاسمن اشکی (یاسی اشکی)

اشکی از ۱۷ سالگی به عفونت بسیار سختی مبتلا شد که دلیلش مشخص نبود. بیماری او روز به روز رو به وخامت می گذاشت.

اوایل پزشکان او را بیمار نمی‌دانستند، اما او ۸ سال پیاپی تب و عفونت داشت. با این وجود او هم سرکار و دانشگاه می‌رفت. بعد از اینکه پزشکان دلیل از بین رفتن سیستم ایمنی بدن او را تشخیص ندادند، به او اعلام کردند که بیماری ایدز دارد.

سیستم ایمنی بدن بیماری را نمی‌تواند تشخیص بدهد تقریبا همین اتفاق برای بیمار مبتلا به ایدز رخ می‌دهد. ابتدا توان راه رفتن، بعد تکلم و سپس بلع غذا را از دست می‌دهد.

یاسی اشکی در بیماری اش به جایی رسید که آرزو کرد ایدز داشته باشد تا دلیل مرگش را بداند، زیرا شرایط او از کسی که ایدز دارد به مراتب سخت‌تر است. او در آمریکا سال‌ها به دنبال پزشکان برای درمان بود و به یکی از بهترین بیمارستان‌های آمریکا مراجعه کرد، اما پزشکان آنجا هم نمی‌توانستند بیماری او را تشخیص بدهند.

اشکی در آمریکا با اینکه شرایط خوبی داشت منزلش را از دست داد و بعد از پنج سال به ایران نزد والدینش بازگشت. او در این شرایط روزی ۲۰ ساعت می‌خوابید.

تا اینکه یکی از پزشکان در ایران برای او داروی شیمی درمانی تجویز کرد. اشکی بعد از این در قرنطینه کامل به سر می‌برد و تمام انرژی اش را فقط باید صرف غذا خوردن می‌کرد.

وی سه سال و نیم داروی شیمی درمانی مصرف می‌کرد. در این مدت فقط سه بار جراحی داشت و بیشتر در منزل به سر می‌برد. در این بیماری ۱۴۴ نفر از ۱۴۵ نفر در اوج جوانی از دنیا رفتند و فقط او زنده ماند.

اشکی به جایی می‌رسد که فاصله زندگی و مرگ برایش یکی می‌شود و وقتی به شیمی درمانی می‌رسد برایش شادی بخش است. او به خاطر مصرف دارو‌ها زود به زود عرق می‌کرد.

اشکی دوست داشت دم در خانه همه ایرانی‌ها برود و به آن‌ها بگوید از خود مواظبت کنند، چون من شرایط سختی را تحمل می‌کنم و نمی‌خواهم شما هم به آن گرفتار شوید.

اشکی در جمع دوستانش می نشست و اطرافیان، چون باور داشتند آخرین خواسته زندگی اش است و چندان زیاد زنده نمی‌ماند به خواسته اش را اجابت می‌ کردند. او از ایدر برای آن‌ها می‌گفت. در همان روز‌ها بود که واکسن بیماری او کشف شد.

اشکی از پیام‌های مردم می گفت که مشکلاتشان را بیان می‌کردند و این مشکلات مربوط به موارد جنسی بود. اشکی از ویروس hpv گفت و این که نسبت به hiv سرعت انتقال بیشتری دارد.

hpv درمان ندارد، اما واکسن دارد که پیشگیری می‌شود، ولی اچ‌ای وی درمان و واکسن ندارد.hpv بعد از ۱۵ سال به سرطان تبدیل می‌شود و در آینده سونامی در این بیماری اتفاق می‌افتد.

اشکی در برنامه ماه عسل از مشارکت مردم در برخی بیماری‌ها مثل اچ آی وی و اچ تی پی گفت: تا درمان شود یا اتفاق نیفتد. علیخانی و اشکی از پنهان کردن در افزاش این ویروس‌ها و ناموفق بودن پیشگیری از این بیماری‌ها گفتند.

اشکی از رایزنی با وزارت بهداشت در جهت ریشه کن کردن و پیشگیری این بیماری‌ها گفت. شخص دکتر هاشمی نیز در این طرح همکاری می‌کنند.

او از نذرش گفت که روزی می‌خواست تمام مردم را نسبت به این بیماری آگاه کند و امروز فعال و کوشا در جهت برطرف کردن این بیماری قدم گذاشته است. اشکی همچنین در بخشی از صحبت های خود در برنامه ماه عسل از تزریق واکسن این بیماری از ۹ سالگی گفت و این که اگر تزریق شود صد در صد کسی به آن مبتلا نمی‌شود.

چالش ها و سوالات پیرامون یاسمن اشکی مهمان ماه عسل

برنامه پرمخاطب ماه‌عسل سالهاست مهمان خانه ایرانیان روزه دار در ساعات منتهی به افطار است و با وجود برخی نقاط ضعف، نقاط عطف درخشانی هم در این سالها داشته است. همچنین، با توجه به ذات گفتگو محور برنامه، همواره نیز با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

در روز سه‌شنبه ۸ خرداد فردی به نام «یاسمن اشکی» با سابقه یک دهه بیماری ناشناخته با علائمی مشابه ایدز را دعوت کرد که به تازگی و بعد از کنترل حداقلی بیماری (به تعبیر پزشک آمریکایی چیزی شبیه معجزه) به کشور بازگشته است.

میهمان برنامه مدعی می‌شود در ۱۷ سالگی به بیماری «ژنتیکی» ای مبتلا شده که علائمش شبیه ایدز بوده و از ۱۴۰ بیمار مشابه در یک کلینیک آمریکایی، تنها او زنده مانده و به دلیل تشابه بیماری‌اش با ایدز، «نذر» کرده تا زنده است «مردم ایران» را از خطرات «ایدز» و بیماری های مقاربتی آگاه کند!

او در ادامه از خطر بیماری دستگاه تناسلی می‌گوید که بعضی از انواعش عامل سرطان است و مدعی می‌شود یک سونامی خطرناک طی ۱۰ سال آینده زنان و مادران ایرانی را تهدید می‌کند لذا باید کودکان ایرانی واکسن پیشگیری از ویروس آن بیماری تناسلی را دریافت کنند. به همین منظور، و با همراهی برنامه ماه عسل، به‌عنوان یک سلبریتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی و از مردم تقاضای کمک مالی می‌کند.

اما درباره اینکه مهمان برنامه (یاسمن اشکی) ادعاهایی از جنس کمک به مردم ایران به خصوص کودکان و زنان در حوزه آسیب‌های اجتماعی و جنسی مطرح کرده است، سؤالاتی وجود دارد که مسؤولان برنامه و شبکه سوم سیما باید به آن جواب دهند تا تجربه‌ ورود سلبریتی‌ها به اتفاقاتی چون زلزله کرمانشاه و موازی کاری با نهادهای مربوطه و تخصصی، تکرار نشود:

۱- معیار دعوت از ایشان به برنامه ماه‌عسل چه بوده و چه کسی خانم یاسمن اشکی را به برنامه معرفی کرده است؟

۲- گزینش‌های برنامه ماه عسل بعد از معرفی و انتخاب خانم یاسمن اشکی چه بوده است؟ آیا در این برنامه فقط به معیارهای احساسی «داستان» هر مهمان توجه می‌شود یا معیارهای دیگری از جمله صحت‌سنجی ادعاهای مهمان هم وجود دارد؟

سوابق قبلی شبکه سوم سیما در برنامه ماه عسل و حالا خورشید نشان داده است که هیچ معیار مشخصی در دعوت از مهمان برنامه وجود ندارد، گاهی یک مدل دربرنامه ماه عسل دعوت می‌شود و گاهی یک خانم به عنوان زلزله زده نیازمند کرمانشاهی دعوت شده که در آخر مشخص می‌شود وی کلاهبردار بوده است.

۳- مهمان برنامه (یاسمن اشکی) اعلام می‌کند که در حال آموزش به کودکان ایرانی در زمینه آشنایی با موضوعات جنسی (آشنایی با بدن و …) برای پیشگیری از آسیب‌های اخلاقی است. نفس این آموزش‌ها گرچه می‌تواند حرکت مثبتی باشد اما سؤال این است که ایشان با مجوز کدام نهاد و تحت کدام نظارت‌ها چنین آموزش‌هایی را انجام می‌دهد؟

۴- وبسایت‌ها و نهادهایی که زیر نظر این خانم در حال فعالیت در عرصه جلوگیری از آسیب‌های جنسی به کودکان ایرانی هستند، مجوز قانونی ثبت شده‌ای برای فعالیت در ایران دارند؟

۵- مجموعه‌های زیر نظر خانم اشکی، بر اساس کدام معیار اسلامی و بومی آموزش‌های جنسی را به کودکان و خانواده‌های ایرانی ارائه می‌دهند؟

۶- تقاضای این خانم برای کمک مردم به تولید واکسن پیشگیری از بیماری HPV، توسط کدام نهاد پزشکی و آکادمیک در ایران تأییدشده است؟ و چرا باید یک شخص غیرپزشک به دنبال تولید چنین واکسنی در سطح وسیع در ایران باشد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علی

علی

1397-03-22 - 20:58 پاسخ

مشخص بود که حرفاش بی منطقه. اصلا تو چکاره ای که پاشدی بجای دکترومتخصص حرف زدی. ملتو چی فرض کردی. خائن . حقته که نابود شی. باید پیگیری کنن که از طرف کی ماموریت داشته

jalal

jalal

1397-03-19 - 20:12 پاسخ

اتفاقا برخی از کسانی که از امریکا میان ایران به تجربه برخورد کرده ام که مرموزانه ادای رفتارهای انسانی اخلاقی درمیارن ومردم گاگول فرض کردن این خانم پیش خودش چه فکری کرده واقعا تاسف بار هست

مصطفی

مصطفی

1397-03-18 - 14:57 پاسخ

پیشنهاد میکنم، ازین واکسن آلوده و عقیم کننده که عوارض آن قبلا در مکزیک و کشورهای آفریقایی جان افراد زیادی را گرفته، ابتدا به وزیر بهداشت و خانوادهاو تزریق شود. دوستان بنده 12 سال میشه به پزشک مراجعه نکردم، از روغن کنجد و روغن حیوانی استفاده میکنم، از نمک معدن یا دریا به جای نمک شیمیایی استفاده میکنم. از کشمش و خرما به جای قند آلوده استفاده میکنم. وزارت بهداشت بزرگترین صدمه را به اقتصاد ایران زده و باعث گردیده هزینه های هنگفت به جای رفتن به صنعت و رونق اقتصادی کشور، به جیب افراد خاصی بروند.

1397-03-16 - 15:57 پاسخ

بالاخره بیماری ژنتیکیه یا ویروسی؟؟

محمد

محمد

1397-03-16 - 09:23 پاسخ

فقط میتونم بگم بعضی‌ها در کل به اسم آمریکا حساس هستند و هر کسی با هر عنوان و شخصیتی از آمریکا حرفی بزنه یا جاسوسه و یا خیانتکار و یا دروغگو اما بالاترین مقامات بلند پایه کشورها صدها بار و شاید هزاران بار بطور رسمی و آشکار در برابر میلیونها انسان سخنان و حرفهای دروغ گفته اند اما یک کسی نیامد و بگوید دروغی گفته شده حالا گیرم حرفهای این خانم به ادعای شما همه دروغ حداقل دروغ های خوب و جالب و بدرد خور گفته نه دروغ های عجیب و غریب و شاخ دار ؟؟؟؟؟؟؟؟

مهنار

مهنار

1397-03-15 - 05:37 پاسخ

سلام تکلیف پول هایی که مردم به حساب برنامه ماه عسل ریختند چی میشه واقعا عای خانی چرا از احساسات مردم استفاده میکنه برای کاری که مجوز وزارت بهداشت نداره