علایم و خطرات فشار خون بالا چیست؟

pegiu
خطرات و علائم فشار خون بالا را در ادامه این مطلب بخوانید

خطرات و علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یک بیماری بسیار خطرناک و جبران‌ناپذیر است، تاجایی‌که به آن مرگ خاموش هم می‌گویند. خبر خوب اینکه فشار خون بالا قابل کنترل است و به کمک برخی داروها می‌توان برای همیشه آن را کنترل کرد. ابتلا به بیماری فشار خون، یکی از دلایل اصلی بروز ناراحتی‌های قلبی به‌خصوص گرفتگی عروق و سکتۀ قلبی‌ست، به همین خاطر به طور خلاصه در مورد فشار خون برایتان توضیح می‌دهیم.

فشار خون بالا چه کسانی را تهدید می‌کند؟

حدود ۶۵ میلیون نفر در امریکا با بیماری فشار خون بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این یعنی به طور میانگین از هر سه نفر، یک نفر در آمریکا مبتلا به بیماری فشار خون است. این بیماری در آمریکا بیشتر بین سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار اتفاق می‌افتد و درصد آن بین افراد سفیدپوست کمتر است. در حقیقت آفریقایی‌‌ها در مقایسه با دیگر گروه‌های آمریکایی، خیلی زودتر به بیماری فشار خون مبتلا می‌شوند. آن‌ها همچنین فشار خون بیشینه بالاتری دارند و به همین خاطر است که نرخ مرگ‌ومیرشان بر اثر این بیماری بیشتر از باقی افراد است.

درصد ابتلا به فشار خون با افزایش سن بیشتر می‌شود. نیمی از افراد بالای ۶۰ سال در ایالات متحده به بیماری فشار خون مبتلا هستند. مواردی که در داشتن یک فشار خون طبیعی به شما کمک می‌کنند عبارتند از ورزش، مصرف غذاهای سالم و قرار داشتن در محدودۀ وزنی سالم. اما مواردی هستند که ریسک ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهند که عبارتند از:

  • اضافه وزن و چاقی
  • سن بیشتر از ۴۵ سال در مردان
  • سن بیشتر از ۵۵ سال در زنان
  • سابقۀ خانوادگی بالا بودن فشار خون
  • مصرف بیش‌از‌حد نمک
  • مصرف بیش‌ازحد الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • عدم دریافت پتاسیم کافی در رژیم غذایی
  • کم‌تحرکی و نداشتن برنامۀ ورزشی روزانه
  • مصرف برخی داروهای خاص
  • داشتن استرس و نگرانی طولانی‌مدت
  • سیگار کشیدن و استعمال دخانیات

نشانه‌های فشار خون بالا چیست؟

بیماری فشار خون بالا که به آن قاتل خاموش می‌گوید به این خاطر است که می‌توانید سال‌ها به این بیماری مبتلا باشید بدون آنکه خودتان خبر داشته باشید. تنها راه اطلاع از ابتلا به این بیماری، اندازه‌گیری منظم فشار خون است. بهتر است یک دستگاه اندازه‌گیری فشار خون در منزل داشته باشید و به‌صورت منظم فشار خون خود را رصد کنید.

به‌خصوص اگر فرد سالمندی در منزل دارید، داشتن دستگاه فشار خون برایتان یک باید است. با اینکه فشار خون بالا علامت یا نشانۀ خاصی ندارد، اما ابتلا به آن در درازمدت عواقب جبران‌ناپذیری را در پی دارد. نکتۀ مهم این است که با کنترل منظم فشار خون بتوانید از بیماری خود مطلع شده و واکنش دهید.

چطور بفهمم فشار خونم بالاست؟

تشخیص ابتلا به فشار خون بالا تنها به عهدۀ پزشک شماست و به‌هیچ‌عنوان خودتان نمی‌توانید این بیماری را تشخیص دهید. معمولاً پزشک معالج برای تشخیص این بیماری، فشار خون شما را طی چند روز و توسط تجهیزات خاصی مورد بررسی قرار داده و بعد از آن نظر نهایی خود را اعلام می‌کند. بنابراین بهتر است اقدامات خودسرانه انجام ندهید و از یک پزشک کاربلد در این زمینه کمک بخواهید.

منبع: مجله روزچین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ