مغز انسان چند گرم است؟

آیا تا بحال از خود پرسیده اید که مغز انسان چند گرم است؟ اگر پاسختان مثبت است ولی تاکنون پاسخ مناسبی برای آن یافت نکرده اید این مطلب را بخوانید.

همه ی ما می دانیم که مغز حجمی را اشغال  کرده است و وزنی دارد اینکه مغز انسان چند گرم است سوالی است که ممکن است برای هر کدام از ما پیش آمده باشد. وزن مغز انسان طبق گفته ی محققان قابل توجه است و اکثریت وزن تقریبا یکسانی دارد ولی در این میان افرادی هستند که وزن مغزشان کمتر یا بیشتر هم می باشد.

مغز انسان چند گرم است؟

کارشناسان معتقدند در حال حاضر، دانسته‌های ما درباره مغز بسیار کمتر از مجهولات ماست. در اینجا به چند حقیقت بسیار جالب در مورد مغز که پایه‌ علمی دارند، می‌پردازیم. بعضی از آنها وجودتان را پر از ترس می‌کند، برخی شما را وادار می‌کند چند لحظه مکث کرده، فکر کنید و به شما نشان می‌دهد که وظیفه کنترل همه چیز به عهده‌ چه «ماشین ناقصی» است! ذهن‌تان را آماده دریافت حقایق جدید بگیرید. مغز پیچیده‌ترین عضو بدن است.

۱. مغز تنها ۲% از وزن بدن را تشکیل می‌دهد، اما ۲۰% کل انرژی و اکسیژن بدن را مصرف می‌کند.

۲. ۷۳ درصد مغز از آب است و اگر تنها ۲% از این مقدار آب را از دست بدهید، تأثیر قابل توجهی بر روی حافظه، دقت و دیگر مهارت‌های شناختی شما دارد.

۳. نود دقیقه عرق کردن، می‌تواند موقتاً به میزان گذشت یک سال از عمرتان، مغز را منقبض کرده و چروک کند.

۴. وزن مغز شما ۳ پوند (1400 گرم) است که از این مقدار ۶۰ درصد چربی است. بنابراین مغز چاق‌ترین عضو بدن است.

۵. بیست و پنج درصد از کلسترول بدن داخل مغز است. کلسترول بخش جدایی‌ناپذیر از هر سلول مغز است. بدون کلسترول کافی سلول‌های مغز می‌میرند.

۶. مغز ما حاوی تقریباً ۸۶ میلیارد سلول مغزی است.

۷. هر نرون[یاخته عصبی] به طور متوسط با چهل هزار سیناپس [محل اتصال دو عصب] در تماس و ارتباط است.

۸. یک تکه از بافت مغز به اندازه یک دانه شن، شامل صدهزار نرون و یک میلیارد سیناپس است که همه با هم در ارتباط‌اند.

۹. تمام سلول‌های مغزی یکسان و شبیه هم نیستند. یعنی نرون‌هایی که درون مغز هستند، ده هزار نوع خاص هستند.

۱۰. اگر تنها پنج دقیقه اکسیژن به مغز نرسد، مغز آسیب می‌بیند.

۱۱. ۸۰% رشد مغز در دو سال اول زندگی رخ می‌دهد.

۱۲. همان طور که تمام پدر و مادرها تصدیق می‌کنند؛ مغز نوجوانان به طور کامل شکل نگرفته است در واقع مغز آنها به اندازه یک فرد ۲۵ ساله که مغزش به بلوغ کامل رسیده است، رشد نکرده است.

۱۳. اطلاعات مغز در هر جایی حرکت می‌کند، با سرعتی بین ۱ مایل در ساعت یا هنگام برانگیختگی احساسات ۲۶۸ مایل در ساعت. این سرعت سریعتر از سرعت اتومبیل‌های مسابقه‌ای فرمول یک است که بالاترین سرعت‌شان ۲۴۰ مایل در ساعت است.

۱۴. مغز شما در حدود ۱۲ تا ۲۵ وات برق تولید می‌کند. این میزان برق برای روشن کردن یک لامپ ال‌ای‌دی کم نور کافی است.

۱۵. یک مغز معمولی در طول روز حدود پنجاه هزار فکر تولید می‌کند. مسئله نگران‌کننده این است که در بسیاری از افراد ۷۰% این افکار، افکار منفی هستند.

۱۶. در هر ثانیه بیش از صدهزار واکنش شیمیایی در مغز شما اتفاق می‌افتد.

وزن مغز انسان چقدر است؟

آیا می دانستید مغز حدود دو درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، اما تا 20 درصد از کل انرژی بدن را مصرف می کند؟ با وجود وزن سبک مغز اندامی پیچیده با جذاب ترین حقایق محسوب می شود.

وزن متوسط ​​مغز انسان حدود سه پوند یا 1.3 تا 1.4 کیلوگرم است. وزن مغز در سه سال نخست تولد به تدریج افزایش می یابد. می تواند در سال اول تا سه برابر رشد کند. متوسط ​​وزن مغز نوزاد تازه متولد شده تقریبا 0.88 پوند معادل 0.4 کیلوگرم است. وزن مغز زنان حدود 2.8 پوند معادل 1.25 کیلوگرم است در حالی که وزن مغز مردان سه پوند معادل 1.35 کیلوگرم است.

با وجود اینکه مغز اندامی بسیار سبک است، اما بیشترین قدرت را در بدن انسان فراهم می کند. طول آن حدود 167 و عرض 140 میلی متر است. به گزارش تایمزسوفاندیا، حجم مغز مردان هزار و 274 سانتی متر مکعب و مغز زنان هزار و 131 سانتی متر مکعب است.

مغز انسان از چه چیزی تشکیل شده است؟

مغز انسان از 75 درصد آب و 60 درصد چربی تشکیل شده است. این اندام در بدن با بالاترین ترکیب چربی است. مغز بیش از صد میلیارد سلول عصبی را در خود جای می دهد. علاوه بر این، طول کل مویرگ های خونی در مغز انسان حدود 100 هزار مایل است.

مخ به عنوان بزرگترین قسمت مغز انسان 75 درصد از کل وزن مغز را تشکیل می دهد. بیشتر عملکردهای مغز مانند زبان، استدلال، خلاقیت و منطق را کنترل می کند. مخ به دو قسمت یا نیمکره تقسیم می شود. در قسمت پایین ساقه مغز و در پشت آن مخچه قرار دارد. لایه بیرونی مخ قشر مغزی نامیده می شود و از چهار بخش اکسیپیتال (استخوان پسر سری)، گیجگاهی، آهیانه ای و جلویی تشکیل شده است.

آیا وزن مغز بر سطح هوش فرد تاثیر می گذارد؟

چند منبع نشان می دهند وزن مغز آلبرت اینشتین هزار و 230 گرم معادل 2.7 پوند بوده است. این مقدار کمی کمتر از وزن متوسط مغز یک مرد یعنی هزار و 300 گرم معادل 2.85 پوند است. اندازه مغز مهم نیست بلکه کیفیت اتصالات و تراکم نورون ها حائز اهمیت است. مغز انسان تقریبا از صد میلیارد سلول عصبی تشکیل شده که هر سلول عصبی با حدود 10 هزار سلول عصبی دیگر مرتبط است.

در طول هفت میلیون سال تکامل اندازه مغز انسان افزایش یافته است. نحوه اتصال نیمکره های مغز اهمیت زیادی دارد. جسم پینه‌ای به عنوان نوار ضخیمی حاوی رشته های عصبی است که سمت چپ و راست مغز را از هم جدا می کند.

علاوه بر این، موارد شگفت انگیز دیگری نیز وجود دارد. برخی از نوابغ مانند کارل فردریش گاوس، ریاضیدان آلمانی دارای مغزی به وزن هزار و 492 گرم معادل 3.23 پوند بود ه است. ولادیمیر مایاکوفسکی، شاعر و درام ‌نویس فوتوریست (آینده‌ گرای) انقلابی روسی مغزی به وزن هزار و 700 گرم داشته که بسیار سنگین تر از مغز یک انسان معمولی بوده است.

حقایقی شگفت انگیز درباره مغز

مغز اندام اصلی را نه تنها در بدن بلکه در سیستم عصبی نیز تشکیل می دهد. چندین راز درباره مغز انسان وجود دارد. یکی از آنها این است که مغز مردان بزرگ تر از مغز زنان است. مغز مردان و زنان متفاوت است به ویژه در بخش هایی که احساسات و زبان را کنترل می کنند، همچنین مستعد ابتلا به شرایط روانی مانند اوتیسم و ​​نارساخوانی هستند که در مردان شایع تر است. از سوی دیگر، زنان بیشتر از شرایطی مانند اضطراب و افسردگی رنج می برند.

علاوه بر این، مردان حجم مغزی بیشتری در بخش های مختلف این اندام دارند مانند آنهایی که با حافظه، یادگیری و غرایز بقا مرتبط هستند. زنان دارای بخش های بزرگ مغزی در مناطقی هستند که با احساسات و زبان سروکار دارند. مطالعات علمی مختلف حاکی از آن هستند که داشتن مغز بزرگتر بهتر از مغز کوچک است.

همانطور که در بالا گفته شد اگرچه مغز انسان وزن کمتری دارد، اما تا 20 درصد از کل انرژی بدن را مصرف می کند زیرا این اندام سلول های مختلف مغزی را حفظ کرده و به اعصاب سوخت می رساند. قلب انسان خون را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ می کند، اما 20 درصد از کل خون به سمت مغز می رود. این امر نشان می دهد این اندام چقدر در بدن انسان مهم است به دلیل عملکردهای زیادی است که باید انجام دهد. به دلیل ترکیب بالای خون در آن صورتی به نظر می رسد.

نقش چربی های موجود در مغز انسان چیست؟

60 درصد چربی های موجود در مغز انسان تا 25 درصد کلسترول را شامل می شود. انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها در بدن از کلسترول ساخته شده اند که فقط در چربی های حیوانی موجود است. چربی های مغز به شکل میلین هستند، عملکرد آن عایق بندی آکسون های نورون ها است، همچنین میلین بخشی از سلول های شوان یا الیگودندروسیت ها را تشکیل می دهد. اینها به عنوان سلول های گلیال طبقه بندی می شوند و به ارائه عملکردهای حمایتی به سلول های عصبی کمک می کنند.

در حالی که اکثر افراد می خواهند کلسترول را کاهش دهند این گزینه برای مغز بسیار ضروری است. اعتقاد بر این است این بخش حیاتی مغز انسان را تشکیل می دهد و اکثر سلول های مغز در غیاب کلسترول می میرند.

نقش آب در مغز چیست؟

75 درصد مغز از آب تشکیل شده که نقش آن در مغز تقویت عملکرد ذهنی است. این گزینه انرژی الکتریکی را برای انجام عملکردهای مختلف مانند پردازش حافظه و تفکر به آن می دهد. مغز انسان به شدت به هیدراتاسیون وابسته است.

کاهش دو درصدی سطح هیدراتاسیون می تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. سلول های مغزی برای حفظ تعادل ظریف و عملکرد بهینه به آب نیاز دارند. با از دست دادن آب تعادل به هم می خورد و این امر منجر به کاهش کارایی مغز مانند اختلال حافظه کوتاه مدت و توانایی به خاطر آوردن خاطرات گذشته می شود.

تصور می شود در یک روز مغز انسان می تواند تا 50 هزار فکر را پردازش کند. جالب ترین واقعیت این است که حدود 70 درصد آنها افکار بد و منفی هستند. توانایی تفکر مغز انسان بسیار زیاد است. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند فقط بر افکار مثبت تمرکز شود.

عوامل مختلف می توانند سلول های مغزی را بازسازی کرده یا منجر به مرگ آنها شوند. به عنوان مثال، افسردگی می تواند باعث از بین رفتن سلول های مغزی در صورت عدم درمان شود. هنگام درمان افسردگی سلول های مغزی دوباره رشد کرده و مغز اندازه کامل خود را بازیابی می کند.

کدام مواد غذایی به تقویت عملکرد مغز کمک می کند؟

مواد غذایی مانند بادام، گردو، ماهی آزاد، توت فرنگی، سفیده تخم مرغ، زرده، رزماری، زردچوبه، اسفناج و آب قلم می توانند به تقویت عملکرد مغز کمک کنند. این مواد غذایی حاوی مواد مغذی ضروری می توانند به از بین بردن آسیب های مغزی کمک کرده و باعث تقویت عملکردهای روزانه خود شوند، بنابراین باید به طور منظم مصرف شوند.

آیا تمرینات می توانند افراد را باهوش کنند؟

انجام تمرینات مغزی می تواند تا حد زیادی به تقویت روانی کمک کند. چنین تمرینی می تواند شامل مسواک زدن دندان های خود با استفاده از دست غیرمسلط، ورزش زیر دوش، بهبود حواس از طریق استفاده از عطر، تمرین در سوپر مارکت با جستجوی محصولات جدید و خوردن مواد غذایی که طعم آنها برای حواس آشنا نیست.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
امیرمحمد. رضاپور

امیرمحمد. رضاپور

1399-08-07 - 09:11 پاسخ

از نظر من خیلی خوبه 👌👌👌

علی

علی

1398-10-10 - 16:40 پاسخ

خوب وجالب بود