مزایای کاشت دندان بدون جراحی یا ایمپلنت دیجیتال - دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه)

مزایای کاشت دندان بدون جراحی یا ایمپلنت دیجیتال

مزایای کاشت دندان بدون جراحی یا ایمپلنت دیجیتال

شاید تا به حال نام ایمپلنت دیجیتال به گوشتان خورده باشد. آیا می دانید تفاوت آن با ایمپلنت سنتی چیست؟ چه مزایا و معایبی نسبت به ایمپلنت سنتی دارد؟ اکثر افرادی که می خواهند دندان بکارند، وقتی مراحل کاشت دندان را می شنوند یا می بینند، کمی احساس ترس می کنند. با اینکه ایمپلنت دندان درد ندارد اما میزان زمانی که بیمار باید برای انجام مراحل تحمل کند کمی زیاد است. اما با ایمپلنت دیجیتال زودتر میتوان صاحب دندان شد.

دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ایمپلنت دیجیتال چه کاربردی دارد؟

روش های نوین دندانپزشکی و خصوصا کاشت دندان که به عنوان دندانپزشکی دیجیتال و یا “ایمپلنت دیجیتال” شناخته می شود. در آینده نه چندان دور می تواند جایگزین روشهای سنتی (فعلی) دندانپزشکی از جمله جراحی ایمپلنت، پروتز ثابت، زیبایی و … شود و مشکلات احتمالی روش های فعلی با کمک این فناوری های نوین تا حدود زیادی برطرف خواهد شد، همچنین می توان سرعت، دقت، کیفیت به مراتب بالاتر و زیبایی بیشتری را طی پروسه های درمانی بدست آورد.

نویگیشن از روش های نوین در عرصه کاشت ایمپلنت است. در این روش طراحی و کاشت به صورت کاملا دیجیتالی صورت می گیرد. این روش نسبت به روش های سابق مزایای زیادی دربر دارد. می خواهیم به بررسی ویژگی های این فناوری جدید بپردازیم با ما همراه باشید.

با کمک این روش، تمامی فرآیند جراحی با استفاده از فایل قالب دیجیتال یا همان اسکن دهان متقاضی و فایل CBCT فک کامل وی در نرم افزار، فرآیند شبیه سازی صورت می گیرد و سپس، مناسب ترین موقعیت کاشت ایمپلنت با استفاده از کیفیت استخوان فک بیمار و جای قرارگیری سینوس یا عصب معین می شود و طرح نهایی به وسیله متخصص فک و صورت یا جراح لثه، تایید می شود.

مزایای کاشت دندان بدون جراح یا ایمپلنت دیجیتال:

۱ – کاهش زمان کاشت دندان

۲ – کاهش درد بعد از کاشت دندان

۳ – کاهش تورم بعد از کاشت دندان

۴ – بهترین روش برای بیماران سیگاری

۵ – بهترین روش برای بیماران دیابتی

۶ – بهترین روش برای بیمارانی که عرض استخوان بسیار کمی دارند و به آن ها جراحی های وسیع پیوند استخوان پیشنهاد شده است.

۷ – بهترین روش برای بیمارانی که ارتفاع استخوان کمی دارند و به آن ها جراحی های پیشرفته جابجایی عصب پیشنهاد شده است.

۸ – بهترین روش برای کسانی که نیاز به روکش فوری دارند.

۹ – بهترین روش برای کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند.

۱۰ – جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان

۱۱ – کاهش خونریزی بعد از کاشت دندان

۱۲ – استفاده از غذای طبیعی بلافاصله بعد از کاشت دندان

۱۳ – انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان

۱۴ – حفظ لثه بین دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان های عقب.

قیمت ایمپلنت دیجیتال چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دیجیتال به دلایل زیر از قیمت ایمپلنت به روش های سنتی بالاتر می باشد :

  • با دستگاه های بسیار پیشرفته طراحی و ساخته می شود بنابراین قیمت بالاتری دارد.
  • بسیار دقیق و به صورت کامپیوتری و با متریال گران طراحی می شود.
  • سرعت تحویل روکش و پروتز دائم آن، بالاتر است بنابراین به قیمت ایمپلنت دیجیتال افزوده می شود.
  • بیمار حتی یک روز هم بدون دندان نیست و این ارزش بالایی دارد ، بنابراین قیمت ایمپلنت دیجیتال بالاتر است. (درمان لوکس محسوب می شود.)
  • تجهیزات و متریال آن ، از خارج از کشور وارد می شود و ارز دولتی به آن تعق نمی گیرد.
  • نیاز به نیروی ماهر در شرکت سازنده برای طراحی آن وجود دارد و بنابراین قیمت ایمپلنت دیجیتال اضافه می شود.
  • این کار تخصصی بوده و تنها چند شرکت معتبر در ایران ، آن را انجام می دهند.
  • نیاز به دانش و تجربه بالای متخصص ایمپلنت برای انجام این نوع درمان می باشد.
  • تنها چند مرکز ایمپلنت معتبر در تهران ، این کار را انجام می دهند.
  • طراحی دقیق ، سرعت تحویل پروتز به بیمار، دانش متخصص ایمپلنت ، نوبت دهی سریع به بیمار و خارج از وقت معمول باعث قیمت بالاتر آن می شود.

اقدامات لازم قبل از انجام ایمپلنت دیجیتال

یکی از ملزومات این روش این است که بیمار حتما باید عکس اسکن شده یا CBCT داشته باشد. مورد بعدی این است که یک تصویر برداری داخل دهانی از بیمار به عمل می آوریم و اگر دوربین داخل دهانی موجود نباشد میتوان از فک بیمار مدل گچی (کست) تهیه کرد. علت نیاز به عکس اسکن این است که  به طور دقیق لندمارک یا (نشانه) های آناتومیکی فک بیمار اعم از سینوس، عصب تحت فکی و چانه ای و دوری و نزدیکی به عصب را در این عکس ها خواهیم دید.

درحالی که در رادیوگرافی پری اپیکال یا OPG نمیتوان به طور دقیق این موارد را مشاهده کرد چرا که در عکس پری اپیکال محدودیت مشاهده نواحی اطراف بی دندانی را داریم و در عکس OPG هم بزرگنمایی یا روی هم افتادگی دندان ها و لندمارک ها باعث می گردد فضای استخوانی مورد نیاز برای دریل کردن و قرار دادن ایمپلنت را دقیقا اندازه گیری نماییم.

مورد دیگر این است که عکس های OPG  و یا پری اپیکال تصویر دو بعدی به ما می دهند و نه تصویر سه بعدی، در حالیکه تصویر اسکن شده نمای سه بعدی به دندانپزشک ارائه می کند.

نکته بسیار مهم این هست که هنگامی که راهنمای جراحی در داخل دهان بیمار قرار می گیرد کاملا روی دندان ها و لثه و ناحیه بی دندانی فیکس و ثابت می گردد و تکان نمی خورد. این مورد باعث می گردد هنگام دریل موقعیت اصلی استخوان دریل شود و حداقل برداشت بافت استخوانی را داشته باشیم.

برای دستیابی به یک هدف که به آن در جراحی ایمپلنت نیاز داریم که محدودیت¬های آناتومیک و محدودیت های فک را ارزیابی کنیم و این امر با کمک template های جراحی یا راهنما های جراحی امکانپذیر است برای دستیابی به یک جراحی دقیق ما نیاز داریم که scan سه بعدی یا تصاویر CBCT بیمار را داشته باشیم طبق آن به صورت مجازی و با کمک کامپیوتر می توانیم به صورت مجازی ایمپلنت ها را در موقعیت های صحیح قرار دهیم از ابتدا می توانیم موقعیت پروتزی را پیش بینی کنیم و بررسی کنیم به این ترتیب جراح ایمپلنت یا متخصص ایملپلنت، متخصص پروتز و لابراتوار از ابتدا در طرح درمانی ما شریک خواهند شد.

مراحل درمان ایمپلنت دیجیتال چیست؟

۱-  طرح درمان : در پروسه درمانی ایمپلنت دیجیتال دندان ابتدا متخصص با معاینه وضعیت بیمار (بهداشت دهان و دندان،وضعیت لثه و استخوان فک) و با استفاده از تصاویر داخل دهانی و رادیوگرافی سه بعدی (CBCT) طرح درمان مختص بیمار را مشخص میکند.

۲- تهیه راهنمای جراحی و جایگذاری : یک راهنمای جراحی که ابزاری از جنس پلاستیک شفاف است و محل دقیق جایگذاری ایمپلنتها را مشخص میکند توسط دستگاههای بسیار دقیق ساخته میشود و با کمک این راهنما مرحله جراحی ایمپلنت در زمان بسیار کوتاهتر و به طور دقیقتری انجام خواهد شد.

۳.  روکش زودهنگام : همچنین با کمک راهنمای جراحی میتوان با دقت بسیار بالایی روکش دندان ایمپلنت را از قبل تهیه کرد و در انتهای جراحی برای بیمار متقاضی جایگذاری نمود. جایگذاری زود هنگام روکش باعث میشود آسیب کمتری به لثه وارد شود و فرم و قرارگیری لثه در اطراف ایمپلنت بسیار زیبا باشد و تطابق بیولوژیکی و زیبایی فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

همانطور که در بالا هم اشاره شد یکی از ملزومات روش ایمپلنت دیجیتال این است که بیمار حتما باید رادیوگرافی دندانی مخصوص یا CBCT داشته باشد. همچنین باید از قبل محیط دهان قالبگیری کنیم البته اخیرا دوربین های داخل دهانی جدیدی معرفی شده اند. که با اسکن  کردن محیط دهان کار قالبگیری را بصورت دیجیتالی انجام میدهند و نیاز به قالبگیری فیزیکی را برطرف میکنند.

در ادامه به وسیله فایل قالب دیجیتال یا همان اسکن دهان بیمار و فایل رادیوگرافی (CBCT) فک بیمار در نرم افزار، شبیه سازی می شود و پس از آن، بهترین موقعیت کاشت ایمپلنت با توجه به کیفیت استخوان فک بیمار برای پیوند استخوان فک با ایمپلنت و محل قرارگیری سینوس یا عصب تعیین و مراحل جراحی شبیه سازی خواهد شد. و پس از تایید نهایی راهنمای جراحی ساخته خواهد شد.

و اما مهم ترنین نکته: کاشت ایمپلنت دیجیتال و کوتاه تر شدن زمان جراحی

یکی از بهترین فواید کاشت ایمپلنت دیجیتالی، این است که مدت زمان کاشت ایمپلنت زیاد طول نمی کشد، در حالی که کاشت دو واحد ایمپلنت ممکن است 130 دقیقه طول بکشد، مرحله جراحی ساختگی در روش جراحی دیجیتال این امکان را به ما می دهد، تا تمام مراحل جراحی را بتوان پیش از اجرا به انجام رساند. در نتیجه مراحل ایمپلنت کمتر از 15 دقیقه انجام می شود.

دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه)

دکتر محمد خدابخشی، جراح دندانپزشک فلوشیپ لیزر از دانشگاه آخن آلمان فلوشیپ ایمپلنت دندان سیستم های مختلف پیشرو در ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت فوری (ایمپلنت یک روزه)

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • بهار زاهدی

    من پیش دکتر دو دندان کشیدم و بلافاصله ایمپلنت دیجیتال انجام دادند بدون درد و خونریزی واقعا عالی هستند ایشون

  • تکتم فتح ابادی

    سلام وقت بخیر ببخشید دندان ۶و ۵ فک پایین روکش شده که یکی از دندانها عفونت کرده و دیگه روکش قابل استفاده نیست خواستم هزینه هر واحد ایمپلنت بدونم و این که بلافاصله بعد کشیدن میشه ایمپلنت انجام داد

  • فریبا بختیاریان

    باسلام لطفا بفرمایید آیا از اسکن دهانی که بصورت سه بعدی می باشد برای ساخت دندان مصنوعی هم استفاده میشود. لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

  • لطفی وند

    قیمت کاشت یک واحد دندان؟؟بدون ارتودنسی

  • لغو پاسخ
دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه)