ایمپلنت فوری یا یک روزه و مقایسه آن با ایمپلنت سنتی - دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه)

 ایمپلنت فوری یا یک روزه و مقایسه آن با ایمپلنت سنتی

 ایمپلنت فوری یا یک روزه و مقایسه آن با ایمپلنت سنتی

شاید برایتان جالب باشد اگر به شما بگوییم می توانید ایمپلنت فوری یا یک روزه را تجربه کنید. مگر می شود در یک روز هم پیوند استخوان انجام داد و هم سینوس لیفت و بقیه مراحل؟ ایمپلنت فوری یا یک روزه می تواند تمام این موارد را در یک بار مراجعه به دندانپزشک عملی کند؟ با این مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد این نوع ایمپلنت بدانید.

دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 ایمپلنت فوری یا یک روزه چیست و چه کاربردی دارد؟

ایمپلنت فوری یا یکروزه یک روش کاشت ایمپلنت است که به منظور جایگزین کردن دندان های از دست رفته و شکسته مورد استفاده قرار می گیرد. پایه های ایمپلنت شبیه ریشه دندان های طبیعی در استخوان فک عمل کرده و پایه بسیار مستحکمی برای سوار کردن تاج های دندانی که ظاهری شبیه دندان های طبیعی دارند؛ بوجود می آورد.

در روش های کاشت ایمپلنت سنتی دوره بهبود پس از کاشت پایه و پیش از نصب تاج دندان بسیار طولانی است در صورتی که فرایند ایمپلنت یک روزه روشی کاملا خاص و کاربردی است که با استفاده از آن جای خالی دندان در یک روز توسط پایه ایمپلنت و تاج دندانی پر می شود. البته در روش کاشت ایمپلنت فوری، تاج دندان موقتی تا زمانی که تاج دندان اصلی برای نصب آماده شود؛ روی پایه سوار می شود وزیبایی دندان های شما را تکمیل می کند.

 نحوه انجام ایمپلنت فوری یا یک روزه

در جراحی ایمپلنت یک روزه حدود 48 ساعت بعد از جراحی، می توان روکش های نهایی(پروتز ایمپلنت) را تحویل داد. این نوع جراحی روی بیمار تاثیرات مثبتی ازلحاظ روانشناسی دارد، زیرا تعداد دفعت مراجعه به دندانپزشک کاهش می یابد.

همچنین بیمار زودتر صاحب دندان شده درنتیجه مشکلات در تکلم و غذا خوردن با سرعت بیشتری حل می شود ، اما نکته اینجاست که بیمار به مدت چند ماه باید چکاپ های مرتب را انجام دهد تا وضعیت استخوانی و خود ایمپلنت در داخل فک موردبررسی قرار بگیرد و در صورت بروز مشکل در زمان مناسبی نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

مقایسه تفاوت های ایمپلنت فوری و ایمپلنت سنتی

وقتی می شنوید متخصصان دندانی راجع به “بارگذاری فوری” ایمپلنت های دندانی صحبت می کنند در واقع منظور آنها اتصال فوری روکش های موقت به ایمپلنت، خیلی زود پس از کاشت آن است. این کار اساساً با اهداف زیبایی انجام می شود، اما بلافاصله پس از بارگذاری ایمپلنت، می تواند کاربرد داشته باشد. به این معنا که می توانید با آن غذا بخورید و آن را مسواک بزنید. می توانید یک واحد ایمپلنت کامل را با روکش آن در یک روز دریافت نمایید، در واقع می توان برای جایگزین کردن چند دندان یا همه دندان های از دست رفته در یک روز، کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام داد، نه فقط برای یک واحد دندان.

یک نوع از ایمپلنت های دندانی که فوراً بارگذاری می شوند دنچرهای All-On-4 فک پایین هستند. در این روش چهار ایمپلنت دندانی داخل استخوان فک قرار داده می شوند تا تکیه گاهی برای کل یک دست دندان باشند. در این صورت، در طول دوره ای که ایمپلنت با استخوان ها جوش می خورد، دندانپزشک دندان های مصنوعی موقت را روی ایمپلنت ها قرار خواهد داد تا ظاهری طبیعی داشته باشند.

تفاوت بین ایمپلنت هایی که فوراً بارگذاری می شوند، و ایمپلنت های سنتی، مدت زمان بین کارگذاری ایمپلنت و قرار گیری روکش روی آن است. در ایمپلنت های سنتی دندانپزشک ممکن است بخواهد قبل از قرار دادن روکش (تکه دندان مانند) روی ایمپلنت ها چند هفته صبر کند. علت این اقدام این است که استخوان نیاز دارد بهبود پیدا کند و با استخوان جوش بخورد.

در ایمپلنت های فوری یا همان ایمپلنت های یک روزه دندانپزشک روکش موقت را درست پس از کارگذاری ایمپلنت داخل استخوان فک روی آن قرار می دهد. در ایمپلنت های سنتی ممکن است 3 تا 6 ماه فاصله بین کارگذاری ایمپلنت و قرار گیری روکش روی آن زمان لازم باشد. در واقع، گرچه ممکن است چند ماه زمان ببرد تا ایمپلنت های دندانی استاندارد تکمیل شوند، اما با کاشت ایمپلنت های دندانی فوری می توان ظرف مدت چند هفته صاحب یک دست دندان کامل شد.

مراحل کاشت ایپلمنت فوری یک روزه

نحوه کاشت پایه ایمپلنت یک روزه دقیقا مانند ایمپلنت  دندان و سنتی است و پایه به هر حال باید به استخوان فک شما جوش بخورد. تفاوت ایمپلنت دندان یک روزه با سنتی این است که یک تاج موقتی در همان روز کاشت پایه برای شما ساخته شده و تا آماده شدن تاج دندان اصلی روی پایه ایمپلنت سوار می شود.

به منظور کاشت ایمپلنت یک روزه، پیش از هر چیز دندانپزشک ابتدا چند تست تشخیصی مانند اشعه ایکس CT اسکن و عکسبرداری از دهان و دندان های شما انجام می دهد. نتایج این تست ها به دندانپزشک این امکان را می دهد که نحوه عمل جراحی شما را برنامه ریزی کنند.

سپس ابتدا لثه شما را بی حس کرده و یا از بیهوشی کامل استفاده می کند. پس از بی حسی کامل مرحله کاشت عمل جراحی شروع می شود. جراح با داشتن یک راهنما، پایه ایمپلنت را در استخوان فک شما می کارد که یک عمل جراحی سریع است. پس از اتمام عمل جراحی، تاج دندانی موقتی که با استفاده از طراحی های کامپیوتری آماده شده روی پایه سوار می شود.

 

مراقبت پس از ایمپلنت فوری یا یک روزه

پس از عمل غذاهای نرم مانند سوپ، پودینگ، ژله، پوره سیب زمینی، ماست، سس سیب و غذاهای دیگری که نیاز بسیار کمی به جویدن و استفاده از دندانها دارند، مصرف کنید. بیمار باید مدت کوتاهی این رژیم غذایی را حفظ کند (طبق دستور پزشک).

هرگز از نی برای نوشیدن استفاده نکنید. ممکن است تصور کنید استفاده از نی پس از عمل بهتر است اما در واقع چنین نیست و فشار بر ناحیه برش جراحی وارد میکند. به لثه هایتان فرصت بدهید التیام پیدا کنند.

هرگز نباید بلافاصله پس از عمل ایمپلنت سیگار بکشید یا الکل مصرف کنید.

اگر درد دارید از دندانپزشک بخواهید برایتان مسکن تجویز کند. از مصرف آسپیرین برای کاهش درد خودداری کنید چرا که اسپیرین خون را رقیق کرده و ممکن است فرایند بهبودی را به تعویق بیندازد و موجب عوارضی از قبیل افزایش خونریزی شود.

اگر در ناحیه عمل تورم دارید، تکه ای یخ در دستمال پیچیده و بر روی فک در ناحیه درد بگذارید تا تورم کاهش یابد و درد نیز آرام شود. کمپرس یخ مدت کوتاهی درد را کاهش میدهد. دقت داشته باشید هرگز نباید مستقیما یخ را بر روی ناحیه عمل یا پوست خود قرار دهید.

از فعالیت های شدید یا صحبت کردن زیاد پرهیز کنید و به اطرافیان بگویید نمیتوانید زیاد حرف بزنید.

برای بازگشت به سر کار باید حداقل 2 تا 3 روز از زمان جرحی تان بگذرد. ظرف 48 ساعت اول پس از عمل هر چه میتوانید استراحت کنید تا عوارض احتمالی برایتان پیش نیاید.

درد پس از کاشت ایمپلنت های دندانی فوری چقدر است؟

پس از از بین رفتن اثر داروی بیهوشی یا بی حسی، بیمار ممکن است مقداری درد داشته باشد. البته با توجه به اینکه جراح بافت لثه را برش می دهد و داخل استخوان را با دریل حفره ایجاد می کند، این انتظاری است که پس از هر فرایند جراحی وجود دارد. خبر خوب اینکه دندانپزشک داروی مسکن تجویز خواهد کرد و راهکارهای کاهش دردی مانند کیسه یخ و استراحت را پیشنهاد خواهد داد. فرایند کاشت ایمپلنت های فوری شامل استفاده از داروی بی حسی یا بیهوشی، پاکسازی محل جراحی، قرار گیری ایمپلنت داخل استخوان فک، و سپس اتصال فوری روکش به ایمپلنت است.

هزینه کاشت ایمپلنت های یک روزه یا فوری چقدر است؟

تخمین دقیق هزینه کاشت ایمپلنت های فوری کار دشواری است زیرا شرایط هر مورد متفاوت است. اما به طور کلی، هزینه این نوع ایمپلنت های دندانی، بسته به تعداد پروتزهای مصنوعی لازم و نوع ایمپلنت هایی که لازم است کاشته شوند، و نیز دستمزد دندانپزشک، می تواند متفاوت باشد.

از آنجا که برای کاشت ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه تنها لازم است یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کرد، هزینه کلی پایین تر خواهد بود. و راه دیگری که می توانید با آن بیشتر صرفه جویی کنید استفاده از طرح تخفیف های دندانپزشکی است. هزینه روکش روی ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه، بسته به تعداد ایمپلنت هایی که لازم است، و نیز پیچیدگی قرار گیری آنها روی ایمپلنت می تواند متفاوت باشد.

دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه)

دکتر محمد خدابخشی، جراح دندانپزشک فلوشیپ لیزر از دانشگاه آخن آلمان فلوشیپ ایمپلنت دندان سیستم های مختلف پیشرو در ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت فوری (ایمپلنت یک روزه)

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • بهار زاهدی

    من پیش دکتر دو دندان کشیدم و بلافاصله ایمپلنت دیجیتال انجام دادند بدون درد و خونریزی واقعا عالی هستند ایشون

  • تکتم فتح ابادی

    سلام وقت بخیر ببخشید دندان ۶و ۵ فک پایین روکش شده که یکی از دندانها عفونت کرده و دیگه روکش قابل استفاده نیست خواستم هزینه هر واحد ایمپلنت بدونم و این که بلافاصله بعد کشیدن میشه ایمپلنت انجام داد

  • فریبا بختیاریان

    باسلام لطفا بفرمایید آیا از اسکن دهانی که بصورت سه بعدی می باشد برای ساخت دندان مصنوعی هم استفاده میشود. لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

  • لطفی وند

    قیمت کاشت یک واحد دندان؟؟بدون ارتودنسی

  • لغو پاسخ
دکتر محمد خدابخشی (دندانپزشکی دیجیتال اختیاریه)