برداشتن خال و ضایعات پوستی - دکتر قره داغی

برداشتن خال و ضایعات پوستی

برداشتن خال و ضایعات پوستی

وجود خال و ضایعات پوستی مختلف بر روی پوست نواحی از بدن مانند صورت یا گردن که بیشتر در معرض دید هستند می تواند برای فرد آزار دهنده باشند. از این رو بسیاری از افراد در صدد حذف و برداشتن این ضایعات پوستی هستند. اگر قصد برداشتن این ضایعات پوستی را دارید حتما ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

مطب پوست و لیزر دکتر قره داغی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر هوتن قره داغی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

برداشتن ضایعات پوستی به دو دلیل زیبایی بدن و پزشکی-درمانی صورت می‌گیرد. حتی اگر قصد شما زیبایی باشد، با برداشتن هر ضایعه پوستی، از ریسک ابتلا به بیماری های پیشرفته تر ضایعات پوستی در امان خواهید بود. خوشبختانه اغلب ضایعات پوستی خوش خیم (benign) هستند. اما تشخیص و تمایز ضایعات پوستی از هم اهمیت دارد.

 نکات مهم در برداشتن خال و ضایعات پوستی

برای انتخاب روش درمان مناسب باید نوع ضایعه تشخیص داده شود. علاوه بر معاینه فیزیکی، اطلاعات بیمار شامل علایم پوستی، زمان بروز علایم، الگوی رشد و اندازه ضایعه، رنگ ضایعه و محل آن نیز در نظر گرفته می‌شوند.

 

در برطرف کردن مواردی مانند خال، زگیل و ضایعات پوستی نیز گرفتن بهترین نتیجه با انتخاب صحیح متخصص و به‌کارگیری دستگاه استاندارد و به‌روز حاصل خواهد شد. نبود هر یک از این دو عامل، می‌تواند جویندگان خدمات پزشکی و زیبایی را با هزینه‌های بیهوده و حتی در برخی موارد با ضررهای جانی روبرو کند.

ضایعات پوستی خوش خیم یا بدخیم؛ مسئله این است

برخی ضایعات پوستی مادرزادی هستند. مانند خال، نشان تولد، کک مک های ارثی. در مقابل، برخی ضایعات بر اثر عفونت های قارچی، ویروسی، باکتریایی، میکروبی پدید می‌آیند. برخی دیگر ناشی از آلرژی به محیط یا ماده خاصی می‌باشند. خوشبختانه اغلب ضایعات پوستی خوش خیم هستند.

 

روش های درمان و برداشتن خال و ضایعات پوستی

برداشتن خال و ضایعات پوستی با استفاده از تیغ یا قیچی و اعمال بی حسی موضعی

در این روش با ایجاد بی‌حسی موضعی در محدوده ضایعه، ‌با تیغ برش روی پوست ایجاد می‌شود که به دلیل خونریزی، آسیب بافت پوست، باقی ماندن جای بخیه توسط روش های دیگر جایگزین شده است.

استفاده موضعی یا تزریق محلول (اسید) و سوزاندن

سوزاندن، یکی از روش‌های قدیمی‌ برداشتن خال است. این روش ممکن است فرورفتگی چاله مانندی را در سطح پوست ایجاد کند. البته امروزه دستگاه‌های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه‌های کوتر شده‌اند که باعث می‌شود به ‌کار بردن این روش اثر کمتری روی پوست بگذارد. در هنگام از بین بردن ضایعات پوستی، کربن داخل سلول سوزانده می‌شود و موجب ایجاد لکه های سیاه در پوست می‌گردد.

کرایو سرجری (cryotherapy)

معایب این روش این است که :باید چندین جلسه درمانی را تکرار کنید. زیرا چرخه انجماد و ذوب ضایعه باید بارها تکرار شود تا هدف نابودی کامل آن حاصل شود.

لیزردرمانی

روش لیزر در برداشتن خال مثل روش سوزاندن است، با این تفاوت که در این روش به ‌جای جریان برق از امواج لیزر برای تخریب یا تراش خال استفاده می‌شود.از معایب این روش غیرقابل کنترل بودن میزان نفوذ آن، آسیب به پوست و ایجاد اسکار می‌باشد .

رادیو فرکانسی

RF الکتروسرجری-جدیدترین و بهترین روش حذف ضایعات پوستی است. از امواج رادیوفرکانسی (RF) برای جراحی پوست و برداشتن ضایعات پوستی مثل خال، زگیل، گوشت اضافه،  استفاده می‌کنند. این امواج فرکانس بالا و گرمای حداقل دارند.

 

دستگاه های الکتروسرجری rf، نسبت به کولرهای قدیمی‌برش دقیق تری ایجاد می‌کنند، به بافت سالم آسیب نمی‌زنند و درد و خونریزی کمتری ایجاد می‌کنند و در نهایت اسکار کمتری به جا می‌گذارند.

 

عوارض ناشی از برداشتن خال و ضایعات پوستی

 

برداشتن خال هاي روي گردن و سينه احتمال بجا گذاشتن اسکار هيپرتروفيک ( يا به اصطلاح عام گوشت اضافي ) دارد معمولاً بعد از جراحي يک قرمزي در محل برداشت خال ايجاد مي شود که  بطور کامل از بين مي رود.

از عوارض ديگر، عود خال است که بايد به پزشک مربوطه مراجعه شود و مجدد برداشته شود.

عود خال ها و ضایعات پس از برداشتن آن ها

عود يا بازگشت خال بستگي به عمق خال دارد. خال هاي عميق معمولاً احتمال عود بيشتري دارند.

عود خال ها بستگي به سن بيمار دارد، در سنين زير 30 سال خال ها سلول هاي فعالي دارند و اگر به طور کامل برداشته نشوند امکان رشد مجدد آنها وجود دارد و در اين صورت پزشک بايد مجدداً خال عود شده را ترميم نمايد. اما در سنين بالاتر معمولاً احتمال برگشت خال ها کمتر است.

برداشتن خال و تبديل آن به ضایعه بدخیم

اينكه ندرتاً بعضي افراد را مي بينيم که به دنبال برداشتن خال دچار سرطان پوستي در محل آن شده اند به اين دليل است كه برخي ضايعات پوستي که ظاهراً به عنوان خال برداشته مي شوند، اشتباهاً تشخيص داده اند و به اسم خاص برداشته شده اند و از اول تومور بوده اند و چون اين ضايعات معمولاً عمق دارند بلافاصله عود مي کنند و اگر اهمال شود ممکن است رشد کند و عميق تر شود.

پس اگر برداشتن خال ( اگر واقعاً خال باشد ) هيچ مشکلي از نظر سرطاني شدن براي بيمار ايجاد نمي کند. پزشکان پزشکان به راحتي مي توانند خال های مشکوک را قبل از برداشتن آن شناسايي کنند و در صورت لزوم نمونه برداري و آزمايش نمايند.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه نمود؟

خال هايي که دچار تغييراتي در رنگ، شکل، حاشيه و يا اندازه يا غير قرينه شوند نياز به آزمايش دارند. همچنين خال هايي که به خارش مي افتند يا دچار خونريزي مي شوند و يا حاشيه نامنظم دارند بهتر است آزمايش شوند.

 

مطب پوست و لیزر دکتر قره داغی

خدمات: رفع افتادگی و چین و چروک پلک رفع خطوط چاقی و لاغری رفع لک و کک و مک صورت و بدن از بین بردن تاتو از بین بردن گوشت...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Mitra shalo

    سلام روز بخیر اقای دکتر من ٢۶سالمه خیلی وقته ک حس میکردم گونه راستم چیزی بزرگتراز ی سکه روشنتر شده نسبت ب بقیه صورتم دکترم نرفتم ازنایش خونم ندادم ببینم مشکلم چیه الان تقریبا ۴ماهه حس میکنم خیلی روشنتر شده گونه م قشنگ میشه فهمید با ی نگاه یکمم کنار لبم تغیر رنگ داده نمیدونم مشکلم چیه زیر چشمم و بالای پلکم هم ی چیز شبیه خشکی میزنم دستمو ک میکشم روش خیلی زبر وزمخت هست یکمم پوسته پوسته س ممنونتون میشم راهنماییم کنید

  • فاطمه عابدی

    سلام خسته نباشید آقای دکتر روی گونه سمت چپ صورتم ضربه خورد و کبود شد و دیگه هیچوقت خوب نشد از اون سال هرچی دکتر رفتم تاثیر نداشت این اواخر یه دکتر بهم گفت این لکه آبی مادر زادی و توی عمق پوست هست و هیچ راهکاری براش نیست خواستم بپرسم دارید

    • دکتر هوتن قره داغی

      باید تشریف بیارید ببینم

    • دکتر هوتن قره داغی

      پنجشنبه تشریف بیارید ببینم شاید بشه کاری انجام داد

  • دکتر هوتن قره داغی

    باید تشریف بیارید مطب من ببینم انشالا که میتونم کمک تان کنم

  • 123456رها

    پوست پوست شدن کف وانگشتان پابطوریکه زخم میشودچندبار در شش سال اخیر دکتر رفتم خوب نشده

  • لغو پاسخ