مزایای ایمپلنت دندان - دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده

مزایای ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

امروزه استفاده از روش درمانی – زیبایی ایمپلنت یکی از تکنیک های رایج و پرکاربرد برای جبران دندان های از دست رفته، در حوزه دندانپزشکی است. اگر تمایل به انجام ایمپلنت داریم قبل از آن ادامه این مطلب و نکات مهم ذکر شده در آن را حتما مطالعه کنید.

دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ایمپلنت دندان از چه مزایا و اثرات مثبتی برخوردار است؟

مطالعات انجام شده تاکنون نشان داده‌اند که دوام و عمر مفید این ایمپلنت دندان می تواند تا 25 سال باشد.

ظاهر بهتر: ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی راحت‌تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. از آنجایی که ایمپلنت‌ها به استخوان فک وصل می‌شود، دائمی هستند و در نهایت هیچ کس متوجه ایمپلنت دندان شما نخواهد شد.

حرف‌زدن بهتر: دندان مصنوعی ممکن است در دهان شما جابه جا شود، گشاد شود و حتی گفتار شما را با مشکل مواجه کند. در عوض ایمپلنت دندان جایگزین دندان واقعی شما می شود و در طول روز نیاز به هیچ گونه تنظیمی ندارد.

راحتی بیش‌تر: زمانی که به دندان‌های ایمپلنت شده عادت کنید، جزئی از خودتان به نظر خواهند رسید.

غذا خوردن راحت‌تر: دیگر نگران خوردن غذاهای مورد علاقه خود نباشید. از آنجایی که دندان‌های ایمپلنت شده به فک شما متصل می شود، مثل دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند.

سایر دندان‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند: برای حمایت از سایر دندان‌ها، باید در کنار آنها یک بریج دندان یا همان پل حفاظتی (bridge) دندان کار گذاشت. با این حال دندان‌های ایمپلنت شده تاثیری روی دندان‌های طبیعی نمی‌‌گذارد و سلامت کلی دهان و دندان شما را بهبود می‌بخشد. به علاوه مسواک کردن دندان‌های ایمپلنت شده خیلی راحت‌تر است.

دوام زیادی خواهند داشت: اگر از آن‌ها به خوبی مراقبت کنیم، دوام زیادی خواهند داشت.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

ایمپلنت‌های دندانی برای همه مناسب نیستند. اما برخی شرایط خاص باعث می‌شود تا ایمپلنت بهترین گزینه باشد.

  • داشتن بیش از یک دندان از دست رفته.
  • داشتن استخوان فکی که به رشد کامل رسیده است.
  • داشتن مقدار زیادی استخوان برای ایمن‌سازی ایمپلنت.
  • داشتن بافت های دهانی سالم.
  • عدم تمایل یا ناتوانی در استفاده از دندان‌های مصنوعی.

افرادی که نمی توانند ایمپلنت انجام دهند

ایمپلنت دندان شاید گزینه مناسبی باشد اما برای همه اینطور نیست! در ادامه کسانی که نباید ایمپلنت دندان انجام دهند، را بشناسید:

  • افراد جوانی که فک آنها به حد کافی رشد نکرده است.
  • بانوانی که باردار هستند.
  • افراد سیگاری (کشیدن سیگار با ترمیم طبیعی بافت‌های بدن تداخل می‌کند و احتمال موفق بودن ایمپلنت دندان را کاهش می‌دهد)
  • افرادی که الکلی یا معتاد هستند.
  • افرادی که پرتو درمانی در ناحیه سر و گردن داشته‌اند.
  • افرادی که بیماری‌های مزمن مثل فشار خون بالا، دیابت، هموفیلی و بیماری‌های بافت همبند داشته‌اند.
  • افرادی که داروهای خاصی مثل استروئید و کورتون استفاده می‌کنند.
  • افرادی که دندان قروچه دارند، می‌باشند که احتمال شکست ایمپلنت دندان در این افراد زیاد است.

ایمپلنت پایه ایست که موجب نگهداری روکش دندان در محیط دهان می شود لذا هیچگونه وابستگی به ریشه دندان های مجاور خود ندارد و از استحکام خاصی برخوردار است و به عنوان جایگزین دائمی برای دندان از دست رفته کاربرد دارد.

 

در عصر حاضر در علم دندانپزشکی از ایمپلنت دندان جهت پر کردن جای دندان های از دست رفته استفاده می شود. این تکنیک که در سال 1952 برای نخستین بار توسط یک جراح با نام Per-langvar Branemark ابداع شد دقیقا مانند ریشه دندان طبیعی عمل می کند.

جنس ایمپلنت دندان چیست؟

از تیتانیوم ساخته می شوند و با اینکه یک عضو خارجی محسوب می شوند اما سازگاری بسیار خوبی با بدن دارند. این امر سبب می شود تا فیکسچر و استخوان فک به راحتی با هم جوش بخورند و فرد درمانی موفقیت آمیز داشته باشد. خوشبختانه 98 درصد از جراحی ها با موفقیت انجام شده و نتیجه خوبی حاصل می شود.

روش های مختلف کاشت دندان چیست؟

 ایمپلنت با برش لثه (flap)

در روش اول جراح لثه را برش می دهد تا به قسمت مرزی استخوان برسد. با استفاده از ابزار جراحی، لثه کنار زده شده تا وی بتواند قسمت دریل استخوان را واضح ببیند. زمانی از این روش استفاده می شود که استخوان باریک است و باید دید مستقیم به استخوان داشت. عیب این تکنیک اینست که درد و لطمه به لثه و استخوان وارد خواهد شد.

ایمپلنت بدون برش لثه

در صورتی که استخوان باریک نبوده و دارای قطر کافی باشد از روش بدون برش لثه استفاده خواهد شد. از آنجایی که این روش دیجیتال بوده و با استفاده از راهنمای جراحی انجام می شود، بدون خطای دستی می باشد. گاید یا راهنما همانند یک شابلون روی فک قرار گرفته و موجب می شود که میزان خطا در دریل اشتباه و غیر عمود فک بسیار کم شود. بدین صورت طول عمر بیشتری خواهد داشت. طی این روش نیازی به بخیه زدن فک نیست و سطح آسیب به بافت های نرم و سخت دهان و دندان حداقل ممکن است.

کاشت ایمپلنت با راهنمای جراحی یا گاید جراحی

یکی از ابزار های نوین علم دندانپزشکی استفاده از گاید جراحی یا راهنمای جراحی است که در بیشتر عمل ها از آن استفاده خواهد شد. برای استفاده از سرجیکال گاید  از قالب گیری و تصاویر سه بعدی دهان بیمار استفاده خواهد شد تا بتوان قالب مناسب را تهیه نمود.

 

پزشک اطلاعات مورد نیاز از آناتومی فک بیمار را وارد نرم افزار کرده و قطعه مورد نظر درون آزمایشگاه ساخته می شود. پس از آماده شدن، هنگام جراحی از آن استفاده خواهد شد. گاید جراحی یا راهنمای جراحی میزان دقت را بالا برده و زمان جراحی را کاهش خواهد داد. هر چه دقت جراحی بالاتر رود درصد موفقیت کاشت دندان نیز بیشتر می شود.

هزینه کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟

قیمت برای همه بیماران یکسان نیست. درمان با توجه به ساده یا پیچیده بودن آن روند مختلف و هزینه متفاوتی را دربر خواهد داشت. شرایط بیماران از جمله: نیاز به کشیدن دندان ها، شرایط استخوان ها و سینوس های فک بالا و نوع برند مورد استفاده در قیمت آن بسیار موثر خواهد بود.

افراد با برخی از بیماری های خاص مانند افراد دیابتی باید حتما از برند های خاصی استفاده کنند. در نتیجه برای این بیماران، افراد سیگاری و آن هایی که نیاز به کاشت فوری دندان دارند از برند های خاصی استفاده خواهد شد که هزینه های متفاوتی دارند.

توجه کنید برخی از بیماران که مدت زیادی در فکین خود دندانی نداشته اند، این افراد جهت کاشت ایمپلنت نیازمند پیوند استخوان هستند چون استخوان به مرور زمان تحلیل رفته و امکان کاشت بدون انجام پیوند را بسیار کم کرده است. ممکن است نیاز به جراحی سینوس لیفت  که با توجه به شرایط بیمار ممکن است لیفت باز یا بسته باشد، نیز وجود داشته باشد و این امر نیز بر روی قیمت  تاثیر دارد.

 

تشخیص و تصمیم گیری در رابطه با این امر از طریق مشاوره با متخصص انجام می شود.

آیا روش ایمپلنت با درد شدید همراه است؟

آستانه درد در بیماران مختلف متفاوت می باشد. بسیاری از بیماران تصور زیادی از درد داشته اند اما پس از کاشت دندان متوجه شده اند که درد زیادی ندارد. فرآیند کاشت  با حسی موضعی همراه است لذا بیمار دردی را حس نخواهد کرد. ابزار های مختلف جراحی در روند درمان مورد استفاده قرار می گیرند و استریل بودن محیط بروز هرگونه خطر عفونت یا آلودگی را کاهش می دهد.

 

انجام دستورالعمل های بعد از جراحی بسیار حائز اهمیت است و در صورت تجویز پزشک باید از دارو های آنتی بیوتیک یا مسکن استفاده کرد تا میزان درد یا بروز عفونت به حداقل ممکن برسد. برخی از بیماران به دلیل اینکه درد خیلی کمی دارند از هیچ گونه دارویی استفاده نمی کنند.

آیا ترمیم ایمپلنت امکان پذیر است؟

اگر بعد از معاینه تخصصی مشخص شود استخوان فک تحلیل رفته اما علائم بافت نرم وجود نداشته باشد و ایمپلنت دچار لقی، عفونت و خروج چرک نباشد، بیمار تحت مراقبت قرار می‌گیرد و با دستورات و خدمات درمانی که پزشک ارائه می‌دهد، این مشکل قابل حل است اما اگر استخوان فک با تحلیل روبه‌رو شده باشد یا خروج چرک از موضع ایمپلنت مشاهده شود در این حالت، بافت لثه کنار زده می‌شود و آن قسمت‌هایی از ایمپلنت که استخوانش تحلیل‌رفته با کمک مواد استخوان‌ساز و استخوان خود بیمار ترمیم می‌شود.

در این حالت پس از ۴ ماه مجدد روکش دندان نصب می‌شود و بیمار پس از گذشتن دوران نقاهت می‌تواند به طور طبیعی از دندان‌هایش استفاده کند.

 کارهای بعد از ایمپلنت

فکر نکنید بعد از عمل، دیگر کارتان تمام شده و کاری با پزشک ندارید! تازه بعد از دریافت ایمپلنت، کارتان شروع می‌شود و باید عکس‌هایی از دندان خود را به پزشک ارائه کنید تا پزشک برای بازسازی روکش نهایی دندان دست به کار شود. پس از آن ۶ ماه پس از بازسازی روکش دندان، باید به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت و حسن انجام کار مطمئن شوید و این ملاقات را یک سال بعد هم باید تکرار کنید. به این ترتیب پس از اتمام ایمپلنت و مراحل تکمیلی آن، باید در ۳ مرحله عکس از ناحیه گردن ایمپلنت را به پزشک ارائه کنید. در این صورت پزشک شرایط ایمپلنت را بررسی می‌کند.

چند جلسه برای انجام ایمپلنت نیاز است؟

اگر قرار باشد بیمار تعداد زیادی ایمپلنت دریافت کند، بهتر است این روند در ۲ تا ۳ جلسه انجام شود؛ البته این موضوع کاملا بستگی به شرایط جسمی، سن و شرایط روحی  بیمار دارد. مثلا اگر بیمار توانایی کافی داشته باشد یا جوان باشد می‌توان برای ۲ فک او در ۲ مرحله کار ایمپلنت را انجام داد. در هر حال در صورت مساعد بودن شرایط جسمی و روحی بیمار به دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، بی‌حسی و زمانی که برای این کار صرف می‌شود، بهتر است دریافت ایمپلنت در یک جلسه انجام شود اما قانونی در این زمینه وجود ندارد و این مسئله کاملا به شرایط بیمار و تصمیم پزشک مرتبط است.

 

دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده

دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده خدمات ارائه شده در دندانپزشکی دکتر بهزاد نقی زاده طراحی لبخند زیبا با لمینیت کامپوزیتی و سرامیکی با رنگ طبیعی یا بسیار سفید (مدل موقت روی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ