تزریق ژل لب و قرینه سازی - دکتر بنفشه علایی

تزریق ژل لب و قرینه سازی

تزریق ژل لب و قرینه سازی

 

دکتر بنفشه علایی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر بنفشه علایی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگر فرم لب ها خیلی باریک باشد یا نسبت اندازه و فرم لب فوقانی به تحتانی نامتعادل باشد، می توان برای فرم دهی به لب ها و زیباسازی و قرینه سازی آن ها از تزریق ژل لب استفاده کرد. در ادامه مطلب توضیحات کامل و جامعی درباره تزریق ژل لب آورده ایم. با ما همراه باشید.

تزریق ژل لب چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

با افزایش سن حجم لب کم شده، ارتفاع لب کاهش یافته و برجستگی آن در صورت کاهش می یابد. لب فوقانی از دو قسمت لب سفید و لب قرمز تشکیل شده است که  توسط حاشیه  لب (Vermilion Border) از یکدیگر جدا شده اند. با تشکیل چروک عمودی و موازی در قسمت  سفید لب فوقانی ظاهر نامطلوبی ایجاد می شود و در صورت استفاده از روژ لب به صورت خطوط عمودی قرمز رنگ در لب بالا خودش را نشان می دهد. به طور معمول لب تحتانی حجیم تر از لب فوقانی است و کمی جلوتر از آن قرار گرفته است. می توان گفت لب تحتانی حدودا دو برابر لب فوقانی است. در حالی که لب بالا و پایین نسبت به هم به عنوان خواهر در نظر گرفته می شوند نیمه راست و چپ هر کدام از لب ها به عنوان دوقلو نسبت به یکدیگر تصور می شوند و وجود  تقارن در این دو نیمه بسیار مهم و اساسی است.  در تزریق ژل لب با حجم دادن و برجسته کردن حاشیه لب  جذابیت  و زیبایی صورت بیشتر می شود.

انواع روش های تزریق ژل لب

ژل لب به دو نوع ژل لب دائم و ژل لب موقت دسته بندی می شود:

 

ژل لب دائم:

حداقل میزان ماندگاری ژل های دائم ۶ سال می باشد. در حال حاضر دو مدل ژل دائم لب وجود دارد، یکی ژل پاژ و دیگری ژل اکرامید.

لازم به ذکر است که ماندگاری هر دو یکسان است با این وجود اکرامید عوارض کمتری نسبت به پاژ دارد.

 

به علاوه اینکه ژل لب پاژ انتخاب مناسبی برای جاهای ظریف مانند لب و خط خنده نیست. استفاده از ژل لب دائمی به خصوص در اولین تجربه تزریق به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است ابتدا با تزریق موقتی ژل لب، عوارض آلرژیک و گرانولوم در بدن فرد بررسی شود.

 

ژل لب موقت:

کلاژن ها و هیالورونیک اسیدها، رایج ترین و جدید ترین ژل لب های موقت با اسامی متفاوتی همچون ماتریدکس، ژوویدرم، رستیلین و روفیلان هستند.

 

پس از تزریق موقت ژل لب ماندگاری آن بین ۶ تا ۱۸ ماه خواهد بود. تزریق ژل موقت مناسبترین گزینه است، چرا که هم عوارض کمتری دارد و هم اینکه پس از مدتی کوتاه و در صورت عدم رضایت با تزریق آنزیمی به خصوص امکان از بین بردن آن و برگشت به حالت طبیعی لب وجود دارد.

چگونگی انجام تزریق ژل لب

تزریق ژل لب یک پروسه سرپایی است، تورم اولیه آن اغلب ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشد. با تزریق به روش های جدید احتمال کبودی بسیار اندک است.

 

برای تزریق ژل لب چیزی که مهم است همسو شدن تصور بیمار و پزشک است، تزریق ژل لب با احترام به آناتومی لب می باشد و نمی توان آناتومی را هیچگاه با تزریق تغییر داد. در بسیاری موارد در جلسه مشاوره بیمار عکس لب یک هنرپیشه را با خود همراه دارد و تقاضای ایجاد لب مثل آن عکس را دارد. در بسیاری از موارد به دلیل متفاوت بودن آناتومی لب های افراد این خواسته  امکان پذیر نیست و تزریق لب فرد می تواند لب زیباتری داشته باشد نه اینکه کاملاً لب متفاوت شود.

 

تزریق ژل اغلب بی حسی با پماد موضعی یا بلوک شاخه عصبی با تزریق یا استفاده از ژل هایی که داخل خودشان بی حسی دارند استفاده می شود.

مدت زمان نقاهت و علائم آن بعد از تزریق ژل لب

بعد از تزریق ژل ، لب ۲۴ تا ۴۸ ساعت ورم دارد، بهتر است در ۶ ساعت اول قرص های مسکن و ضد التهاب مانند بروفن و یا دیگر مسکن ها استفاده نشود و از کمپرس سرد تا یک ساعت بعد از تزریق به صورت منقطع هر ۱۵ دقیقه یک تا دو دقیقه استفاده شود. در ۶ ساعت مایعات گرم استفاده نشود و در افرادی که سابقه تبخال در ناحیه لب دارند باید ۳ تا ۵ روز بعد از تزریق قرص تبخال استفاده کنند.

مدت ماندگاری نتایج حاصل از تزریق ژل لب

هیالورونیک اسید تزریق شده در ناحیه لب یک ماده طبیعی است که توسط آنزیم هیالاز خود بدن به تدریج تجزیه می شود و مدت ماندگاری ژل در ناحیه لب که حرکت خیلی زیادی دارد ۶ تا ۸ ماه می باشد و بسته به ژنتیک فرد و نوع ژل تزریق شده متفاوت است.

بهترین ماده برای حجم دهی به لب ها چیست؟

بهترین ماده برای داشتن لب هایی برجسته و زیباتر، تزریق ریتالین و ژوویدرم است. این دو ماده در دسته ی اسید هیالورونیک هستند. مدت ماندگاری این مواد برای افراد مختلف متفاوت است. معمولا بین 6 تا 8 ماه ماندگاری دارند.

نتایج پس از تزریق به سرعت بر لب های افراد دیده می شوند. این روش معمولا دوره ی نقاهت ندارد و عوارض جانبی بسیار کمی دارد. در صورتی که پس از تزریق ژل ها به لب هایتان دچار تورمی غیر عادی در محل شدید اصلا نگران نباشید پس از چند روز این حالت لب رفع می شود، در غیر این صورت با پزشک خود به سرعت تماس بگیرید تا چاره ای بیندیشد، معمولا برای کاهش تورم از آنزیمی به نام هیالورونیداز یا ضد هیالورونیک استفاده می شود، با تزریق این آنزیم مقداری از ژل در لب حل می شود و تورم و حجم لب ها فرمی طبیعی به خود می گیرند.

البته افرادی که به دنبال داشتن لب هایی قلوه ای و زیبا به طور دائم هستند، می توانند با استفاده از تزریق چربی به لب ھا به هدفشان برسند. البته ناگفته نماند که در حدود 6 ماه پس از تزریق چربی به لب، 40 تا 50 درصد چربی جذب بدن می گردد و برای رسیدن به نتیجه ای دلخواه 2 تا 3 جلسھ تزریق چربی کافی است.

مزایای تزریق ژل لب چیست؟

کبودی کمتر: کبودی و ورم تزریق ژل های هیالورونیک اسید از بقیه فیلرها کمتر است.

ماندگاری قابل قبول نتایج: هرچند نتایج تزریق ژل در لب دائمی نیست، اما ماندگاری رضایت بخشی، حدود ۶ ماه دارد.

کنترل آسان حجم لب: متخصص به خوبی می تواند حجم ژل را کنترل کند و نتیجه دلخواه را به دست دهد.

سهولت در از بین بردن و رفع برآمدگی ها: اگر حرکت لب ها یا صحبت کردن باعث ایجاد توده یا برآمدگی شود، توده به راحتی حل و مشکل برطرف می شود.

پایین بودن احتمال بروز واکنش آلرژیک: چون مواد به کار رفته در ژل های تزریقی مشابه موادی است که در بدن وجود دارد، بعید است که باعث حساسیت شود. اما اگر به لیدوکائین حساسیت دارید، حتماً قبل از درمان موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

ژل لب و تزریق آن در چه افرادی ممنوع است؟

 

  • افراد با سابقه سکته مغزی
  • خانم های باردار شیرده
  • افراد با سابقه سکته قلبی
  • افراد با سابقه آسم ، آلرژی
  • افراد با سابقه دیابت و تزریق انسولین
  • افراد با سابقه ترومبوز وریدهای عمقی و خون لخته شده
  • استفاده کنندگان از داروهایی همانند آسپیرین یا وارفارین
  • استفاده کنندگان از داروهای قلبی به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی
  • افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی مانند سندرم نفروتیک، لوپوس و روماتیسم

نکات قبل از تزریق ژل به لب

  • به متخصصان جراحی پلاستیک یا متخصصان پوست و مو مراجعه نمایید تا به مشکل بر نخورید.
  • این حق شماست که قبل از تزریق ژل توسط متخصص مارک و نوع آن را پرسیده و به خاطر بسپارید و اجازه ندهید پزشک از مارک های بی نام و نشان و نامعتبر در تزریق استفاده کند.
  • اگر به لیدوکائین (ژل بی حس کننده لب ) حساسیت دارد، از قبل پزشک را در جریان بگذارید.
  • قبل از تزریق از مصرف امگا ۳، ویتامین E، داروهای ضد انعقاد خون و مسکن هایی مثل آسپرین، ژلوفن، ناپروکسن و … خودداری کنید.

آیا ماساژ لب ها برای از بین بردن چند برجستگی که در اثر تزریق ژل بوجود آمده کار درستی است؟

دکتر رفیع کارامونوکیان در این رابطه می گوید: درست پس از تزریق ژل شروع به ماساژ آرام لب هایتان کنید (البته مراقب باشید تا مواد را به نقاط دیگر منتقل نکنید و یا باعث نامتقارن شدن لب هایتان نشوید.

عوارض تزریق ژل لب

به دلیل خونرسانی زیاد در لب احتمال خون مردگی بعد از تزریق وجود دارد که استفاده از کمپرس یخ و مصرف نکردن داروهای ضد انعقاد خون، امگا۳، ویتامین ایی و مسکن های مثل آسپرین، ژلوفن، ناپروکسن، دی پیریدامول، چند روز قبل از تزریق از این عارضه جلوگیری می کند.  به دلیل شبکه عصبی قوی در لب از بلوک عصب سه قلو برای کنترل درد  استفاده می شود  بی حسی در این ناحیه ممکن است تا ۴۵ دقیقه باقی بماند و خوردن غذا در طی این مدت ممکن است موجب گاز گرفتگی لب و آسیب به آن شود. بنابراین تا زمان برگشت کامل حس لب خوردن و آشامیدن ممنوع است. در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق گرمای شدید، ورزش های سنگین و مصرف نوشیدنی های الکلی ممنوع می باشد تا از بروز تورم، خون مردگی و التهاب بیشتر جلوگیری شود.

دو اشتباه شایع در تزریق ژل لب

۱-تزریق حجم بسیار زیادی از ژل در لب بالا و پایین که حالت شبیه به منقار اردک و یا پلاتی پوس ایجاد می کند که با تزریق محتاطانه فیلر از بروز این حالت جلوگیری می شود.

 

۲- تزریق حجم یکسان ژل در حاشیه و مرکز لب می باشد که ایجاد لب سوسیس شکل می کند  به این شکل که مقدار فیلری که در حاشیه تزریق می شود برابر مقداری است که در مرکز لب تزریق می شود  برای جلوگیری از این عارضه  می بایست با تزریق حجم بیشتر در قسمت مرکزی لب از این موضوع پیشگیری  شود. (عمده تزریق می بایست در دو سوم وسط لب انجام شود) این نکته می بایست همواره مد نظر قرار گیرد که اسید هیالورونیک یک ماده جاذب آب می باشد و بعد از تزریق ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش حجم پیدا کند. بنابراین همیشه در اولین تزریق  از تزریق حجم زیاد ژل به لب خودداری نموده تا وضعیت مناسب برای هر بیمار در دفعات بعدی مشخص شود.

هزینه تزریق ژل لب

به طور کلی در کلینیک های زیبایی قیمت تزریق لب بر اساس نوع و کیفیت ژل و  حجم تزریق شده ژل در لب ها (بر حسب میلی لیتر) محاسبه می شود. برند های آمریکایی (ژوویدرم و رستیلن) دارای بالاترین قیمت هستند و برندهای اروپایی قیمت متوسطی دارند و ژل های چینی و کره ای پایین ترین قیمت را دارند. به عنوان مثال هزینه تزریق ژل لب ژوویدرم که ساخت شرکت آمریکایی آلرگان است از اسکین فیل  که ایتالیایی است بالاتر است. چنانچه هم لب بالا و هم لب پایین احتیاج به برجسته سازی داشته باشند ممکن است تا ۲ سی سی ژل احتیاج شود که هزینه تزریق بیشتر می شود و بر اساس مورد محاسبه می شود.

دکتر بنفشه علایی

دکتر بنفشه علایی، پزشک پوست، مو و زیبایی متولد ۱۳۵۱، فارغ التحصیل سال ۱۳۷۷ از دانشگاه علوم پزشکی تهران سابقه ۲۰ سال طبابت در بخش خصوصی دارای مدرک لیزر از انستیتو...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • علیرضا شیبک

    سلام خانم دکتر خسته نباشید من تازه مو کاشتم و هر روز قرص زینک و بیوتین می خورم ایرانی شو گرفتم و استفاده می کنم فرقی با خارجی ش نداره اگه ایرانی اثری نداره خارجی شو بگیرم ممنون و باتشکر

  • mahsa

    سلام خسته نباشید ببخشید برای ازبین بردن جای جوش چکار باید کنم.ممنون میشم راهنماییم کنید

  • مریم عاشوری

    سلام خسته نباشید من بر اثر ی اتفاقی خودکشی کردم والان جای زخم هام نمیره چیکارکنم ؟

  • حمید

    سلام‌خسته نباشید بعضی جاهای مختلف صورت من مو در نمیاد باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایم کنین

  • لغو پاسخ