کامپوزیت ونیر دندان چیست و مزایای آن کدام است؟ - کلینیک دندانپزشکی آرمانی

کامپوزیت ونیر دندان چیست و مزایای آن کدام است؟

کامپوزیت ونیر دندان چیست و مزایای آن کدام است؟

کامپوزیت ونیر دندان

داشتن دندان های زیبا و سفید و منظم تاثیر فوق العاده ای در چهره ما دارد و لبخند زیبای ما سبب جذابیت چهره مان می شود.

کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی آرمانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

امروزه بسیاری از افراد برای زیباتر شدن و یک دست شدن رنگ و فرم دندان هایشان از تکنیک های جدید غیرتهاجمی دندان استفاده می کنند.یکی از موادی که امروزه در دنیای دندانپزشکی بسیار پر کاربرد است، کامپوزیت ها هستند. کامپوزیت دندان به موادی خمیر مانند می گویند که پزشک با استفاده از آن دندان های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم می کند. برای تثبیت این مواد، دندانپزشک پس از فرم‌دهی بر روی دندان، آن را به کمک نور آبی سخت می‌کند. از آنجایی که در این روش نیاز کمتری به کاهش ساختار طبیعی دندان وجود دارد، کامل شدن روند درمانی اغلب در یک جلسه انجام می شود.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان به دو دسته کامپوزیت ونیر و کامپوزیت رزین تقسیم می شود.

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

امروزه نوعی از این کامپوزیت دندانی به نام کامپوزیت ونیر وجود دارد که کاربرد زیبایی آن فراوان است و اکثرا برای قسمت جلویی دندان های که دچار فاصله شده اند و یا دچار لب پریدگی شده اند به کار می رود و چهره افراد با این ابزار زیبایی تغییر قابل ملاحظه ای می کند.

نسل جدید کامپوزیت های زیبایی به جز اینکه استحکام بالایی دارند فاقد ناهمواری بوده و بسیار عالی پولیش می شوند و طول عمرشان افزایش بیشتر شده است. ونیرها ساخته شده از مواد هم رنگ دندان هستند که رنگ دندان های تغییر رنگ یافته را اصلاح می کنند و ایرادهای دندان را برطرف می کنند. انواع کامپوزیت‌ها در رنگ‌های مختلفی ارائه می‌شوند. این رنگ‌ها از رنج رنگ نرمال گرفته تا رنگ‌های بسیار سفید و یخچالی در دسترس هستند.

موارد استفاده از کامپوزیت ونیر دندان

درمان کامپوزیت دندان، برای موارد و مشکلات دندانی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای آشنایی بیشتر موارد استفاده از کامپوزیت دندان در ادامه آورده شده است. اگر دارای یکی از مشکلات زیر باشید می‌توانید از درمان کامپوزیت برای اصلاح شکل ظاهری دندان‌هایتان بهره‌مند شوید.

  • اصلاح شکل و فرم و رنگ دندان‌ها
  • برای اصلاح ظاهر دندان‌هایی با فرم غیر طبیعی همچون دندان‌های ریز یا میخی شکل
  • اصلاح فاصله میان دندان‌ها که با استفاده از کامپوزیت فواصل بین دندان‌ها بسته می‌شوند.
  • افرادی که تمایل به داشتن دندان‌های بیش از حد سفید دارند، این کار بابلیچینگ امکان پذیر نیست و لازم است که از کامپوزیت یا لمینیت دندان برای سطح دندان‌ها استفاده کرد.
  • افرادی با نامنظمی خفیف در دندان‌ها، می‌توانند از درمان کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کنند.

مراحل انجام کار کامپوزیت ونیر دندان

قبل از انجام درمان زیبایی ابتدا باید سلامت کامل لثه‌ها بررسی شود و هر گونه التهاب لثه درمان شود. بعضی از پوسیدگی‌ها در دندان‌های جلو را می‌توان هم زمان با انجام درمان زیبایی برداشت و ترمیم کرد.

  • در ابتدا سطح دندان کاملا با برس تمیز می‌شود.
  • کمی از مواد کامپوزیت با رنگ مورد نظر شما به صورت امتحانی بر روی دندان قرار داده می‌شود تا شما رنگ را روی دندان‌تان ببینید و تایید کنید. معیار اصلی در انتخاب رنگ نظر و سلیقه شماست. می‌توان از رنگ‌های کاملا طبیعی گرفته تا رنگ‌های بسیار سفید و یخچالی را برای دندان در نظر گرفت. در این میان می‌توان از مشورت با دندانپزشک هم برای انتخاب رنگ مناسب چهره نیز بهره گرفت.
  • دندان خشک می‌شود و فرآیند درمان آغاز می‌شود.
  • مواد قرار گرفته روی دندان به کمک نور آبی سفت می‌شوند.
  • در نهایت اضافات برداشته می‌شود و برای ایجاد یک سطح درخشان و کاملا صاف و فاقد تضاریس، پالیش کامل انجام می‌شود و بلندی‌های مواد گرفته می‌شود تا از لب پریدگی جلوگیری شود.

 دوام کامپوزیت های ونیر دندان

دوام کامپوزیت ها به میزان زیادی به نحوه‌ نگهداری فرد از آن بستگی دارد. اگر دچار دندان‌ قروچه هستید ممکن است کامپوزیت‌ها لب‌پر یا شکسته شوند، اتفاقی که دقیقا در مورد دندان‌های شما ممکن است بیفتد. دندانپزشک می‌تواند برای شما یک نایت‌گارد (محافظ شبانه) بسازد تا لبه‌ی ونیرها محافظت شود و دوام آن‌ها افزایش یابد. در مجموع دوام و ماندگاری کامپوزیت های دندان بالا است اما احتیاج به مراقبت های لازم دارد و فرد باید موارد بهداشتی و نیز اصول تغذیه ای را رعایت کند تا عمر کامپوزیت ها را به بیش از 10 سال برساند.

مزایای کامپوزیت ونیر دندان

  • کامپوزیت‌ها می‌توانند رنگ و فرم و چرخش دندان‌ها را اصلاح کنند یا فاصله بین دندان‌ها را ببندند. در این روش دندان‌ها تراش نمی‌خورند و کامپوزیت دندان روی سطح دندان چسبانده می‌شوند.
  • یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان این است که هزینه کمتری نسبت به لمینیت‌های سرامیکی دارند. علاوه بر این در صورتیکه دچار پریدگی یا شکستگی شوند به راحتی قابل ترمیم هستند. ونیر کامپوزیتی دندان (لمینت کامپوزیتی) در یک جلسه قابل انجام است و معمولا نیاز به تزریق داروی بی‌حسی ندارد مگر اینکه پوسیدگی وجود داشته باشد یا دندان‌ها به علت سایش حساس شده باشند.
  • بسیاری از افراد بعد از اعمال زیبایی یا ترمیم دندان به علت استرس ناشی از به وجود امدن نقص های احتمالی که از عدم مراقبت کافی ناشی می شود تمام تلاش خود را برای مراقبت حد اکثری به کار می بندند.
  • این ممکن است باعث اختلال در امور عادی زندگی شود. ونیر کامپوزیت این اطمینان را به شما می دهد که ده برابر بیشتر از لمینت های چینی فشار جویدن غذا را تحمل نماید.
  • این ماده دقیقا هم رنگ دندان های شما است و به هیچ عنوان اثر مشخصی بر دندان ها به جا نمی گذارد.
  • این ماده به راحتی بر سطح دندان ها می چسبد و چسبندگی خوبی ایجاد می کند.

معایب استفاده از کامپوزیت ونیر دندان

به دلیل ویژگی های کامپوزیت بدون نیاز به تراش دادن دندان ها این روش زیبایی تقریبا عوارضی نداشته مگر اینکه فرد، مراقبت های لازم را انجام نداده باشد و یا از کامپوزیت به صورت ناصحیح استفاده شود.

میزان براقیت و درخشندگی در بعضی از کامپوزیت ها کمتر است، اما می توان روش هایی را برای افزایش درخشندگی دندان ها به کار برد. بعد از انجام کامپوزیت، به مسائل بهداشتی و رفتاری بیشتر باید توجه کرد.

از دیگر معایب کامپوزیت دندان به احتمال ایجاد لک و تغییر رنگ در کامپوزیت ها می توان اشاره کرد که البته با انجام پولیش دندان می توان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

در صورت مشاهده تورم در لثه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

همانطور که می‌ دانید هر عملی دارای یکسری عوارض جانبی است که کامپوزیت کردن دندان نیز از این امر مستثنی نیست.

چرا بیماران کامپوزیت ونیر را انتخاب می‌کنند؟

  • سریع بودن درمان در کامپوزیت ونیر (کل درمان در یک جلسه تکمیل می‌شود)
  • هزینه‌ کمتر در کامپوزیت ونیر
  • تهاجم کمتر در کامپوزیت ونیر (به دندان آسیب نمی‌رساند)
  • طبیعی بودن کامپوزیت ونیر (ظاهر غیرطبیعی ندارد)
  • کامپوزیت ونیر را می‌توان روی هر تعداد دندان که می‌خواهید استفاده کرد.
  • هزینه‌ ایجاد یک لبخند طبیعی و زیبا در روش کامپوزیت ونیر نسبت به ونیرهای پورسلین رایج، حدود یک‌پنجم است.
  • کامپوزیت ونیر یک جایگزین عالی برای پورسلین است و در تمام دنیا توسط بهترین دندانپزشک‌ها استفاده می‌شود.
  • کامپوزیت ونیر می تواند همه‌ مشکلات مربوط به لبخند شما را که باعث از بین رفتن اعتماد به نفستان شده، برطرف کند.

مراقبت های پس از کامپوزیت ونیر دندان

  • شکستن پسته، تخمه، بادام و انواع خوراکی‌های سخت یا جویدن یخ، ته دیگ و… با دندان‌های طبیعی بسیار آسیب‌زاست. این آسیب در مورد دندان کامپوزیت شده بسیار جدی‌تر است و در صورت عدم مراقبت احتمال شکستگی یا لب‌پریدگی در آنها بسیار بیشتر می‌شود.
  • عاداتی مثل نگه‌داشتن سوزن، گیره مو یا هر جسم خارجی دیگر با دندان باعث آسیب به کامپوزیت‌ها می‌شود. در واقع آن چیزی که طول عمرکامپوزیت دندان را تضمین می‌کند نحوه نگهداری آن است.
  • مسواک و نخ دندان و سایر مراقبت‌های بهداشتی که به صلاحدید پزشک به شما توصیه می‌شود لازم است کاملا دقیق و منظم انجام شود تا از رخ دادن پوسیدگی‌های بعدی جلوگیری شود.
  • ویزیت‌های متناوب خود را برای بررسی سلامت کامپوزیت و دندان‌های‌تان در برنامه سالیانه خود بگنجانید.
  • مصرف مواد رنگی مثل چای و قهوه و دخانیات (سیگار و قلیان) را در تمام درمان‌های زیبایی باید به حداقل رساند.
  • نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید، مصرف الکل موجب از بین رفتن پیوند های کامپوزیت ونیر شده و آن را آسیب پذیر می کند.
سخن آخر

در جوامع امروزی نیاز به تایید شدن برای اکثر افراد امری حیاتی است. بدون شک نمی توان نقش ظاهر افراد را در نوع قضاوتی که در مورد آن ها صورت می گیرد نادیده گرفت. شما برای حضور در یک جمع تمام جوانب را رعایت کرده و سعی می کنید تا حد امکان آراسته و منظم به نظر بیایید. این نوعی احترام به دیگران نیز به حساب می آید.

از جمله مواردی که به همه افراد توصیه می شود رعایت بهداشت دندان است. با همه مراقبت ها، ناگزیر مواردی پیش می آید که ما نیاز به ترمیم دندان پیدا می کنیم. با پیشرفت تکنولوژی روش های جالب توجهی به این منظور از طرف جامعه دندانپزشکی زیبایی به افراد معرفی شده است.

ونیر کامپوزیت یکی از روش های مورد تایید دندان پزشکان برای بر طرف کردن نواقص قابل مشاهد دندان مانند شکل و رنگ نامناسب دندان است که با ارائه خدمات زیبایی، حس اعتماد بنفس را در افراد افزایش داده و باعث می شود افراد در موقعیت های مختلف بتوانند آنگونه که شایسته است خود و توانایی های خود را ارائه دهند.

کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته

کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته اکثر خدمات دندانپزشکی  مانند ایمپلنت، ارتودنسی، لامینیت، کشیدن و پرکردن دندان ها در این کلینیک انجام می شود. کلینیک دندانپزشکی آرمانی همواره کوشیده است تا با...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته