مزایای لمینیت دندان و مراقبت از آن - کلینیک دندانپزشکی آرمانی

مزایای لمینیت دندان و مراقبت از آن

مزایای لمینیت دندان و مراقبت از آن

لمینیت دندان

این که همه افراد این روزها به دنبال داشتن لبخندی زیبا و جذاب هستند اصلا چیز عجیبی نیست. داشتن دندان‌هایی زیبا و مرتب در سال‌های گذشته فقط یک آرزو بود اما علم دندانپزشکی زیبایی، این آرزو را به حقیقت رسانده است. امروزه در کلینیک‌های دندانپزشکی، بسیاری از مشکلات و عیوبی که در ظاهر دندان‌ها وجود دارند برطرف می‌شوند و پزشکان با به‌کارگیری مواد و شیوه‌های درمانی مختلف لبخندی زیبا و جذاب را برای افراد خلق می‌کنند. یکی از این روش‌های درمانی طراحی لبخند، لمینت دندان است.

کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی آرمانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

چند سالی است که در پی پیشرفت علم دندانپزشکی و تکنولوژی، دندانپزشکان با انجام درمان ­های زیبایی که گاهی شامل چندین درمان مختلف است اقدام به طراحی طرح لبخند می­ کنند و با تکنیک ­های خاص، عزیزانی که تاکنون از نعمت داشتن لبخندی زیبا محروم بوده­ اند را به آرزوی خود می­ رسانند.

برای افرادی که در کودکی و یا در طول زندگی دندان‌هایشان دچار شکستگی، تغییر رنگ شده و یا دندان‌های نامتوازن دارند و به اصطلاح لبخند زیبایی ندارند، لمینت بهترین شیوه درمان برای آنها خواهد بود.

لمینیت چیست؟

لمینت ­ها پوسته ‌های نازکی از جنس سرامیک هستند که متناسب با ظاهر و دندان هر شخص به صورت منحصر به فرد ساخته می­ شوند. در ساخت لمینت از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده می شود. در حقیقت لمینت های سرامیکی ترکیبی از چندین لایه خیلی ظریف اما محکم سرامیکی هستند که بر روی مینای دندان چسبانده می­ شوند.

پس از تراشیدن سطح اندکی از دندان مراحل قالب­ گیری انجام می ­شود، سپس این لایه نازک سرامیکی که قطر آن حداکثر چند میلیمتر است، ساخته می­ شود و با چسب مخصوص روی  بخش جلویی دندان­ ها متصل می­شود و مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول دندان ها را تغییر داده و برای فرد لبخندی جذاب ­تر و زیباتر به وجود خواهد آمد.

برخی علاقه‌مند به رنگ‌های بسیار سفید هستند و برخی تمایل دارند رنگ لمینت‌ها نزدیک به رنگ طبیعی دندان‌هایشان بوده و جلوه‌ای طبیعی تر داشته باشند. البته روند انجام کار لمینت متفاوت بوده و هر شیوه مراحل و مواد مصرفی مختص به خود را خواهد داشت.

 

روکش ها در قسمت جلوی دندان قرار می گیرند که هنگام لبخند زدن نمایان می شوند و به بیماران لبخندی خیره کننده می دهد. نقایصی مانند دندان های جمع شده، اندازه های دندان های خیلی کوتاه یا نامنظم یا دندانهایی که لکه دار یا نامرتب هستند با روکش پوشانده می شوند. کل این مراحل در مدت زمان کوتاه انجام می شود.

روکش ها معمولا روی هشت دندان جلویی بالا قرار می گیرند. اما در مورد دندان تراش خورده یا شکسته، برخی از دندانپزشکان ممکن است فقط یک روکش را برای بیمار در نظر داشته باشند، اما بسیاری از آنها برای داشتن یک لبخند یکنواخت و زیبا تا هشت واحد را  توصیه می کنند.

 

مزایای لمینیت دندان:

طبیعی و زیبا هستند

روکش  های پرسلنی ظاهری بسیار طبیعی دارند و دقیقا مشابه رنگ و ظاهر واقعی دندان شما هستند. آن ها نور و روشنایی را به همان شکلی که دندان های واقعی خودتان ساطع می کنند برمیگردانند به دلیل اینکه شفاف و بسیار نازک هستند.

از مواد با دوام ساخته شده و ماندگاری بالایی دارد

یکی از مهمترین مزایای لمینت دندان طول عمر و ماندگاری آن ها است. به طور متوسط اگر به خوبی از آن ها محافظت و مراقبت کنید طول عمر لمینت دندان چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ سال خواهد بود.

لمینیت دندان می توانند تراشه ها، ترک ها و تغییر رنگ را بپوشانند

روکش های دندانپزشکی قادر به رفع مشکلات زیبایی کوچکی هستند که هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن قابل مشاهده است. در طی یک مشاوره دندانپزشکی، دندانپزشک شما می تواند تعیین کند که آیا شما کاندیدای احتمالی روکش هستید یا خیر. به عنوان مثال، دندانپزشک شما ممکن است فقط روکش هایی را برای دندانهای شما پیشنهاد کند که شکافهای اندک بین دندانهای جلویی شما بسته شود.

اگر دندانتان شکسته است، دندانپزشک شما ممکن است توصیه دیگری برای رفع این ایراد توصیه کند. در هر صورت دندانپزشک شما می تواند راه حل مناسبی برای لبخند شما پیدا کند.

 لمینیت دندان نیاز به حذف کمی از مینای دندان دارند

وقتی مینای دندان از بین رفت، برای همیشه از بین رفته است. خوشبختانه لمینیت ها فقط به یک لایه نازک نیاز دارند تا برداشته شوند. از آنجا که روند روکش لمینیت غیر تهاجمی است، ممکن است حتی برای هیچ بخشی از آن نیازی به بیهوشی نداشته باشید.

در حالی که روکش های چینی به قسمت جلوی دندان های شما متصل می شوند، همچنین تاج دندان و پل های دندانی باید روی دندان یا چند دندان قرار بگیرند. این بدان معناست که دندانپزشک شما مجبور است مینای دندان بیشتر از روکش را حذف کند.

هم رنگ دندان های مجاور شما هستند

دندانپزشک زیبایی طوری رنگ لمینت را برای شما درست می کند که کسی متوجه غیرطبیعی بودن آن نمی شود. متخصص معمولا رنگ لمینت شما را نزدیک به رنگ دندان های مجاورش انتخاب می کند.

در لحظه لبخند شما را اصلاح می کند

نصب لمینت دندان سریع است و بعد از نصب ،شما به سفیدی و زیبایی لبخند مورد نظر خود می رسید. نصب لمینت ها در کوتاه مدت انجام می شود و نهایتا طی دو جلسه انجام داده می شود. پس کوتاهی پروسه را نیز از مزایای لمینت دندان در نظر بگیرید.

مشکلات زیادی را ترمیم و پنهان می کند

از دیگر مزایای لمینیت دندان این است که می تواند شکل، رنگ و موقعیت دندان (در صورت جزئی بودن) را هم زمان بهبود ببخشد. بنابراین اگر طیف وسیعی از نقایص زیبایی زیر را داشته باشید می توانید با کمک لمینت دندان آن ها را برطرف کنید:

  • وجود فاصله بین دندان ها
  • تغییر رنگ دائمی دندان
  • کج بودن دندان
  • دندان شکسته
  • لب پر شدن دندان
  • ترک خوردن دندان

 نیاز به تراشیدن زیادی نیست

برای نصب اغلب روکش های دندانی شما باید بخش زیادی از مینای دندان ها را تراش دهید. اما یکی از مزایای لمینت دندان این است که نیاز کمی به تراش مینای دندان دارد. از آنجایی که لمینیت دندان بسیار نازک است نیاز کمی هم به تراش سطح مینا دارد. بنابراین آسیبی به دندان وارد نخواهد شد.

با سایر پروسه های دندانپزشکی تداخل ندارد

لمینت  دندان ممکن است در ترکیب با روش های ترمیم و اصلاح دندان مانند تاج دندان، پل دندانپزشکی، ایمپلنت دندان، بلیچینگ و حتی باندینگ دندان بکاربرده شود و هیچ تداخلی با آن ها ندارد.

نیازی نیست همه دندان ها روکش شوند

خبرخوب این که برای روکش دندان شما تنها باید دندان های جلو را لمینیت کنید. به عبارتی شما می توانید تنها یک دندان را روکش کنید و یا اینکه از هر فک ۸ دندان جلو را روکش دندان کنید.

خیلی زود نصب می شوند

برای نصب لمینیت دندان شما کلا به دو جلسه نیاز دارید که هر جلسه نزدیک به یک ساعت طول خواهد کشید. پس یکی از مزایای لمینت دندان، کم بودن مدت زمان نصب است. بین هر دو جلسه نیز چیزی بین ۱ تا ۳ هفته زمان لازم است.

زمان ریکاوری کمی نیاز دارد

بعد از قرار دادن روکش ها، خیلی سریع می توانید از صندلی دندانپزشکی بلند شده و به خانه بروید. هیچ دوره نقاهت خاصی ندارید و به شرط پیروی از دستورالعمل های متخصص دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان می توانید روز بعد به زندگی عادی خود بازگردید.

لمینیت چگونه  و در چند روز انجام می شود؟

 در طی ویزیت اول، دندانپزشک قالب دندان های شما را برای ارسال به آزمایشگاه آماده سازی می کند. این همان چیزی است که برای ایجاد یک روکش مخصوص به ساختار دهانی شما استفاده خواهد شد. در این بین برای محافظت از دندان های شما دندانپزشک روکش های موقتی قرار می دهد.

درجلسه دوم مراجعه، روکش های شما آماده خواهد شد. سپس دندانپزشک روکش ها را با رنگ و اندازه مینای دندان می سنجد و روکش ها را در جای خود قرار می دهد. و در پایان روند درمان، لبخند زیبای جدید شما بر روی صورتتان نمایان می شود.

راه‌های مؤثر برای مراقبت از لمینت:

برای اطمینان از اینکه روکش‌های لمنیت شما مدت طولانی ماندگار خواهند بود، باید به طور صحیح و مناسبی از آن‌ها مراقبت کنید. در اینجا چند روش مؤثر برای مراقبت از لمینت‌های شما آورده شده است.

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

برای مراقبت از لمینت خود باید روزی دو بار مسواک بزنید. هدف از مسواک زدن از بین بردن پلاک است. پلاک ماده نرم و چسبنده‌ای است که از ذرات مواد غذایی، بزاق و باکتری‌هایی که به دندان‌های شما وصل می‌شوند تشکیل شده است. باکتری‌های موجود در پلاک اسیدی تولید می‌کنند که به مینای دندان حمله می‌کند و بدین ترتیب حفره‌هایی را بر روی دندان تشکیل می‌دهد. پلاک همچنین می‌تواند باعث التهاب لثه شود و در صورتی که به مدت طولانی روی مینای دندان بماند می‌تواند منجر به ایجاد عفونت شود. درست است که خود ونیرها در برابر پوسیدگی قرار نخواهند گرفت اما مینای دندان زیر آن می‌تواند پوسیده شود و تغییر رنگ دهد. بنابراین بر ظاهر لمینت تأثیر می‌گذارد. برای مسواک زدن از تکنیک مناسب استفاده کنید تا بدون آسیب زدن به لثه، تا جایی که می‌توانید پلاک‌ها را از روی دندان خود تمیز کنید. دقت کنید که موی برس با لثه در زاویه 45 درجه قرار داشته باشد و برای مسواک زدن از حرکت دایره‌ای استفاده کنید. بیشتر افراد علاقه‌مند به استفاده از حرکت عقب و جلو هستند. این حرکت به دلیل خطر زیادی که به مرور زمان برای لثه‌های شما ایجاد می‌کند، توصیه نمی‌شود.

از مسواک مناسب استفاده کنید 

انتخاب نوع مسواک بسیار مهم است. حتما از مسواک نرم استفاده کنید. ثابت شده است که مسواک‌های نرم نیز دقیقا به اندازه مسوا‌ک‌های سفت پلاک‌ها را از بین می‌برند. هنگامی که از یک مسواک سفت و سخت استفاده می‌کنید، احتمال آن وجود دارد که به لایه نازک اطراف لمینت خود آسیب بزنید. این امر باعث می‌شود لثه به عقب برود و بنابراین احتمال قرار گرفتن روکش‌ها در معرض هوا و مواد مضر دیگر افزایش می‌یابد. بهترین مسواکی می‌توانید استفاده کنید مسواک برقی است زیرا می‌توانید فشاری را که هنگام مسواک زدن نیاز دارید، تنظیم کنید. این بدان معناست که به خوبی لمینت و دندان‌های شما را تمیز می‌کند و فشار زیادی به لثه شما وارد نمی‌کند. با این وجود، صرف نظر از نوع مسواک، طرز مسواک زدن شما نیز مهم است. عجله نکنید. مسواک زدن شما حداقل باید دو دقیقه طول بکشد.

اطمینان حاصل کنید که در حین مسواک زدن، تمام دندان‌های خود را تمیز می‌کنید. به عنوان مثال، ابتدا می‌توانید قسمت بیرونی سمت چپ بالای دهان خود را تمیز کنید و سپس در سمت قسمت جلوی دهان خود کار کنید. همین کار را با قسمت داخلی دندان‌ها نیز تکرار کنید و سپس به سمت راست بروید و همین کار را انجام دهید. این تکنیک را در قسمت تحتانی دهان خود تکرار کنید.

حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید 

توصیه می‌شود هر روز نخ دندان استفاده کنید تا لبه‌های لمینت بین دندان‌ها تمیز شود. نخ دندان معمولی از جنس نایلون موم شده و یک پاک کننده مؤثر است اما ممکن است نخ کشیدن بین دندان‌هایی که به هم چسبیده‌اند و فاصله‌ای ندارند سخت باشد. نایلونی که موم ندارد، نازک‌تر است و می‌تواند به راحتی بین دندان‌های شما قرار بگیرد اما مستعد خرد شدن است. نخ را بالا و پایین نکشید. این امر باعث می‌شود قسمت‌هایی را که نزدیک هم قرار گرفته‌اند به طور مناسب تمیز نکند. نخ دندان را بین دندان‌های خود قرار دهید و به آرامی آن را در طرفین دندان خود بکشید. اکنون نخ را دور یک دندان به شکل C بپیچید و نخ را به سمت بالا و پایین بکشید تا مطمئن شوید که تمام زوایای دندان به درستی تمیز می‌شوند. این کار را تا زیر لثه ها انجام دهید. تا جایی که پلاک به راحتی قابل مشاهده نیست. حالا بدون برداشتن نخ دندان، آن را به سمت دندان مجاور بکشید و همین روند را تکرار کنید.

خمیردندان مناسب انتخاب کنید 

برخی از خمیردندان‌ها حاوی مواد ساینده مضر هستند که می‌توانند به سطح بسیار صیقلی لمینت‌ها آسیب برساند. چنین خمیردندان‌هایی باعث می‌شوند لمینت شفافیت خود را از دست بدهد و کدر شود. این خمیر دندان‌ها ساخته شده‌اند تا دندان‌های شما سفیدتر از حد معمول به نظر برسند اما برای ونیرها مناسب نیستند. از خمیردندان‌هایی که جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و بی‌کربنات سدیم دارند، که به عنوان یکی از اجزای تشکیل‌دهنده خمیردندان‌های ساینده هستند، اجتناب کنید. دندانپزشک شما بهترین نوع خمیر دندان را به منظور استفاده برای لمینت‌ها به شما توصیه می‌کند.

از دهان شویه استفاده کنید 

اکثر مردم دوست دارند از دهان شویه استفاده کنند زیرا باعث می‌شود دهانشان تازه شود. دهان شویه با فلوراید می‌تواند برای لمینت‌های شما مفید باشد اما از آن به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان استفاده نکنید. هنگام استفاده از دهانشویه، از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. الکل می‌تواند باعث خشک شدن دندان در دهان شما شود. بزاق عملکردهای مفیدی در دهان دارد که شامل شستن پلاک و باکتری‌ها است. آنزیم‌های موجود در بزاق نیز به کاهش اسیدیته در دهان شما کمک می‌کند که می‌تواند منجر به تشکیل خلط شود. اما اگر به طور طبیعی دهان خشک دارید، می‌توانید آدامس یا نعنا را برای تحریک تشکیل بزاق خود بجوید. اما حتما دقت کنید که آدامس یا نعنا را با شکر را مصرف نکنید زیرا این امر می‌تواند برای دندان‌های شما مضر باشد. نعنا و آدامس بدون شکر حاوی زایلیتول دارای خواص ضد میکروبی هستند و به اثبات رسیده که حفره‌ها را کاهش می‌دهند.

مراقب آنچه می‌خورید و می‌نوشید باشید 

غذایی که می‌خورید و مایعاتی که می‌نوشید تأثیر زیادی بر سلامت دندان‌های طبیعی شما و ماندگاری لمینت‌های شما دارند. البته همه می‌دانند که آب نبات قند زیادی دارد و برای دندان خوب نیست. همچنین، بیشتر غذاهای فرآوری شده دارای قند بالایی هستند، بنابراین توصیه می‌شود برچسب این قبیل غذاها را بخوانید تا میزان قند موجود در آن را بدانید. اکثر مردم تصور می‌کنند که رژیم غذایی شان مناسب است تا جایی که متوجه شوند رژیم غذایی آن‌ها دندان‌هایشان را در معرض خطر پوسیدگی قرار داده است. از غذاهایی که میزان اسیدیته بالایی دارند مانند مرکبات پرهیز کنید. قرار گرفتن دندان در معرض اسیدیته بالا برای مدت زمانی می‌تواند باعث خورده شدن مینای دندان شما شود. بسیاری از میوه‌ها و آب میوه‌ها نیز سطح اسید و هم قند بالایی دارند. این بدان معنا نیست که شما نباید میوه بخورید. میوه بخورید زیرا میوه‌ها برای بدن مفید هستند اما مطمئن شوید که بلافاصله پس از خوردن آن‌ها مسواک می‌زنید تا اسیدیته از بین برود. همچنین، آب میوه‌ها را در حد اعتدال بنوشید.

از نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه خودداری کنید. نوشابه نه تنها برای سلامتی شما مفید نیست بلکه برای دندان‌های شما نیز مضر است. این نوشیدنی‌ها دندان‌های شما را در معرض میزان قند و اسیدیته بالایی قرار می‌دهند. در صورت امکان، نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا میزان مصرف آن را محدود کنید.

از  خوردن غذاهای سفت خودداری کنید 

این یک قاعده کلی است که برای مراقبت از دندان‌ها استفاده می‌شود. از دندان‌های خود به عنوان ابزاری برای باز کردن چیزهایی مانند درب بطری استفاده نکنید. چنین فعالیت‌هایی نه تنها برای دندان‌های شما بلکه برای لمینت‌های شما نیز مضر است. مواد سفت مانند درب بطری نه تنها می‌تواند دندان‌های شما را خرد کند و یا بتراشد بلکه به لمینت‌های شما نیز آسیب می‌زند. اگر چیزهای سفت مانند مداد، قلم یا حتی یخ را از سر عادت گاز می‌گیرید، بهتر است اگر می‌توانید تدابیری را برای به حداقل رساندن این عادت استفاده کنید.

درست است که لمینیت ها از مواد محکمی ساخته شده‌اند، اما باید از برخی اقدامات احتیاطی برای محافظت از آن‌ها استفاده کنید. دندان‌های شما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دندان‌های جلویی برای گاز گرفتن مواد غذایی در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که دندان‌های آسیا برای خرد کردن و جویدن طراحی شده‌اند. از گاز گرفتن غذای سفت با دندان‌های جلویی، به ویژه اگر لمینیت دارید، خودداری کنید. گرانولا، آب نبات سفت، قسمت سفت نان پیتزا یا نان سفت را باید با احتیاط زیادی استفاده کنید.

توصیه ما به شما:

اگر بین انتخاب روش‌های ترمیمی و زیبایی دندان تردید دارید بهتر است قبل از تصمیم گیری این نکته را بدانید که زیبایی ظاهری پس از درمان لمینت‌ نسبت به سایر روش های ترمیمی دندان بیشتر است، چراکه فضای انجام تغییرات بیشتر خواهد بود. به عبارتی اگر به دنبال تغییرات اساسی برای دندان­ هایتان هستید توصیه می‌شود با صلاحدید دندانپزشک از مزیت زیبایی لمینت‌ دندان برخوردار شوید.

 

 

 

 

 

کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته

کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته اکثر خدمات دندانپزشکی  مانند ایمپلنت، ارتودنسی، لامینیت، کشیدن و پرکردن دندان ها در این کلینیک انجام می شود. کلینیک دندانپزشکی آرمانی همواره کوشیده است تا با...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی آرمانی فرشته