علت تورم و قرمزی لثه در کودکان چیست؟ - دکتر مژده بقایی انارکی

علت تورم و قرمزی لثه در کودکان چیست؟

علت تورم و قرمزی لثه در کودکان چیست؟

علت تورم و قرمزی لثه در کودکان چیست؟

هیچ چیز شادتر از دیدن لبخند کودک شما نیست. اما کودکان شما به محض رشد دندان های شان، مستعد ابتلا به بیماری های لثه می شوند، همچنین به عنوان التهاب لثه یا بیماری پریودنتال شناخته می شوند.

دکتر مژده بقایی انارکی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مژده بقایی انارکی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

گرچه این وضعیت در بزرگسالان بیشتر است، اما همچنان می تواند به لثه های کودک شما نیز حمله کند. خوشبختانه، درمان التهاب لثه معمولاً ساده است و فرصتی عالی برای آموزش عادت های بهداشت دهان و دندان به فرزندان است.

در بعضی موارد ممکن است بیماری لثه بدون هیچ‌گونه درد و علائمی، پیشرفت کند. دندانپزشک اطفال با انجام معاینات دوره‌ای به‌طور منظم و بررسی نشانه‌های اولیه بیماری‌های پریودنتال، این بیماری‌ها را در همان مراحل اولیه آن تشخیص داده و قبل از آنکه پیشرفت زیادی کند و برای کودک شما مشکل‌ساز شود، می تواند آن را درمان کند.

در اینجا، ما علائم التهاب لثه در کودکان و آنچه را که می توانید برای پیشگیری و معکوس کردن آن انجام دهید، بررسی خواهیم کرد.

التهاب لثه چیست و علائم آن چیست؟

آیا هنگام مسواک زدن کودک، آیا تورم یا قرمزی در اطراف دندان و لثه وی مشاهده می شود یا اینکه کودک از درد و حساسیت شکایت دارد؟ یا وقتی بعد از مسواک زدن آبکشی می کنند، کمی خون را می پاشند؟ همه اینها می تواند نشانه های التهاب لثه باشد.

پلاکی که در امتداد خط لثه و در بین دندان ها قرار دارد باعث التهاب لثه می شود. پلاکی که پس از مسواک زدن روی دندان ها باقی می ماند، روی سطح دندان سفت می شود و به ترشح تبدیل می شود. تارتار سخت است، باکتری ها را جمع می کند و فقط توسط یک متخصص دندان پزشکی قابل برداشت است. به همین دلیل اگر تارتار و پلاک روی دندان های کودک شما باقی بماند، می تواند باعث تحریک بافت لثه اطراف دندان های کودک شود، که منجر به خونریزی و تورم می شود که نشانه های التهاب لثه است.

بیماری‌های لثه ممکن است کاملاً بدون درد باشد، بنابراین آگاهی داشتن نسبت به علائم ظاهری این بیماری‌ها و پیگیری جدی و دقیق آن از اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از پیشرفت بیماری برخوردار است.

مهم‌ترین این علائم عبارت است از:

ورم، قرمزی، حساسیت و خونریزی لثه

خون افتادن لثه‌ها در زمان مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان

بوی بد مداوم دهان و یا بدطعم شدن دهان کودک (درمان بوی بد دهان کودکان به روش های مختلفی انجام خواهد شد)

لق شدن یا افتادن دندان‌ها

تحلیل رفتن یا پس کشیدن لثه از روی دندان‌ها

علائم مشهود تجمع چرک و عفونت در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها و در فضای بین لثه و دندان

تغییر در وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم در زمان گاز زدن

علت بروز بیماری های لثه در کودکان چه می تواند باشد؟

  1. مهم‌ترین علت بیماری‌های خفیف لثه در کودکان معمولاً عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.
  2. ابتلاء به بعضی از بیماری‌ها می‌تواند باعث افزایش خطر بروز بیماری های لثه در کودکان شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری‌های زیر اشاره کرد:
  • سندرم کیندلر
  • دیابت نوع ۱
  • سندروم دان
  • پاپیلون
  • سندروم پاپیلون لفور
  1. عوامل ژنتیکی و ارثی نیز می‌تواند خطر بروز بیماری‌های لثه در کودک را افزایش دهد. بنابراین اگر هر گونه سوابق فامیلی از بیماری‌های لثه دارید، حتماً به دندانپزشک کودک خود اطلاع بدهید.

 

مسواک زدن دندان های آنها

مسواک زدن منظم و کامل برای پیشگیری و برگشت ورم لثه ضروری است. در حالی که کودکان بالای پنج سال به احتمال زیاد و بدون نظارت بزرگسالان می توانند به طور مستقل دندان های خود را مسواک بزنند، کودکان کم سن تر به شکل گیری عادت ها و مهارت های خود نیاز دارند که والدین باید برای رسیدن به این مهارت کمک شان کنند. هر کودک متفاوت است، بنابراین ممکن است لازم باشد به نکاتی در مورد چگونگی کمک به کودک خود دقت کنید تا مسواک بزند. اما آنچه در مسواک زدن مهم است مسواک زدن با موی نرم است. مسواک کودک خود را حداقل هر ۳ تا ۴ ماه یک بار عوض کنید، زیرا خود مسواک‌های کهنه و فرسوده نیز می‌تواند به لثه‌های کودک شما صدمه بزند.

برای مسواک زدن دندان‌ها همیشه از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. بعضی از پزشکان نیز توصیه می‌کنند که هر روز از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید برای شستشوی دندان‌ها استفاده شود.

تمیز کردن بین دندان های آنها

علاوه بر مسواک زدن، تمیز کردن بین دندان های کودک با استفاده از دستگاه تمیز کننده بین دندانی مانند نخ دندان یکی از مهمترین موارد دفاعی در برابر به وجود آمدن پلاک روی دندان است. اما همانطور که ممکن است مطلع باشید، ایجاد نخ دندان عادت آسانی نیست.

خوشبختانه شما می توانید نخ دندان طعم دار را انتخاب کنید تا کودک شما رغبت بیشتری برای انجام این کار داشته باشد. یک توصیه کلی این است که کودک خود را با داشتن حتی دو دندان شیری از حدودا دو یا سه سالگی  به کشیدن نخ دندان عادت دهید.

هنگامی که فرزندان شما به سن ده سالگی برسند، باید خودشان بتوانند به طور مستمر نخ دندان بکشند. یک متخصص بهداشت دندان می تواند به شما مهارت صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای کودک شما را آموزش دهد.

برنامه ریزی تمیز کردن

همانطور که قبلا ذکر شد ، هنگامی که تارتار جمع می شود، فقط یک متخصص می تواند آن را از بین ببرد. دندانپزشک ها تمیزکاری های حرفه ای انجام می دهند که می تواند به برگشت ورم لثه کمک کند. اگر علائم التهاب لثه کودک شما شدید است، یک تمیز کردن ویژه ترتیب دهید تا یک متخصص دندانپزشکی در اسرع وقت آنها را برطرف کند. در غیر این صورت ، حتماً هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

در طی این ویزیت ها، دندانپزشک با یک مجموعه مناسب از ابزار جرم گیری پلاک را برداشته و آنها را با خمیر مخصوص لکه بری جلا می دهد. این تمیز کردن حرفه ای تجمع پلاک های دندان ها و لثه های کودکان شما را از بین می برد و بهداشت دهان و دندان را در سراسردندان کودک تان مهیا می کند.

مراقبت مداوم از دندان‌ها اهمیت زیادی در حفظ سلامت دهان و دندان کودک شما دارد. به منظور مراقبت مداوم از دندان‌های کودک خود به‌‌طور مرتب – به ویژه برای جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها – حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

مرطوب کردن دهان خشک

خشکی دهان باعث خونریزی لثه در اطراف دندان های فوقانی می شود. کودکانی که مجاری بینی شان مسدود است و یا به طور عادی یا هنگام خواب از طریق دهان خود نفس می کشند، می توانند دچار خشکی دهان و لثه های مستعد خونریزی شوند.

به این دلیل که عدم وجود بزاق باعث رشد باکتری های بیشتری می شود که منجر به التهاب لثه می شود. خوشبختانه استفاده از یک لایه نازک از ژل نفتی روی لب ها و لثه ها و داشتن یک لیوان آب در شب به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می کند.

اگر کودک شما از تنفس مزمن دهان برخوردار است، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا علت و توصیه ها برای درمان را شناسایی کنید. تنفس دهانی ممکن است مربوط به مشکلات رشد فک باشد، بنابراین ممکن است به مراجعه به متخصص ارتودنسی نیاز باشد.

خلاصه

خوب است بهداشت دندان را رعایت کرده و اقدامات بهداشت دهان و دندان را با فرزندان خود انجام دهید تا التهاب لثه را کاهش داده و از بین ببرید. هرچه بیشتر این عادت ها را تشویق کنید و همچنین میوه ها و سبزیجات سالم برای آنها فراهم کنید، نقشی اساسی در پیشگیری از التهاب لثه کودک تان خواهید داشت.

رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید. از دادن خوراکی‌ها و مواد غذایی که با قند زیاد آماده می‌شوند مانند اسنک و تنقلات شیرین به کودک خود اجتناب کنید، زیرا باکتری‌ها به قند خیلی علاقه دارند و به همین علت بر روی بقایای مواد قندی در دندان‌ها، پلاک‌های باکتریایی تشکیل می‌شود.

می توانید با مراقبت مداوم در خانه، لثه های آسیب دیده کودک خود را طی چند هفته،  یا چند روز، به حالت صورتی طبیعی خود در آورید. با این حال، اگر یک رژیم غذایی خوب و مراقبت های عالی از دهان و دندان باعث بهبود التهاب لثه در کودکان شما نشود، از متخصص دندان پزشکی خود وقت بگیرید. آنها می توانند مسئله را مورد بحث قرار دهند، علل جدی تر را رد كنند و بهترین برنامه درمانی را توصیه كنند.

یادگیری نحوه درمان التهاب لثه در کودکان نوپا و کودکان ممکن است یک کار بزرگ به نظر برسد. با این حال برای اینکه ددان کودک شما همیشه سالم باشد باید به تجمع پلاک، مراقبت از دهان و دندان، خوردن غذاهای سالم و رعایت کردن منظم بهداشت دهان و دندان کود تان مدام دقت و توجه کنید.

وقتی لثه های فرزندتان دوباره سفت و سالم شد، این عادات خوب بهداشت دهان و دندان را ادامه دهید. به این ترتیب، آنها همان لبخند زیبایی را که دوست دارید برای زندگی شان روی صورت خود حفظ  خواهند کرد.

دکتر مژده بقایی انارکی

دکتر مژده بقایی انارکی فارغ التحصیل دندان پزشکی کودکان و نوجوانان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۸۴. رئیس بخش دندانپزشکی کودکان کلینیک تخصصی امام علی درمان کودکان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسام الدین حقدان

    سلام وقت بخیر پسر 4 ساله ای دارم که متاسفانه بر اثر ضربه به فک پایین به تشخیص یکی ار پزشکان‌در شیراز 3 تا از دندونای جلو‌یی بایستی کشیده شود از آنجا که قبلا تعریف کار شما رو شنیدم و آقای دکتر شهرام اسعدی شما رو به من معرفی کردند ممنون میشم در این خصوص راهنمایی بفرمایید آیا جهت درمان میتوانم بیام تهران و از توانایی شما بهره مند گردم

  • امیرعلی

    پوشش شما مناسب نیست

  • ملیحه جعفرآبادی

    فقط لطفا اگه امکان دارد بین ساعت۵ تا۷ عصرباشه برای من بهتره بازهم ممنونم وبی نهایت سپاسگزارم

  • ملیحه جعفرآبادی

    سلام خانوم دکتر عزیز شمارو خانوم دکتر سیرجانی معرفی کردند می خواستم بدونم باید منتظر اوکی ازطرف شما باشم وحداکثرتاچه زمانی ممنونم از لطفتون

  • لغو پاسخ
دکتر مژده بقایی انارکی