روش های مراقبت از دندان کودکان - دکتر مژده بقایی انارکی

روش های مراقبت از دندان کودکان

روش های مراقبت از دندان کودکان

روش های مراقبت از دندان کودکان

همانطور که می‌دانید ریشه بسیاری از مشکلات دهان و دندان در دوران کودکی است. اگر کودک، مشکل دندان و لثه داشته باشد و این مشکل برطرف نشود، به احتمال زیاد در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
مراقبت و حفظ سلامت دندان و لثه در کودکی سبب رشد مناسب لثه می‌شود و فاصله مناسب و مورد نیاز برای رشد دندان‌ها را در آینده در پی خواهد داشت.
دندان های سالم برای سلامت کلی کودک شما مهم هستند. آنها به کودک شما کمک می کنند غذا بخورد و صحبت کند. مراقبت شدید از دهان و دندان با رشد کودک به تنظیم عادت های خوب دندان کمک می کند. مراقبت های ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به عفونت، بیماری یا سایر مشکلات دندان شود.
با استفاده از این نکات کمک کنید تا بهداشت دندان کودک تان میسر شود:
اجازه دهید کودکان در انتخاب مسواک خود کمک کند. آنها می توانند یکی را انتخاب کنند که رنگ یا شخصیت مورد علاقه داشته باشد.
بگذارید کودکان در انتخاب خمیر دندان کمک کند. آنها می توانند طعم مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
کتابهایی بخوانید یا فیلمهایی را ببینید که در مورد بهداشت دندان صحبت می کنند.
برای اطمینان از مسواک زدن بچه ها به مدت 2 دقیقه از تایمر استفاده کنید. یا برای کمک به نگه داشتن زمان، آهنگ مورد علاقه او را پخش کنید.
برای مراقبت از دهان و دندان خوب به کودکان پاداش دهید. به آنها غذا یا غذاهای شیرین ندهید. در عوض چیزی سالم یا ساده مانند برش های سیب یا یک ستاره طلایی ارائه دهید.

دکتر مژده بقایی انارکی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مژده بقایی انارکی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

راهی برای بهبود سلامتی

نقش فلوراید

فلوراید برای سلامت دندان کودک شما مهم است. مشخص شده است که فلوراید باعث کاهش حفره در دندان های شیری ودائمی می شود. همچنین با سخت شدن مینای دندان به تقویت دندان کمک می کند. کودکان باید آب آشامیدنی دارای فلوراید بنوشند. بسیاری از شهرها ملزم به افزودن فلوراید به آب لوله کشی هستند. فیلترهای آب، مانند Brita ، فلوراید را از بین نمی برند.
اگر آب شما حاوی فلوراید نیست، ممکن است کودک شما نیاز به مصرف مکمل خوراکی فلوراید داشته باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید فرزند شما به این کار احتیاج دارد یا خیر. هنگامی که کودک شما شروع به مراجعه به دندانپزشک می کند ، یک لاک فلوراید یا تمیز کردن دندان های خود دریافت می کند.
مقدار زیاد فلوراید می تواند باعث ایجاد لکه های دندان شود و ممکن است برای سلامتی کودک شما مضر باشد. مطمئن شوید که کودک شما خمیر دندان های حاوی فلوراید یا دهانشویه را نمی بلعد. تمام دستورالعمل های مکمل های فلوراید را دنبال کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

بهداشت دندان باید از زمانی که کودک شما کودک است شروع شود. استفاده از مسواک نرم در اندازه کودک را از حدود 1 یا 2 سالگی شروع کنید.
شما باید حداقل دو بار در روز دندان های کودک خود را با آب مسواک بزنید. همچنین می توانید یک خمیر کوچک دندان که فلوئور در آن نیست اضافه کنید.
این نوع خمیردندان ها برای بلعیدن کودک شما بی خطر است. هنگامی که کودک شما به اندازه کافی بزرگ شد تا بتواند خمیردندان را بیرون بریزد، می توانید به سراغ فلوراید بروید.
فقط مقدار کمی از فلوراید استفاده کنید. به کودک خود بیاموزید که آن را بین دندان ها، لثه ها و زبانش پخش کند. از پزشک یا دندانپزشک بخواهید روش صحیح مسواک زدن دندان های کودک را به شما نشان دهد.

کودک شما احتمالاً تا 7 یا 8 سالگی به مسواک زدن نیاز دارد. در این زمان، آنها می توانند از مسواک بزرگتر استفاده کنند. باید هر 3 تا 6 ماه یا وقتی فرسوده به نظر می رسد مسواک ها را عوض کنید.
کودکان باید 2 دقیقه مسواک بزنند. استفاده از نخ دندان یکی دیگر از مهمترین موارد مراقبت از دهان و دندان کودک شما است. به کودک خود بیاموزید که حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کند.
می توانید نخ دندان هایی را که روی دسته قرار دارد بخرید تا کار را آسان تر کنید.
همچنین باید به کودک خود بیاموزید که زبان خود را مسواک بزند. این به کاهش میزان باکتری در دهان کمک می کند.
بعد از تمام شدن خوردن و آشامیدن (به جز آب) مطمئن شوید که کودک شما قبل از خواب مسواک زده است.

حفره ها

حفره ها سوراخ هایی هستند که در دندان های شما ایجاد می شوند. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که باکتری ها (میکروب ها) در دهان شما جمع شوند.
قند موجود در غذا و نوشیدنی به اسید تبدیل می شود که می تواند دندان های شما را از بین ببرد. حفره در کودکان شایع است زیرا مسواک زدن دندان های آنها دشوارتر است.
همه افراد در خانواده شما باید به خوبی از دندان های خود مراقبت کنند. افرادی که دارای حفره هستند می توانند باکتری های ایجاد کننده حفره را به نوزادان و کودکان متولد نشده منتقل کنند.

کودک شما ممکن است در معرض خطر پوسیدگی باشد:

روی دندان های آنها لکه های سفید یا نواحی قهوه ای وجود داشته باشد.
نیازهای ویژه مراقبت های بهداشتی مداوم داشته باشید.
اغلب به دندانپزشک مراجعه نکنید.
در اوایل به دنیا آمدن (نارس) یا وزن کم به دنیا آمدند.

رژیم غذایی

کودکانی که غذاها و نوشیدنی های شیرین زیادی می خورند نیز در معرض خطر پوسیدگی هستند. انتخاب غذای سالم مهم است. از مصرف زیاد قند خودداری کنید.
اجازه ندهید فرزند تان مقدار زیادی نوشابه، آب میوه یا نوشیدنی های شیرین بخورد. میان وعده ها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. اگر کودک شما غذای قند دار خورده است، مطمئن شوید که بعد از آن دندان های خود را مسواک زده است.
آدامس برای بچه های بزرگتر بی خطر است. این می تواند مزایایی را فراهم کند ، مانند:
تقویت فک.
کمک به تولید بزاق.
شستن تکه های غذا.
اسید متعادل کننده که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.
نفس تازه کننده.

با این حال، آدامس حاوی قند می تواند باعث ایجاد حفره شود. مقدار آدامس قند کودک خود را جویده و یا فقط آدامس بدون قند به او بدهید.
ایمنی دهان
ایمنی قسمت مهم دیگری از بهداشت دندان است. اگر کودک شما ورزش می کند ، باید از محافظ دهان استفاده کند. این یک نگهدارنده نرم و پلاستیکی است که دندان ها و گاهی لب ها را می پوشاند.
این کمک می کند تا دهان کودک شما در برابر آسیب ها محافظت شود. در صورت نیاز به محافظ دهان متناسب با دندانپزشک خود صحبت کنید.
از دندان های شیری گرفته تا دندانهای بزرگسالان
به طور کلی دندان های شیری بین 4 تا 7 ماهگی شروع به ظاهر شدن می کنند. اولین دندان هایی که وارد می شوند معمولاً 2 دندان جلویی پایین هستند. اکثر بچه ها در حدود 3 سالگی هر 20 دندان شیری دارند.
کودکان می توانند دندان های شیری خود را از اوایل 6 سالگی و تا اوایل 12 سالگی از دست بدهند. در طی این روند، کودک شما با افتادن بچه ها و شکستن بزرگسالان، ترکیبی از دندان ها دارد.
در این مدت ممکن است دندانپزشک در مورد مشکلات احتمالی دندان با شما و فرزندتان صحبت کند. بعضی از بچه ها به درمان ارتودنسی مانند بریس نیاز دارند.
یک مجموعه کامل از دندان های بزرگسالان 32 دندان است. این شامل دندان های عقل است که اکثر افراد تا اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی این دندان ها را نمی گیرند.
مواردی که باید در نظر گرفت
مکیدن انگشتان شست، انگشتان یا پستانک برای کودکان طبیعی است. بیشتر کودکان تا 4 سالگی خود به خود این عادت را ترک می کنند، استفاده طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در چینش دندان شود.
اگر کودک شما بعد از 4 سالگی هنوز عادت مکیدن دارد، با دندانپزشک خود صحبت کنید. در بیشتر کودکان تا حدود 6 سالگی که دندان های جلویی دائمی وارد می شوند، هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد عادت مکیدن وجود ندارد.
چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنید
آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) توصیه می کند که کودکان در حدود اولین تولد خود به دندانپزشک مراجعه کنند. این به دندانپزشک این فرصت را می دهد تا به دنبال مشکلات اولیه دندان های کودک شما باشد.
دندانپزشکان کودکان در زمینه درمان سلامت دندان کودکان تخصص دارند. دندانپزشک در مورد مراقبت های مناسب دهان و دندان با شما صحبت خواهد کرد.
مراجعه به دندانپزشک از سنین پایین به راحتی کودک شما کمک می کند. همچنین عادت خوب معاینات منظم دندانپزشکی را ایجاد می کند. همه افراد باید سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنند.

اگر:
کودک شما دچار درد دندان یا عفونت دندان یا دهان است.

کودک شما یک دندان دائمی از دست می دهد. اگر دندان را پیدا کردید، آن را درون شیر قرار دهید و با خود به دندانپزشک ببرید. آنها ممکن است دوباره بتوانند آن را پیوست کنند.

سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید

آیا فرزند من نیاز به مصرف مکمل های خوراکی فلوراید دارد؟
بهترین نوع مسواک برای کودک من چیست؟
آیا کودک من می تواند از دهان شویه استفاده کند؟
آیا کودک من در معرض خطر پوسیدگی است؟
کودک من چند بار باید به دندانپزشک مراجعه کند؟
آیا اشعه ایکس دندان برای کودک من بی خطر است؟
آیا اشکالی ندارد که فرزند من آدامس بجوید؟

چند روش برای سالم و محکم نگه داشتن دندان های کودکان

تا 2 سالگی

• پس از غذا دادن، لثه ها را با یک گاز استریل پاک کنید. این کار کمک خواهد کرد که لثه ها از پوشش چسبنده ای به نام پلاک که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود پاک شوند.
• نوبت اول مراجعه به دندانپزشک باید بعد از یک سالگی باشد.

3 تا 5 سالگی

• از 3 سالگی، روزی 2 بار مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید، تنها به اندازه یک نخود توصیه می شود. مطمئن شوید که کودک شما پس از مسواک زدن خمیر دندان را تف می کند. به محض حس رویش دومین دندان، استفاده از نخ دندان را شروع کنند.
• تلاش کنید کودک شما عادت مکیدن شست دست و پستانک را از 4 سالگی به بعد ترک کند.
• هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید، تا دندان های کودک شما معاینه شود.

6 تا 9 سالگی

استفاده از نخ دندان را به محض احساس رویش اولین دندان فرزندتان شروع کنید. اجازه دهید بداند که افتادن دندان ها امری طبیعی است، به این صورت دندان های دائمی آغاز به رویش می کنند. تا زمانی که به تنهایی قادر به رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان خود نیستند، شما باید درمسواک زدن و نخ دندان کشیدن کودکان به آن ها کمک کنید. همیشه باید توجه ویژه ای به دندان های عقبی آن ها داشت، چون امکان تجمع پلاک در آن مناطق بیشتر است.

10 تا 12 سالگی

کودکانی که ورزش می کنند برای حفاظ از دندان ها استفاده کنند.

13 سال به بالا

والدین می توانند با یادآوری اینکه لبخند (دندان های) زیبا و بوی خوش دهان، نوجوانان را برای رسیدن به ظاهر و احساسی زیباتر کمک می کنند ، آن ها را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق کنند.

دکتر مژده بقایی انارکی

دکتر مژده بقایی انارکی فارغ التحصیل دندان پزشکی کودکان و نوجوانان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۸۴. رئیس بخش دندانپزشکی کودکان کلینیک تخصصی امام علی درمان کودکان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسام الدین حقدان

    سلام وقت بخیر پسر 4 ساله ای دارم که متاسفانه بر اثر ضربه به فک پایین به تشخیص یکی ار پزشکان‌در شیراز 3 تا از دندونای جلو‌یی بایستی کشیده شود از آنجا که قبلا تعریف کار شما رو شنیدم و آقای دکتر شهرام اسعدی شما رو به من معرفی کردند ممنون میشم در این خصوص راهنمایی بفرمایید آیا جهت درمان میتوانم بیام تهران و از توانایی شما بهره مند گردم

  • امیرعلی

    پوشش شما مناسب نیست

  • ملیحه جعفرآبادی

    فقط لطفا اگه امکان دارد بین ساعت۵ تا۷ عصرباشه برای من بهتره بازهم ممنونم وبی نهایت سپاسگزارم

  • ملیحه جعفرآبادی

    سلام خانوم دکتر عزیز شمارو خانوم دکتر سیرجانی معرفی کردند می خواستم بدونم باید منتظر اوکی ازطرف شما باشم وحداکثرتاچه زمانی ممنونم از لطفتون

  • لغو پاسخ
دکتر مژده بقایی انارکی