اهمیت بهداشت در ماندگاری کامپوزیت - بهراد درخشان

اهمیت بهداشت در ماندگاری کامپوزیت

اهمیت بهداشت در ماندگاری کامپوزیت

در مورد کامپوزیت دندان چه می دانید؟ اکثر افراد اولین سوالی که پس از تصمیم گرفتن به انجام کامپوزیت به فکرشان خطور می کند این است که آیا طول عمر بالایی دارد؟ در یک کلام باید به شما بگویم که اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید، می توانید طول عمر کامپوزیت خود را نیز افزایش دهید.

دکتر بهراد درخشان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با بهراد درخشان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

طول مدت ماندگاری کامپوزیت دندان

اگر کامپوزیت دندان به روش درستی انجام شود و مواد مورد استفاده در انجام آن مرغوب باشد این روش یکی از ماندگارترین روشهای سفید کردن دندان است. دلایل دیگری که در ماندگاری کامپوزیت دندان نقش بسیاری دارد:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • جنس دندان
  • رژیم غذایی فرد

نکته: روش درست تمیز کردن دندان باید توسط دندانپزشک داده شود زیرا اگر تمیز کردن دندان به درستی صورت نگیرد باعث تجمع میکروبها بین پوسته ونیر و دندان می‌شود و همین امر بوی بد و نامطبوع دهان را در پی خواهد داشت که در نهایت منجر به تعویض کامپوزیت ونیر در دهان می‌شود.

عوامل موثر در طول عمر کامپوزیت ها

علل های بسیاری در طول عمر کامپوزیت ونیر تاثیر گذار هستند که تمامی علل های آن را در این مقاله شرح داده شده است . ولی مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر این مسئله در مرحله اول تجربه و مهارت دندانپزشک می باشد و بعد مراقبت های بعد از کاموزیت ونیر می باشد .

همانطور که گفته شد تجربه دندانپزشک مهم ترین علل تاثیر گذار در طول عمر کامپوزیت ونیر می باشد . به این شکل که اگرچه دندانپزشک شما از مواد نامرغوب و غیر استاندارد و با روش های غیر اصولی و با تجربه کم مواد کامپوزیت را روی دندان ها قرار دهد این عامل نه تنها موجب سریع تر خراب شدن لمینت ها می شود بلکه در حین استفاده از مواد غیر نامرغوب امکان دارد مینای دندان دچار صدمه حاد و جدی شود . این صدمه امکان دارد به اندازه ای حاد و زیاد باشد که فرد مجبور شود دندان های خود را بکشد .

پس به همین دلیل باید توجه داشت که می توان با یک انتخاب دقیق در رابطه با دندانپزشک زیبایی خود از دندان هایی زیبا برخوردار بود و در دراز مدت از این دندان های زیبا لذت برد .

 

 مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

همانگونه که گفتیم پایداری و دوام کامپوزیت بسیار بالا می باشد ولی طول عمر آن به رعایت مراقبت های بعد از آن نیز بستگی دارد.

  • به مدت ۴٨ ساعت از میل کردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگ دار مانند قهوه، چای و نوشابه بپرهیزید.
  • خوردن موادغذایی سفت مانند بادام و پسته به مدت ۴٨ ساعت ممنوع است.
  • چنانچه مواد غذایی رنگی میل نمودید حتماً پس از آن از دهانشویه استفاده کرده و مسواک بزنید، این کار موجب جلوگیری از چسبیدن پلاک میکروبی به سطح دندان های فرد می شود.
  • مراجعه به دندانپزشک در فواصل زمانی معین برای سلامت دندان ها بسیار مفید می باشد.
  • امکان دارد بعد از درمان در زمان خوردن یا نوشیدن مواد سرد و یا گرم فرد با مشکل روبرو شود که این امری بسیار عادی می باشد و بعد از گذراندن چند روز این مشکل رفع می شود .
  • به مدت چندین ساعت از خوراکی نباید استفاده کرد .
  • فرد باید سعی در این داشته باشد که در روز مسواک بزند .
  • خودداری از استفاده بیش از حد قهوه و چایی
  • خودداری از استعمال دخانیات و سیگار
  • برای این که به بیماری های عفونی دچار نشوید، کامپوزیت ها را پس از هر وعده غذایی و یا حداقل روزی یک بار مسواک بزنید تا آن ها از مواد غذایی پاک سازی شوند.
  • توجه داشته باشید که از مسواک های نرم استفاده کنید تا دچار ساییدگی کامپوزیت ها نشود و برای تمیزی بیشتر می توانید از دهان شویه ها استفاده کنید.
  • استفاده از نخ دندان برای بهداشت کامپوزیت ها موثر می باشد و می تواند بین دندان ها را به خوبی تمیز کند و مواد غذایی را از بین کامپوزیت ها خارج می نماید تا باعث خرابی آن ها نشود.
  • در رژیم غذایی خود، مصرف نوشابه های گازدار را به حداقل برسانید زیر آن ها هم به دندان ها آسیب می رسانند و هم به کامپوزیت ها که باعث می شود تا پوسیده شوند.
  • از خوردن و جویدن مواد غذایی و یا له کردن مواد سفت و سخت توسط دندان های خود پرهیز کنید تا موجب ترک خوردگی کامپوزیت ها نشود.

 

تأثیر مسواک در عمر کامپوزیت دندان چیست؟

برای حفظ سفیدی کامپوزیتها استفاده ی مرتب از مسواک توصیه می شوند زیرا کامپوزیت دندان بعد از مدتی دچار تغییر رنگ می شود ولی می توان این تغییر رنگ را عقب انداخت، مسواک نقش بسزائی در این روند دارد. به هر حال بعد از اینکه تمام مراقبتها را انجام دادید و در نهایت شاهد تغییر رنگ بودید باید از پولیش روی دندانها کمک بگیرید تا مثل روز اول سفید شوند.

نخ دندان و تاثیر آن در عمر کامپوزیت دندان

برای حفظ بهداشت دهان و دندان استفاده از نخ دندان در کنار مسواک تواماً می تواند واقعاً مفید باشد زیرا مسواک به تنهایی قادر به نظافت تمام  فواصل بین دندانی نیست.

عمر کامپوزیت دندان را با مراجعه منظم به دندانپزشک افزایش دهید

مراجعه به دندانپزشک نقش مؤثری در ماندگاری کامپوزیت دندان دارد زیرا وقتی به صورت منظم با دندانپزشکتان ملاقات می کنید او روند درمان را کاملاً تحت نظر دارد و در مراقبتهای بعد از کامپوزیت دندان به شما یاری می رساند. همیشه سعی کنید از راهنماییهای دندانپزشک در زمینه ی عملهای زیبایی دندان استفاده کنید.

 

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ایمان مهدی پور

    سلام و روز بخیر.برای سفید کردن دندانها آیا از لیزر هم استفاده می شود؟هزینه تقریبی 6 تا دندانهای بالا و پائین حدودا چقدر هست؟

  • لغو پاسخ