ضرورت آزمایش های قبل از بارداری - آزمایشگاه مهرآگین

ضرورت آزمایش های قبل از بارداری

ضرورت آزمایش های قبل از بارداری

آزمایش های قبل بارداری در داشتن یک دوره بارداری سالم و حفظ سلامت جنین و مادر اهمیت زیادی دارند. آیا می دانید آزمایش های قبل بارداری شامل چه مواردی است؟

آزمایشگاه مهرآگین نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با آزمایشگاه مهرآگین کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

آزمایش های قبل بارداری نقش پررنگی در سلامت بارداری فرد دارند. چرا که رویکرد پیشگیرانه دارد و از ابتلا به برخی مشکلات جلوگیری کرده و با افزایش آگاهی شما در رابطه با مسائل و مشکلات زمان اقدام به بارداری و لقاح، قسمت بزرگی از اضطراب شما را کاهش می دهد. برای اینکه بارداری خوبی داشته باشید، از چند ماه قبل برای آن برنامه ریزی کنید. حتی اگر شما قبلا هیچ مشکلی نداشته اید، بهتر است  چکاپ کامل انجام دهید.

 

آزمایش های قبل بارداری

آزمایش های قبل بارداری (Protect before pregnancy) با جمع‌ آوری تاریخچه پزشکی شما و تعدادی آزمایش پیش از بارداری شروع می‌شود.

این روند یکی از مراحل مراقبت‌های بارداری است که می‌تواند شانس شما را برای بارداری افزایش دهد.علاوه بر این می‌تواند به سلامت مادر و جنین در دوران بارداری کمک کند.

 

در حال حاضر بعضی متخصصان توصیه می‌کنند زنانی که می‌خواهند اقدام به بارداری کنند،

قبل از بارداری برای موضوعی به نام مراقبت‌های پیش از حاملگی یا قبل از لقاح به یک متخصص زنان مراجعه کنند.

شاید به نظر بعضی‌ها زیاده‌روی به نظر برسد. و از خود سوال کنند که قبل از باردار شدن چرا باید نگران باشیم؟ باید در نظر داشت که یک متخصص خوب از همان ابتدای مسیر می‌تواند به شما کمک و یاری رساند.

آزمایش های قبل بارداری شامل چه مواردی است؟

در چکاپ قبل از بارداری بیماری‌هایی که برای بارداری خطرناک هستند در صورت وجود شناسایی می‌شوند.

به این معنی که پزشک آزمایش‌هایی را برای شما تجویز می‌کند. و با شناسایی این مشکلات در بدن شما، درمان آن را آغاز کند.

هم‌چنین پزشک شما می‌تواند توصیه‌های لازم در باره نحوه صحیح ورزش در بارداری، تغذیه قبل از بارداری، سبک زندگی و مکمل فولیک‌اسید یا اسیدفولیک برای بارداری را به شما ارائه دهد.

 

به گفته متخصصان آزمایشات و چکاپ قبل از بارداری که توسط پزشک انجام می‌شود،

اولا باعث کاهش خطر مشکلات مادرزادی جنینی شده; همچنین احتمال زایمان زودرس و سقط جنین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد

آزمایش های قبل بارداری به پزشک کمک می کنند تا بتواند از مشکلات احتمالی جسمی شما برای پیشگیری با خبر شود و برای درمان آن به شما کمک کند.

کارهایی که بهتر از قبل از اقدام به بارداری حتما انجام دهید

مراجعه به دندانپزشک و مطمئن شدن از سلامت دندان ها

قبل از اقدام به بارداری از سلامت دندانهای خود مطمئن شوید . مشکلات دهان و دندان در بارداری ، می توانند بسیار آزار دهنده باشند . ضمن اینکه هر عمل دندانپزشکی را در بارداری نمی شود انجام داد و محدودیت هایی در این رابطه وجود دارد.

رسیدن به وزن مناسب

داشتن وزن مناسب در طول زندگی باعث سلامتی و عدم ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود.

همچنین برای افزایش احتمال حاملگی و داشتن دوران بارداری عالی و موفق نیز بسیار توصیه شده است.

لاغری بیش از اندازه و یا اضافه وزن مادر را در معرض مشکلات فراوانی قرار می‌دهد،

البته به این معنی نیست که کسی که لاغر یا چاق است نمی تواند دارای فرزند باشد،

بلکه باعث سخت‌تر شدن شرایط و یا احتمال ایجاد مشکلات قبل و بعد بارداری خواهد شد.

معاینه داخلی و معاینه پستان

پزشک یا ماما در صورتی که متوجه شود، احتمالا مشکلی وجود دارد معاینه داخلی انجام می دهد. دستگاه تناسلی و لگن شما از نظر عفونت احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که مبتلا به عفونت باشید یا بیماری مانند کیست  داشته باشید، حتما تحت درمان قرار خواهید گرفت. اینکه ما توصیه می کنیم  چند ماه قبل از تصمیم گیری برای بارداری به مشاور قبل بارداری مراجعه کنید، برای این است که در صورت وجود مشکلات پزشکی یا بیماری کاهش یا اضافه وزن حتما زمان کافی برای رسیدن به سلامت کامل داشته باشید و با اطمینان فرزندی سالم به دنیا آورید.

معاینه کامل بالینی توسط متخصص زنان

در اولین ویزیت متخصص زنان، فشار خون شما اندازه گرفته می شود تا مشخص شود در چه حدی است. در صورت بالا بودن فشار خون، پزشک توصیه های لازم را برایتان انجام می دهد.زنان بارداری که مبتلا به فشار خون بالا هستند، ممکن است به بیماری فشار خون حاملگی مبتلا شوند. بنابراین خوب است قبل از تصمیم به باردار شدن، برای چکاپ نزد پزشک بروید و مشکل فشار خون خود را برطرف یا حداقل آن را کنترل کنید.

آزمایش های قبل بارداری

ممکن است به آزمایشات نیاز داشته باشید، اما این مسئله بستگی به شرایط و سلامت عمومی شما دارد. از پرستار یا پزشک تان بپرسید آیا قبل از بارداری نیاز به انجام آزمایش است یا خیر. آزمایشات و غربالگری های رایج قبل از بارداری عبارتند از:

 تست های غربالگری برای STI

اگر تا به حال رابطه جنسی (از جمله رابطه جنسی دهانی) بدون محافظت داشته اید، لازم است برای بررسی عفونت های منتقله از راه جنسی  (STI) مورد آزمایش قرار گیرید، حتی اگر نشانه ای از خود نشان ندهید. باید موارد زیر در آزمایشات بررسی شود:

  • هپاتیت B
  • کلامیدیا
  • سیفلیس
  • ایدز

پزشک ممکن است بتواند این آزمایشات را در عمل جراحی معمولی انجام دهد، در غیر اینصورت او شما را به یک درمانگاه ژنتیک (GUM) مراجعه خواهد کرد. درمان STI قبل از بارداری شانس بارداری موفق را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

 آزمایش پاپ اسمیر از آزمایش های قبل بارداری مهم

اگر سال بعد، باید آزمایش غربالگری دهانه رحم (آزمایش اسمیر) انجام دهید بهتر است الان قبل از بارداری این کار را انجام دهید. این به این دلیل است که غربالگری دهانه رحم معمولا در دوران بارداری انجام نمی شود، زیرا تغییرات طبیعی در دهانه رحم باعث می شود تفسیر نتایج دشوار شود.

 آزمایش خون قبل از بارداری

اگر قبل از بارداری چکاپ شوید و پزشک یا پرستار نگران باشد که ممکن است دچار کم خونی باشید، به شما توصیه می کند آزمایش خون انجام دهید. این به این دلیل است که زنان حامله ای که مشکل کم خونی دارند باید به مصرف مکمل آهن در طول بارداری بپردازند. بسته به زمینه قومی و سابقه پزشکی، ممکن است نیاز به یک آزمایش برای اختلالات ژنتیکی مانند بیماری سلول داسی شکل و تالاسمی داشته باشید. این تست به شما خواهد گفت احتمال انتقال این بیماری به جنین چقدر است. آزمایشاتی که قبل از بارداری باید انجام دهید، شامل:

  • آزمایش RH
  • قند خون ناشتا
  • تیروئید
  • ویتامین D
  • آنالیز کامل و کشت ادرار
  • تیتر آنتی بادی ضد سرخجه در صورتی که قبلا ایمن نشده باشید
  • آزمایش HBsAg در صورت لزوم
  • آزمایش VDRL  (آزمایش عفونت های منتقله از راه جنسی)

آزمایش های قبل بارداری و بررسی سابقه واکسیناسیون

ابتلا به برخی بیماری‌ها در دوران بارداری می‌تواند فرزند شما را در معرض خطر ابتلا به نقص‌های خطرناک مادرزادی یا عارضه‌های دیگری قرار دهد، درصورتی‌که کارت واکسیناسیون دارید، آن را برای نشان دادن به پزشک خود همراه داشته باشید تا از به روز بودن واکسیناسیون شما اطمینان حاصل شود. واکسن‌هایی که تزریق آنها توصیه می‌شود شامل موارد زیر است:

 واکسن سرخجه قبل از بارداری:

اگر مطمئن نیستید که این واکسن را تزریق کرده‌اید، با انجام آزمایشی، میزان ایمنی بدن شما در برابر این بیماری سنجیده می‌شود و در صورت نیاز، تزریق این واکسن تجویز خواهد شد. پس از تزریق واکسن سرخجه باید یک ماه صبر کنید و بعد برای بارداری اقدام کنید.

 واکسن آبله‌ مرغان:

اگر قبلاً به آبله‌مرغان مبتلا نشده‌اید یا واکسن آن را تزریق نکرده‌اید، سطح ایمنی بدن شما در برابر این بیماری مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. تزریق واکسن آبله‌مرغان در دو نوبت و با فاصلۀ چهار تا هشت هفته تزریق می‌شود و پس از تزریق واکسن آن باید یک ماه صبر کنید و سپس باردار شوید.

واکسن توأم؛ دیفتری و کزاز:

این واکسن‌ها یک بار تزریق می‌شوند. اگر قبلا این واکسن را دریافت کرده‌اید نیازی به دریافت مجدد آن نیست. در طرح واکسیناسیون کشوری، معمولاً اکثر افراد در برابر این بیماری‌ها واکسینه شده‌اند.

واکسن آنفولانزا:

اگر در فصل سرما هستید یا دوران بارداری شما در فصل سرما خواهد بود یا در صورت شیوع آنفلوانزا، بهتر است واکسن آنفولانزا را دریافت کنید. پزشک در مورد این موضوع با شما مشورت خواهد کرد.

واکسن هپاتیت B:

اگر قبلاً این واکسن را تزریق نکرده‌اید و نتایج آزمایش خون نشان دهد که نسبت به این ویروس ایمنی ندارید، ممکن است تزریق واکسن هپاتیت B برای شما تجویز شود.

 

اگر قصد دارید به زودی یا در دوران بارداری خود به خارج از کشور سفر کنید، این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است نیاز به تزریق واکسن دیگری داشته باشید و برخی از واکسن‌ها برای زنان باردار مضر است.

 

لیست کامل آزمایشات قبل از بارداری را که دکتر برای شما تجویز کرده انجام داده و از پزشک خود بخواهید تا نتیجه تفسیر کامل آزمایش قبل بارداری را برای شما توضیح دهد. در مورد واکسن‌های مورد نیاز که پزشک برای شما تجویز می‌کند جدی باشید. الکل و سیگار را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید و با ورزش و رژیم مناسب وزن متناسب خود را بدست بیاورید.

 

آزمایشگاه مهرآگین

آزمایشگاه مهراگین یکی از مراکز مجهز و پیشرفته و مورد اعتماد پزشکان در شرق تهران است. در این مرکز مجهز همه آزمایشهای لازم دوران قبل، دوران بارداری و دوران بعد...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
آزمایشگاه مهرآگین
بستن آزمایشگاه مهرآگین آزمایشگاه مهرآگین

سوالات خود را از آزمایشگاه مهرآگین بپرسید

02177890701