جراحی اندوسکوپی سینوس یا FESS - دكتر جواد يزداني

جراحی اندوسکوپی سینوس یا FESS

جراحی اندوسکوپی سینوس یا FESS

جراحی اندوسکوپی سینوس یا FESS
آیا از سینوزیت مزمن رنج می برید که به داروهای معمولی و دوره های مکرر آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد؟ آیا علائم سینوس شما آنقدر مخل آسایشتان شده است که بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد؟ اگر گزینه های درمانی محافظه کارانه تری را برای بیماری مزمن سینوس خود به پایان رسانده اید ، ممکن است کاندیدای جراحی اندوسکوپی سینوس FESS باشید. به منظور اصلاح و تشخیص ایرادات سینوسی، مشکلات مخاطی و سایر بیماری های بینی که با ام آر آی و سی تی اسکن قابل تشخیص نیستند، جراحی آندوسکوپی سینوس بهترین گزینه است.
جراحی اندوسکوپی سینوس FESS چیست؟
FESS مخفف عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس است. از زمان آغازین آن در اوایل دهه 1990 ، این جراحی کم تهاجمی در از بین بردن پولیپ های سینوسی و انواع دیگر ناهنجاری های بینی که باعث مشکلات تنفسی قابل توجهی از جمله سینوزیت مزمن می شود، موثر است.
در طی جراحی اندوسکوپی سینوس FESS ، یک جراح گوش و حلق و بینی یک آندوسکوپ، یک لوله کوچک با یک دوربین متصل را از طریق سوراخ بینی به داخل حفره بینی وارد می کند. با استفاده از تصاویر دوربین جراح می تواند بافت یا پولیپ غیرطبیعی را تشخیص دهد که تخلیه صحیح سینوس ها را غیر ممکن می کند. جراح این ابزارها را با ابزار دقیق و برش دقیق که در سوراخ بینی قرار داده شده، برطرف یا تغییر مکان می دهد.
اقدامات اندوسکوپی سینوس FESS در یک بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می شود. یک روش معمول شامل موارد زیر است:
بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی: بیمار آرام می گیرد تا در حین جراحی دردی احساس نشود.
قرار دادن آندوسکوپ: جراح آندوسکوپی را در سوراخ بینی قرار می دهد که تصاویر انسداد بینی را به جراح بازگرداند.
جابجایی یا برداشتن بافت: با استفاده از این تصاویر، جراح از ابزارهای کوچک و دقیق برای جابجایی یا برداشتن بافت بینی یا پولیپ هایی که در تخلیه مناسب بینی تداخل ایجاد می کنند، استفاده خواهد کرد. در موارد خاص، جراح می تواند کاشت فنری مانند Propel را در ناحیه جراحی قرار دهد. این دستگاه ناحیه آسیب دیده را باز نگه می دارد و برای جلوگیری از اصلاح پولیپ ها و کاهش تشکیل اسکار، دوز اندازه گیری شده کورتیزون را آزاد می کند. دستگاه در طی یک ماه حل می شود.
بهبودی: پس از عمل، بیماران می توانند حداقل یک هفته تورم و درد داشته باشند. اکثر بیماران در همین بازه زمانی نیز گرفتگی را تجربه می کنند. بیماران معمولاً در همان روز عمل به خانه برمی گردند و بهبود قابل توجهی در توانایی تنفس خود را پس از دوره نقاهت گزارش می دهند. اکثر بیماران می توانند یک هفته بعد از عمل فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.
آیا در سایر بیماری های بینی و سینوس نیز می توان از این روش جراحی استفاده کرد؟
در مواردی نظیر پولیپ بینی و تومورهای خوش خیم بینی و سینوس، سردردهای رینولوژیک، لیک مایع مغزی نخاعی، اشـک ریزش مزمن و ضایعات وت ومورهاي قسمت قـدامی و میانی قاعـده جمجمه نیز می توان از این روش جراحی استفاده کرد. در این موارد با استفاده از وسایل و ابزار های پیشرفته و با داشتن تبحر و تجربه کافی، جراح تومورهای قسمت قدامی و میانی قاعده جمجمه را که قبلاً جهت درمان نیاز به برش جراحی و اسکار وسیع ناحیه صورت داشت خارج می کند.
چه زمانی جراحی اندوسکوپی سینوس FESS انجام می شود؟
جراحی اندوسکوپی سینوس FESS به بیمارانی توصیه می شود که پس از آزمایش مکرر داروهای معمولی و مصرف دوره های ناموفق آنتی بیوتیک، از سینوزیت مزمن خود رهایی نمی یابند. اگر یک یا چند مورد از این شرایط را داشته باشید FESS می تواند انتخاب درستی برای شما باشد:
انحراف تیغه بینی
پولیپ بینی
چهار بار یا بیشتر از سینوزیت حاد در سال داشتن
سینوزیت مزمن که سه ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد
سینوزیت مزمن که با آنتی بیوتیک یا سایر داروها بهبود نمی یابد
توربین های بینی بزرگ شده
FESS چیزی نیست که گوش و حلق و بینی شما به راحتی از آن استفاده کند. قبل از پیشنهاد این روش، گوش و حلق و بینی شما سابقه کلی سلامت، نتایج سی تی اسکن و نتایج درمان قبلی را در نظر می گیرد.
مزایای جراحی اندوسکوپی سینوس FESS چیست؟
اگر تصمیم می گیرید که FESS بهترین گزینه برای شرایط مزمن بینی شما باشد، مزایای بسیاری نسبت به جراحی سینوس قدیمی خواهید داشت. این مزایا شامل موارد زیر است:
جراحی حداقل ریسکی
نتایج طولانی مدت
حداقل درد
بدون زخم شدن بینی
عوارض جراحی کمی وجود دارد
خونریزی کمی بعد از جراحی
برداشتن بافت کمتر
عوارض جراحی آندوسکوپی سینوس
ترشح کمی خون به مدت 3 تا 5 روز پس از انجام این عمل جراحی کاملاً عادی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست.
چنانچه خونریزی پس از جراحی به طور مداوم اتفاق افتاد و ادامه دار بود سر را کمی به طرف عقب مایل کرده، به آرامی و از راه بینی نفس بکشید.
بینی خود را با استفاده از یک تکه پارچه و به آرامی تمیز کرده اما به هیچ عنوان فین نکرده و بینی خود را نگیرید.
چنانچه انجام اقدامات فوق خونریزی را متوقف نکرد می توانید از اسپری بهره بگیرید. لازم به ذکر است که به منظور توقف خونریزی بینی اسپری های متعددی وجود دارند.
چنانچه اسپری افرین در توقف خونریزی بینی مسمر ثمر واقع نشد لازم است تا با پزشک خود تماس حاصل کنید.
درد
اندکی درد سینوسی و فشار طی روزهای ابتدایی بعد از جراحی کاملاً قابل انتظار است؛ این درد شبیه به دردی مبهم یا یک عفونت سینوسی است.
برای تسکین درد ملایم بعد از عمل جراحی، تایلنول بسیار قوی اغلب تنها چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت. به هیچ عنوان داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی همچون آسپرین استفاده نکنید.
چنانچه تایلنول تاثیری درکنترل درد نداشت فقط داروهای ضد دردی که پزشک برای تان تجویز کرده بود را مصرف کنید.
خستگی
این امکان وجود دارد که طی یک هفته ابتدایی پس از جراحی احساس خستگی شدید کنید امری بسیار عادی بوده و بیماران برای بهبود یافتن باید برای گرفتن مرخصی حداقل یک هفته ای برنامه ریزی کنند.
لازم به ذکر است که افراد با یکدیگر متفاوت بوده و قوای بدنی هر فرد با دیگری تفاوت دارد از همین رو برخی زودتر از این مدت زمان و برخی دیرتر به محل کار خود باز می گردند.
ترشح و گرفتگی بینی
گرفتگی و ترشح بینی عارضه ای است که طی هفته اول بعد از عمل جراحی خواهید داشت. تنفس و مجرای بینی تان بعد از حدود 2 تا 3 هفته به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

دکتر جواد یزدانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دكتر جواد يزداني کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دکتر جواد یزدانی

دکتر جواد یزدانی بورد تخصصی جراحی گوش، حلق و بینی سوابق تحصیلی دکتر جواد یزدانی دکتر جواد یزدانی دارای مدرک دکتری عمومی می باشند ایشان مدرک تخصص خود را در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • کوثر

    سلام وخسته نباشید خدمتتون. بنده با 60 سال سن چهار ماه بیش یه سر گیجه ی خیلی سخت یه دقیقه ای گرفتم بعش به دکتر مراجعه کردم گفتن مایه ی گو ش تکان خورده و طبق تجویز دکتر دو ماه گفتن تحمل کنید بعد دو ما ه شنوایی سنجی رفتم موردی نداشتم الان خسته شدم فقط صدای وز وز خیلی خفیف دارم نمیدونم چیکار کنم.با تشکر

  • nasrin sharafi

    سلام آقای دکتر برای فردا ویزیت وقت رزرو کردم 'دکتر محمدی مفرد شما رو معرفی کردن 'من چطوری میتونم امشب ریپورت ارسال کنم

  • nasrin sharafi

    میخواستم ریپورت ارسال کنم چگونه امکانپذیره

  • رزمریم

    سلام وسپاس از بذل عنایات مسبوق جنابعالی.لطفا داروی ضد قارچ موضعی ونحوه استفاده برای مجرای گوش معرفی نمایید

  • لغو پاسخ
دکتر جواد یزدانی
بستن دکتر جواد یزدانی دکتر جواد یزدانی

سوالات خود را از دکتر جواد یزدانی بپرسید

02177483075