بینی گوشتی - دکتر خسرو مقتدر

بینی گوشتی

بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی با استخوانی چه فرقی دارد؟ / آیا جراحی بینی گوشتی برگشت پذیر است؟

اکثر افراد در تمام دنیا دوست دارند زیبا باشند و انسان ها غالبا طالب زیبایی هستند و این یک غریزه در وجود هر کسی است.
تمام انسان ها در سراسر دنیا نیاز به زیباتر دیده شدن دارند و برای این منظور فعالیت های متفاوتی را انجام می دهند. یکی از اقداماتی که برای زیبا شدن انجام می شود انجام انواع جراحی ها و عمل های زیبایی مانند جراحی بینی است. صورت افراد به دلیل اینکه در معرض دید قرار می گیرد و می تواند در برقراری ارتباط بین افراد تاثیر گذار باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از این رو افراد با انجام عمل های زیبایی روی صورت می توانند اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. بینی عضوی از صورت است که در مرکز آن قرار می گیرد و می تواند تعادل بین تمام اعضاء صورت را برقرار کند. این تعادل گاهی با انحرافات بینی، قوس و برآمدگی روی بینی و بزرگی سایز آن برهم می خورد و افراد به دنبال تغییر آن هستند. عمل بینی گوشتی و استخوانی به منظور کوچک کردن سایز بینی و ایجاد تقارن بین همه اعضاء صورت انجام می شود.
تفاوت بینی های استخوانی با بینی گوشتی را می دانید؟ در بینی های استخوانی، جراح با استخوان و غضروف های قوی تری مواجه است که تاثیر بسزایی در نتیجه عمل ایفا می کنند. اما در بینی های گوشتی، معمولا فرد داراری غضروف ضعیف و استخوان های ناکافی است که در موارد بسیاری نتیجه نهایی عمل نسبت به نتیجه عمل بینی استخوانی، رضایت بخش نخواهد بود. البته منظور از رضایت بخش نبودن، از نظر مراجعه کنندگان است زیرا پزشک نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا بینی گوشتی شما را طوری جراحی کند که هم به اعضای دیگر صورتتان بیاید و هم اینکه تا حدودی به سلیقه بیمار نزدیک تر باشد. در این مقاله به بررسی عمل جراحی بینی گوشتی می پردازیم.

دکتر خسرو مقتدر نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر خسرو مقتدر کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سن مناسب برای انجام عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی جزء عمل های زیبایی است که سن افرادی که به آن مراجعه می کنند بسیار پایین است. به طور خلاصه می توان گفت بهترین سن برای انجام عمل بینی در دختران 16 سال و در پسران 17 سال است.
معمولاٌ توصیه می‌شود که جراحی زیبایی مخصوصاً جراحی بینی گوشتی، در سنی انجام شود که صورت و اجزای آن به اندازه کافی رشد کرده‌اند طوری که بعد از عمل دیگر برگشتی اتفاق نیفتد. بنابراین اگر قصد جراحی بینی دارید بهتر است حداقل تا سن بلوغ صبر کنید.
پیشنهاد سن مناسب برای دختران معمولاً بعد از 14 سالگی و برای پسران بعد از 16 سالگی است. هر چند پیشنهاد بهتر، بعد از 18 سالگی است، چرا که اکثر افراد بعد از 18 سالگی دیگر بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند و تغییر محسوسی در چهره آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. بعد از 60 سالگی، جراحی زیبایی بینی توصیه نمی‌شود چرا که از این سن به بعد، بافت استخوانی به شدت سفت و محکم است و انعطاف پذیر نیست.

ویژگی بینی های گوشتی

همانطور که گفتیم جراحان بینی برای تفاوت گذاری بین شکل های مختلف بینی و برای توضیح این تفاوت به داوطلبان عمل زیبایی بینی، بینی هایی که نیاز به عمل زیبایی دارند را به دو دسته جراحی بینی گوشتی و استخوانی تقسیم کرده اند. هر کدام از این دو فرم بینی، مشخصات خاص خود را دارند که در بیشتر موارد به آسانی توسط خود فرد قابل تشخیص است و در برخی مواقع پزشک می تواند این تشخیص را انجام دهد. به طور کلی بینی های گوشتی ویژگی های زیر را دارا هستند:
غضروف نرم تری دارند.
نوک بینی پهن تر و افتاده تری دارند.
غدد چربی بیشتری زیر پوست بینی دارند.
پوست روی بینی کلفت تر است.
پره های بینی بزرگتر و پهن تر است.
اگر شما دارای بینی گوشتی هستید برای دیدن نتیجه جراحی باید کمی صبورتر باشید زیرا پوست کلفت روی بینی بسیاری از تغییرات را می پوشاند به شکلی که نتیجه نهایی عمل کمی دیرتر نمایان می شود.
در کل جراحی بینی گوشتی به نسبت عمل بینی استخوانی سخت تر است. زیرا پوست بینی ضخامت بیشتری دارد و پوست بخشی از بینی است که بیشترین حساسیت را در جراحی بینی گوشتی به خود اختصاص می دهد. بنابراین عمل بینی گوشتی حساسیت و پیچیدگی بیشتری دارد.

تفاوت بینی استخوانی با بینی گوشتی

بینی های استخوانی از پوست نازک تری نسبت به بینی های گوشتی برخوردارند، همین امر موجب می شود تا جزئیات استخوان به شکل بهتری از زیر پوست پیدا باشد. به عنوان مثال تشخیص آثاری همچون شکستگی بر روی بینی های استخوانی بسیار ساده تر از بینی های گوشتی است.
همچنین در نیمه پایینی به دلیل نازک بودن پوست معمولا غضروف ها قوی و مستحکم اند و پهنی و یا افتادگی در نوک بینی کمتر وجود دارد، در حالیکه در بینی های گوشتی به دلیل کلفت بودن پوست جزییات استخوانی و غضروفی مشاهده نمی شود و به دلیل سنگینی پوست غضروف ها معمولا نازک و ضعیف اند.

روش های جراحی بینی گوشتی

تقویت بافت غضروفی

تقویت بافت غضروفی و استفاده از غضروف تیغه وسط یا همان سپتوم برای تقویت نوک بینی و به طور کلی بافت غضروفی بهترین تاثیر را دارد. استرات کولوملا (cullomella strut) یک تکه از غضروف سپتوم است که به شکل میخ مانند توسط جراح در می آید و در زیر نوک بینی قرار می گیرد و به این وسیله سعی در بالا بردن نوک بینی و تقویت آن می شود. یکی از کار های معمولاً مفید در عمل بینی گوشتی، “الار بیس” یا برداشت دقیق از پره ها به منظور کوچک کردن پره ها است. بهترین روش برای جراحی بینی بیماران با پوست ضخیم، روش باز است. در روش بسته چون نوک بینی به خوبی دیده نمی شود و دسترسی به نوک بینی محدود است، نتایج برای جراحی بینی های گوشتی چندان خوب نیست. بیماران با پوست ضخیم باید انتظارات منطقی نسبت به عمل بینی داشته باشند و بدانند هیچگاه بینی آنها مانند بیماران با پوست مناسب نمی شود.

ایجاد برش بر روی پوست

یک راه دیگر برای کاهش اندازه بینی در جراحی رینوپلاستی ایجاد برش بر روی پوست در قسمت پایین سوراخ بینی است. این تکنیک به طور خاص برای بیمارانی مفید است که سطح زیرین بافت بینی آنها عریض است.
در این نوع عمل جراحی بینی گوشتی باید در بخیه زدن و بستن ناحیه مورد نظر دقت فراوان کرد. در این حالت پنهان کردن برش های انجام شده دشوار است، با وجودی که برخی افرادی دارای چین در ناحیه برخورد آلار با گونه هستند که می توان برش های مورد نیاز برای عمل جراحی بینی گوشتی را بر روی آن انجام داد.

روش های ترکیبی

به علت وجود برخی شرایط خاص در عمل های زیبایی در بینی های گوشتی در برخی موارد تنها استفاده از یک روش درمانی کار ساز نخواهد بود. به همین سبب پزشک معالج مجبور خواهد بود تا از برخی روش های ترکیبی برای درمان و جراحی فرد بهره بگیرد.

آیا بینی گوشتی برگشت پذیر است؟

مسلما اگر عمل بینی به روش صحیح و توسط بهترین جراح بینی گوشتی عمل شود هرگز به شکل قبلی خود بر نخواهد گشت و بهبود ظاهر آن دائمی خواهد بود.
به دلیل زیاد بودن ضخامت پوستی تورم این بینی ها بعد از عمل بیشتر بوده و مدت بیشتری طول خواهد کشید و برای مشاهده نتیجه نهایی باید یک و نیم تا ۲ سال صبر کرد.
افرادی که دارای بینی گوشتی هستند بعد از عمل جراحی نیاز به یک تا دوماهه استفاده از چسب بینی دارند و ممکن است یک یا چند بار احتیاج به تزریق آمپول کورتون داشته باشند. دوره بهبود کامل تورم نیز در آنها طولانی تر از بینی های استخوانی است.
غیر از موارد ذکر شده سختی و درگیری بیشتری از بینی های استخوانی ندارد و افرادی که توسط مجرب تحت عمل قرار می گیرند ظرف حداکثر یک هفته می توانند کارهای روزمره و شغل خود را از سر بگیرند.

دکتر خسرو مقتدر

  سوابق آموزشی و شغلی دکتر خسرو مقتدر تحصيلات پايه اي را در دبيرستان تيزهوشان با نمره عالي به اتمام رسانده و سپس باكسب رتبه اي عالي در كنكور سراسري...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
دکتر خسرو مقتدر
بستن دکتر خسرو مقتدر دکتر خسرو مقتدر

سوالات خود را از دکتر خسرو مقتدر بپرسید

09051488460