لمینیت کامپوزیتی و تفاوت های پرسلن ونیر - سعید گوهری بهجت آبادی

لمینیت کامپوزیتی و تفاوت های پرسلن ونیر

لمینیت کامپوزیتی و تفاوت های پرسلن ونیر

امروزه دندان پزشکان، بیمارهای بسیار زیادی را برای خود ویزیت می کنند. جامعه امروزی دانسته است که دندان بخش بسیار مهمی از بهداشت و بدن است. به همین علت به فکر سلامتی و بهداشت خود هستند. دندان پزشکی به دو بخش تقسیم شده است که بخش اول مربوط به درمان دندان است و بخش بعدی برای زیبایی دندان ها به کار می رود. لمینت دندان یکی از علومی است که برای زیبایی دندان به وجود آمده است اما در بخش درمانی هم کاربرد های بسیار زیادی دارد.

دکتر سعید گوهری بهجت آبادی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سعید گوهری بهجت آبادی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

لمینت دندان با شعار لبخندی زیبا به وجود آمده است و مانند یک لایه بر روی دندان های شما قرار می گیرد که باعث می شود شما دندان های سفید تر و به نظر سالم تری داشته باشید. لمینت دندان تنها برای زیبایی به کار نمی رود زیرا برای نصب آن پزشک باید تمام عیب های دندان را برطرف کند. به همین دلیل است که می توان آن را در بخش درمانی هم قرار داد. حال باید بدانید که لمینت دندان به دو بخش سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود که هرکدام کاربرد ها و مزایای خاصی برای خود دارند. در این مقاله مقایسه ای اصولی بین کامپوزیت و پرسلن صورت می گیرد.

تعریف کامل پرسلن ونیر

پرسلن ونیر نوعی روکش است که بر روی دندان ها قرار می گیرد و جنس آن سرامیک می باشد. پزشک برای ساخت پرسلن ونیر نیاز به دو هفته زمان دارد زیرا این نوع لمینت باید در لابراتوار های تخصصی ساخته شود و موادی که در آن به کار رفته بسیار حساس می باشند. پرسلن ونیر بر اساس دندان های شخص ایجاد می شود و برای نصب آن بر روی دندان ها نیاز به تراشکاری سطح دندان ها می باشد که همین باعث می شود شخص تا آخر عمر خود از پرسلن ونیر استفاده کند. کاربرد های پرسلن ونیر هم بسیار زیاد می باشد و در سطح زیبایی و درمانی خود را موفق نشان داده است.

تعریف کامل لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی نسخه ارزان تر و آسان تر همان پرسلن ونیر است. لمینت کامپوزیتی را می توان در یک جلسه بر روی دندان های بیمار نصب کرد و نیازی به آزمایشگاه و فرایند های سخت پرسلن ونیر ندارد. همچنین باید بدانید که لمینت کامپوزیتی تقریبا ارزان تر است و موادی که برای ساخت ان استفاده شده است، مواد اولیه و ترمیمی می باشند که هم رنگ خود دندان ها است.  البته لمینت کامپوزیتی هم بر اساس ارگونومی خود دندان ها ساخته می شود و کمک بسیاری برای ترمیم و سفیدی دندان های شما خواهد کرد.

پرسلن ونیر طبیعی تر است یا کامپوزیت؟

مهم ترین سوالی که همیشه در ذهن بیمار برای انجام لمینت می رسد این است که پرسلن طبیعی تر می باشد یا کامپوزیت. بیماران خود به دلیل عدم دانش کافی نمی توانند جواب این سوال را پیدا کنند. یکی از اساسی ترین تفاوت های پرسلن ونیر و کامپوزیت در همان طبیعی تر نشان دادن دندان می باشد. در ابتدا باید بدانید که هر دو بخشی از روکش های دندان پزشکی هستند و پزشک ها تلاش کرده اند که این روکش ها را طبیعی و مانند دندان های شما طراحی کنند.

حال به طور کل، پرسلن ونیر یا همان لمینت سرامیکی روند بهتری را در طبیعی تر نشان دادن دندان های شما طی کرده است. لمینت سرامیکی نوری که دریافت می کند را همانند میناهای دندان بازتاب می دهد که همین باعث می شود پرسلن ونیر طبیعی تر نشان داده شود و بسیاری از افراد فکر کنند که همان دندان اصلی شما است. البته کامپوزیت هم در زمان پولیش می تواند بسیار طبیعی شود اما در مقایسه با لمینت های سرامیکی خود را ضعیف تر نشان داده است.

ماندگاری پرسلن ونیر بیشتر است یا کامپوزیت؟

لمینت های دندان هم مانند بسیاری از موارد دیگر یک عمر مشخص شده برای خود دارند که براساس همان ماندگاری خود را نشان می دهند. البته برای لمینت ها یک استثنا وجود دارد و آن هم بهداشت فردی خود شما می باشد. اگر شما بتوانید به خوبی بهداشت فردی تان را رعایت کنید، هر دو لمینت می توانند تا آخر عمر برای شما پاسخگو باشند اما در صورت عدم رعایت کافی بهداشت، لمینت ها به عمر مشخص شده ای برای خود می رسند. لمینت های سرامیکی یا همان پرسلن ونیر تقریبا ده الی بیست سال عمر می کنند که اگر شخص بهداشت خود را رعایت کند این عمر بیشتر هم می شود.

کامپوزیت ها به اندازه نصف پرسلن ونیر عمر می کنند. یعنی عمر آنها حدود هفت الی پانزده سال است. پرسلن ونیر به دلیل جنس سرامیکی خود، مقاومت بیشتری در برابر فضای بیرون دارد و کارایی بیشتر از خود نشان می دهد اما کامپوزیت جنس ضعیف تری دارد و مواد درون آن زودتر از بین می رود. به همین دلیل است که نمی تواند به اندازه پرسلن ونیر عمر داشته باشد.

استحکام پرسلن ونیر بیشتر است یا کامپوزیت؟

در این بخش دو فاکتور اساسی وجود دارد که براساس آن نمی توان کامپوزیت یا پرسلن ونیر را برتر نشان داد. در جواب این سوال باید بدانید که استحکام پرسلن ونیر بسیار بیشتر است. با توجه به عمری که پرسلن ونیر می کند و موادی که از آن ساخته شده است، مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت از خود نشان می دهد و با ضربه های محکم هم ممکن است آسیبی در آنها وارد نشود. به همین دلیل است که پرسلن ونیر را مقاوم در برابر شکستگی های مختلف می دانند. اما یک بخش اساسی هم برای کامپوزیت وجود دارد.

کامپوزیت با اینکه ضعیف تر از پرسلن ونیر می باشد، یک مزیت اساسی در این بخش دارد و آن هم قابلیت ترمیم شدن است. پرسلن ونیر با تمام مقاومت خود، اگر آسیب ببیند دیگر امکان ترمیم برای آن وجود ندارد و باید آن را به طور کل تعویض کرد، اما لمینت های کامپوزیتی قابلیت ترمیم دارند زیرا از مواد ترمیمی ایجاد شده اند. به همین دلیل نمی توان اعلام کرد که کدام در این مقایسه برتر است.

تفاوت های اصلی میان لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

در بخش بالا برخی از تفاوت های اصلی میان لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی بیان شد. سوال هایی که در بخش بالا مطرح شد بخشی از اصلی ترین تفاوت های این دو لمینت بودند که باید در این مقایسه مطرح می شدند و از طریق انها می توان به مزیت های هر دو لمینت پی برد. حال باید بدانید که در کنار آنها مزیت ها و تفاوت های مهم دیگری هم وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید. همه این تفاوت ها به طور کامل در بخش زیر بیان شده است و به مزیت های لمینت سرامیکی و کامپوزیتی دست پیدا می کنید.

تغییر رنگ میان لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

تغییر رنگ یکی از مهم ترین مسئله بین لمینت ها می باشد که برتری را نشان می دهد. با اینکه لمینت ها مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ دارند و تلاش می کنند که رنگ خود را از دست ندهند، اما با این حال باز هم نیاز به پولیش برای بازگشت رنگ اصلی شان دارند. تقریبا لمینت های سرامیکی در تغییر رنگ بازدهی بهتری را داشته اند و تغییر رنگ کمتری در آن وجود داشته است. البته لمینت های کامپوزیتی هم موفقیت مناسبی داشته اند اما در برابر لمینت های سرامیکی عملکرد ضعیف تری دارند. برای پولیش هر دو لمینت نیاز است که هر شش ماه یک بار پزشک خود را ملاقات کنید.

درخشندگی بین این دو لمینت

درخشندگی هم بحث مهمی در مقایسه بین این دو لمینت می باشد. ساختار لمینت های سرامیکی به گونه ای است که نازک تر از لمینت های کامپوزیتی ساخته می شود. بر همین اساس برخی از افراد فکر می کنند که شفافیت و درخشندگی لمینت های سرامیکی کمتر است. چنین باوری اشتباه است زیرا لمینت های سرامیکی از مواد سرامیک ساخته شده اند که خاصیت آنها براق بودن و انتشار مجدد نور می باشد. به همین دلیل شفافیت و درخشندگی بیشتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند.

مقایسه قیمتی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

در این بخش بدون شک می توان لمینت های کامپوزیتی را برنده این مقایسه دانست. قیمت لمینت های کامپوزیتی بسیار کمتر است و تقریبا نصف قیمت لمینت های سرامیکی می باشد. لمینت های کامپوزیتی از موادی ساخته می شوند که ارزان تر از مواد لمینت سرامیکی است و نیازی به لابراتوار ندارند. همچنین روند نصب آنها بسیار ساده تر می باشد. حال از آن طرف لمینت های سرامیکی حداقل دو هفته زمان برای ساخت شان نیاز است و قیمت بیشتری دارند. البته باید گفت که عمر لمینت های سرامیکی هم تقریبا دو برابر است.

سریع تر بودن طول درمان لمینت

همانطور که در بخش های قبلی هم به آن اشاره شد، لمینت های سرامیکی به حداقل دو هفته زمان برای ساخت و نصب نیاز دارند. لمینت های کامپوزیتی در این بخش روند بسیار بهتری را طی می کنند. پزشک در همان جلسه اول می تواند قالب گیری دندان ها را انجام بدهد و لمینت های کامپوزیتی را ایجاد کند. این یعنی لمینت های کامپوزیتی در همان جلسه اول بر روی دندان ها نصب می شوند و نیاز به روند دو هفته یا یک ماهه برای نصب ندارند.

دکتر سعید گوهری بهجت آبادی

مرکز دندانپزشکی دیجیتال دکترگوهری ازسال ۱۳۷۹ تاسیس و ازسال ۱۳۹۰ به عنوان اولین مرکز ارائه کننده خدمات دندانپزشکی دیجیتال درایران مشغول ارائه خدمات دندانپزشکی درکلیه زمینه ها به هم میهنان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ایرج مرادی

    دندان پنج پایین هم چپ و هم راست رو میخواستم ایمپلنت کنم هزینه ش چقدر میشه با ایمپلنت آمریکایی و کره قیمت رو بفرمایید ممنون میشم

  • الهام تقی زاده

    سلام جنا دکتر من دهان کوچکی دارم و دندانهام نسبتا کوتاه که وقتی میخندم دندان خام پیدا نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید چطوری این مشکل حل میشه

  • الهه

    سلام آقای دکتر میخواستم بدونم قرینه نبودن دو سمت لب بالا هنگام خندیدن یا صحبت کردن قابل ترمیم است ؟آیا ترمیم آن سخت است وهزینه ی بالایی دارد؟

  • احمد مرسلی

    اگر در دندان های جلویی خرابی یا کجی داشته باشیم ارتودونسی انجام میدید قبل از طراحی لبخند؟

    • سعید گوهری بهجت آبادی

      بستگي به شدت تخريب و نامرتبي دندانتون داره

  • لغو پاسخ