اگر دندان دائمی پشت دندان شیری رویش یابد چه باید کرد؟ - طاهره معصوم

اگر دندان دائمی پشت دندان شیری رویش یابد چه باید کرد؟

اگر دندان دائمی پشت دندان شیری رویش یابد چه باید کرد؟

وقتی دندان دائمی مخصوصا دندان های جلویی هر دو فک، پشت دندان های شیری رویش می یابد، باعث نگرانی والدین از نظر ایجاد بی نظمی در دندان های دائمی می شود.

دکتر طاهره معصوم نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر طاهره معصوم کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

چرا دندان دائمی پشت دندان شیری رویش می کند؟

این مسئله معمولا در قسمت جلویی فک ها و 4 دندان جلویی ( پیشین) دیده می شود و زمانی اتفاق می افتد که ریشه های دندان شیری کودک دچار تاخیر در تحلیل می شوند و دندان دائمی، جایی برای رویش ندارد و ناچاراً پشت دندان شیری شروع به رشد می کند.

البته درباره دندان های نیش و آسیای شیری هم این فرم از رویش دیده می شود.

چه درمانی در این زمان انجام می شود؟

در مرحله اول به والدین توصیه می کنیم هر گونه نگرانی را کنار بگذارند زیرا مشکل حادی وجود ندارد و به راحتی قابل حل است.

اگر این مسئله در فک پایین ایجاد شده باشد و اگر دندان شیری کودک بسیار لق باشد، دندانپزشک درمانی انجام نمی دهد و به بیمار حدوداً 2 تا 3 هفته زمان می دهد تا دندان شیری خود به خود بیفتد تا کودک تحت درمان ناخوشایند کشیدن قرار نگیرد و اگر بعد از این زمان، دندان خودش نیفتاد، بیمار برای کشیدن دندان شیری مراجعه کند.

اما اگر دندان شیری هنوز لق نشده و دندان دائمی جانشین آن شروع به رویش کرده است، در این زمان به بیمار توصیه می شود دندان شیری کشیده شود.

اکثراً بعد از رفع مانع، اگر فضای کافی برای رویش دندان وجود نداشته باشد دندان دائمی با فشار زبان، خود به خود حرکت کرده و سر جای خودش قرار می گیرد.

اگر این حالت یعنی رویش دندان دائمی پشت دندان شیری را در فک بالا مشاهده کنیم باید در اسرع وقت نسبت به کشیدن دندان شیری اقدام کنیم چرا که تاخیر در کشیدن دندان شیری فک بالا می تواند باعث ایجاد مشکلات ارتودنسی در آینده گردد.

البته ناگفته نماند در بعضی شرایط که فضای کافی برای رویش دندان دائمی در فک بیمار وجود ندارد و به صلاح دید دندانپزشک، ممکن است بیمار علاوه بر کشیدن دندان شیری نیازمند بعضی درمان های دیگر باشد.

توصیه به والدین:

  • برخی از والدین ممکن است تصور کنند که دندان‌های شیری چون موقتی هستند و در نهایت لق شده و می‌افتند، به اندازه دندان‌های دائمی مهم نیستند و نیازی به مراقبت و درمان ندارند. فراموش نکنید دندان‌های شیری کودکان شما بسیار با ارزشمند زیرا کودکان برای جویدن، صحبت کردن و همچنین برخورداری از ظاهری زیبا به قدرت و سلامت دندان‌های شیری خود نیازمندند. به علاوه دندان شیری فضای لازم برای رویش دندان دائمی را حفظ می‌کند و در هدایت رویش دندان دائمی نقش اساسی دارد. در نتیجه در مراقبت و حفظ و نگهداری آن‌ها باید کوشش شود. پس هر کدام از دندان های شیری باید تا سن خاصی در دهان باقی بمانند، به عنوان مثال دندان های آسیای شیری بایستی تا حدود سن ۱۰ سالگی به طور سالم در دهان کودک نگهداری شوند.

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم، متخصص دندانپزشکی کودکان سرکار خانم دکتر طاهره معصوم جز یکی از بهترین دندانپزشکان کودکان تهران در شرق و شمال تهران هستند. وی در بیمارستان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sammiraaahyddygy

    اگه ادم بوتاکس مصپورت بخوره میمیره

  • علی فخرایی مهر

    دختر من ۵ سال و نیم هست پشت دندانهای پایین ۱ دندون نیش زده لزومی به مراجعه به پزشک هست

  • اسماعیلی

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر پسر من هفت سال و سه ماهش هست دندان اصلی فک پایین پشت دندان شیری در اومده و دندان شیری هنوز لق نشده خواستم بدونم باید چکار کنم نگرانم ممنون میشم جواب بدید با تشکر

  • مجید مرادی

    سلام.. وقت بخیر.. پسرم ۱۲ سالش هست..دندون شیری جلو فک بالا حدود یک ساله میشه افتاده ولی هنوز دندون اصلی در نیومده ک طبق عکس از فک بالا گرفتیم پشت ریشه دندون کنار در گیر شده،خواستم ی راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم ممنون میشم

  • لغو پاسخ
دکتر طاهره معصوم
بستن دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم

سوالات خود را از دکتر طاهره معصوم بپرسید

02122785752