با کبودی های بعد از عمل بینی چه باید کرد؟ - دکتر علی شهابی

با کبودی های بعد از عمل بینی چه باید کرد؟

با کبودی های بعد از عمل بینی چه باید کرد؟

کبودی بعد از عمل بینی

بسیاری از افراد نگران کبودی چشم و زیر چشم بعد از عمل جراحی بینی هستند. اگر با مطالعه و دانش کافی به استقبال عمل بینی بروید قطعا با کبودی های بعد از عمل هم مشکلی نخواهید داشت. ضمن اینکه این کبودی ها ماندگار نیست و با یک ریکاوری دقیق و حرفه ای می توان به راحتی از این مرحله هم عبور کرد.

دکتر علی شهابی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر علی شهابی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بعد از جراحی بینی تورم کاملا طبیعی است به علاوه میزان کبودی خفیفی در زیر چشم ها در هفته اول بعد از جراحی نیز وجود خواهد داشت که با گذشت زمان کاملا رفع خواهد شد. ورم بعد از جراحی بینی گوشتی به مراتب بیشتر از بینی های استخوانی است.

میزان کبودی زیر چشم و ورم بینی به اقدامات و تغییراتی که جراح بینی در زمان عمل جراحی انجام داده است وابسته است همچنین جنس پوست بینی فرد و استخوانها در میزان ورم و کبودی نقش بسزایی دارند.

پماد های ضد التهاب و آنتی بیوتیک در صورت تشخیص پزشک تجویز خواهد شد تا باعث کاهش تورمات شود. توصیه می شود مصرف آب کرفس و آب آناناس به کوتاه تر شدن دوره نقاهت بعد از جراحی کمک خواهد کرد.

همچنین توصیه می شود برای رفع سریعتر تورمات ناشی از جراحی، از به پهلو خوابیدن بپرهیزید و به صورت سر بالا بخوابید .می توانید دو بالشت در کناره های سر خود بگذارید تا اجازه چرخیدن به سر شما ندهد.

تا 2 الی 3 روز بعد از جراحی زیبایی بینی توصیه میشود کمپرس یخ بر روی چشم ها گذاشته شود تا کبودی و ورم دور چشم برطرف گردد.کمپرس یخ را بر روی پیشانی نگذارید چون احتمال ایجاد بروز سر درد وجود دارد.

سعی کنید اجسام سنگین را جا به جا نکنید چرا که به سر فشار زیادی وارد خواهد کرد.

به هیچ عنوان ضربه به بینی شما نباید وارد شود.چرا که بینی تازه جراحی شده انعطاف پذیر بوده و ممکن است بر اثر ضربه فرم بینی تغییر کند.تورم بعد از هرگونه جراحی موردی غیر قابل انکار است و رینوپلاستی و عمل بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. جراحی بینی به تغییر شکل بینی می پردازد و برای هر فرد به نوع خاصی متناسب با شکل بینی انجام می گیرد. این جراحی معمولاً برای تغییر ظاهر بینی و یا بهبود تنفس انجام می گیرد.

برای دست یابی به نتیجه دلخواه شاید نیاز باشد که بینی شکسته شود و استخوان های بینی تغییر موقعیت یابند. جراحی بینی به دستکاری استخوان ها و غضروف بینی می پردازد و به این ترتیب موجب تورم می شود که تا هفته ها ادامه دارد.

برای اینکه تورم را کاهش دهید لازم است که اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

بر اساس شرایط بیمار و تکنیک به کار رفته مقدار تورم بینی در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین نیاز است که بیمار تمامی نکاتی را که به وی گفته می شود رعایت کند. استفاده از کمپرس یخ بر روی بینی می تواند تاثیر زیادی در کاهش تورم داشته باشد.

همچنین عدم مصرف غذاهای شور و نمکی می تواند مانع از وخیم تر شدن تورم و التهابات شود. از سوی دیگر لازم است که تا جای ممکن از مایعات استفاده شود. انجام فعالیت های سنگین ورزشی می تواند فشار زیادی را به بینی وارد کند و در نتیجه باعث تورم بینی شود. بنابراین به بیمار توصیه می شود تا از انجام فعالیت های ورزشی سنگین دوری کند.

درباره رژیم غذایی هم به بیمار گفته می شود تا جای ممکن از غذاهای جویدنی خودداری کند تا فشاری به بینی وارد نشود. مصرف غذاهای پوره شده و آبکی و مایعات به بیمار توصیه می شود.

علل کبودی چشم بعد از عمل بینی

علت کبودی چشم تغییرات استئوتومی است که روی بافت و غضروف بینی ایجاد می شود.

کبودی چشم در واقع نتیجه خارج شدن قطرات خونی از عروق خونی آسیب دیده بینی است که به صورت تغییر رنگ لایه های زیرین اطراف پوست چشم خود را نشان می دهد.

به طور کلی مواردی که موجب کبودی چشم بعد از جراحی بینی می شود شامل:

  • حرکت بیش از اندازه صورت با حرف زدن و خندیدن زیاد
  • خوابیدن به پهلو یا شکم
  • پایین نگه داشتن سر
  • برداشتن جسم سنگین

اقدامات کاهش کبودی بعد عمل بینی

با انجام اقداماتی قبل از جراحی بینی می توان از میزان کبودی اطراف چشم کاست.

هدف از اقدامات بعد از جراحی بینی محافظت و تثبیت شکل جدید بینی و تسریع در روند التیام و بهبودی بینی است.

  • قبل از جراحی بینی از مصرف داروهایی از قبیل آسپرین، بروفن که موجب رقیق شدن خون می شوند، خودداری کنید.
  • دو الی سه هفته قبل از جراحی زیبایی بینی از مصرف تمامی مکمل های گیاهی یا مولتی ویتامین ها پرهیز کنید.
  • در 72 ساعت اولیه از آبمیوه های طبیعی از قبیل آب کرفس، آب هویج، آب آناناس استفاده کنید.
  • استراحت مطلق و نداشتن تحرک توصیه نمی شود.
  • هنگام خوابیدن دو بالشت را زیر سر به نحوی قرار دهید که سر بالاتر از حد معمول خود قرار گیرد.
  • بعد از جراحی بینی به مدت 48 تا 72 ساعت از کمپرس یخ در اطراف چشم استفاده کنید.
  • سر خود را همواره به سمت بالا نگه دارید و حتی الامکان به جلو خم نکنید.
  • طی زمانی که بینی پانسمان دارد از دست زدن به آن خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای جلوگیری از کبودی و ایجاد لکه در اطراف بینی و چشم ها خودداری کنید.
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی دو هفته قبل و بعد از عمل بینی اجتناب کنید.
  • بعد از برداشتن اسپلینت و پانسمان بینی کمپرس گرم به کاهش کبودی و تورم کمک می کند.

تورم در بینی های گوشتی

کبودی و تورم در این افراد بیشتر از دیگران خواهد بود، البته این میزان کبودی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود، کبودی و تورم در بینی های گوشتی مدت زمان بیشتری برای بهبودی لازم دارد.

نیاز است تا فورا بعد از جراحی از کمپرس سرد استفاده کنید و همچنین از میزان قابل توجهی مایعات در دوره ی نقاهت استفاده کنید، خوردن آب کرفس و نیز آب آناناس به کاهش تورمات کمک شایانی می کند و کبودی های اطراف چشم و گونه ها را کاهش می دهد.

به یاد داشته باشید که بینی های گوشتی دارای میزان بیشتری تورم بعد از جراحی هستند و پیش از دو یا سه ماه نمی توان در رابطه با نتیجه ی جراحی تصمیم گیری کرد، معمولا یک بینی 6 ماه تا 1 سال بعد از جراحی نتایج را به خوبی نشان می دهد و در پایان این مدت تغییرات را بروز می دهد. بنابراین جراحی بینی گوشتی نیاز به زمان بیشتری برای مشاهده نتایج دارد.

مصرف سیگار و دخانیات مانع از بهبود به هنگام می شود. به بیمار گفته می شود که حداقل یک ماه قبل از جراحی مصرف سیگار را قطع کند و تا یک ماه بعد از جراحی سیگار مصرف نکند.

دکتر علی شهابی

دکتر علی شهابی، متخصص گوش، حلق و بینی جراحی زیبایی بینی با حفظ عملکرد طبیعی جراح و متخصص گوش، گلو، بینی، سر و گردن بلفارو پلاستی (عمل پلک چشم) رفع...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سودابه سعیدی

    با سلام چندین سال است که خارش گوش دارم تشخیص پزشک قارچ گوش بوده که بهم قطره و پماد بابت خشکی گوش دادن ولی درمان نشدم و همچنان خارش گوش اذیتم میکنه. با تشکر

  • مادح بیگلری

    سلام ببخشید دکتر بینی من بزرگ ساده ترین روش برای کوچک شدن بینی رو برام توضیح میدید؟ خیلی ممنون میشم

  • فرح رضایی

    سلام خسته نباشید دخترم بینی اش کیپ هست وهرشب موقع خواب با دهان نفس میکشه راهنمایی میفرمایید با عمل کردن خوب میشه

  • علی اصغر وظیفه دان

    با سلام آیا جراحی افتادگی پلک وبینی در سنین بالا 60 ساله هم موثر است وهزینه مالی هرکدام تقریبی چقدر میباشد؟با تشکر

  • لغو پاسخ
دکتر علی شهابی
بستن دکتر علی شهابی دکتر علی شهابی

سوالات خود را از دکتر علی شهابی بپرسید

02122636424