آنژیوگرافی عروق کرونر - دکتر محمدرضا مبینی

آنژیوگرافی عروق کرونر

آنژیوگرافی عروق کرونر

آنژیوگرافی عروق کرونر یک آزمایش است که برای کشف میزان باریک بودن در شریان های شما استفاده می شود. بیاموزید که چه چیزی را انتظار داشته باشید و چه موقع ممکن است استنت بگیرید.

دکتر محمدرضا مبینی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر محمدرضا مبینی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

آنژیوگرافی چیست و چگونه انجام می شود؟

آنژیوگرافی یک آزمایش تصویربرداری است که از اشعه X برای مشاهده رگ های خونی بدن استفاده می کند. اشعه X ارائه شده توسط آنژیوگرافی، آنژیوگرام نامیده می شود این تست برای مطالعه محدود استفاده می شود. در بسیاری از قسمت های بدن از جمله مغز، قلب، شکم و پاها شریان ها یا رگهای مسدود شده، بزرگ شده یا ناهنجار وجود دارد.آنژیوگرام عروق کرونر اشعه ایکس شریان های قلب است. این میزان و شدت هر بیماری قلبی را نشان می دهد و می تواند به شما کمک کند تا دریابید که قلب شما چقدر خوب کار می کند.با این اطلاعات، شما و پزشکتان می توانید از طریق گزینه های درمانی خود صحبت کنید. این موارد ممکن است شامل آنژیوپلاستی (استنت)، جراحی بای پس از پیوند یا داروها باشد.در طی آنژیوگرافی کرونر چه اتفاقی می افتد؟

برای ایجاد تصاویر با اشعه X، پزشک شما از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر، به نام سوند، یک مایع رنگی تزریق می کند. پزشک سوند را از نقطه دسترسی به داخل شریان مورد نظر می گذارد. نقطه دسترسی معمولا در بازوی شما است اما می تواند در کشاله ران شما باشد.این رنگ باعث می شود خون موجود در رگ های خونی در پرتوی ایکس قابل مشاهده باشد و هر منطقه تنگ یا مسدود شده در رگ را نشان دهد. این رنگ بعدا از طریق کلیه ها و ادرار از بدن شما خارج می شود.

آنژیو گرافی چه مدت طول می کشد؟

می توانید انتظار داشته باشید که این تست نیم ساعت طول بکشد، اگرچه بعضی اوقات می تواند طولانی تر شود. در طی عمل، توسط یک مانیتور قلبی نظارت خواهید شد که ضربان قلب و ریتم شما را ثبت می کند. اگر هر زمان احساس ناخوشایندی کردید یا احساس ناراحتی کردید، باید به یکی از کارمندان بیمارستان بگویید. اگر در هنگام آنژیوگرافی خود استنت را وارد کنید (آنژیوپلاستی)، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.چه موقع می توانم بعد از آنژیوگرافی به خانه بروم؟

ممکن است به دنبال این عمل چندین ساعت یا یک شب در بیمارستان بمانید. ممکن است از شما خواسته شود مایعات بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود و رنگ چربی را از کلیه های خود بریزید. قبل از رفتن به خانه، یک پرستار به شما می آموزد که چگونه سایت را برای خونریزی بررسی کنید و توضیح دهید که اگر این اتفاق رخ دهد چه کاری باید انجام دهید. اگر کشاله ران محلی بود، از شما خواسته می شود برای جلوگیری از خونریزی به مدت یک هفته از بلند کردن و صاف کردن اجتناب کنید.

خطرات مرتبط با آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

مانند تمام مراحل پزشکی، هر دو خطرات و مزایای آن با داشتن آنژیوگرافی عروق کرونر و آنژیوپلاستی همراه هستند.در مورد خطرات و مزایای شما و هرگونه نگرانی که دارید، با پزشک، پرستار و سایر متخصصان بهداشت صحبت کنید. تیم بهداشت و درمان شما می تواند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط فردی و میزان ریسک به شما بدهد.

عوارض جزئی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خونریزی زیر پوست در محل زخم – این باید بعد از چند روز بهبود یابد، اما در صورت نگرانی لطفا با پزشک معالج خود تماس بگیرید        ·            کبودی- اغلب به مدت چند هفته به دلیل وارد کردن سوند ایجاد می شود.

حساسیت نسبت به کنتراست رنگ مورد استفاده، باعث ایجاد علائمی مانند بثورات می شود – قبل از انجام عمل باید درمورد هرگونه حساسیتی که دارید با متخصص قلب خود صحبت کنید.

عوارض جدی تر نادر است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

صدمه به شریان در بازو یا کشاله ران از سوند، احتمالا در خون رسانی به اندام تأثیر می گذارد.

  • حمله قلبی
  • سکته
  • آسیب به کلیه ها که ناشی از رنگ کنتراست است.
  • آسیب بافت ناشی از اشعه Xدر صورت طولانی تر شدن عمل
  • خونریزی جدی
  • مرگ

شما به احتمال زیاد عوارض را بر اساس:

سن شما – هر چه سن شما بالاتر باشد، خطر شما بیشتر است.

اگر این روش برنامه ریزی شده باشد یا معالجه اضطراری است – معالجه اضطراری همیشه خطرناک است زیرا زمان کمتری برای برنامه ریزی وجود دارد و بیمار تمایلی به شروع آن ندارد

اگر بیماری کلیوی دارید – رنگ مورد استفاده در طی آنژیوپلاستی گاهی اوقات می تواند آسیب بیشتری به کلیه های شما وارد کند.

اگر یک یا چند شریان کرونر مسدود شده دارید.

اگر سابقه بیماری جدی قلبی دارید.اگر تصاویر حاصل از آنژیوگرافی شما محدود یا انسداد را نشان می دهد که می تواند بلافاصله درمان شود، ممکن است متخصص قلب و عروق شما تصمیم به ادامه و استنت در یکباره (آنژیوپلاستی) بگذارد، به عنوان بخشی از همین روش.

 

آنژیو پلاستی  و  استنت آنژیوپلاستی درمانی است که از استنت برای بهبود جریان خون به قلب با باز کردن شریان کرونر باریک یا مسدود استفاده می کند. جوانب مثبت و منفی را بیابید و هنگام داشتن آنژیوپلاستی انتظار چه چیزی را داشته باشید.

 

آنژیوپلاستی کرونر از یک بالون مخصوص و یک لوله فلزی (استنت) برای باز کردن شریان کرونر باریک یا مسدود استفاده می کند. در دراز مدت، این باید جریان خون به عضله قلب را بهبود بخشد و منجر به آنژین کمتر یا بدون آن شود. آنژیوپلاستی گاهی اوقات به عنوان یک درمان فوری برای افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، استفاده می شود. قبل از آنژیوپلاستی معمولاً آنژیوگرافی خواهید داشت، اما گاهی اوقات این کار به طور هم زمان انجام می شود.توجه: آنژیوپلاستی درمانی برای بیماری های قلبی نیست. ممکن است به کنترل علائم شما کمک کند، اما بیماری زمینه ای قلبی که باعث ایجاد علائم در وهله اول می شود را برطرف نمی کند. برای کاهش احتمال بروز مشکلات قلبی بیشتر، باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کرده و حفظ کنید.

استنت چیست؟

 استنت یک لوله فلزی است که می تواند در یک شریان باریک وارد شود. این عمل به عنوان یک چارچوب پشتیبانی داخلی برای باز نگه داشتن شریان، با ادامه فشار دادن پلاک به دیواره شریان عمل می کند. این اجازه می دهد تا خون به راحتی در شریان جریان یابد. غالبا استنت با دارویی پوشیده می شود که به آرامی در محیط اطراف رها می شوند و به کاهش احتمال انسداد مجدد شریان کمک می کنند.

چه اتفاقی می افتد در طی آنژیوپلاستی؟

شروع عمل همانند آنژیوگرافی است، با قرار دادن محل قرارگیری سوند در بازو یا کشاله ران شما. سپس یک لوله پلاستیکی و انعطاف پذیر نازک به محل باریک یا مسدود در سرخرگهای کرونر شما هدایت می شود.

1. (در شکل شماره یک) بالون و استنت در قسمت باریک شریان قرار گرفته است.

2. (در شکل شماره دو) بالون باد کرده و استنت گسترش می یابد و پلاک را به طرف دیواره شریان فشار می دهد.

3. (در شکل شماره سه) سپس بالون از حالت جدا شده خارج شده و برداشته می شود، و استنت را شكاف می دهد.

4. (در شکل شماره چهار) شریان گشاد شده جریان خون عضله قلب را بهبود می بخشد.

بعد از آنزیو پلاستی کی میتونم برم خونه؟ 

ممکن است به دنبال این عمل چندین ساعت یا یک شب در بیمارستان بمانید. ممکن است از شما خواسته شود مایعات بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود و رنگ چربی را از کلیه های خود بریزید.قبل از رفتن به خانه، یک پرستار به شما می آموزد که چگونه سایت را برای خونریزی بررسی کنید و توضیح دهید که اگر این اتفاق رخ دهد چه کاری باید انجام دهید. اگر کشاله ران محلی بود ، از شما خواسته می شود برای جلوگیری از خونریزی به مدت یک هفته از بلند کردن و صاف کردن اجتناب کنید.

بعد از آنژیو پلاستی چه زمانی میتونم رانندگی رو شروع کنم؟

دستورالعمل های پزشکی بیان می کند که شما نباید دو روز بعد از انجام آنژیوپلاستی، رانندگی کنید. اگر عوارضی دارید و یا حمله قلبی در نتیجه آنژیوپلاستی رخ داده است، تا زمانی که پزشک به شما اجازه ترخیص پزشکی ندهد، نباید رانندگی کنید.

چه زمانی می توانم به فعالیتهای طبیعی قبلی برگردم؟

بیشتر افراد فعالیت های روزمره عادی را طی یک تا دو روز از بازگشت به خانه از سر می گیرند و معمولا می توانند بعد از یک هفته به سر کار خود برگردند. بسته به شرایط شما، ممکن است کم و بیش به شما از سرگیری فعالیت های روزمره نیاز داشته باشد. ممکن است دوست داشته باشید در مورد این موضوع با متخصص قلب صحبت کنید.ممکن است از شما دعوت شود که به یک برنامه توان بخشی قلبی بروید. برای یافتن لیستی از برنامه های خود، از فهرست راهنمای قلب کاوش کنید.

خطرات مربوط به داشتن آنژیوپلاستی

مانند همه روشهای پزشکی، خطرات و مزایای آن با داشتن آنژیوپلاستی نیز وجود دارد.در مورد خطرات و فواید برای شما و هرگونه نگرانی که دارید، با پزشک، پرستار و سایر متخصصان بهداشت صحبت کنید. تیم بهداشت و درمان شما می تواند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط فردی و میزان ریسک به شما بدهد.

عوارض جزئی ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

خونریزی زیر پوست در محل زخم – این باید بعد از چند روز بهبود یابد، اما در صورت نگرانی لطفا با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

کبودی

معمول است که چند هفته کبودی از سوند وارد شود.

حساسیت نسبت به کنتراست رنگ مورد استفاده، باعث ایجاد علائمی مانند بثورات می شود – قبل از انجام عمل باید درمورد هرگونه حساسیتی که دارید با متخصص قلب خود صحبت کنید.

عوارض جدی تر نادر است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

صدمه به شریان در بازو یا کشاله ران از سوند، احتمالا در خون رسانی به اندام تأثیر می گذارد.

حمله قبلی

سکته

آسیب به کلیه ها که ناشی از کنتراست رنگ است.

آسیب بافت ناشی از اشعه X در صورت طولانی تر شدن عمل است.

خونریزی جدی

مرگ

شما به احتمال زیاد عوارض را بر اساس:

سن شما – هر چه سن شما بالاتر باشد، خطر شما بیشتر است.

اگر این روش برنامه ریزی شده باشد یا معالجه اضطراری است

– معالجه اضطراری همیشه خطرناک است زیرا زمان کمتری برای برنامه ریزی وجود دارد و بیمار تمایلی به شروع آن ندارد.

اگر بیماری کلیوی دارید

– رنگ مورد استفاده در طی آنژیوپلاستی گاهی اوقات می تواند آسیب بیشتری به کلیه های شما وارد کند.

– اگر یک یا چند شریان کرونر مسدود شده دارید.

– اگر سابقه بیماری جدی قلبی دارید

دکتر محمدرضا مبینی

دکتر محمد رضا مبینی، متخصص قلب و عروق خدمات: درمان واریس و آنژیوگرافی اکو کاردیوگرافی رنگی قلب تست ورزش نوار قلب آنژیوگرافی درمان واريس هولترمانیتورینگ ضربان قلب (جهت تشخیص علل طپش...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهراا

    سلام من ۲۲ سالمه حدود ۴ روزه روی پاشنه پام رگ های بنفش میبینم کمه ولی هست دلیلش چیه؟ واریسه؟ راه درمانش چیه؟ خوب میشه کلا یا بیشتر و بدتر میشه؟

  • ناصر امانی

    سلام آقای دکتر هزینه عمل لیزر چقدر میشه

  • لیلا ریکانیان

    سلام آقای دکتر در ناحیه قلبم تیر کشیده می شود و پشت سمت چپ ناحیه کتف درد دارو و دست سمت چپم بی حس می با شد

  • لغو پاسخ
دکتر محمدرضا مبینی
بستن دکتر محمدرضا مبینی دکتر محمدرضا مبینی

سوالات خود را از دکتر محمدرضا مبینی بپرسید

02122902195