مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از بارداری - دکتر مریم اکبری

مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از بارداری

مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از بارداری

مراقبت هایی که قبل از بارداری باید انجام دهید
به یاد داشته باشید که کودک شما در صورتی زندگی خوب و سالمی را شروع خواهد کرد که شما قبل از بارداری شرایط جسمانی و روحی مناسبی داشته باشید. نگرش اکثر افراد این است که برای رشد جنین و دوری از نارسایی ها فقط مراقبت های دوران بارداری کافی می باشد. با انجام مراقبت‌های قبل از بارداری، در واقع مشکلات زمان بارداری و زایمان و همچنین استرس و نگرانی خودتان را کم می‌کنید. نتیجه‌ی شیرین و مفید این مراقبت‌ها تولد فرزندی سالم است. در ادامه‌ مطلب به بررسی اقداماتی که باید قبل از بارداری انجام دهید می‌پردازیم:

دکتر مریم اکبری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مریم اکبری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان
  • مشاوره قبل از بارداری با پزشک متخصص زنان و زایمان
    چند ماه قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک شما با معاینه و تجویز آزمایشات لازم تمامی کمبودهای شما مشخص می شود. همچنین مواردی مانند فشار خون، وزن، سابقه جراحی و سایر بیماری ها توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که اضافه وزن و یا کمبود مزن داشته باشید به شما توصیه می شود با مراجعه به پزشک تغذیه به وزن متعادل و معمول برسید. همچنین فشار خون و دیابت می تواند به روند رشد جنین و زایمان تاثیرات منفی بگذارد، در صورت ابتلا به این موارد رژیم پروتئینی برای شما تجویز می شود، این رژیم برای جنین مضر نمی باشد. از دیگر مواردی که توسط پزشک بررسی میشود مصرف مکمل هایی مانند اسیدفولیک است. هدف اصلی از مشاوره قبل از بارداری این است که بدن مادر برای باردار شدن در بهترین شرایط قرار بگیرد.
  • تست سرطان دهانه‌ رحم
    یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان خانم‌ها، سرطان دهانه رحم است. این سرطان معمولا پس از یائسگی رخ می‌دهد اما می‌تواند در شروع یائسگی نیز اتفاق بیفتد؛ بنابراین قبل از این‌که اقدام به باردار شدن کنید، حتما تست دهانه رحم را انجام دهید. اگر مبتلا به این بیماری نبودید می‌توانید بدون هیچ مشکلی برای بارداری اقدام کنید؛ اما اگر به این بیماری دچار شده‌اید باید درمان را به‌طور جدی شروع کنید. بعد از بهبود بیماری، زمانی را برای باردار شدن انتخاب کنید که حد قابل قبولی از سرطان را تحت کنترل درآورده باشید. پس باید تحت نظر پزشک باشید و به تجویز او از داروهای افزایش‌دهنده‌ قدرت باروری استفاده کنید چون در برخی از افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا بوده‌اند، هورمون‌های طبیعی کاهش یافته‌ و باردار شدن به تأخیر می‌افتد. به شما توصیه می‌کنیم تست سرطان دهانه رحم را در مراقبت‌های قبل از بارداری هرگز از یاد نبرید.
  • وضعیت سلامت دهان و دندان
    باردار شدن بر سلامت دهان و دندان تاثیر میگذارد. پوسیدگی دندان می تواند خطرات زیادی برای جنین داشته باشد زیرا باعث گسترش عفونت در سایر نقاط بدن می شود. همچنین بیماری های لثه می تواند مشکلاتی را در بارداری به وجود آورد. با اینکه انجام درمان برای بیماری های دهان و دندان در دوران بارداری خطر خاصی ندارد اما برطرف کردن مشکلات قبل از بارداری مسلما هوشمندانه تر است.
  • ترک مشروبات الکلی و سیگار
    توجه داشته باشید که مصرف سیگار در دوران بارداری خطرات کاملا جدی مانند مرگ ناگهانی نوزاد، ایجاد مشکلات تنفسی در مادر و نوزاد، تولد نوزاد با وزن کم و  زایمان زودرس را در پی دارد. اگر نگران سلامت نوزادتان هستید در حین بارداری سیگار نکشید زیرا مونوکسید کربن و بسیاری از سموم دیگر با کشیدن سیگار وارد جریان خونتان می‌شود و به طور مستقیم بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد.
  •  کاهش آسیب‌های محیطی در دوران قبل از بارداری
    تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر در دوران بارداری، تأثیرات بدی را روی جنین در حال رشد می‌گذارد. همچنین عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. پس مادر باید چند ماه قبل از این‌که به بارداری اقدام کند، به دوری کردن از موبایل، اینترنت و هم‌چنین عکس‌برداری‌های بی‌دلیل عادت کند.

دکتر مریم اکبری

دکتر مریم اکبری، متخصص زنان، زایمان، نازایی خدمات مطب دکتر مریم اکبری: مراقبت قبل و بعد از بارداری سزارین زایمان طبیعی جراحی های ژنیکولوژیک زنان غربالگری سرطانهای زنان (پستان، رحم، تخمدان،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • maryam mohaamadi

    سلام داخل خون پريود من لخته هاي خون وجود داره علتش چي هست؟

  • مهدیه ساعد

    سلام خسته نباشین من روز اول پریودیم عصر رابطه برقرار کردم اما دخول کامل نبود بعد رابطه خونریزی پیدا کردم حتی قرص اورژانس ۱/۵هم سریع خوردم اما الان ۱۷روز گذشته درد شدیدی زیر شکمم دارم ‌گاهی سفت میشه زیر شکمم ترشح واژنم دارم ویبوست و سینه هامم متورم شده وپرت داره و زیر بغلم و سردردم دارم میخواستم بدونم علائم حاملگی است

  • الهه حسنوند

    سلام خانم دکتر دوشیزم و ازدواج نکردم گاهی وقتا ب اندازه تار مو خون در ترشحم دیده میشه و فقط نیمی از روز طول میکشه و بعد تمیز میشم آیا مشکلی هست؟

  • روشنك ر

    سلام خانم دكتر من يك ماهه باردارم براي سقط قرص ميزوپروستول تهيه كردم از ٧ تا ١٠.٥ سه تا استفاده كردم فقط درد دارم شديد ولي خونريزي نه بازم بخورم ازش؟ دكتر بمن گفت يكي يكي هر يك ساعتو نيم بخور تا سه تا خونريزي ميكني ولي نشده چي كنم؟!🥺🥺🥺

  • لغو پاسخ
دکتر مریم اکبری
بستن دکتر مریم اکبری دکتر مریم اکبری

سوالات خود را از دکتر مریم اکبری بپرسید

02122865768