دندانپزشکی دیجیتال چیست ؟ - دکتر مهران امینی

دندانپزشکی دیجیتال چیست ؟

دندانپزشکی دیجیتال چیست ؟

دندانپزشکی دیجیتال چیست ؟

در دندانپزشکی دیجیتال اساس براین است که ما  باید یک مدل سه بعدی تهیه کنیم که بتوانیم تعدادی از کارها ی دندانپزشکی را  روی مدل سه بعدی انجام بدیم  قبل از اینکه بخواهیم روی دندان بیمار انجام شود .به طور کلی به طور ساده  اگر بخواهیم دندانپزشکی دیجیتال  رو تعریف کنیم اینکه هست که با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان تصاویر سه بعدی را از فضای دهان و فک بیمار تهیه کرد و با کمک آن انواع روکش و لمینیت و … را به شکل دلخواه طراحی و ساخت.

دکتر مهران امینی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مهران امینی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

به کمک اسکنر تصاویر سه بعدی تهیه میشود. و با کمک  نرم افزارهایی که بر روی کامپیوتر لابلاتوارنصب هست مانند اگزو کد ،دنتال سیستم و چندین نرم افزار دیگرروکش ،لمینیت و ایمپلنت طراحی و بعد از آن توسط دستگاه کد کم ساخته می شود.

روکش دیجیتال

به گفته دکتر مهران امینی  برای قرار دادن  روکش بروی دندان باید دندان تراش بخورد و قالب گیری شود بعد آن  قالب‌گیری یک مدل منفی و وقتی که گچ  داخلش ریخته  شد میشود  یک مدل مثبت .که دقیقا مانند دندان بیمار است  .در دندان پزشکی سنتی معمولی با روش های سنتی روی این مدل گچی  یه روکش  ساخته میشود که بعد از طی کردند مراحل لابراتواری مختلفی کارگذاری میشود. اما در دندانپزشکی  دیجیتال دندان تراش میخورد و به جای قالب گیری اسکن تهیه میکنیم .دقیقا مدلی سه بعدی مثل کست  یا مدل گچی که حاصل ریختن قالب هست در فضای مجازی   برای ما بدست می آید. در مرحله بعد باید یک روکش طراحی شودخوب پس این کار باید در فضای مجازی انجام شود که  نرم‌افزارهای مخصوص خودش رو دارد مانند  اگزوکد ،دندنتال  سیستم ، و چندین نرم افزار دیگر در لابراتوارهای دندانپزشکی  کامپیوتر قوی هست این نرم افزار روش نصب شده و طراح (دیزاینر) یک روکش ای را طراحی می کند مانند  دندان یک طراح باید  آناتومی دندان رو به خوبی بشناسد البته نرم افزارهم در شناخت آنتومی دندان و دهان بیمار خیلی کمک می کند .

مرحله بعدی در  دندانپزشکی دیجیتال این مدل طراحی شده منتقل میشود  به دستگاه کت کم. کد کم  حاصل استفاده از فناوری های دیجیتال در ساخت ریستوریشن های دندانی است. با فناوری کد کم می توان به حالت سه بعدی ریستوریشن دندانی اعم از روکش دندان، لمینت دندان، وینر، بریج و … را در اسرع وقت و به زیبایی هر چه بیشتر برای بیمار فراهم کرد و دندانسازی دیجیتال را انجام دادد مشابه دستگاه کت کم در صنعت هم وجود دارد با نام سی ان سی.

تفاوت ساخت روکش در دندانپزشکی دیجیتال و سنتی

کارکد کم  طراحی فضایی جسم سه بعدی فضایی هست  یعنی از داخل یک بلوک یک مکعب که از جنس زیرکونیا است دستگاه با تراش ابعاد مختلف این مکعب  روکش را می سازد روکش طراحی شده  داخل  کوره پخته و سخت مانند دندان میشود.

دقت این روکش از روکش هایی که به صورت سنتی ساخته میشود خیلی بیشتر هست . چون  در روش سنتی هر بار که مثل مرحله اول گچ ریخته میشود ماده قالبگیری تغییرات حجمی به علت جذب آب دهان دارد.

در صورتی که در دندانپزشکی دیجیتال  مراحل فضای دیجیتال و اسکن گرفتن و تراش دادن به  وسیله کتکم تقریباً هیچ تغییرات حجمی ندارد و در حد میکرون دقت کاربالا می رود .

سرعت هم در دندانپزشکی دیجیتال بسیار بالامیباشد و درزمان کوتاه تری ساخته میشود تا درروش سنتی که ساخت یک روکش توسط افراد مختلف انجام میگیرد .

 لمینت در دندانپزشکی دیجیتال

دندانپزشکی دیجیتالی از اسکن سه بعدی در طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی دیجیتالی استفاده می کند. با استفاده ازسیستم های کامپیوتری  طرح لبخند بیمار را به صورت مجازی طراحی می‌کنیم. و با استفاده از کد کم لمینت با دقت و سرعت بالا ساخته میشود .

ایمپلنت دیجیتال

در روش سنتی به خاطر ایجاد دید و رویت ، لثه بیمار شکافته میشود تا  ایمپلنت  دقیقا درون استخوان در موقعیت مناسب  وبا عمق وزاویه صحیح کارگذاشته شود .

اما در روش دیجیتال که به آن ایمپلنت بدون جراحی هم گفته میشود  در مرحله اول توسط اسکنر از داخل دهان بیمار یک تصویر سه بعدی تهیه میکنیم  این مدل سه بعدی  که نمایی کامل از بافت سخت و نرم داخل دهان  را به ما میدهد. در مرحله بعد رادیولوژی و سی بی سی تی یا اسکن بافت سخت رو میگیرد.

سی بی تی به ما نشان میدهد که ضخامت لثه در هر نقطه به چه میزان هست و آیا نیاز به تزریق استخوان داریم یا خیر  .

که علاوه بر سی بی تی در داخل مطب هم ما یک اسکن داخل دهانی داخل کامپوتر مطب داریم او این در لابراتوار با همان کامپیوتر هایی که نرم افزار مربوط به  این کار دارند  این دو تصویر با هم ادغام میشوند  حالا یک مدل سه بعدی از از حدود خارجی فک به  اضافه اجزای داخلی فک داریم این تصویر کلی به ما نشان میدهد  داخل   استخوان از چه قسمتهایی عصب ،کانال عصب ،سینوس فک و چریان ها رد شده اند. حال میدونیم  هر جایی از  لثه چقدرضخامت  دارد.در مرحله بعد از  روی این فایل ها یک  شابلون مانند یک راهنما از جنس رزین  ساخته میشود.

این شابلون روی فک بیمار سوار میشود  روی آن یک سری سوراخ هایی هست که به صورت اسلیو. که در واقع یک کانال یا استوانه ای هست که دریل ما راهنمایی میشود از آنجا دقیقا نقطه مناسب داخل  فک  بیمار را با عمق مناسب و زاویه مناسب را یک  سوراخ 2 الی 3 میلیمتری برای کار گذاشتن پایه ایمپلنت در موقعیت مناسب بدون جراحی، خونریزی،بخیه و بسیار دقیق ایجاد کند  در این نوع ایمپلنت هیچ خطری برای عصب ها و شریان های داخل لثه بیمار ایجادنمی شود .

مرحله بعدی ایمپلنت دیجیتال بعد از دو سه ماه که حداقل باید صبر کنیم تا  پایه ایمپلنت با استخوان جوش بخورد هیچ نیرو و فشاری  نباید در این دوران وارد شود مگر در مواقعی که بارگذاری فوری و بخواهیم بکنیم . در اغلب موارد  لیمپلنت با تاخیر چند ماهه انجام میشوند چون طی دو الی سه ماه  طول میکشد که سلولهای استخوانی با بدنه پایه  ایمپلنت جوش بخورند بعد از این مدت  ایمپلنت به حدی در جای خودش سفت و محکم میشود که میتواند هر فشاری را تحمل کند حالا نوبت به قرار دادن روکش یا همان پروتز دندانی  میرسد که از قبلا در فضای مجازی نرم افزاردیدیم و دقیقا میدانیم درست در چه نقطه ای باید بارگذاری شود .

درست است که میگویم دندانپزشکی دیجیتال بدون جراحی و خونریزی است اما این درصورتی اتفاق می افتد که ما استخوان با حجم و ابعاد مناسب و کافی داشته باشیم اما برای افرادی که سالهاست دندان خود را از دست دادند و یا تحلیل استخوان لثه  داشته  باشند باید با استفاده از روش جراحی،پودراستخوان به مناطقی که قرار است ایمپلنت یا پایه فیکسچر دندان نصب شود تزریق شود.که به این روش بازسازی استخوان لثه گفته میشود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر مهران امینی

دکتر مهران امینی، جراح دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست عضو انجمن ایمپلنتولوژی اروپا عضو تیم بین‌المللی ICOI

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سید مصطفی موسوی

    سلام جناب دکتر ایا شما ایمپلنت با پایه زیرکونیوم هم انجام میدهید در صورت انجام هزینه هر واحد کامل چقدر میباشد

  • زینت سادات آقامیری

    سلام خدمت آقای دکتر عزیز ، وقتتون بخیر ، من به علت بیماری سرطان معده که ۵ سال قبل دچار شدم دندانهام خراب شدن و بیشترشون رو همون سال عصب کشی کردم و ۴ دندانم که قابل نگهداری نبود رو کشیدم و الان نیاز به ۴ واحد ایمپلنت دارم و چون شرایط مالی خیلی بدی دارم و درآمدی نداشتم رفتم آموزش دستیاری دندانپزشکی رو آموختم و یکسال کنار دندانپزشک دستیار بودم به امید اینکه دندانهامو درست کنند ولی خدا شاهده که اصلا هیچ قدمی برام برنداشتن با اینکه سیر تا پیاز زندگیم رو تعریف کردم از پدرم که سکته کرده و از وضع مالی زیر خط فقرم گفتم ولی نه تنها برام کاری نکردن بلکه حقوقم ۱۴۰۰ تومن هست بدون بیمه و الان ۳۸ سالمه و میخوام ازدواج کنم ولی اعتماد به نفس ندارم و همیشه استرس دارم چون دندانهام خیلی زشت و ظاهر بدی دارن و خراب هستن خواهش میکنم شما بزرگواری کنید کمکم کنید حتی از ارزانترین برند ایمپلنت هم حاضرم استفاده کنید من واقعا ناراحتم نمیدونم چیکار کنم 😢😢😢😢😢😢😢

  • علی قاضی

    با سلام ایمپلنت دندان چقدر هزینه میخواد

  • امیر آصفی

    سلام هزینه یه دندان ایمپلنت چقدره

  • لغو پاسخ
دکتر مهران امینی
بستن دکتر مهران امینی دکتر مهران امینی

سوالات خود را از دکتر مهران امینی بپرسید

02122292873