کولپوسکوپی چیست؟ - دکتر نرگس تاج دینی

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی یکی از بهترین روشهای تشخیص زودرس سرطانهای دستگاه تناسلی (ولو, واژن و سرویکس) است. روشی غیر تهاجمی بوده و نیاز به بستری، اتاق عمل و بیهوشی ندارد. کولپوسکوپی در واقع نوعی اندوسکوپی دستگاه تناسلی محسوب می­شود.

دکتر نرگس تاج دینی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر نرگس تاج دینی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دراین روش تحت بزرگ نمایی (حتی تا 40 برابر) دستگاه تناسلی مورد مطالعه قرار میگیرد.

با زدن مواد مختلف به واژن و سرویکس و بررسی واکنش آنها ، دیدن نمای عروقی و وضعیت سلولی هر جا که مشکلی داشت نمونه برداری انجام و برای آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می­شود.

ناتوانی بعد از انجام کولپوسکوپی وجود ندارد و حداکثر بعد از یک روز بیمار به زندگی روزانه ی خود باز خواهد گشت.

ویدئو کلپوسکوپی مزیت جالب دیگری هم دارد و آن این است که بیمار میتواند همزمان با پزشک در مانیتور دستگاه و تحت بزرگ نمایی داخل بدن خود را دیده، ضمن آشنایی با آناتومی بدن خویش در جریان تشخیص و درمان قرارگیرد.

موارد لزوم انجام کولپوسکوپی و بیوپسی:

1-بیمار مبتلا به زگیل تناسلی یا ویروسHPV پرخطر

2-پاپ اسمیر غیر طبیعی

3-زخم مزمن و مقاوم به درمان دهانه رحم

4- بد شکلی دهانه رحم

5- ترشحات رحمی مقاوم به درمان

6- هرگونه خونریزی غیر عادی بانوان بویژه خونریزی بعد از نزدیکی

7-قضاوت بالینی و صلاح دید پزشک

کسی که کولپوسکوپی شد چه اتفاقی برای او رخ می دهد و به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟

معمولا توصیه می کنیم یک روز استراحت کند، اگر کار سنگینی در محل کار ندارد به کار خود برگردد، وسیله سنگین بلند نکند، بسته به شرایط بیمار اگر سرویس عفونی یا شرایط خاصی داشته باشد آنتی بیوتیک تجویز می شود. مریض به راحتی به کار و منزل برمی گردد.  ممکن است خونریزی و درد کمی داشته باشد. در کل کولپوسکوپی کار مشکلی نیست و این کار در مطب انجام می شود.

بعد از اینکه جواب پاتولوژی حاضر شد براساس این جواب مریض در سه گروه قرار می گیرد:

یا سرطان دارد، یا سالم است یا بیشتر مواقع به ضایعات پیش سرطانی می افتد که در مورد سرویکس سی آی ان سی (پیش سرطانی) نامیده می شود و اصطلاحا سی آی ان یک، دو و سه نامیده می شود، یا در پاتولوژی ال اس آی ال یا اچ اس ای ال  نوگرید و های گرید نامیده می شود.

سی آی ان یک، دو و سه، سه مرحله پیش سرطانی است، مرحله سه (پیش سرطانی) از دو مرحله دیگر پیشرفته تر است حتی نوع وخیم آن با لیزر درمانی، کرایوفریز، یک لایه برداری خیلی ساده و سطحی قابل درمان است. اگر درمان نشود و سهل انگاری شود تبدیل به سرطان می شود.

 کسی که به زگیل اندام تناسلی مبتلا می شود اول باید به چه پزشکی مراجعه کند؟

اول به پزشک زنان مراجعه  کند و حتما کولپوسکوپی بیوپسی و آزمایش پاپ اسمیر و تایپینگ انجام شود. اگر به پزشک پوست مراجعه کرد اشکال ندارد اما بعد از آن حتما به پزشک زنان مراجعه کند.

سرطان های زنان با تشخیص به موقع همیشه درمان دارد.

سی آی ان یک، قطعا تحت نظر گرفتن است یعنی بعد از مراجعه اول به بیمار می گوییم سه ماه بعد مراجعه کند.

سی آی ان دو، هم تقریبا به همین شکل است. پس در مرحله یک و دو بیمار فقط تحت نظر است بعد از سه ماه که مراجعه می کند پاپ اسمیر، تایپینگ و … انجام می شود سپس به تدریج فواصل زیاد می شود. ممکن است بگوییم نه هنوز ویروس باقی مانده، بسته به قضاوت بالینی ما بیمار تحت نظر است یا ممکن است یک درمان کوچک برای او انجام دهیم.

در مرحله پیش سرطانی سه هست که یک درمان را حتما انجام می دهیم  که آن کلکولیزیشن  یعنی با چاقو یا لیزر این کار را انجام دهیم، یا حتی ممکن است برای مریضی تصمیم بگیریم کرایو انجام دهیم با یک فریز یا لیپ به راحتی انجام شود.  منظور این است که از سرطان به اندازه آن  بترسیم ترس در حدی باشد که پی گیری کنید. ابتلای به HPV به معنای ابتلای به سرطان، زگیل تناسلی نیست. به این معناست که این خانم باید بیشتر تحت مراقبت قرار بگیرد. در حقیقت واقعیت این است که در 90-70 درصد زنان جوان و سالم ویروس HPV در ظرف یک تا سه سال خود به خود از بدن پاک می شود به شرطی که خانم ایمنی سالم داشته باشد، رفتار پرخطر جنسی نداشته باشد، سیگار نکشد و بیماری زمینه ای دیگری هم نداشته باشد در واقع درمان ما مثل قضیه سرماخوردگی درمان علامتی است، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عوارض است. درمان علامتی می کنیم زگیل را بر می داریم، سیستم ایمنی را تقویت می کنیم و مراقب هستیم از عوارض آن که سرطان است به وجود نیاید، اینها روش برخورد ما با یک ویروس است.

کولپوسکوپ دستگاهی است که آنکولوژیست ها استفاده می کنند و همکارهایی مثل من که متخصص هستند هم استفاده می کنند یا برای کارهای آموزشی برای دانشجویان استفاده می شود. ابتدا توسط کولپوسکوپ و به صورت بزرگ نمایی مریض را معاینه می کنم سپس با ویدئو کولپوسکوپ (مانیتور) همزمان مریض هم داخل رحم خود را می بیند. علاوه بر این یک ضبط ویدئویی هم داریم که می توانیم هم به بیمار CD ارائه کنیم که تمام مراحل معاینه داخل رحم و تمام کارهایی که برای مریض  انجام شده است در این CD موجود است که در سابقه پزشکی بیمار خیلی کاربرد دارد.

دکتر نرگس تاج دینی

پیشینه تحصیلی و بیوگرافی دکتر نرگس تاج دینی، جراح و متخصص زنان و زایمان دکتر نرگس تاج دینی جزوی از پزشکان و متخصصان باسابقه در حوزه زنان و زایمان است...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مریم گردیزاده

    سلام من دوتازایمان سزارین داشتم میخوام بچه سومم بارداربشم میخوام بدونم همون موقع بعدزایمان برام پیکرتراشی کنیدیاپوست اضافه شکموپهلوموبردارید

    • مریم گردیزاده

      ممنون میشم جواب سوالم.بدید

  • مهدیه ساعد

    سلام خسته نباشین من روز اول پریودیم عصر رابطه برقرار کردم اما دخول کامل نبود بعد رابطه خونریزی پیدا کردم حتی قرص اورژانس ۱/۵هم سریع خوردم اما الان ۱۷روز گذشته درد شدیدی زیر شکمم دارم ‌گاهی سفت میشه زیر شکمم ترشح واژنم دارم ویبوست و سینه هامم متورم شده وپرت داره و زیر بغلم و سردردم دارم میخواستم بدونم علائم حاملگی است وکمر درد شدید

  • عاطفه رحیمی

    سلام من ۲۹ سالمههفته یازده بارداریم لکه بینی قهوه ای داشتم فقط یک بار داروی خاصی مصرف نمیکنم مشکل چیه؟

  • مریم رضایی

    دکتر جان سلام من 47ساله ام آخرین پریودی ام دوازده اسفند بوده فروردین هم پریود نشده ده اردیبهشت که پریود شده ام تا الان پاک نمیشم دیروز که به دکتر مراجعه کردم به من قرص اتیسترون داد و گفت تا 21روز مصرف کنم و آزیترومایسین و مترونید ازول دیشب که قرص اتیسترون را مصرف کردم به جای اینکه کمتر یا قطع کنه پریودی زیاد شده چیکار کنم به نظرتون مشکلم از کجاست ممنون میشم جواب بدین

  • لغو پاسخ
دکتر نرگس تاج دینی
بستن دکتر نرگس تاج دینی دکتر نرگس تاج دینی

سوالات خود را از دکتر نرگس تاج دینی بپرسید

02122796265