مزایا و معایب لمینیت های دندانی - دکتر نوژن نوچی

مزایا و معایب لمینیت های دندانی

مزایا و معایب لمینیت های دندانی

لیمنیت های دندانی لبخند زیبایی به شما می دهند و در مدت کوتاهی ظاهر دندان ها را بهبود می بخشد و برای افرادی که می خواهند در مدت زمان کوتاهی به نتایج عالی برسند مناسب است. لمینت دندان مشکلات ناشی از ناهنجاری های ظاهری دندان را از بین می برند.

دکتر نوژن نوچی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر نوژن نوچی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در فرآیند لمینت دندان ، بخشی از مینای دندان برداشته می شود و سپس مواد لمینت به سطح دندان وصل می شود. به همین دلیل قبل از انجام فرآیند لمینت دندان باید وضعیت دندان کاملاً از نظر پوسیدگی و عفونت بررسی شود. در ادامه مطلب بیشتر در این باره بخوانید.

مقدمه ای بر لیمنیت دندان

همانطور که می دانید لمینت سرامیکی و هم لمینت کامپوزیت دندان لایه ای است همرنگ دندان ها، که برای اصلاح رنگ و یا اصلاح طرح دندان ها روی آنها قرار می گیرد. این روزها این درمان یکی از رایج ترین درمان های ترمیم زیبایی دندانپزشکی به شمار می رود. این روش طراحی لبخند برای اصلاح فاصله بین دندان ها، فرم ، رنگ و شکل آنها یا به طور کلی ایجاد یک لبخند هالیوودی استفاده می شود.

مزایای لیمنیت های دندانی

  • سفید کردن دائمی دندان ها
  • رفع آسیب دیدگی های دندان و اصلاح طرح لبخند
  • درمان زرد شدن دندان ها، دندان های کج و شکسته شده، دندان های کوتاه یا خیلی پهن نسبت به دندانهای دیگر، دندان های ساییده شده یا لب پر شده، دندان هایی که رنگ آنها با سایر دندان ها تفاوت پیدا کرده است.
  • یکدست کردن رنگ، شکل و اندازه دندان ها
  • افزایش احساس اعتماد به نفس
  • نصب سریع و راحت ونیرهای لمینت
  • بهبود و ریکاوری بسیار سریع
  • مراقبت راحت، حفظ و نگهداری بسیار ساده
  • دوام و طول عمر فوق العاده
  • ظاهری دقیقا شبیه دندان های طبیعی
  • سازگاری مناسب ونیرهای پورسلین با بافت لثه

معایب لمینت های دندانی

  • تراشیدن مینای دندان – یکی از معایب ونیر های دندان این است که نمی‌تواند بدون تراشیدن مینای دندان روی دندانهای طبیعی نصب شوند.

 

  • هزینه – لمینت (لمینت) های پرسلین معمولا نسبت به ونیر های دیگر مانند کامپوزیت گرانتر هستند.

 

  • ثابت تا پایان عمر – زمانی که ونیر پورسلین را روی دندان‌های خود کاشتید باید برای تمام عمر آنها را نگه دارید و نمی‌توانید مجددا دندان های طبیعی خود را داشته باشید. به همین علت به منظور ترمیم یا جایگزین کردن آنها همواره باید هزینه هایی را متحمل شوید.

 

  • ساییدگی دندان های فک مقابل – اگر دندان قروچه می کنید خطر ساییده شدن دندانهای فک مقابل با لمینت (لمینیت) های سرامیکی وجود دارد. چون لمینت (لمینیت) ها از سرامیک بسیار سخت تهیه می شوند و می توانند موجب سایش دندانهای طبیعی شوند.

انواع لمینت دندان

لمینیت ها ( ونیرها ) دو نوع اند:

لامینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم): که از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته میشوند. هزینه لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم): در مقابل لمینت سرامیکی، كامپوزيت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده می شود (حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام می شود)، میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس می تواند کاملا همرنگ  دندان های دیگر باشند). همچنین هزینه کامپوزیت با این روش ارزان تر از روش دیگر است.

آیا لمینت دندان چاره تمام مشکلات و ناهنجاری های ظاهری دندان ها هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، مجموعه ی یک لبخند زیبا نیازمند هماهنگی لثه، ظاهر، اندازه، رنگ و موقعیت دندان ها نسبت به لب ها و صورت فرد است. در بسیاری از موارد جراحی های استاتیک لثه جزئی از طراحی لبخند زیباست و در بعضی موارد نیازمند درمان ارتودنسی و یا ترکیبی از درمان ارتودنسی و لمینت هستیم.

چه کسانی کاندید مناسبی برای استفاده از  لمینیت دندان هستند؟

برای فرم بخشیدن و یکدست کردن دندان کسانی که به هم ریختگی های دندانی دارند یعنی فاصله ی بین دندان های آن ها زیاد است یا موقعیت دندان آنها بد است و فرورفتگی یا برآمدگی در آنها وجود دارد.

اگر لبه دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک خوردگی در آن مشاهده می شود لامينت دندان می تواند درمان مناسبی باشد.

اصلاح طرح لبخند بر حسب درخواست مراجعه کننده.

همچنین برای انجام اصلاحات جزئی ترتیب دندان های جلو و منظم کردن دندان های کج این روش کارا است.

کسانی که دندان های بد رنگ دارند. این تغییر رنگ ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی رنگدانه دار، نوشیدن قهوه زیاد و ضرب دیدگی دندان (تروما) یا عصب کشی دندان باشد.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

کسانی که پوسیدگیهای وسیع روی دندان هایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه هایشان موکول می شود.

کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.

افرادی که دندان قروچه دارند، این عادت باعث شکستگی ونیر دندان شده و به مرور به آن آسیب می رساند.

مراحل نصب ونیر لمینت

مرحله اول: ابتدا دندانپزشک بخشی از مینای دندان هایی که قرار است ونیر لمینیت روی آنها قرار بگیرد را تراشیده و سپس قالبی از دندان های بیمار تهیه می کند. این قالب به لابراتوار فرستاده می شود و رنگ، شکل، اندازه و طول لمینت های سرامیکی طبق نظر بیمار و دندانپزشک به شکل دلخواه از روی قالب ساخته می شود.

 

مرحله دوم: در این مرحله ونیرهای لمینت سرامیکی ساخته شده توسط آزمایشگاه به پشت دندان سیمان می‌شوند تا به شکل دندانهای طبیعی به نظر برسند. طراحی و جنس لمینت های سرامیکی به گونه ای انتخاب می شود که ظاهری درخشان و همرنگ با دندانهای طبیعی فرد داشته باشند.

 

تکنولوژی اتصال ونیر لمینت به مینای دندان شبیه همان تکنولوژی است که هنگام پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این تکنولوژی یکسری مراحل طی می شود تا لمینت قرار گرفته روی مینای دندان به آن پیوند بخورد. پس از برقراری پیوند بین لمینت های سرامیکی و مینای دندان، این پیوند به صورت یک لایه سیمانی قرار گرفته بین لمینت و مینای دندان عمل می کند و موجب می شود لمینت های سرامیکی مستحکم در جای خود باقی بمانند.

استفاده از تکنولوژی CAD/CAM در ساخت ونیر لمینت

در صورتی که دندانپزشک از دستگاه کدکم CAD/CAM و نرم افزار مرتبط با آن استفاده کند می تواند با پرینت سه بعدی لمینت سرامیک را در همان جلسه اول در مطب بسازد و روی دندان‌های شما نصب کند. هر چند در حال حاضر به علت جدید بودن تکنولوژی کدکم CAD/CAM هزینه آن کمی نسبت به روش سنتی بالاتر است اما صرفه جویی بسیار زیادی در زمان بیمار خواهد کرد به همین علت بسیاری از مطب های دندانپزشکی زیبایی در حال حاضر به این تکنولوژی مجهز شدند.

آیا نصب لمینت های سرامیکی درد دارد؟

به منظور تراشیدن مینای دندان احتمالا دندانپزشک دندان ها را بی حس می کند تا بیمار دردی احساس نکند. نصب ونیرهای لمینت نیز یکی از راحت ترین روشهای دندانپزشکی زیبایی است که بیمار طی آن هیچگونه درد و ناراحتی احساس نخواهد کرد.

دوام و طول عمر لمینت سرامیکی

مطالعات بسیاری در خصوص دوام ونیر پرسلین انجام گرفته است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که لمینت های سرامیکی حداقل حدود ۱۰ سال دوام می آورند و در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت شود حتی ممکن است تا ۱۵ سال نیز بدون نیاز به تعویض روی دندانهای بیمار باقی بمانند.

تفاوت لمینت دندان با روکش دندان

در صورتی که تنها جنبه زیبایی، مد نظر باشد از لمینت دندان استفاده می شود. لمینت تنها سطح بیرونی دندان ها را پوشش می دهد. اما در صورتی که زیبایی و محافظت از دندان ها (مانند موارد پوسیدگی گسترده ریشه دندان) همزمان با هم مد نظر باشد، از روکش استفاده می شود که تمام سطوح دندان را کاملا پوشش می دهد. در درمان به روش لمینت و روکش از مواد پوشش دهنده با ضخامت یکسانی استفاده می شود و تنها تفاوت آن ها اندازه سطوح پوشانده شده است.

مراقبت از کامپوزیت دندان و اصول نگهداری از انواع  لمینت دندان چیست؟

پس از انجام درمان لمینت نوبت به مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان می رسد. اولین اصل این است که فرد باید بهداشت دهانی و رسیدگی به دندان های خود را بیش از پیش جدی بگیرد. در بسیاری از موارد دیده شده که التهاب لثه افراد بعد از انجام درمان کامپوزیت ونیر و یا لمینت به علت ترس آنها از نزدیک شدن به لثه در حین مسواک زدن یا خون ریزی لثه ها حین مسواک زدن اتفاق می افتد. اکیدا توصیه می کنیم، آنچه که بعد از لمینیت دندان اهمیت دارد مسواک زدن صحیح و استفاده مرتب از نخ دندان است. همچنین استفاده نامناسب و زیاد برخی از دهان شویه ها میتواند روی لامینت دندان تاثیر بگذارد. پیشنهاد ما این است قبل از استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشاوره لازم را انجام دهید تا ایشان راهنمایی های لازم را انجام دهند.

قیمت لمینت دندان

اولین سوال بعد از تصمیم گیری برای انجام لمینت این است که هزینه لمینت دندان چقدر است؟ برای پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه هزینه لمینت دندان چیست و یا قیمت کامپوزیت دندان های جلو چقدر است،

تعرفه لمینت دندان از 400 هزار تومان تا یک میلیون و نهصد هزار تومان به گوش میرسد، در حالی که قیمت لمینت سرامیکی دندان نسبتا بالاتر بوده و  هزینه لمینت سرامیکی دندان در حال حاضر در تهران ، شیراز و اصفهان و کرج چیزی در حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان تا دو میلیون و پانصد هزار تومان برای هر دندان نیز شنیده شده است.

 

یکی دیگر از سوالات رایج علت تفاوت قیمت کامپوزیت دندان و قیمت لمینت سرامیکی دندان در مطبهای گوناگون می باشد. در توضیح این تفاوت باید گفت تجربه و علم دندانپزشک زیبایی، نوع و برند مواد مصرفی و بهره گیری از لابراتوار های معتبر،  از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت کامپوزیت و لامینت دندان هستند. بر اساس این فاکتورها در سال 99،  یک قیمت معقول برای لمینت کامپوزیتی چیزی بین 550 تا 900 هزار تومان و برای لمینت سرامیکی چیزی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان تا دو میلیون و پانصد هزار تومان است.

دکتر نوژن نوچی

دکتر نوچی، جراح دندانپزشک؛ دارای مدرک فلوشیپ و مسترشیپ پروتز های دندانی و ایمپلنت از دانشگاه بن آلمان. که در حال حاضر به صورت تخصصی در حیطه دندان پزشکی زیبایی و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ