ایمپلنت چیست؟ - کوروش صادقی

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت های دندانی همانطور که امروزه می شناسیم در سال 1952 توسط یک جراح ارتوپدی سوئدی به نام Per-Ingvar Brånemark اختراع شد.

دکتر کوروش صادقی _ جراح دندانپزشک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کوروش صادقی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

امروزه آنها استاندارد مراقبت برای جایگزینی پروتز دندان های از دست رفته در دندانپزشکی محسوب می شوند. ایمپلنت دندانی یک وسیله جراحی است که در استخوان فک قرار می گیرد و در طی چند ماه اجازه می یابد تا با استخوان جوش بخورد. کاشت دندان به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته عمل می کند. به نوبه خود ، این “ریشه دندان مصنوعی” در خدمت نگه داشتن دندان یا بریج جایگزین است.

به گفته ی دکتر کوروش صادقی :کاشت ایمپلنت دندانی به استخوان فک نزدیک ترین چیز برای تقلید از یک دندان طبیعی است زیرا خود به خود می ایستد بدون اینکه بر روی دندان های اطراف تأثیر بگذارد و از ثبات بالایی برخوردار است. به روند همجوشی بین ایمپلنت دندان و استخوان فک “استخوان سازی” گفته می شود.

بیشتر ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند که به آنها اجازه می دهد بدون اینکه به عنوان یک جسم خارجی در بدن ما شناخته شوند، با استخوان ادغام شوند. با گذشت زمان، فناوری و علوم پیشرفت کرده اند تا نتایج کاشت ایمپلنت دندان را بسیار بهبود بخشند. امروزه میزان موفقیت در ایمپلنت های دندانی نزدیک به 98 درصد است.

ایمپلنت به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته شده و جایگزین دندان از دست رفته می شود. ایمپلنت های دندانی میتوانند یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه به هم وصل شوند .

چرا به کاشت دندان احتیاج دارید؟

از کاشت دندان می توان برای جایگزینی یک دندان، چند دندان یا تمام دندان ها استفاده کرد. هدف از جایگزینی دندان در دندانپزشکی بازگرداندن عملکرد و همچنین زیبایی است.

در مورد جایگزینی دندان، به طور کلی، سه گزینه وجود دارد:

دستگاه دندانپزشکی متحرک (پروتز کامل یا پروتز جزئی) ،

پل دندانی ثابت (سیمانی) ، و

کاشت دندان

دندان مصنوعی گزینه مقرون به صرفه تری برای جایگزینی دندان است اما به دلیل ناراحتی که ایجاد می کند و  قابل جابجایی در دهان محسوب می شود، مطلوبیت کمتری دارد. علاوه بر این، پروتزهای دندانی می توانند بر روی ذائقه و تجربه حسی فرد با غذا تأثیر بگذارند.

قبل از تغییر نسبتاً اخیر به درمان ایمپلنت دندان، پل ارتباطی دندان رایج ترین گزینه ترمیمی بود. اصلی ترین عیب پل زدن وابستگی به دندان های طبیعی موجود برای پشتیبانی است. ایمپلنت ها فقط توسط استخوان پشتیبانی می شوند و روی دندان های طبیعی اطراف تأثیر نمی گذارند. تصمیم گیری در مورد انتخاب گزینه به عوامل زیادی بستگی دارد. به طور خاص برای ایمپلنت های دندانی، این عوامل عبارتند از: محل دندان یا دندان های از دست رفته، کمیت و کیفیت استخوان فک که در آن کاشت دندان قرار داده شده است، سلامتی بیمار، هزینه  و ترجیح بیمار.

انتخاب کاشت دندان برای جایگزینی دندان نسبت به گزینه های دیگر مزایای بزرگی دارد. ایمپلنت های دندانی محافظه کارانه هستند زیرا دندان های از دست رفته را می توان بدون تأثیر و تغییر دندان های مجاور جایگزین کرد. بعلاوه، از آنجا که ایمپلنت های دندانی در ساختار استخوان ادغام می شوند، بسیار پایدار هستند و می توانند همانند دندان های طبیعی شخص ظاهر و احساس شوند.

انواع ایمپلنت کاشت دندان

اوردنچر

اوردنچر برپایه ایمپلنت نیز تقریبا همان ساختار دندان مصنوعی سنتی را دارد با این تفاوت که پروتز دندانی به جای قرار گرفتن روی لثه، روی پایه ایمپلنت سوار می شود.

All on 4

ایمپلنت 4 All on روشی مبتکارانه مخصوص افرادی است که استخوان فک آنها فضا یا تراکم کافی برای کاشت بیش از 4 ایمپلنت را ندارد. در این روش 4 ایمپلنت با زاویه های مشخص در 4 ناحیه از استخوان فک که بیشترین تراکم و فضا را دارند کاشته می شود تا پروتز دندانی روی آنها سوار شود.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت از یک پایه تیتانیومی که درون استخوان فک کاشته می شود تشکیل شده که انتهای آن یک گوی کوچک و یک سوکت همراه با حلقه پلاستیکی قرار گرفته و وظیفه چسباندن دندان به پایه را برعهده دارد. چون تمام مراحل کاشت مینی ایمپلنت طی یک جلسه انجام می گیرد به آن ایمپلنت یک روزه نیز گفته می شود.

ایمپلنت دیجیتال یا ایمپلنت فوری

ایمپلنت دیجیتال از مدل سازی کامپیوتر سه بعدی برای بررسی شرایط استخوان فک و موقعیت قرار گیری رشته های عصبی استفاده می کند. دندانپزشک با داشتن این اطلاعات معتبر می‌تواند عمل کاشت ایمپلنت را با کمترین شکاف در فک طراحی کند. در این روش کاشت ایمپلنت دندان پزشک پایه ایمپلنت، اباتمنت و تاج دندان مصنوعی موقت را در همان جلسه اول در دهان بیمار قرار می دهد. بهبود لثه پس از کاشت ایمپلنت و سوار شدن تاج دندان مصنوعی موقتی بدون استفاده از هیلینگ کپ انجام می گیرد. در این روش نیازی به بخیه زدن و انتظار 4 تا ۶ ماهه برای قرار گرفتن تاج دندان روی ایمپلنت نمی باشد.

ایمپلنت سنتی یا ایمپلنت استاندارد

روش سنتی کاشت ایمپلنت طی دو مرحله انجام می گیرد که بین هر مرحله سه تا شش ماه فاصله زمانی وجود دارد. این فاصله زمانی با توجه به شرایط سلامتی و نحوه بهبود زخم بیمار ممکن است متغیر باشد. ایمپلنت هایی که از نوع اندو استیل هستند دارای تخلخل ها و منافذی در ساختار پایه خود می باشند که به استئوبلاست و بافتهای مرتبط با آن اجازه می‌دهند در این منافذ رشد کنند. در اصطلاح ایمپلنتولوژی به این فرایند استئواینتگریشن می گویند.

مزایای استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان

ایمپلنت ها گزینه ی مناسبی هستند برای :

اشخاصی که تمایل به داشتن دندان هایی بسیار مشابه با دندان های طبیعی دارند .

افرادی که با دندان مصنوعی متحرک نمی توانند عمل جویدن را به راحتی انجام دهند .

کسانی که دندانهای خود را از دست داده اند و نمی خواهند دندان مصنوعی متحرک داشته باشند.

کسانی که احتیاج به بریج (پروتز ثابت) دارند ولی نمی خواهند دندان های سالم مجاور جای خالی دندان از دست رفته شان آسیب ببیند یا تراشیده شود .

افرادی که به دلایل مختلف مثل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، ضربه، شکستگی و تصادفات و… دندان های خود را از دست داده باشند.

سن مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان

اما در رابطه با سن مناسب برای انجام ایمپلنت دندانی باید گفت که ایمپلنت باید در سنی که رشد فکی و استخوانی فرد مورد نظر کامل شده باشد، انجام گیرد؛ در خانم ها از 16 و آقایان از 18 سال به بالا انجام عمل کاشت دندان مانعی ندارد، به همین دلیل به طور مثال برای نوجوان 12 ساله ای که دندان کرسی خود را، که بیش از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی قرار دارد از دست می دهد، ایمپلنت توصیه نمی شود، بلکه باید با مراقبت و حفظ سلامت بافت های استخوانی و فکی و مدیریت فضا در آن ناحیه به دلیل تمایل دندان های اطراف به پرکردن آن، اجازه داد سن فرد به میزان مورد نظر رسیده و سپس ایمپلنت صورت بگیرد.

چه مراقبت های بعدی برای انجام کاشت دندان ضروری است؟

ایمپلنت های دندانی خطر ابتلا به بیماری به نام “پری ایمپلنتیت” را دارند که معادل بیماری پریودنتال (لثه) برای دندان های طبیعی است. این به التهاب لثه و استخوان اطراف کاشت اشاره دارد.

التهاب بافت های اطراف غالباً به دلیل گزش بیش از حد نیروهای روی ایمپلنت یا عفونت باکتریایی است.

در صورت عدم درمان، ایمپلنتیت پری می تواند منجر به از دست دادن ایمپلنت شود.

پس از انجام ایمپلنت دندان، مراقبت های روزمره در خانه و پیگیری در مطب دندانپزشکی برای جلوگیری از این بیماری ضروری است.

بهداشت دهان و دندان برای کاشت دندان در خانه شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور معمول برای دور نگه داشتن باقی مانده مواد غذایی و پلاک است.

در مطب دندان، بافت های نرم و سخت اطراف مورد بررسی قرار می گیرد و از ابزارهای ویژه ای برای از بین بردن رسوبات کلسیفیه سخت تر در اطراف ایمپلنت دندان استفاده می شود.

در صورت نیاز، گزش تنظیم می شود تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت نیروهای گزنده سنگینی را حفظ نمی کند.

ایمپلنت؛ راه حلی طولانی مدت و ماندگار

دندان مصنوعی و بریج های دندانی مرسوم تنها پنج تا ده سال دوام دارند و در صورتی که مراقبت بسیار بیش از ده سال دوام خواهند داشت اما پس از آن، زمان تعویض فرا می رسد و باید جایگزین شوند در صورتی که ایمپلنت دندانی اگر چه نیاز به تنظیمات دوره ای دارد اما در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود می تواند تا آخر عمر دوام داشته باشد و هیچ نگرانی ایجاد نکند.

ظاهر صورت و لبخند به صورت طبیعی حفظ میشود.صورت بدون وجود دندان ها کمی شل شده و لب ها آویزان می شوند و چهره به نظر غمگین می رسد. با ایمپلنت ظاهر طبیعی صورت و لبخند حفظ می شود.

دکتر کوروش صادقی _ جراح دندانپزشک

دکتر کوروش صادقی جراح دندانپزشک جراح - درمان ریشه - ترمیمی ساعت کاری مطب همه روزه از 2 الی 8 عصر پنج شنبه ها 1 الی 6 عصر طرف قرار...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
دکتر کوروش صادقی _ جراح دندانپزشک