پولیپ روده بزرگ چگونه ایجاد و چه خطری دارد؟ - شفا کلینیک

پولیپ روده بزرگ چگونه ایجاد و چه خطری دارد؟

پولیپ روده بزرگ چگونه ایجاد و چه خطری دارد؟

پولیپ روده بزرگ بافتی اضافی و خوش خیم در روده بزرگ است که دلیل ایجاد آن اعمال تغییر در مواد ژنتیکی موجود در روده است. این تغییرات ایجاد شده در روده زمینه را برای بروز سرطان در آن فراهم می کند.

شفا کلینیک نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با شفا کلینیک کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

پوليپ روده در واقع دسته ای از سلول های کوچک است که بر روی لایه داخلی روده بزرگ ایجاد می شود. بیشتر این پولیپ ها ضرری برای انسان ندارند اما ممکن است برخی از آن ها با گذر زمان و رفته رفته به سرطان روده تبدیل شده و کشنده باشند.

 

پوليپ روده چه علائمی دارد؟
این پولیپ ها در بیشتر موارد نشانه ای نداشته، در هنگام معاینه و به طور اتفاقی تشخیص داده می شوند. با این حال برخی از افراد ممکن است این علائم را تجربه کنند:

تغییر رنگ مدفوع: ممکن است رنگ مدفوع افرادی که به این عارضه دچار هستند تیره بوده یا در مدفوع آن ها خون به شکل رگه های قرمز وجود داشته باشد.
خونریزی از رکتوم: این نشانه می تواند ناشی از وجود پولیپ در روده، سرطان یا ابتلای فرد به شقاق یا هموروئید در مقعد باشد.
درد: وجود پولیپ ممکن است موجب مسدود شدن روده و در برخی موارد دردهای شکمی شود.
تغییر در عادات روده: اسهال یا یبوست که بیشتر از یک هفته در افراد به طول می انجامد امکان دارد نشانه وجود پولیپ در روده باشد.
کمبود آهن: چنانچه پولیپ با خونریزی همراه باشد با گذشت زمان موجب آنمی یا کم خونی در بدن می شود.
افرادی که علائم فوق را داشته، بالای 50 سال سن داشته و همچنین در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان روده را دارند بهتر است برای تشخیص و درمان به یک کلینیک خوب مراجعه نمایند. شفا کلینیک از جمله کلینیک های خوب در زمینه درمان انواع بیماری های مقعدی و پولیپ روده است که سابقه درخشانی در این زمنیه دارد.

عوامل ایجاد کننده پوليپ روده یا سرطان چیست؟
از جمله عواملی که در به وجود آمدن این پولیپ ها موثر هستند عبارتنداز:

  • سن؛ این عارضه به طور معمول در افراد بالای 50 سال رخ می دهد.
  • شرایط التهابی روده که شامل ابتلا به بیماری کرون و کولیت است.
  • سابقه خانوادگی
  • کم تحرکی و چاقی
  • مصرف الکل و دخانیات
  • دیابت نوع 2 کنترل نشده
    جهش ژنتیکی نیز به ندرت می تواند عامل تشکیل این پولیپ در روده باشد. تشخیص و غربالگری زودرس و به موقع می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری نموده و مانع از ایجاد سرطان شود.

شفا کلینیک

شفاکلینیک، مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران شفا کلینیک با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی و تجربه انبوه درمان بیماری های نشیمنگاهی در تهران، توانسته است به صورت تخصصی،...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناصر

    سلام. من دچار یبوست هستم چند روزی هم مدفوع سفت شده بود و به سختی دفع میشد. حدود ۳ روزه که در یک قسمت مقعد دچار سوزش شدم و یه قسمت ب صورت ورم کوچیک شده.

  • ن.رضایی

    پیام را فرستادم

  • ن.رضایی

    من بیش از ۱۵ ساله وسواس فکری دارم خیلی شدیده البته با دارو کم شده ولی دوباره بر میگرده درمانهای مختلف رو امتحان کردم فایده نداشت چه راهی مونده واقعا باید ناامید بشم ؟البته توکل به خداست

  • محسن حقیقی

    بیماری هستم که حدود ۵ ساله ضربه مغزی شدم کل بدنم خارش داره/مدتی قرص لیتیزن میخوردم/مدتی عرق شاطره/مدتی عرق کاسنی.ولی فایده نداشته/توی ۱سایت نوشته بود: هنگامی که سیستم عصبی شما بیمار و سردرگم می شود، ممکن است به طور تصادفی به اعصاب روی پوست فرمان دهد که خارش را شروع کنند. درحالی که چیزی وجود ندارد که مسبب آن باشد مثل ضربه مغزی،سکته‌ی مغزی و ام.اس خواهش میکنم بگید چکار کنم؟ متشکرم

  • لغو پاسخ
شفا کلینیک
بستن شفا کلینیک شفا کلینیک

سوالات خود را از شفا کلینیک بپرسید

02166928633